تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816668854




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مكتوب ... دستاوردهاي 30ساله انقلاب در فارس


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گزارش مكتوب ... دستاوردهاي 30ساله انقلاب در فارس
شيراز / واحد مركزي خبر / اجتماعي
گزارش مكتوب ...دستاوردهاي سي ساله انقلاب درفارس

دراستان فارس با پيروزي انقلاب اسلامي در زمينه هاي گوناگون اجتماعي ، عمراني و اقتصادي پيشرفت هاي محسوسي درعرصه هاي مختلف ازجمله آموزش عالي ، امور زير بنايي ، كشاورزي و خدمات داشته است كه مهمترين اين دستاوردها به شرح زير است :
1 ) آموزش عالي
در سال تحصلي 58-1357 تعداد دانشجويان استان6هزار 470 نفر بود كه اين رقم در سال تحصيلي 87- 1386 به 75 هزار و 436 نفر رسيده است كه بيانگر رشد 11 برابري است .
اين آمار بدون احتساب دانشجويان دانشگاه ازاد اسلامي است . البته افزايش 10 برابري تعداد فارغ التحصيلان رشته هاي گوناگون و همچنين افزايش هيات علمي دانشگاههاي استان و افزايش تعداد رشته هاي تحصيلي در اين دانشگاهها مويد اين امر است كه استان فارس را مي توان يكي از قطب هاي دانشگاهي كشور قلمداد كرد.
2 ) بهداشت و درمان
در اين بخش تا قبل از پيروزي انقلاب فقط 258 خانه بهداشت در استان وجود داشت كه تا سال 1386 به يك هزار و 70 واحد افزايش يافت .همچنين در بخش بيمارستاني تعداد تخت هاي بيمارستاني از 2هزار 828 تخت به6هزار 447 تخت رسيد . نبايد فراموش كرد كه به موازات توسعه فضاهاي بهداشتي درماني تعداد پزشكان عمومي و متخصص شاغل دردانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي استان در سال 57 به ترتيب 409 و 383 نفر بوده كه در سال86 اين رقم به 1000 و 630 نفر افزايش يافته است.
با توجه به پيشرفت علمي و پزشكي مانند پيوندهاي كبد ، كليه ، قرنيه و پانكراس و ساير موارد در مراكز درماني اين استان ، به عنوان قطب پزشكي جنوب كشور به حساب مي آيد.
3 ) امور زير بنايي
الف ) : شبكه راههاي زميني
استان فارس تا سال 57 از محروم ترين استان هاي كشور از لحاظ جاده محسوب مي شد به طوري كه تا سال 57 طول شبكه راههاي زميني استان به 5038 كيلومتر بوده كه در سال 86 به هفت هزار 220 كيلومتر جاده و 10هزار 768 كيلومتر راه روستايي افزايش يافته است .
همچنين اين استان تا پيش از انقلاب اسلامي از بزرگراه و خطوط ريلي بي بهره بود كه پس از انقلاب راههاي اصلي منتهي به مركز استان با بيش از 550 كيلومتر تبديل به بزرگراه شده است و خط آهن شيرازكه كار مطالعاتي آن پس از انقلاب آغاز شد مراحل پاياني عمليات اجرايي را پشت سر مي گذارد.
ب ) : گاز رساني ، برق رساني و ارتباطات
تا سال 57 فقط 3 شهر و تنها يك روستا در فارس از نعمت گاز برخوردار بودند اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي 64 شهر و 65 روستا گازدار شدند و در خصوص برق رساني به روستاها كه از سياست هاي اوليه دولت جمهوري اسلامي محسوب مي شد در استان رشد چشمگيري داشت به طوري كه تا پيش از سال 57 تعداد روستاهاي برق دار استان 317 روستا بودكه اين تعداد به2هزار926 روستاتاسال 1386 افزايش يافت كه بيانگر رشد 9 برابري است .
در بخش توسعه ارتباطات مي توان استان فارس را يكي از استانهاي پيشرو در كشور تلقي كرد زيرا هم اكنون در دور افتاده ترين نقاط اين استان پهناور دفاتر مخابراتي تاسيس شده و تعداد شماره تلفن هاي واگذاري نسبت به 30 سال قبل بيش از 70 برابر شده ، و در سال 57 از2هزار 700 شمار به يك ميليون و 600 هزار شماره افزايش يافته است .
تا پيش ازاستقرارنظام جمهوري اسلامي فقط 17 روستا داراي دفاتر مخابراتي بود اما هم اكنون اين رقم به 2هزار 849 روستا افزايش يافته است .
3 ) : سد سازي
استان فارس به لحاظ وسعت يكي ازاستانهاي پهناور كشور است و بيشترين مناطق اين استان اعم از شهرها و روستا به كشاورزي امور باغي و دامي مشغولند به همين سبب بحث آب و مديريت آب مورد توجه خاص مسئولان ذيربط است تا پيش از پيروزي انقلاب اسلامي بخشي از آب اين استان حاصلخيز فقط از يك سد با گنجايش يك ميلياردمترمكعب تامين مي شداما پس ازپيروزي انقلاب به منظور تامين آب كشاورزي و آشاميدني و همچنين مهار سيلابها 7 سد در مناطق مختلف اين استان ساخته و يا در حال ساخت است.
براي نمونه سد سلمان با حجم مخزن 1 و 4 دهم ميليارد متر مكعب بزرگترين سد استان است و در مجموع با پايان تمام سدهاي در حال ساخت حجم ذخيره آب در استان ازيك ميليارد مترمكعب سددرود زن( داريوش) به 3 ميليارد متر مكعب افزايش خواهد يافت.
البته از7 سد استان 4 سد آبيگري و به بهره برداري رسيده و 2 سد در حال ساخت و يك سد به سبب خشكسالي آبگيري نشده است .
4 ) كشاورزي
سطح زير كشت محصولات زراعي و باغي استان فارس از 633 هزار هكتار در سال 57 به يك هزار 447 هزار هكتار در سال 86 افزايش يافت. استان فارس 20 سال پياپي در توليد گندم مقام اول را در كشور از آن خود كرده است و در دوره 30 ساله سطح زير كشت اين كالاي استراتژيك از 1 و 6 دهم درصد به 6 و نيم دهم درصد رسيده است كه البته در مقياس متوسط برداشت گندم در هكتار هم اين استان به عنوان استان نمونه معرفي شده است .
5 ) فرهنگ
از نظر تعداد كتابخانه هاي عمومي تعداد 31 كتابخانه در سال 57 به بيش از 120 واحد در سال 85 رسيد و در بخش مطبوعات محلي هم تعداد روزنامه هاي چاپ شيراز6 روزنامه و بيش از 40 نشريه است . فارس بعد از تهران دومين استان به لحاظ تعداد مطبوعات است اين در حالي است كه تا قبل از انقلاب يك روزنامه هم در فارس چاپ نمي شد.
بنابراين از مهم ترين دستاوردهاي نظام براي استان مي توان به راه هاي ارتباطي (روستايي ، شهري و ريلي) پزشكي (قطب پزشكي جنوب كشور) و توسعه صنايع الكترونيك و مخابرات اشاره كرد.
0002

شنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن