واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: سینمای مستقل چشم انتظار اسكار
پاییز هر سال زمان رقابت فیلمهایی است كه امیدوارند در آستانه بهار سال آینده در مراسم اسكار كه مهمترین رخداد سینمایی محسوب میشود، جوایزی را در شاخههای مختلف به خود اختصاص دهند.دانیل باتسك از استودیو میراماكس امیدوار است تا همچون سالهای گذشته این استودیو بتواند فیلمهایی را در این مراسم پرطرفدار داشته باشد. او در توصیف این مراسم پررقابت میگوید: باید رقابت در پاییز را مثل خط شروع مسابقههای اتومبیلرانی بدانیم كه در آن خودروهای زیادی با امید رسیدن به خط پایان پیش از سایر رقبا مسابقه را آغاز میكنند و در این راه حتی امكان حذف و برخورد نیز وجود دارد. ما در سال گذشته هم در این موقع از سال نگران عملكرد فیلمهایی چون ونوس یا ملكه در اسكار بودیم ولی در نهایت راهكارهای ما باعث شد تا این فیلمها نامزد دریافت جوایز متعددی در اسكار باشند. امسال هم مثل سالهای گذشته رقابت شدیدی وجود دارد اما من اعتماد دارم كه فیلمهای خوب در نهایت میتوانند پیروز شوند و خود را مطرح كنند.اما باتسك اشاره نمیكند كه راهكارهای آنها برای رسیدن به این هدف چه بوده است. باب برفی مدیر استودیو مستقل پیكچرزهاوس حضور موفق در جشنوارههای سینمایی و تبلیغات شفاهی تماشاگران را از مهمترین عوامل میداند و میافزاید: امسال فیلمهای خوب زیادی وجود دارند كه شاید میتوانستند در سالهای قبل ،از شانسهای اصلی اسكار باشند ولی امسال باید در رقابت سختی شركت كنند و در این میان هر فیلمی كه دارای تبلیغات بیشتر باشد قطعا موفقتر خواهد بود. اكنون شرایط برای اكران فیلم بسیار سخت شده است چرا كه تعیین یك زمان مناسب برای اكران فیلم در پاییز و زمستان از دشوارترین كارهاست. من با اكثر توزیعكنندگان در این مورد صحبت كردهام و همه آنها از این نكته كه همزمان با تعطیلات اصلی فیلمهای زیادی اكران میشوند به شدت دلخور هستند.اما برای میراماكس امسال میتواند یكی از سالهای طلایی استودیو در مراسم باشد چرا كه آنها فیلمهایی چون سرزمینی برای پیرمردها نیست (برادران كوئن) Gone Baby Gone (اولین فیلم بنافلك در مقام كارگردان) و The Diving Bell and Butterfly (از ژولیان اشنابل) را دارند. گرچه این فیلم آخر به زبان فرانسه است اما استودیو میراماكس نسبت به آن به اندازه فیلم برادران كوئن در اسكار امسال امیدوار است. باتسك در مورد این فیلم كه داستان واقعی زندگی ژان دومینیك بابی سردبیر بلندپرواز مجله فرانسوی «Elle» است، میگوید: این فیلم به شدت تاثیرگذار است و با توجه به جایزه بهترین كارگردانی كه در جشنواره كن به اشنابل اهدا شد، او حتی میتواند در بین 5 كارگردان نهایی انتخاب شده در شاخه بهترین كارگردان باشد. تهیهكنندگان این فیلم هم كاتلین كندی و جانكیلیك هستند كه قبلا فیلمهای اسكاری مثل بابل و پولاك را داشتند. فیلمبردار این فیلم هم یانوش كانیسكی است كه قبلا 2 بار برنده جایزه اسكار شده است و لوكیشنهای كاملا فرانسوی برای فیلم در نظر گرفته بود.باتسك این فیلم را اثری بدون مرز معرفی میكند و آن را دارای تمامی ویژگیهای یك فیلم بزرگ میداند كه از جمله فیلمنامه، كارگردانی و بازیگری فوقالعاده است.البته فیلم اشنابل تنها فیلم فرانسوی زبان نیست كه امیدی به درخشش در اسكار امسال دارد. برخی از استودیو مستقل پیكچرز هاوس فیلم فرانسوی «زندگی صورتی» را حداقل در شاخه بهترین هنرپیشه زن (ماریون كوتیلا) شایسته دریافت جایزه میداند و میگوید: بازی او به شدت از سوی منتقدین تحسین شد و گرچه ما سعی داریم تا این فیلم را در شاخههای دیگر هم جزو كاندیداها داشته باشیم اما عمده امید ما به بازی كوتیلا است. برنلی تاكید میكند كه از روی عمد زمان اكران این فیلم را در اوایل تابستان انتخاب كرد چون از همان زمان میدانست كه فیلم در اكران پاییزی شانس چندانی برای مطرح شدن نخواهد داشت. اما به عقیده او این استراتژی جواب داده و فیلم از زمان اكرانش در ماه ژوئن تبلیغات شفاهی زیادی داشته است و توزیع ورودی فیلم در ماه دسامبر میتواند یادآوری خوبی برای داوران آكادمی اسكار باشد. مارك كریستول مدیر شركت توزیع فیلم «سیدنی كیمل» در مورد نقش تبلیغات شفاهی در موفقیت فیلمها در مراسم اسكار میگوید: تبلیغات شفاهی بسیار تعیینكننده است و اگر قرار باشد كه شما با فیلمهای پرخرج و پرتبلیغات استودیویی رقابت كنید به این نوع تبلیغات نیاز مبرمی دارید.اما حتی در عرصه فیلمهای مستقل هم آثار متعددی هستند و در كنار فیلمهای یاد شده باید از بادبادك باز، لارس و دختر واقعی و بامن حرف بزن نام برد.كریستول در ادامه میگوید: مثل هر ساله باید ابتدا امیدوار بود كه داوران آكادمی همه حوصله داشته باشند تا این فیلمها را تماشا كنند و پس از آن نیاز به پاسخ خوب تماشاگران و تبلیغات شفاهی است و در نهایت تنها كمی شانس میتواند به شما كمك كند. اما كریستول هم مثل سایرین مطلع است كه رقابت امسال با سالهای گذشته متفاوت است. وی در ادامه میگوید: بازار فیلمهای تجاری كاملا اشباع شده است و تعداد فیلمهایی كه هر هفته اكران میشوند نسبت به گذشته افزایش چشمگیری داشته است و از اینرو باید تنها امیدوار بود كه داوران این فیلم را ببینند. اما قانون اسكار همیشه این بوده كه برای درامهای پرخرج اعتبار قائل میشده است، اما آیا جایی برای فیلمهای كوچك و كمخرج درام هم در اسكار امسال خواهد بود؟ كریستول تاكید میكند: مبارزه در این رقابت بسیار سخت است و گرچه فیلم ما به نام «مراكشی» با بازی بن كنیگزلی و تهآلئونی با بهترین نقدها روبهرو بوده است اما فیلم در گیشه توفیقی به دست نیاورد و این شانس آن را در مراسم اسكار تا حدی كاهش میدهد. هر چند كه 2 بازیگر اصلی فیلم به همراه فیلمنامه از شانسهای اصلی این مراسم هستند.منبع : همشهری
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 284]