تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايمان، آس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816756901




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سي‌وسومين بهار آزادي: خياباني به نام يكشنبه خونين مشهد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: سي‌وسومين بهار آزادي: خياباني به نام يكشنبه خونين مشهد
جام جم آنلاين: ميدان 10 دي، آرام و غمگين، هر روز نظاره‌گر صدها و بلكه هزاران رهگذري است كه تن خسته و رنجورش را بدون هيچ ذهنيتي دور مي‌زنند تا هرچه سريع‌تر به مقصد خويش برسند.


رهگذران يا آنقدر جوانند كه از قصه پرغصه ميدان خبري ندارند، يا حكايت آن روزهاي سرد و تلخ زمستاني را كه به بهاري زودهنگام تبديل شد، در وانفساي مشكلات زندگي و گذر زمان از ياد برده‌اند.

اما ميدان 10 دي و خيابان‌هاي اطراف آن از جمله خيابان بهار، چهارراه نادري، چهارراه شهدا و ميدان شهدا آن روزها را هيچ‌گاه از ياد نخواهند برد؛ روزهايي كه رهگذراني از اين شهر به قصد مقصدي بزرگ و دور از ذهن، اما دست‌يافتني، در آنها پا نهادند.

شايد برخي از آنها به ظاهر به مقصد نرسيدند و نامشان با نام بسياري از خيابان‌ها و ميدان‌هاي شهر جاودانه و ماندگار شد، اما با خون خويش ديگران را به منزل مقصود رهنمون شدند.

مقصد آنها با مقصد رهگذران امروز اين خيابان‌ها، بسيار متفاوت بود. آنها آن روزها نه براي كسب و كار، كه براي ايجاد يك تغيير بزرگ و شگرف جان خود را بر كف نهاده و يكدل و همصدا در آغوش خيابان‌ها رها مي‌شدند؛ تغيير سياهي ظلم و استبداد رژيم شاهنشاهي به روشنايي صبح مهربان و دوست‌داشتني عدالت و اخلاق و يكرنگي و تبديل زمستان سرد و سياه طولاني تاريخ به بهاري جاودان و ماندگار تا هميشه تاريخ اين سرزمين.

ميدان 10 دي مشهد، از جمله مناطقي در اين شهر است كه برگي از تاريخ انقلاب اسلامي و نهضت مردمي امام خميني، در آن ورق خورده است.

درگيري‌هاي خياباني و كشتار خونين رژيم كه در روزهاي نهم و دهم دي 1357 رخ داد و حوادث تلخ و ماندگاري را در تاريخ اين شهر رقم زد، باعث تغيير نام ميدان سوم اسفند به 10 دي شد.

زمينه‌ وقوع حوادث اين دو روز را كه در استانداري خراسان اتفاق افتاد و سپس در سراسر شهر جاري شد و طبق گفته برخي منابع، هزاران كشته و زخمي بر جاي نهاد، بايد در يورش نيروهاي رژيم در 23 آذر 57 به بيمارستان شاه‌رضاي مشهد جستجو كرد كه نقطه شروع و عطف مبارزات مردم مشهد، به شمار مي‌رود.

در اين روز عاملان رژيم با حمله به بخش اطفال بيمارستان امام‌رضا(ع)، د‌ه‌ها نفر را مجروح كرده و چند نوزاد را كشتند.

پس از حمله چماقداران پهلوي و ماموران حكومتي به بيمارستان امام رضا، اين مكان به يكي از كانون‌هاي اصلي مبارزه و محلي براي اجتماع همه روزه مردم و ايراد سخنراني انقلابيون تبديل شد به طوري كه بيشتر تظاهرات به آنجا خاتمه مي‌يافت.

ضمن اين‌كه از اين تاريخ تا پنجم دي، با پيوستن پيشگامان مبارزات مردم مشهد، يعني آيت‌الله‌ خامنه‌اي، آيت‌الله واعظ طبسي، شهيد هاشمي‌نژاد، آيت‌الله شيرازي، آيت‌الله ميرزاجواد آقاتهراني و مرحوم آيت‌الله مرواريد، به جمع مردم و اعلام تحصن توسط آنها و حمايت اقشار و طبقات مختلف مردم از اين تحصن، مشهد بار ديگر مركز توجه انقلابيون كشور قرار گرفت.

تقويم آرام‌آرام ورق مي‌خورد تا به روزهاي شنبه و يكشنبه، نهم و دهم دي ماه رسيد؛ روزهايي كه شاهد حوادث خونباري بود.

جنايتي كه رژيم در روز يكشنبه دهم دي در مشهد انجام داد باعث شد تا اين روز به نام يكشنبه خونين مشهد در تاريخ انقلاب اسلامي ثبت شود.

روز نهم دي 57، برابر با اول صفر 1399، گروه‌هاي مردمي كه حالا ديگر از لاك خود بيرون آمده بودند،‌ در منازل شيرازي، قمي و سيدكاظم مرعشي اجتماع و شعارهايي عليه رژيم سر دادند.

در اين روز بازار، مغازها و تمام ادارات دولتي تعطيل بود. مقصد راهپيمايي اين روز برخلاف روزهاي قبل، استانداري و هدف آن، حمايت از كاركنان اين سازمان بود، چراكه تحصن به صحن استانداري هم كشيده شده و كاركنان استانداري به حمايت از نهضت، دست به اعتصاب و تحصن زده بودند.

ساعاتي پس از ورود مردم به محوطه استانداري، ساواك آنجا را به محاصره خود درآورد و ديري نپاييد كه غرش تانك‌ها كه از قبل در آن مكان استقرار يافته بودند، آرامش فضا را برهم ريخت.

در چشم برهم زدني، موجي از خون و آتش، فضا را فراگرفت. مردم اطراف تانك‌ها جمع شدند و شعار مي‌دادند: «ما به شما گل داديم، شما به ما گلوله».

آنها حتي روي تانك‌ها و نفربرها رفتند و شعارهايي بر ضد رژيم سردادند: «به گفته خميني، ارتش برادر ماست»، «بزودي اي شه جلاد، سرت را مي‌دهيم بر باد.»

مردم خشمگيني كه شاهد به خون غلتيدن برادران خود بودند، نه‌تنها متفرق نشدند، بلكه به چند مركز دولتي و وابسته به رژيم از جمله فروشگاه لشكر، ساختمان‌ انجمن ايران و آمريكا، شوراي فرهنگي بريتانيا، اداره آگاهي، زندان زنان، كارخانه پپسي كولا، سينما شهر فرنگ و بعضي ديگر از پايگاه‌هاي رژيم حمله كردند و آنها را به آتش كشيدند. چند ساواكي هم در اين ميان كشته شدند.

ساواك براي تحريك سربازان، اجساد كشته شدگان روز قبل را در صبحگاه به نمايش گذارد. ساعاتي بعد ارتشيان به خيابان‌ها ريختند و به هيچ كس رحم نكردند، حتي به سوي مردمي كه براي تهيه نفت و نان در خيابان‌ها صف‌هاي طويلي تشكيل داده بودند هم تيرگشودند. آفتاب كم‌كم غروب مي‌كرد، خيابان‌ها سرد و ساكت و غمگين بود.

سكوتي مرگبار شهر را دربرگرفت و تنها فرياد بي‌صداي هزاران كشته و ناله آرام صدها مجروح بر زمين مانده، به گوش مي‌رسيد.

به دنبال حوادث اين دو روز، در مشهد سه روز تعطيل عمومي اعلام شد. آيات عظام شيرازي، قمي و... ضمن صدور اعلاميه‌هايي، جنايات رژيم در اين دو روز را محكوم كردند.

اين حوادث نه‌تنها به‌زعم رژيم باعث ترس و وحشت مردم نشد، بلكه مشهد را به شهري كاملا انقلابي تبديل كرد و شكوه و هيمنه رژيم را نزد مردم فرو ريخت.

فاطمه مرادزاده -‌ گروه ايران

يکشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن