محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829656840
بخش دوم/ايرانيان و آغاز زمينهسازي براي ظهور حضرت مهدي(عج)
واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: بخش دوم/ايرانيان و آغاز زمينهسازي براي ظهور حضرت مهدي(عج)
گروه خبرنگاران افتخاري / جمشيد غضنفري: كليه منابع روايي شيعه و سني، درباره حضرت مهدي(عج)، اتفاق نظر دارند كه آن بزرگوار بعد از نهضتي مقدماتي كه برايش به وجود ميآيد، ظهور ميكند و ياران با درفشهايي سياه كه ايرانياند زمينهساز حكومت آن حضرت و آماده كننده مقدمات فرمانروايي وي ميشوند.
اما منابع حديث شيعه علاوه بر ايرانيان، افراد ديگري را به عنوان زمينهسازان ظهور حضرت مهدي عليهالسلام، به نام يمنيها ذكر كرده است، چنانكه روايات بيشماري در منابع شيعه وجود دارد كه به طور عموم دلالت دارد كه قبل از ظهور آن حضرت، حكومت و يا نيرو و يا نهضتي مبارز و انتقام گيرنده برپا خواهد شد... مانند اين روايتي كه ميگويد: او ميآيد و براي خداوند، شمشيري است از نيام كشيده شده» البته اگر چنين روايتي وجود داشته باشد.
چه اينكه صاحب كتاب «يوم الخلاص» آن را با ذكر پنج منبع نقل كرده است كه من اين روايت را در اين منابع نيافتم، همچنين موارد متعدد ديگري كه براي آنها هم منابعي را ذكر كرده است! خداوند به ما دقت و امانت در نقل روايات را عنايت فرمايد... و مانند روايت ابان بن تغلب از امام صادق، عليهالسلام، كه گفتشنيدم، حضرت ميفرمود: هنگاميكه درفش حق برافراشته ميشود شرقيها و غربيها آن را لعن و نفرين ميكنند! آيا ميداني براي چه؟ عرض كردم خير. حضرت فرمود: براي آنچه را كه مردم با آن روبرو ميشوند از اهل بيت و فرزندان آن حضرت پيش از ظهور وي. (1)
اين روايت دلالت دارد كه اهل بيت(ع) آن حضرت، از بني هاشماند و پيروان وي، غرب و شرق را خشمگين و ناراحت كردهاند، آنها (دشمنان) زمانيكه با نهضت ظهور حضرت مهدي، عليهالسلام، روبرو ميشوند براي آنان مصيبتي بس بزرگ است كه در اثر آن اعصابشان را از دست ميدهند و روايتي كه قبلا از روضه كافي در تفسير آيه شريفه «بعثنا عليكم عبادا لنا اولي باس شديد» از امام صادق، عليهالسلام، نقل شد حضرت فرمودند: گروهي را كه خداوند پيش از ظهور قائم برميانگيزد، هيچ دشمني را از آل پيامبر، صلياللهعليهوآله، فرا نميخوانند مگر اينكه او را به قتل ميرسانند.
و ساير رواياتي كه دلالت دارد، مهيا شدن مقدمه و زمينه براي ظهور آن حضرت، با نيروي نظامي و تبليغاتي جهاني است و چنانكه در برخي روايات آمده استبه گونهاي است كه «نام او سر زبانهاست».
بنابراين، روايات مربوط به مقدمات ظهور، به سه دسته تقسيم ميشود:
الف - روايات مربوط به روي كار آمدن ياران درفشهاي سياه كه شيعه و سني بر آن اتفاق دارند.
ب - روايات مربوط به حكومتيمني كه فقط در منابع شيعه وارد شده است، البته شبيه اين روايات، احاديثي در برخي از منابع اهل سنت مبني بر ظاهر شدن يمني پس از ظهور حضرت مهدي، عليهالسلام.
ج - رواياتي كه حاكي از ظاهر شدن و روي كار آمدن زمينه سازان ظهور آن بزرگوار است، بي آنكه آنها را مشخص نمايد... اما بزودي متوجه خواهيد شد كه اين روايات بطور عموم دلالتبر ياران ايراني و يمني آن حضرت دارد كه زمينه ساز حكومت وي هستند.
اما روايات، زمان روي كار آمدن حكومتيمنيها را مشخص كرده است كه در همان سال ظهور حضرت و همزمان با خروج سفياني از سرزمين شام و يا نزديك خروج سفياني كه دشمن و مخالف حضرت است، ميباشد.
اما حكومت زمينهسازان ايراني، به دو مرحله مشخص تقسيم ميشود:
مرحله اول، آغاز نهضت آنان به وسيله مردي از قم، كسي كه حركتش سرآغاز امر ظهور حضرت مهدي، عليهالسلام، است، چه اينكه روايات گوياي اين است كه «آغاز نهضت آن حضرت از ناحيه مشرق زمين است».
مرحله دوم، ظاهر شدن دو شخصيت مورد نظر، در بين آنان به نام سيد خراساني و فرمانده نيروهاي آن حضرت و جوان گندمگوني كه نام وي در روايات، شعيب بن صالح ضبط شده است.
چنانكه ميتوان، نقش ايرانيان زمينه ساز را با توجه به پيشامدها و حوادثي كه ذكر آنها در اخبار آمده است نيز، به چهار مرحله تقسيم نمود: مرحله اول: از آغاز نهضت توسط مردي از قم تا ورودشان در جنگ.
مرحله دوم: داخل شدن در جنگي طولاني، تا اينكه خواستههاي خويش را بر دشمن تحميل كنند.
مرحله سوم: رد كردن خواستههاي نخستين خود كه اعلام كرده بودند و به پا داشتن قيام همه جانبه آنان.
مرحله چهارم: سپردن پرچم اسلام به دست تواناي حضرت مهدي عليهالسلام و شركت جستن آنها در نهضت مقدس آن حضرت.
در برخي از روايات، آمده است كه ظاهر شدن خراساني و شعيب در اثناي جنگ ايرانيان به وقوع ميپيوندد، به گونهاي كه آنها با توجه به طولاني شدن نبردشان با دشمن، خودشان سيد خراساني را به عنوان سرپرستي امور اجتماعي و سياسي خود برميگزينند گرچه وي از پذيرفتن اين منصب خرسند نيست، اما آنها او را سرپرستخود قرار ميدهند، سپس سيد خراساني، شعيب بن صالح را به فرماندهي نيروهاي مسلح خويش برميگزيند.
در تعدادي از روايات، زمان آخرين مرحله زمينه سازي آنان كه متصل به ظهور حضرت مهدي، عليهالسلام، است مشخص گرديده كه شش سال خواهد بود. اين برهه، مرحله شعيب و خراساني است، از محمدبنحنفيه نقلشدهاست كه فرمود:
درفشهاي سياهي از بنيعباس و پس از آن درفشهاي سياه ديگري از خراسان خروج ميكنند كه حاملان آنها كلاه سياه و لباس سفيد بر تن دارند، پيشاپيش آنان مردي است كه وي را صالح بن شعيب و يا شعيب بن صالح مينامند او از قبيله بني يمنم است آنان نيروهاي سفياني را شكست داده و در بيت المقدس فرود ميآيند تا مقدمه حكومتحضرت مهدي، عليهالسلام، را فراهم آورند، تعداد سيصد تن ديگر از شام به او ميپيوندند، فاصله خروج او تا تقديم زمام امور به حضرت مهدي، عليهالسلام، هفتاد و دو ماه است. (2)
در مقابل اين احاديث، روايات ديگر است كه ميگويد، ظاهر شدن خراساني و شعيب، مقارن و همزمان، ظاهر شدن يمني و سفياني است از امام صادق، عليهالسلام، روايتشده است كه فرمود: خروج خراساني و سفياني و يمني در يك سال و يك ماه و يك روز واقع ميشود، درفش يمني در بين اين پرچمها از همه هدايتگر است، زيرا وي مردم را به حق دعوت ميكند. (3)
و از امام باقر عليهالسلام، منقول است كه فرمود: خروج سفياني و يمني در يك سال و يك ماه و يك روز است مانند نظم و ترتيب دانههاي تسبيح كه يكي بعد از ديگري است. جنگ از هر طرف روي ميآورد. واي بر كساني كه در مقابل آنان بايستند در ميان آن درفشها، پرچم يمني هدايتگرتر است، آن درفش حق است و شما را به سوي صاحبتان (مهدي، عليهالسلام) دعوت ميكند. (4)
ظاهرا، مراد از خروج اين سه نفر به ترتيب، مانند دانههاي تسبيح، با اينكه در يك روز واقع ميشود اين است كه انگيزههاي خروج آنها با يكديگر ارتباط سياسي دارد. البته آغاز خروج آنان در يك روز است، اما ترتيب جنبش آنان و استحكام امورشان مانند مهرههاي تسبيح، يكي پس از ديگري واقع ميشود.
به علاوه روايت هفتاد و دو ماه اگرچه قابل قبول است. چون به طرق زيادي از محمد بن حنفيه نقل شده است. روايات، گوياي اين است كه وي داراي نوشتهاي از پدر بزرگوارش حضرت علي، عليهالسلام، بوده كه حضرت آن را از گفتار پيامبر، صلياللهعليهوآله، نوشته بوده و در آن حوادث و پيشامدهاي آينده بوده، بلكه بنا به گفته برخي از روايات، در آن نوشته، نام تمام فرمانروايان حاكم بر مسلمانها، تا روز قيامت ذكر شده بوده و آن را فرزندش ابو هاشم از وي به ارث برده و نام كساني را كه از عباسيان حكومتخواهند كرد به اطلاع آنان رسانده است...
اما با اين همه، آنچه در مساله خراساني و شعيب بهتر به نظر ميرسد، رواياتي است كه ميگويد خروج خراساني و شعيب همزمان خروج سفياني و يمني است، چون اين روايات، منتسب به امامان، عليهمالسلام، ميباشد و سندش محكمتر است، بلكه در اين روايات احاديث صحيح (5) السندي نيز مانند روايت ابوبصير از امام باقر، عليهالسلام، وجود دارد.
در هر صورت، اين مرحله از حكومت زمينه سازان دولتحضرت، چنانچه ما هم ترجيح داديم، سال قبل از ظهور وي و يا احتمال اينكه شش سال باشد و در هر حال آخرين مرحله حكومت آنهاست، اما آنچه مشكل به نظر ميرسد، شناخت مراحل ديگر دولت آنها قبل از آخرين مرحله آن است و اينكه فاصله بين آغاز حكومت آنان به واسطه مردي از قم و بين خروج سيد خراساني و شعيب چقدر است؟... اين در حقيقتبخشي مفقود از سلسله روايات مربوط به ايرانيان است كه من در روايات نديدم چه اندازه بوده است.. آري در برخي از روايات، اشارههايي در اين زمينه وجود دارد كه بعد از بيان مهمترين روايات مربوط به حكومت آنان، خواهد آمد.
آغاز حكومت مهدي، از ايران
از جمله آن روايات، حديثي است كه صراحت دارد، آغاز نهضتحضرت مهدي، عليهالسلام، از ناحيه مشرق خواهد بود از امير مؤمنان، عليهالسلام، نقل شده است كه فرمود: آغاز ظهور او از مشرق است، زمانيكه اين امر پيش آمد، سفياني خروج ميكند. (6)
و از طرفي آنچه كه علما بر آن اتفاق دارند و در روايات به نحو تواتر (7) وارد شده اين است كه ظهور
آن حضرت از مكه است، بنابراين بايد مراد از گفته امير مؤمنان، عليهالسلام، كه فرمود: «آغاز نهضت او از ناحيه مشرق است» يعني آغاز و شروع نهضت وي از مشرق، يعني ايران است. و همچنين دلالت دارد كه آغاز نهضت آن حضرت، قبل از خروج سفياني بوده و فاصله بين آغاز امر او و خروج سفياني، مدتي نه كوتاه و نه طولاني است. زيرا در روايت، هضتحضرت بر خروج سفياني، با «واو» عطف شده است نه «فاء» و «ثم» كه دلالتبر فاصله داشته باشد، بلكه ميتوان گفت اين روايت، اشاره به نوعي ارتباط سببي بين آغاز امر زمينهسازي براي دولتحضرت مهدي، عليهالسلام، از سرزمين ايران و بين خروج سفياني دارد، توجه داشتيد كه جنبش سفياني صرفا واكنشي است جهت رويارويي با موج فزاينده نهضت اسلامي كه زمينهساز مقدمه قيام آن حضرت است.
روايتي را كه ابو بصير از امام صادق، عليهالسلام، نقل كرده نيز از جمله روايات در اين زمينه است، حضرت فرمود: اي ابو بصير امت پيامبر، صلياللهعليهوآله، تا زمانيكه خاندان فلان بر مسند حكم هستند هيچگاه به گشايشي نخواهند رسيد تا آنكه فرمانروايي آنان منقرض شود، با تمام شدن آن، خداوند آن را به مردي از اهل بيت ارزاني ميدارد كه روش او بر اساس تقوي و عمل وي هدايتگر مردم است. در مقام قضاوت و حكم بر مردم، اهل رشوه نيست. به خدا سوگند من او و نام او و پدرش را ميدانم آنگاه، آن مرد تنومند و كوتاه اندام كه داراي علامتخال بر صورت و دو نشانه ديگر بر پوستبدن دارد ميآيد، او پيشوايي عادل است كه حافظ و نگاهبان آنچه كه نزد او وديعه گذاشته شده است ميباشد، دنيا را پر از عدل و داد مينمايد آنگونه كه بدكاران آن را پر از ظلم و جور كردهاند. (8)
اين روايت قابل توجهي است ولي متاسفانه بخش پاياني آن ناقص است، اين روايت را صاحب بحار از كتاب «اقبال» سيد بن طاوس نقل كرده است كه صاحب اقبال در كتابش ص559 بيان داشته است كه اين روايت را در سال 362 در كتاب «ملاحم» بطائني ديده است و از آن كتاب اين روايت را نقل كرده اما ناتمام، و در پايان گفتارش گفته است «سپس تمام روايت را نقل كرده است» حال آنكه كامل نقل نكرده است، بطائني از ياران امام صادق، عليهالسلام، بوده و نسخه كتاب وي ناياب است البته ممكن است در كتابهاي خطي ناشناخته در اطراف و اكناف كشورهاي اسلامي در كتابخانهها وجود داشته باشد.
روايت دلالت دارد كه سيد بزرگواري از ذريه اهل بيت، عليهمالسلام، پيش از ظهور حضرت قائم، عليهالسلام، حكومت ميكند و مقدمات دولت آن حضرت را فراهم مينمايد، مردم را متوجه تقوا و پرهيزكاري مينمايد و طبق احكام اسلام عمل ميكند، وي اهل سازش و رشوه گيري نيست، اين سيد كه ذكر آن در روايت آمده احتمال دارد مراد از او امام خميني باشد.
اما جمله خاندان فلان كه امام فرمود: «تا زمانيكه خاندان فلان بر سر كار باشند» ملازمه ندارد كه مراد از آنها بني عباس باشند آنگونه كه سيد بن طاوس فهميده است، همينطور در ساير رواياتي كه امامان، عليهمالسلام، در آنها تعبير به فلان و آل فلان نمودهاند، البته گاهي منظور امامان، عليهمالسلام، از اين تعبير، بني عباس و گاهي خاندانهايي است كه قبل از ظهور حضرت مهدي، عليهالسلام، فرمانروايي ميكنند، مثلا روايات متعددي كه بازگو كننده اختلاف بين خاندان فلان و آل فلان، از حكام حجاز است وجود دارد كه آنان بر شخص فرمانروايي از خودشان اتفاق نظر پيدا نميكنند و بين قبيلهها ايجاد اختلاف ميشود، آنگاه حضرت مهدي، عليهالسلام، ظهور ميكند و مانند روايتي كه از امير مؤمنان علي، عليهالسلام، روايتشده است كه حضرت فرمود:
آيا خبر ندهم شما را به پايان سلطنتخاندان فلان؟ عرض كرديم آري اي امير مؤمنان. فرمود: كشته شدن بيگناهي در سرزمين حرم از قبيله قريش، سوگند به خدايي كه دانه را شكافت و موجودات را هستي بخشيد بعد از پانزده شب ديگر، سلطنتي برايشان نخواهد بود. (9)
و غير از اين روايت، روايات متعدد ديگري كه اختلاف بين بنيفلان و يا به هلاكت رسيدن فرمانرواي ظالمي از آنان را بيان كرده است و اينكه پس از آن سفياني خروج خواهد كرد و يا ظهور حضرت مهدي، عليهالسلام، به وقوع ميپيوندد و يا اينكه بيانگر برخي از نشانهها و پيشامدهاي نزديك ظهور آن حضرت است... بنابراين بايد اين روايت را به غير بني عباس تفسير نمود زيرا صدها سال پيش، حكومت و فرمانروايي آنها سپري شده است.
بلكه رواياتي كه بصراحت از بنيعباس نام برده است، حتما بايد مورد بررسي و دقت قرار گيرد. چه اينكه اين روايات از امامان، عليهمالسلام، با عبارت «فرزندان فلان» و «خاندان فلان» وارد شده است و شخص راوي آن را به لفظ بنيعباس روايت كرده به اين اعتقاد كه مراد از گفته امام، عليهالسلام، از «فرزندان فلان»، بنيعباس است.
گاهي در روايات ظهور، تفسير به بنيعباس صحيح است زيرا مراد از ذكر نام آنها، روش آنان است كه در نقطه مقابل امامان، عليهمالسلام، بوده است، نه اينكه مراد شخص آنها و فرزندان و يا ذريه آنان باشد... البته بندرت نياز به چنين تفسيري پيدا ميكنيم زيرا در اغلب روايات تعبير به فرزندان و خاندان فلان شده است.
به هر حال، منظور از خاندان فلان در روايت مورد بحث كه فرمود: «تا زمانيكه خاندان فلان بر مسند حكم باشند، تا اينكه فرمانروايي آنان منقرض شود، با تمام شدن آن خداوند آن را بر مردي از اهل بيت قرار ميدهد» حكام ظالم و ستم پيشه، غير از بني عباس است كه سيد موعود، بعد از آنان ظاهر ميشود و قبل از ظهور حضرت مهدي، عليهالسلام، با دالتحكمراني ميكند.
اما لفظ «آنگاه، آن مرد تنومند كوتاه اندام كه داراي علامات خال بر صورت و دو نشانه ديگر بر پوستبدن دارد، پيشوايي است عادل» حكايت از اين دارد، بعد از آن سيد كسي خواهد آمد كه مفهوم آن اين است كه آن شخص حضرت مهدي، عليهالسلام، است و هم اوست كه داراي اين نشانههاست، چنانكه در اوصاف حضرت آمده است. اما صفت «مرد تنومند كوتاه قد» بر آن حضرت تطبيق نميكند. زيرا در مجموعه روايات، آن حضرت بلند قامت و موزون ياد شده است، بعيد نيست كه يك بخش و يا بيشتر از اين روايت، در اثر نقل سيد بن طاوس و يا ديگري از راويان، افتاده باشد. و اين مرد تنومند و كوتاه اندام، بعد از سيد مورد نظر ميآيد و برخي از صفات ديگرش از روايت افتاده است، بدين سان نميتوانيم در اتصال زمان اين سيد مورد نظر را به زمان ظهور حضرت مهدي، عليهالسلام، از اين روايت استفاده كنيم.
*****************************************************************
پينوشتها:
1. المجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ج52، ص63.
2. ابن حماد المروزي، الو عبدالله نعيم، الفتن، (نسخه خطي)، ص 84 و قريب به همين مضمون در ص 74.
3. المجلسي، محمدباقر، همان، ص 210.
4. المجلسي، محمدباقر، همان، ص 232.
5. روايت صحيح آن است كه تمام راويان آن ثقه و مورد اعتماد باشند.
6. المجلسي، محمدباقر، همان، ص252، به نقل از: ابونعيمالاصبهاني، احمد، الاربعون في المهدي.
7. متواتر، خبري است كه راويان آن به حدي برسد كه عادتا محال است اهل كذب باشند و اين در همه طبقات راويان بايد ثابتباشد.
8. المجلسي، محمدباقر، همان، ص269.
9. همان، ص 234.
*******************************************************************
منبع : پايگاه اينرنتي حوزه نت
شنبه|ا|17|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]
-
گوناگون
پربازدیدترینها