واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: وقتی دیگران مشغول سریالهای شبانه بودن... هفت شب با هفت شبكهی رادیو ..
ساعت 21 هر شب تقریبا زمان پر ترافیک تماشای تلویزیون است که هر شبکه مجموعههای پاییزی خود را از سر میگیرد. شبکههای ماهوارهای نیز که امروز به عنوان یک رسانه همگانی و جهانی در هر خانهای رد پایی دارد به پخش برنامههای متفاوت و رنگارنگ مشغول است تا بینندگان و طرفداران جعبه جادویی با این برنامه و آن برنامه کردن و چرخاندن تقریبا 1000 شبکه ملی و بینالمللی شب را به پایان برسانند. امروز کمتر کسی است که پای حرفهای یار قدیمی پدران و مادران همان رادیو، جعبه سخنگو بنشیند و با علاقه گوش خود را به بلندگوی خش خش کنان رادیو بچسبانند و پیچ رادیو را به دنبال موج ثابت و شبکه رادیویی خاص نگه دارند. *** یك هفته و هفت شب، شنونده 7 برنامه از 7 شبکه رادیویی از ساعت 21 تا22:30 بوده است. دربارهی برنامههای شبانگاهی رادیو عدهای از اهالی صدا معتقدند که مخاطبان رسانه از کله صبح تا آخر شب برای گذران زندگی تلاش میکنند. پس توقعی نیست که ساعت 21 و شامگاه نیز برنامهای با ریتم تند داشته باشیم. باید برنامهای برای این ساعت طراحی کنیم که نه تنها از خستگی شنونده بکاهد بلکه او را برای شرکت در برنامه نیز همراه کند. *شنبه ساعت 21 رادیو تهران این شبکه که برای پایتخت نشینها پخش میشود. ساعت 21 را با پخش خبر و آگهی بازرگانی به استقبال برنامه ادبی «کلک شبانه» رفت که به مناسبت سالروز تولد نیما یوشیج پدر شعر نوین فارسی از این شبکه شنیده میشد. این برنامه ادبی در طول 90 دقیقه از تولد تا مرگ نیما را در قالب ترانه ،گفتگو با کارشناسی را که آدرس منزل نیما را قدم به قدم میداد همراه بود به طوری که نه تنها حوصلهی شنونده، بلکه حوصله دوگوینده را نیز سر برد تا این که با قطع شدن ارتباط تلفنی، به طور اتفاقی یا عمد، فضای برنامه کمی تغییر کرد و بعد خواندن نامه نیما به همسرش ،گفتگو با شاعر و نویسنده جوان و یک کارشناس ادبی برنامه به پایان رسید. این ویژگی خاصی برای شنونده تهرانی در طول 90 دقیقه نداشت و به زندگی نامه نیما که بارها در کتابها و مقالات آمده بود، صرف شد. *یک شنبه موج 93 رادیو ایران برنامه زندهی «برداشت کوتاه» ویژه جشنواره فیلم کوتاه ایران در راس ساعت 21 شروع شد؛ این برنامه كه از آغاز این جشنواره همراه شده بود امروز نیز از اختتامیه جشنواره میگفت. اما به خاطر زمان تعیین شده برای این برنامه، باعث شد نه به ابتدای مراسم اختتامیه برسد و نه به انتهای آن، که بتواند نتایج را از زبان دبیر جشنواره اعلام کند. تنها در برقراری ارتباط تلفنی با بهرامینژاد فیلم ساز جوان و محمد آفریده برنامه خود را به پایان رساند و موفق نشدن در ارتباط گرفتن با دبیر جشنواره، باعث شد که کارشناس مجری بگوید:« مسؤولان علاقه زیاد به صحنه دارند» و در مقابل گوینده نیز با گفتن «این مساله همه گیر است» حرف کارشناس را تأیید و ملایمت بخشید. این کارشناس ـ مجری به راحتی حرف میزد، نقد میکرد و سوال میپرسید؛البته زمانی هم برای گوینده نمیگذاشت؛ در این میان این پرسش مطرح میشود پس نقش گوینده در برنامههایی كه كارشناس مجری هم دارند فقط اعلام ساعت برای تاکید بر زنده بودن برنامه است! *دوشنبه رادیو جوان ساعت 22 امروز ساعت 22 زمان شروع برنامه علمی «باشگاه دانشمندان» است که از گروه دانش و جوان پخش میشد. در این برنامه که سه گوینده جوان و پر شور حضور دارند با طنز و شوخی پرسشهای جدی را از شنوندگان و مهمان طرح میکند که در این قسمت مهمان تلفنی با خبرهای جالب و آسمانی موضوع برنامه را تعیین میکند و ارائه روشی برای مطالعه کتاب نیز سوال از شنوندگان میشود. در این برنامه آن چه که مجهول بود زمان پایان برنامه بود. یکی از گویندگان که برنامه با صدای او شروع شد در همان ابتدا گفت ساعت 22:02 که با ما تا یک ساعت و 28 دقیقه همراه هستید و یک ربع بعد برای اعلام برنامه گفت با ما تا ساعت 22:30 همراه خواهید بودکه بعد از زمان فرضی پایان برنامه یعنی 22:30 مشخص شدکه تا یک ساعت دیگر نیز برنامه ادامه خواهد داشت و این روز مصادف بود با قسمت آخر «سریال مدار صفر درجه»؛ و شنونده رادیو متوجه نشد كی این برنامه پایان یافت. *سه شنبه روی موج رادیو فرهنگ ساعت 22 بر خلاف شبکههای دیگر که برنامه ادبی علمی داشتند این شبکه این ساعت را به مانند تلویزیون که سریال دارد به پخش نمایش اختصاص داده بود. نمایش «کمدی انسانی» در قالب برنامهی «از رمان تا نمایش» نوشته ویلیام سارویان پخش شد. این نمایش رادیویی که به همت بازیگران اداره کل نمایش ضبط شده بود با همان تیتراژ تکراری تمامی نمایشها به روی آنتن رفت. «نمایش ... بابازی یا نقش آفرینی ... از اداره کل نمایش »این نمایشها گاهی نیز از داستان کتابها به عنوان نمایش نامه رادیویی استفاده میكند. با توجه به این که این داستان خارجی است در نمایش برای روان کردن یا نزدیک کردن موضوع به ذهنیات شنونده از الفاظی رایج در فرهنگ خودمان استفاده کرد مانند «چه گلی به سر شهر زده» به هر حال این نمایش که یاد آور داستان شاه و گداست برای پخش در این ساعت از شب رقابت خوبی با شبکههای تلویزیون بود. چون تمامی شبکههای رادیویی نمایش را از ساعت 23 تا 24 پخش میکنند که این مساله خود دغدغه ای برای سردبیران نمایش جهت مجاب کردن مدیران شبکه ها در تعیین زمان مناسب برای پخش نمایش شده است. *چهارشنبه رادیو گفتوگو و برنامهی «سوفیا» رادیو گفتوگو شبکهای تازه وارد در جمع دیگر شبکه های رادیویی است که رسالت انجام گفتگوهای چالشی در هر حوزهای را بر عهده دارد؛ این شبكه این زمان را به بحث اخلاق و عرفان اسلامی اختصاص داده بود. گوینده این برنامه كه میبایست به طور فشرده به مسائلی در این زمینه اشاره میکرد، در عین حال هر 15 دقیقه یك بار نام برنامه و شبکه را اعلام میکرد. او همچنین با گفتن جملاتی چون «ما وقت زیادی نداریم» و غیره، بحث دیگری را آغاز میکرد. *پنج شنبه رادیو ورزش و «پنجرهای رو به شب» رادیو ورزش شب میلاد امام رضا (ع) ویژه برنامهای را در فهرست پخش خود داشت که از ساعت 22 به روی آنتن رفت. گوینده با شور و حالی شاد برنامه را شروع و آن را ویژه میلاد معرفی کرد، اما در خلال برنامه هیچ آیتمی ویژه این مناسبت به روی آنتن نرفت و تنها تفاوت «پنجرهای رو به شب» در این روز، در خواست یک شنونده برای پخش موسیقی مجید اخشابی بود که پس از آن نیز پخش اخبار ورزشی جهان و دیگر آیتمهای ورزشی، برنامه را به رسالت قبلی خود یعنی تنها ورزشی بودن بازگرداند. *جمعه روز پایانی هفته و رادیو پیام بخش شبانگاهی رادیو پیام در ساعت 22 با خبر شروع میشود و پس از آن حدود سی تا چهل دقیقه گوینده مدام سرحال نبودن خود را به مخاطب گوشزد كرد و آن را به علت بیداری ممتد آن هم به مدت 72 ساعت دانست. در حالی كه برنامههای رادیو پیام غالباً ترکیبی از موسیقی و خبر است، در این ساعت دیگر از اخبار ترافیکی خبر نبود و تنها آنتن شبكه با خواندن اشعاری توسط گوینده و یادآوری خاطرات دوران وظیفه، پر شد. پس از آن نیز بخش خبری 22 و 30 دقیقه به روی آنتن رفت و سپس ادامه خاطرات گوینده پخش شد. منبع : ایسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 531]