واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > کثیریان، کیوان - کیانوش عیاری با توجه به سابقه سینمای آزادش و تعلقش به نسلی که سینما را پله پله آموخت، جزو آن دسته از فیلمسازانی است که به نظر عاشق سینما بودند و آثارشان نشان می دهد که حسی که از درونشان به فیلم راه می یابد، مخاطب را درگیر می کند. این مشخصه در فیلمهای عیاری و همنسلان او دیده می شود. مهمترین ویژگی عیاری این است که دغدغه دارد. به نظرم فیلمسازان دو دسته اند: دسته ای که حرف و دغدغه دارند و دسته ای که ندارند. برای عیاری مهم است که در فیلمش چه حرفی بزند. آثار سینمایی و تلویزیونی اش در ماهیت تفاوتی با هم ندارند. او کاربلد است و محتوا را با تکنیکی که از سینما آموخته بیان می کند. محتوای آثارش نیز قابل احترام اند ؛ چه زندگی دکتر قریب را روایت کند و چه از زلزله بم فیلم بسازد. به نظرم به فیلم "بیدار شو آرزو" ی عیاری جفا شده و بی دلیل در توقیف مانده است. فیلم دیگر او "سفره ایرانی"هم دارای مضمونی امروزی است که همچنان معطل مانده است.در سریال "روزگار قریب" ، عیاری نشان می دهد، در عین حال که قصه گویی را خوب بلد است، تاریخ را با روایت شخصی خود تعریف می کند و مخاطب را درگیر می سازد. در سریال "هزاران چشم" که دوباره در حال پخش است نیز به دغدغه های انسان امروزی پرداخته و چه خوب این کار را کرده است. پخش این سریال از اتفاقات خوب سیما ست. عیاری بر خلاف دیگر فیلمسازانی که هر وقت اراده کنند امکانش را دارند و فیلم می سازند، متاسفانه فضای کار زیادی به قدر استحقاقش در اختیار نداشته است. کیانوش عیاری را بیشتر سینماگر می دانم تا کارگردان تلویزیونی . دو سریالی که از او دیده ایم نشان می دهد که عیاری یک سر و گردن بالاتر از بسیاری از کارگردانانی ایستاده است که هر سال یک یا چند سریال از آنها می بینیم. این نشان می دهد که عیاری هنوز از دقتی که در سینما دارد فاصله نگرفته است. چه خوب است که "هزاران چشم" دوباره پخش می شود! صد البته مدیوم سینما و تلویزیون با هم تفاوت دارد. بعضی از سینماگران خوبمان مانند حاتمی کیا یا سامان مقدم نتوانستند در قاب تلویزیون موفق عمل کنند. در تلویزیون شگردها و تمهیداتی لازم است. عیاری پل خوبی میان سینما وتلویزیون زده است که آن را می پسندم.در "هزاران چشم" غلبه با نگاه انسان معاصر در زندگی شهری است و نیاز است تا نوع نگاه، رئالیستی باشد و مشکلات زندگی انسان امروزی را به درستی منتقل کند. عیاری یکی از موفق ترین فیلمسازان اجتماعی ماست و طبیعی است که به طبقه متوسط جامعه نگاه ویژه کند چون این قشر از جامعه بستر مناسبی برای نگاه رئالیستی او فراهم می کند و نقش بسیار مهمی در این نگاه واقعگرایانه دارد. این یادداشت شفاهی در روزنامه شرق روز سه شنبه 12 بهمن 88 به چاپ رسیده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 602]