تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816508663




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دستها و نگاه هاي يخ زده و اميدهايي كه در سرما مي رويند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دستها و نگاه هاي يخ زده و اميدهايي كه در سرما مي رويند
شاهرود - صداي وزش باد امان نمي داد و زوزه هايش وحشيانه به در و پنچره اصابت مي كرد ،كولاك و مه همه جا را فرا گرفته بود.


چراغ خودروي ما آنقدر قدرت روشنايي نداشت تا دو سه متر جلوتر را روشن كند،برف پاك كن هم هرچه بيشتر نيروهايش را در بازوانش جمع مي كرد،هيچ فايده اي نداشت.

در آن سرما و كولاك طاقت فرسا چشم چشم را نمي ديد خيابان كه حالاديگر معلوم نبود و سياهي آسفالت يك پارچه تبديل به سفيدي برف و مانند سرسره شده بود، خودرو هرچند گاهي ليز مي خورد و چندمتري ازاختيار راننده خارج مي شد وقتي به قسمت گودتر وپناهگاه مانندي مي رسيديم گويي دستگاه فن قويي شروع به كار مي كردو كولاك با چرخش وهمراه زوزه و ناله هاي دلخراش طوفان مانندي بر روي شيشه خودرو انباشته مي شد و آن ميدان ديد مختصر ما را هم محو مي كرد.

راننده كه به قصد پاك كردن شيشه خارج شد،شلاق سوزان و بي رحم سرماي استخوان سوز بر سر و صورت ما نواخته مي شد،در چشم برهم زدني برف وكولاك روي شيشه ماشين يخ زد و راننده با وحشت و اضطراب با دستمال بزرگي كه در دست داشت حريف نشد و برف ها را با آستين كاپشنش پاك كرد اما شيشه يخ زده و فايده اي نداشت.

داخل خودرو كه آمد با صداي اعتراض ما سريع در را بست و گفت لعنتي يخ زده حالا چطور پيش برويم ،حالا ديگر حتي قادر نيستيم يك سانتي متر هم حركت كنيم،خودرو را به كنار جاده انتقال داديم.

گروه ما كه براي گرفتن گزارش تصويري و مصاحبه با مردم و مسوولان آمده است تقريبا درهمان ابتداي راه زمينگير شده است ساعتي به انتظار نشستيم و بعد از چندين تماس تلفني با اكيپ هاي امداد و نجات سرانجام با كمك آنها توانستيم برگرديم .

براي گرفتن گزارش و خبرهاي جديد از گرفتار شده ها در برف و بوران در مناطق كوهستاني مشرف به شهرستان شاهرود مانند محورهاي شاهرود - آزادشهر و شاهرود - توسكستان به گرگان به ستاد مديريت بحران شهرستان شاهرود كه به اين منظور در فرمانداري تشكيل شده رفتيم.

همه آماه باش بودند و وضع خاصي در ساختمان فرمانداري حاكم بود و هركس در هر پست و سمتي كه داشت،خودش را مسوول كمك به مردم گرفتار شده در برف و اين بحران به وجود آمده مي دانست.

معاون اجتماعي و سياسي فرماندار شاهرودگفت : فرماندار،مديركل راه ترابري استان سمنان با معاونيش، فرمانده لشكر 58 تكارو ذوالفقار فرمانده،نيروي انتظامي ،هلال احمر و رييس هيات كوهنوردي و ديگر مسوولان شهر شامل گروه هاي دستگاه ذيربط و امداد و نجات و هركسي كه فكر مي كرد كاري از دستش بر مي آيد عازم منطقه بحران زده شده اند.

وي همچنين به استقرار سه فروند هلي كوپتر براي كمك به مردم اشاره كرد و گفت در حال حاضر به دليل شرايط بد جوي امكان استفاده از آنها وجود ندارد.

تقريبا تمام محورهاي مواصلاتي به شاهرود بسته است و در معرض خطر كولاك و سرماي شديد قرار دارد.

در نخستين تماس با فرماندار شاهرود خبر نجات بيش از 300 نفر از گرفتار شدگان در يخ وبرف اميد و شادي را مهمان دل هاي ما كرد و خدارا شكر كرديم و باخبرشديم اين افراد با در اختيار قرار دادن غذا و پوشاك و درنزديكترين اماكن اسكان داده شده اند.

رييس هيات كوهنوري شهرستان شاهرود كه به همراه چند نفر از امدادگران و مسوولان كه ازمنطقه بازگشته است، وضعيت را خيلي عجيب و باورنكردني توصيف مي كند و مي گويد كساني كه خودشان بومي منطقه بودند اظهار مي داشتند كه چنين سرما و كولاكي در اين مناطق سابقه نداشته است.

"عليرضا صادقي" گفت: خدا را شكر كه مسافران در راه مانده موبايل به همراه داشتند و با ارتباطي كه از اين طريق با ما برقرار مي كردند و در خودروهايشان زيربرف استتار شده بودند نجات يافتند در غيراين صورت با آن همه حجم برف محال بود بشود آنها را در زير برف تشخيص داده و نجات دهيم.

يكي از كساني كه از راهدارخانه گورخان آمده بود گفت :تمام كساني كه به هرطريقي با ما يا با دستگاه هاي ديگر تماس گرفتند خوشبختانه نجات يافته اند و راهدارخانه ها مملو از نجات يافته گان است.

وي گفت: بسياري از كساني كه نجات يافتند، نجات و بازگشت خود و خانواده و همراهانشان به زندگي را شبيه يك معجزه مي دانند.

فرمانده انتظامي شهرستان شاهرود با اشاره به سرماي شديد و برف و بوران به وجود آمده وخودرويي كه آنها را به دو راهي اولنگ به آزادشهر برده است مي گويد بقدري سرما و كولاك زياد است كه از لاي درزهاي در و پنجره بسته خودرو مانند ساچمه ،دانه هاي برف به داخل پرتاب مي شود.

سرهنگ "رحمت الله طاهري افزود :پنجاه نفر از پرسنل نيروي انتظامي و 12 دستگاه خودروي آنها براي كمك به مردم به مناطق بحران زده اعزام شدند.

يكي از امدادگران كه از اتاق ستاد بحران فرمانداري خارج شد به معاون فرماندار گفت: بسياري از لودرها و بولدزرهاي اعزام شده به دلايل سرماي زياد ،گازوئيل شان يخ زده است.

در اين مورد براي رفع مشكل بوجود آمده معاون اجتماعي و سياسي فرمانداري تلفني به گروهي كه در منطقه ميامي مستقر شده بودند گفت: ‌خوردوي حامل نفت حركت كرده و بزودي به آنجا مي رسد.

امدادگري كه لباس وكفشش نشان مي داد تازه از يكي از مناطق بحران زده آمده است گفت: در حال حاضر تنها دو دستگاه برف پيماي شركت لوله و مخابرات نفت شمالشرق كه بسيارمجهز است به مردم گرفتار شده در اين بوران كمك مي كند.

يكي از امدادگران منابع طبيعي شهرستان شاهرود گفت: به دليل سرما و بوران شديد فاصله 50 كيلومتري شاهرود تا پادگان چهل دختر كه در حالت عادي كمتر از يك ساعت است حدود چهار ساعت طول كشيد تا گروه امداد و نجات آنها به اين منطقه برسد.

"محمدجواد عجم" افزود: گروه امدادو نجات آنها كه شامل 10 نفر از هيات كوهنوري شاهرود بود در اولين ساعات اين بحران توانست تعدادي از خانواده هايي كه در داخل خودروهايشان زيربرف مانده بودند نجات دهند.

رفت و آمد واعزام گروه هاي مختلف وساماندهي در مديريت بحران شهرستان شاهرود ادامه دارد و هركس مشغول كاري است اما همه دعا مي كنند كه كسي در راه باقي نمانده باشد .

مسوولان راه وترابري استان سمنان مي گويند كه با تمام قوا و با به كارگيري همه تجهيزات و ماشين آلات خود، مشغول امدادرساني و كمك به مردم و بازگشايي محورها هستند اما شدت سرما و برودت هواي چندين درجه زيرصفر و يخبندان و كولاك وبوران شديد روند بازگشايي جاده ها را با مشكل مواجه كرده است.

ماشين آلات برف روب و خودروهاي سنگين ديزلي يخ زده اند و قادر به حركت و بازگشايي معابر نيستند و كم كم به غروب نزديك مي شويم و شدت سرما چند برابر مي شود و تاريكي هوا نيز مزيد علت است.

صبح روز بعد هنوز جاده آزادشهر – شاهرود و توسكستان گرگان به شاهرود و بسياري از محورهاي روستايي استان سمنان همچنان بسته است، امداد ونجات با بهره گيري و كمك گرفتن از سه فروند بالگرد و نيروهاي مجرب ادامه دارد.

مسوول روابط عمومي راه و ترابري استان سمنان گفت : تمام كساني كه به هر طريقي با گروه هاي امداد و نجات و مديريت بحران يا كساني را در جريان گرفتار شدن شان و در راه ماندنشان قرار داده اند، نجات يافته اند.

"آرش فرهادي "گفت: تمامي نجات يافتگان در سراسر استان سمنان در راهداخانه ها يا نزديكترين اماكن ممكن مستقر شده اند و غذا، پوشاك و سوخت براي خودروهايشان در اختيارشان قرار داديم و جاي نگراني وجود ندارد.

وي تاكيد كرد: شدت سرما و يخ زدگي و بوران و كولاك سرعت بازگشايي محورها را كاهش داده است و با تمام امكانات و قواي خود مشغول خدمت رساني هستيم .

يكشنبه شب در تماسي تلفني با فرماندارشهرستان شاهرود باخبر شديم كه محور آزادشهر- شاهرود كه ازساعت 18 روز پنجشنبه مسدود شده بود با تلاش ماموران راه وترابري وديگر دستگاه هاي اجرايي درحا ل پاكسازي از خودروهايي است كه درآن منطقه متوقف شده بودند، اما قابل تردد نيست.

بعد از گذشت چهار روز از بسته بودن جاده ها ،‌عبور و مرور در اين محورها فقط با زنجير چرخ امكان پذير است و توصيه جدي شده است كه هموطنان از سفرهاي غيرضروري پرهيز كنند.

اين چند روز در شهر شايعات زيادي مبني بر كشته شدن چندين نفر در اثر سرما و برف مطرح شده بود اما مسوولان و فرماندار شاهرود مي گويند اگر چه عمق و شدت اين حادثه بسيار زياد بود اما هيچ نوع تلفاتي به همراه نداشته است.

شرايط بحراني، مناسبات و امكانات خاص خود را دارد و مردم ومسوولان با توجه به دومقوله شدت و ضعف بحران به وجود آمده و همچنين زمان و فرصت در اختيار ،مي توانند تصميمات و اقدامات خاص آن زمان را انجام دهند.

اما با توجه به ضرب المثلي كه ما ايراني ها داريم كه حادثه خبر نمي كند، بايد مديريتهاي بحران و شرايط خاص از نظر زمان تعريف شده و كاملا اجرايي و عملياتي باشد و از قبل تداكارت و امكانات و اعتبارات و نيروهاي مداخله كننده را ساماندهي كرده باشند تا با مديريت صحيح و امكانات موجود، بحران حادث شده با كمترين خسارت مرتفع شود. ك/4

1496/7265/608/508

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30804215

سه|ا|شنبه|ا|18|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن