تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805105080




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

واكنش غرب به نامه جليلي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: واكنش غرب به نامه جليلي
دنياي اقتصاد- در پي ارسال نامه سعيد جليلي به كاترين اشتون و اعلام آمادگي رسمي ايران براي ازسرگيري مذاكرات هسته‌اي با گروه 1+5، برخي قدرت‌هاي غربي از نامه مذاكره‌كننده ارشد ايران استقبال كردند. وزير خارجه فرانسه اين نامه را نشانه‌اي از «آغاز گشايش» از سوي تهران دانست؛ هرچند مدعي شد: نامه ايران «گنگ و دوپهلو» است. سخنگوي كاخ سفيد نيز با رويكردي احتياط‌آميز از اين نامه استقبال كرد؛ اما سخنگوي وزارت خارجه چين صراحتا آن را «يك پيشرفت» برشمرد و از آن ابراز «خوشحالي» كرد.
فرانسه و چين استقبال كردند، آمريكا با احتياط موضع گرفت
واكنش اعضاي 1+5 به نامه جليلي
دنياي اقتصاد- در پي ارسال نامه سعيد جليلي به كاترين اشتون و اعلام آمادگي ايران براي از سرگيري مذاكرات هسته‌اي با گروه 1+5، برخي قدرت‌هاي غربي از نامه مذاكره كننده ارشد هسته‌اي ايران استقبال كردند. وزير خارجه فرانسه آن را نشانه‌اي از «آغاز گشايش» از سوي تهران دانست و سخنگوي وزارت خارجه چين از «اين پيشرفت» ابراز «خوشحالي» كرد. سخنگوي كاخ سفيد نيز با رويكردي احتياط‌آميز از اين نامه استقبال كرد.
ارسال نامه جليلي به اشتون روز چهارشنبه گذشته اعلام شد. بر اساس گزارش خبرگزاري‌هاي داخلي در اين نامه با استقبال از آمادگي 1+5 براي بازگشت به گفت‌وگوها به منظور برداشتن گام‌هاي بنيادين جهت همكاري پايدار، مراتب آمادگي جمهوري اسلامي ايران براي ادامه گفت‌وگو اعلام شده بود. سعيد جليلي همچنين تاكيد كرده بود كه موفقيت گفت‌وگوها در گرو برخورد سازنده 1+5 با ابتكارهاي جمهوري اسلامي ايران است.
جزئيات بيشتري از نامه
روز پنج‌شنبه خبرگزاري‌هاي خارجي جزئيات بيشتري از اين نامه را منتشر كردند. خبرگزاري رويترز گزارش داد كه سعيد جليلي در اين نامه يك صفحه‌اي از سرگيري مذاكرات هسته‌ا‌ي با قدرت‌هاي جهاني را پيشنهاد داده كه تهران مي‌تواند در آن «ابتكارات جديدي» داشته باشد.
آن‌گونه كه ايسنا گزارش داده است رويترز مدعي شده در اين نامه اشاره‌اي به پيشنهادهاي مشخص در زمينه موضوع هسته‌ا‌ي ايران نشده است؛ آنچنان كه بتواند كشورهاي غربي را متقاعد كند ايران براي مذاكرات جامع آماده است.
به گزارش رويترز جليلي در اين نامه كه به تاريخ 14 فوريه (25 بهمن) است، نوشته است: ما آمادگي‌مان را براي گفت‌وگو درباره طيفي از مسائل مختلف كه مي‌‌تواند زمينه‌ساز همكاري‌هاي سازنده و آينده‌نگرانه باشد، اعلام مي‌كنيم. بر اساس اين گزارش، جليلي در نامه‌اش نوشته كه از اظهارات اشتون درباره احترام به حق ايران براي استفاده صلح‌آميز از انرژي هسته‌ا‌ي استقبال مي‌كند و «شكي وجود ندارد كه با تعهد به اين رويكرد مذاكرات‌مان براي همكاري بر مبناي اصول گام به گام و عمل متقابل در زمينه برنامه هسته‌ا‌ي ايران مي‌تواند آغاز شود».
رويترز در ادامه گزارش خود نوشت كه نامه جليلي پاسخي به نامه ماه اكتبر (مهر و آبان) اشتون بود كه در آن اشتون اعلام كرد اگر ايران آماده باشد «به طور جدي در گفت‌وگوهاي با معني شركت كند» و به نگراني‌ها درباره برنامه هسته‌ا‌ي‌اش پاسخ دهد قدرت‌هاي جهاني حاضرند در عرض چند هفته با ايران ملاقات كنند. مايا كوچيانچيك، سخنگوي كاترين اشتون، رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا روز چهارشنبه گفت: ما نامه سعيد جليلي مذاكره‌كننده هسته‌ا‌ي ارشد ايران را در پاسخ به نامه اشتون كه در اكتبر سال 2011 ارسال شد، دريافت كرديم. سخنگوي اشتون گفت كه وي مشغول بررسي نامه است و با شش قدرت جهاني درباره پاسخ به اين نامه مشورت خواهد كرد.
استقبال فرانسه
در همين حال، وزير امور خارجه فرانسه نامه سعيد جليلي را نشانه‌اي از «آغاز گشايشي» از سوي تهران دانست و گفت: اين نامه نشان مي‌دهد كه جمهوري اسلامي ايران آماده مي‌شود كه راحت‌تر حرف خود را بزند. به گزارش خبرگزاري‌هاي فارس و ايسنا آلن ژوپه گفت: از نظر ما اين نامه همچنان گنگ و دو پهلو است، اما نشان مي‌دهد كه ايران آماده مي‌شود كه راحت‌تر حرف خود را بزند و مي‌گويد كه براي گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ا‌ي‌اش آماده است. وزير امور خارجه فرانسه در عين حال مدعي شد: صداقت ايران زماني به بوته آزمايش گذاشته مي‌شود كه تيمي عالي‌رتبه از آژانس بين‌المللي انرژي اتمي دومين دور مذاكرات را در تاريخ 20 و 21 فوريه (اول و دوم اسفند) در تهران برگزار كنند.
ژوپه گفت: اگر ايران واقعا براي گفت‌وگو آماده باشد و سايت‌ها و اسنادش را (كه بازرسان آژانس خواستار آن شده‌اند) ارائه دهد آنگاه شرايط براي احياي مذاكرات فراهم مي‌شود .وزير امور خارجه فرانسه تاكيد كرد كه ايران بايد اولين گام را بدون پيش شرط براي رفع شك و شبهه‌ها درباره ابعاد نظامي برنامه هسته‌ا‌ي‌اش بردارد تا تحريم‌ها بتوانند كاهش پيدا كنند.
واكنش محتاطانه آمريكا
كاخ سفيد اما واكنش محتاطانه‌اي نسبت به نامه ايران نشان داد و تاكيد كرد: در صورتي كه تهران به كاهش تنش‌ها با غرب متعهد شود آمريكا براي از سرگيري ديپلماسي آماده است.
جي كارني، سخنگوي كاخ سفيد روز پنج‌شنبه در اين باره گفت: اين امر مي‌تواند به ديپلماسي بيشتر منجر شود، به شرطي كه ‌آنها جدي باشند. ما با صراحت اعلام كرده‌ايم كه در مذاكرات بايد مشخصا درباره برنامه هسته‌ا‌ي‌شان گفت‌وگو كنيم.
كارني ادعا كرد: در صورتي كه ايران تصميم بگيرد رفتار سازنده‌اي را اتخاذ كند زمان و فضايي براي يك راه‌حل ديپلماتيك براي اين مساله وجود خواهد داشت. سخنگوي كاخ سفيد گفت كه اگر ايران مسير «احترام به وظايف بين‌المللي و همكاري جامعه بين‌المللي‌ براي رفع نگراني‌ها درباره برنامه هسته‌ا‌ي‌اش را اتخاذ كند» آنگاه فرصتي براي ايران وجود دارد تا راهي براي كاهش فشارها پيدا كنند.
به گزارش خبرگزاري رويترز، لئون پانه تا، وزير دفاع آمريكا نيز در بيانيه‌اي جداگانه اظهارات مشابهي را بيان كرد و گفت: ما همواره تاكيد كرده‌ايم كه به نفعمان است براي از سرگيري مذاكرات با ايران تلاش كنيم، به شرطي كه چنين مذاكراتي سازنده باشند.
پانه تا گفت كه مقامات آمريكا درباره اين نامه با ديگر اعضاي گروه 1+5 (چين، فرانسه، روسيه، انگليس و آلمان) گفت‌وگو مي‌كند تا درباره گام‌هاي بعدي تصميم بگيرند.
ابراز خوشحالي چين
از سوي ديگر، سخنگوي وزارت امور خارجه چين اعلام كرد كه پكن از همه كشورهاي دخيل در مذاكرات پيرامون برنامه هسته‌ا‌ي ايران مي خواهد از فرصت به دست آمده براي احياي زودهنگام اين مذاكرات استفاده كنند و تاكيد كرد كه چين نقش سازنده‌اي در اين روند خواهد داشت.
به گزارش روزنامه چاينا ديلي، ليو وي مين، روز پنج‌شنبه در يك كنفرانس خبري در پاسخ به سوالي درباره اين نامه گفت كه چين اين گزارش‌ها را ديده است و از اين پيشرفت خوشحال است.

تلاش عمان براي ميانجيگري ميان ايران و آمريكا
سايت خبري تابناك، وابسته به محسن رضايي نوشت: اخيرا مقامات ارشد عمان از «باراك اوباما» رييس‌جمهور ايالات متحده آمريكا دعوت كرده‌اند كه به مسقط پايتخت اين كشور سفر كند تا ضمن امضاي برخي توافق‌نامه‌هاي همكاري مشترك در زمينه‌هاي مختلف، در مورد پايان دادن به اختلافات موجود ميان تهران و واشنگتن و تنشي كه اخيرا بيش از پيش شده، مذاكراتي با مقامات عماني انجام دهد.براساس اين گزارش، احتمال انجام چنين تلاش‌هايي زماني قوت گرفته است كه رييس جمهور ايران هم دو روز قبل و پيش از سفر به پاكستان با مقامات عمان به صورت تلفني گفت‌وگو كرده است. در اين گفت‌وگوي تلفني، «سلطان قابوس» پادشاه عمان بر تعميق روابط دوجانبه و گسترش رايزني و هماهنگي‌هاي دوكشور درخصوص مهم‌ترين مسائل منطقه‌اي تاكيد كرده است تا بر شرايط موجود به نفع ملت‌ها و صلح و امنيت پايدار تاثيرگذار باشد.
پيشنهادهاي حسين موسويان براي حل اختلافات
همزمان، مجله آمريكايي «فارين افرز»، وابسته به شوراي روابط خارجي آمريكا، در مقاله‌اي به قلم «حسين موسويان» ديپلمات سابق ايراني و عضو تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در زمان «حسن روحاني» ضمن بيان اينكه تقريبا همه غربي‌ها ايران را در كاهش روابط تهران - واشنگتن مقصر مي‌دانند، اين موضوع را رد كرده و با بيان شواهدي، نشان مي‌دهد كه حسن نيت ايران، هيچ‌گاه با پاسخ مناسب از سوي غرب روبه‌رو نشده است. موسويان پيشنهاد مي‌كند: نخستين گام را در اين رابطه ايالات متحده بايد بردارد و آشكارا اعلام كند به دنبال تغيير نظام در ايران نيست. سپس دو كشور بايد با صبر و شكيبايي حسن نيت خود را نسبت به يكديگر نشان داده و به تدوين يك «دستور كار كلي» بپردازند. اين امر مي‌تواند موجب شكوفايي پتانسيل‌هاي بالقوه همكاري دو كشور در حوزه‌هاي گوناگون دوجانبه، جهاني و منطقه‌اي شود.
آمريكا وزارت اطلاعات ايران را تحريم كرد
در رويدادي ديگر اما، وزارت خزانه‌داري آمريكا در ادامه تلاش‌هاي ناكام خود براي منزوي كردن ايران، وزارت اطلاعات جمهوري اسلامي ايران را تحريم كرد. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، وزارت خزانه‌داري آمريكا روز پنج شنبه با صدور بيانيه‌اي وزارت اطلاعات ايران را به دليل آنچه كه آن را حمايت از دولت سوريه خواند، تحريم كرد. طبق تحريم‌هاي جديد آمريكا، دارايي‌هاي وزارت اطلاعات ايران توقيف شده و به مقامات اين وزارتخانه براي سفر به آمريكا رواديد داده نمي‌شود.

شنبه|ا|29|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن