تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است, و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816982292




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ساخت لايه‌هاي نازك ابر رسانا


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: ساخت لايه‌هاي نازك ابر رسانا
تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: اخيراً دانشمنداني از آزمايشگاه ملي بروكهاون، متعلق به گروه انرژي ايالات متحده، گزارشي مبني بر ساخت شكل جديدي از پوشش‌هاي نازك دولايه ارئه كرده‌‌اند. هيچ كدام از لايه‌هاي اين پوشش‌، خود ابررسانا نيستند؛ اما در سطح ‌مشترك اين دو لايه، يك ناحية ابررسانا با ضخامت نانويي وجود دارد.
به گزارش روز شنبه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران "ايسكانيوز" اين محققان نشان داده‌اند كه مي‌توان دماي ابررسانايي در اين سطح را از ۵۰ درجة كلوين(۳۷۰ – درجة فارنهايت) بالاتر برد.
يكي از اهداف اصلي در مسير ساخت ابزارهاي ابررساناي سودمند، دستيابي به موادي است كه در نانومقياس، همانند ابررساناها عمل مي‌كنند. اين ابررساناهاي نانومقياس در ابزارهايي چون ترانزيستورهاي ابررسانا و نهايتاً در الكترونيك فوق‌سريع و كم‌مصرف، سودمند واقع خواهند شد.
ايوان بوزوويك، فيزيك‌دان و رهبر اين گروه، مي‌گويد:«اين كشف ثابت مي‌كند كه ما قادريم در يك لاية فوق‌نازك با ضخامت يك تا دو نانومتر، ابررسانايي قدرتمندي در سطح‌ مشترك دو لايه ايجاد كنيم. اين لاية ابررسانا در نزديكي مرز فيزيكي بين دو مادة مذكور قرار دارد.
كشف ما، دورنماهايي براي پيشرفت‌هاي بيشتر ايجاد مي‌كند؛ مثلاً مي‌توان با استفاده از اين روش‌ها، به شكل قابل‌توجهي خصوصيات ابررسانايي را در ساير ابررساناهاي موجود و يا ابررساناهاي جديد، ارتقا داد.» وي افزود:«مطالعة بيشتر بر روي نحوه‌ِي بالا رفتن دماي ابررسانايي ممكن است اطلاعاتي در مورد معماي بزرگ در اختيار ما بگذارد؛ اين معما، مكانيزمِ حاكم بر ابررسانايي دمابالاست كه همچنان يكي از مهم‌ترين مشكلات حل‌نشده در فيزيك ماده‌چگال به شمار مي‌رود.»
اين گروه در سال ۲۰۰۲ گزارش كردند كه طبق مشاهداتشان، دماي بحراني(كه نمونه در زير آن، ابررساناست) در دولايه‌هايي از دو مادة مسي ناهمسان، مي‌تواند ۲۵ درصد ارتقا يابد؛ البته در آن زمان، آنها نمي‌دانستند كه دليل وقوع اين پديده چيست. آنها براي بررسي‌هاي كامل‌تر، بيش از ۲۰۰ پوشش تك‌فازِ دولايه و سه‌لايه ساختند و در آنها بخش‌هاي عايق، فلزي و ابررسانا را در تمام حالات ممكن و داراي ضخامت‌ِ لاية متغير با يكديگر تركيب كردند.
اين پوشش‌ها در يك سيستم رشد هم‌بافته‌ي اشعه‌ي مولكولي اتمي‌ لايه‌به‌لاية منحصربه‌فرد، رشد داده شدند. اين سيستم را بوزوويك و همكارانش طراحي و ساخته بودند تا به‌وسيلة آن، ساخت مصنوعي پوشش‌هاي هموار اتمي و چندلايه‌هايي با سطح ‌مشتركِ بدون ‌عيب ممكن شود. بوزوويك در اين باره گفت:«بزرگ‌ترين چالش، اثبات قابل ‌قبولِ اين مسئله بود كه پديدة ابررسانايي از ادغامِ سادة دو ماده(لايه) و تشكيل مادة سومي(كه از لحاظ شيميايي و فيزيكي از لايه‌هاي سازنده قابل‌تميز بوده و به شكل لاية سومي در بين آنها قرار گرفته ‌باشد) ايجاد نمي‌شود.» همكاران بوزويك از دانشگاه كورنل با استفاده از ميكروسكوپ الكتروني عبوري با دقت اتمي، اين احتمال را رد كرده‌اند.
به گزارش ايسكانيوز به نقل از نانو وي در مورد كاربردهاي اين كشف گفت:«هنوز براي برشمردن كاربردهاي به دست‌آمده از اين تحقيق، بسيار زود است؛ اما ما تا اين مرحله مي‌توانيم تصور كنيم كه اين كشف، ما را يك گامِ بزرگ، به ساخت ابزارهاي ابررساناي سه‌پايانه‌اي سودمند همچون ترانزيستور ميدان‌اثرِ ابررسانا، نزديك‌تر مي‌كند.» در چنين ابزاري، مي‌توان به‌وسيلة يك ميدان الكتريكي خارجي كه با اعمال يك ولتاژ كنترل مي‌شود، ترانزيستور را بين حالت‌هاي ابررسانايي و مقاومتي تغيير حالت داده، آن را كليدزني كرد. مدارهايي كه از چنين ابزارهايي ساخته مي‌شوند، نسبت به مدارهاي مبتني بر نيمه‌رساناي كنوني، بسيار سريع‌تر و كم‌مصرف‌ترند.
نتايج اين تحقيق در نشرية Nature به چاپ رسيده‌است./د/190/120

شنبه|ا|17|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 829]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن