واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > دانش، مهرزاد - درباره فیلم آینه های رو به رو نگار آذربایجانی در اولین فیلم بلند حرفه ای اش، سراغ موضوعی ملتهب رفته است که بنا بر برخی باورهای عرفی و انگاره های عمومی متأسفانه امکان طرحش تاکنون کمتر مهیا بوده است و از این حیث، آینه های رو به رو اثری درخور تأمل محسوب می شود. بحث ترنس سکشوآل ها که در جامعه ما مانند هر جامعه بشری دیگری درصدی به هر حال قابل توجه را به خود اختصاص داده اند، معمولا با مفروضاتی از پیش تعیین شده و نادرست همراه می شود که منجر به خلط مبحث یک نارسایی ژنتیکی ناخواسته با مفاسد و انحرافات اخلاقی می شود. از این جهت ساخت فیلم هایی مانند آینه های رو به رو کمک می کند تا به تدریج این باورهای غلط دست کم در میان اقشاری از جامعه تصحیح شود. اتفاقا این موضوع در کشور ما منع قانونی ندارد و طبق قواعد پزشکی، شرعی و حقوقی، مبتلایان به این نارسایی می توانند بر بلاتکلیفی خود فائق آیند. اما آن چه که به درستی در فیلم هم روی آن تأکید به عمل می آید، موانع اجتماعی پیش رو است که به ویژه در میان خانواده ها در درجه نخست و سپس نگاه های پیرامونی در درجه بعد شکل گرفته است و فشار مضاعف به این افراد حتی بعد از انجام عمل جراحی و به دست آوردن سلامت جسمی وارد می آورد. آینه های رو به رو آغازی مناسب دارد و تا تقریبا نیم ساعت نخست نوید فیلمی خوب را می دهد. روایت موازی از آدینه ( شخصیت اصلی داستان) و زنی که شوهرش زندان است و سپس اتصال این دو قطعه به یکدیگر در روند روایی کار، تعلیق و تعمیق تأمل پذیری را به وجود می آورد که باعث می شود مخاطب مشتاقانه و بدون افت، پیگیر سرنوشت آدم های داستان بشود. اوج این روند زمانی است که آدینه سوار اتومبیل زن جوان می شود و هویت و معضل خود را هنوز نزد او مطرح نکرده است و سوسپانس موقعیتی درام به این وسیله فزونی پیدا می کند. اما با فاش شدن راز او نزد زن جوان، به تدریج این روند تغییر می یابد و فیلم رو به افتی می برد و حتی در جاهایی ( مثل سکانسی که هر یک از این دو شخصیت در راه بازگشت به تهران دارند از مشکلات زندگی شخصی شان برای هم سخن می گویند و گفتارشان روی نمای نقطه نظر از داخل اتومبیل و یا لانگ شات هایی از مسیر جاده پیاده می شود) تناسب خوبی با روند موقعیتی و روایی جاری در اثر پیدا نمی کند و حتی و به ویژه در اواخر فیلم به شدت شعاری می شود. با این حال فیلم با امتیازهایی مضمونی ای که دارد، می تواند از آثار مهم امسال سینمای ایران باشد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 451]