تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 10 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه  الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835928047




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حساسیت‌های وارونه


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: وبلاگ > زمانیان، علی  - دغدغه شناسی و مسئله شناسی یک قوم می تواند شاخص خوبی برای شناخت آن قوم به حساب بیاید. باید ببینیم چه اموری توجه ما را به خود جلب می کند . به چه اموری اهمیت می دهیم؟ وقتی که برای آن می گذاریم چقدر است؟ تلاشی که برای حل آن می کنیم و هزینه هایی که حاضریم برای آن بپردازیم به چه میزانی است؟ دردهای ما کدام است ؟ از چه چیزهایی رنج می کشیم؟ اندوه های ما کدام است؟              ما (جامعه و حکومت ایرانی) از یک آفت  آزاردهنده و بزرگی رنج می بریم، دیگران را نیز رنج می دهیم. آن آفت و آسیب دل آزار فرهنگی، وارونگی حساسیت هایی است که نسبت به مسئله های پیش رو داریم. وارونگی، سبب شده است حساسیت ها و دغدغه ها ی ما به جای آن که روی پا راه برود با سر راه می رود. روزی مارکس در نقد فلسفه ی هگل گفته بود : فلسفه هگل به جای پا با سرش راه می رود و او ( مارکس) کاری که کرده است، این بوده که فلسفه را برگردانده است تا با پا راه برود. ما نیز به کاری شبیه مارکس محتاجیم. باید کاری کنیم که حساسیت های وارونه ای که گرفتارش هستیم، برگردانیم تا بتواند با پا راه برود. وارونگی حساسیت ها یعنی این که برخی امور مهم را وا می گذاریم و به جای آن، به امور کمتر مهم می پردازیم. در برابر ناهنجاری های بسیار شکننده ، سکوت می کنیم و از کنارش می گذریم و به جای آن ، ناهنجاریهای غیر مهم را برمی گزینیم. مسایل غیراساسی در صدر توجه ما قرار دارد و مسایل اساسی در ذیل آن قرار گرفته است. ما (جامعه و دولت) تعادل در نگاه و توجه به امور را از دست داده ایم. گویی مسئله شناسی ما از بیخ و بن اشتباه است. مسئله شناسی وارونه، یعنی مسئله های بنیادین را رها کردن و به جای آن مسئله ها ی غیرمهم را مورد توجه قرار دادن. رفتارهای محاسبه ناپذیر ما نشان دهنده ی این وارونگی است.       دغدغه شناسی و مسئله شناسی یک قوم می تواند شاخص خوبی برای شناخت آن قوم به حساب بیاید. باید ببینیم چه اموری توجه ما را به خود جلب می کند . به چه اموری اهمیت می دهیم؟ وقتی که برای آن می گذاریم چقدر است؟ تلاشی که برای حل آن می کنیم و هزینه هایی که حاضریم برای آن بپردازیم به چه میزانی است؟ دردهای ما کدام است ؟ از چه چیزهایی رنج می کشیم؟ اندوه های ما کدام است؟ بگذارید مثالی بزنم.          والدین در تربیت کودکانشان بیشتر در برابر چه مسئله هایی واکنش نشان می دهند، و چه مسایلی برای شان مهم است؟ میزان توجه والدین به اموری مانند عقلانی زیستن فرزندان چقدر است؟ مسئولیت پذیری، وفای به عهد، مهرورزی، احترام به حقوق دیگران، استقلال ، فردیت و مهارت در استدلال کردن به چه میزان در کانون توجه والدین قرار دارد ؟ نتایج تربیت در خانواده ها نشان می دهد که دغدغه ی چندانی برای خردمندانه زیستن فرزندان وجود ندارد. والدین تقریبا نسبت به مطالعه و کتاب خواندن فرزندان بی اعتنا هستند. مهارت های اخلاقی زیستن برای شان اهمیت بالایی ندارد. و جایی برای تمرین اندیشه و تفکر وجود ندارد. مدارس در مقایسه با نهاد خانواده وضعیت بدتری دارند. نتیجه ی پروژه ی تربیت خانواده و مدرسه، انسان هایی فاقد مهارت خردانتقادی، ضعف در اندیشه ی بنیادین، ناتوان در حل ساده ترین مسئله های زندگی، بی توجه به پاره یی از اصول اخلاقی و ... است. نتیجه ی نهایی، این می شود که جامعه ی ایرانی از پرسش می ترسد و حتی از یک گفتگوی ساده ی خردمندانه مبتنی بر استدلال ناتوان است.                درد تاریخی متدینان و روحانیان - چگونگی حجاب زنان و اجرای بخشی از شریعت بوده است. حجم واکنش هایی که روحانیان در برابر مسئله ی حجاب زنان و موسیقی نشان داده اند با واکنش شان در برابر فقر - استبداد - توسعه نیافتگی - و حتی دردهای وجودی آدمی قابل مقایسه نیست. چقدر میان دردشناسی امام علی و پیروان او فاصله است. باید دید در برابر ستم ، پایمال کردن حقوق شهروندان ، دروغ ، ریا، چاپلوسی و رذایل اخلاقی ، چقدر حساسیت نشان می دهند؟ اما برای روحانیان ، حجاب زنان و چگونگی اجرای شریعت دینی در جامعه بسیار مهمتر است از فقر، بی عدالتی، توسعه نیافتگی، نادیده گرفتن حقوق شهروندان، استبداد و جورحاکمان. وارونگی حساسیت ها و دغدغه ها سبب می شود خدایی را که به جامعه معرفی می کنند نیز دچار آسیب گردد. خدایی که به وقت محاسبه ، تلف کردن ظرفیت ها و بیهوده زیستن آدمیان برایش مهم نیست. خدایی که به رذایل اخلاقی چندان اهمیتی نمی دهد. خدایی که عشق به همنوع، وفای به عهد، بردباری، خویشتن داری، تفکر و تامل، اندیشیدن و گره گشایی از کار فروبسته ی دیگران را در محاسبه نمی آورد. اما همین خدا، تمام توجه اش به این است که کدام پیاله پر می شود. خدایی که عیان شدن گیسوان نسوان را به شدیدترین وجه عذاب می دهد. برای چنین خدایی نگاه نامحرم به نامحرم بسیار مهمتر از ستم به محرومان و پایمال کردن حقوق اولیه ی انسان ها است. خدای شریعت گرای محض و سخت گیر که بهانه می گیرد تا آدمیان را به جهنم روانه کند. خداشناسی ما نیز خداشناسی وارونه است.          حکومت نیز مانند جامعه، دچار وارونگی دغدغه ها و حساسیت ها است. و این راز رفتارهای خارج عرف اوست. به جای آن که تمام ظرفیت های خویش را در آبادان کردن دنیای مردم و بالا بردن کیفیت زندگی عامه به کار ببندد، نگران اخرت و بهشت و دوزخ مردم است. رنج های عمومی مردم را رها می کند و به جمع کردن آنتن های ماهواره می پردازد. به جای آن که تمام انرژی اش را برای کاهش رنج ها ی شهروندانش بگذارد، به نحوه ی حجاب زنان مشغول می شود. به جای آن که فقر ، پریشانی اجتماعی ، بیکاری، نا امنی و .... را در دستور کار قرار دهد ، خود را مسئول اجرای مقدمات ظهور امام زمان می داند. از این رو هدف اصلی و وظیفه ی مهم دولت را آمادگی برای ظهور و تمهید مقدمات می داند.          باور کنیم که تعادل و واقع نگری را از دست داده ایم . مسئله شناسی ما دچار انواع اعوجاجات و اختلال ها است. تا دردشناسی و مسئله شناسی ما تغییر نکند، نباید منتظر اتفاق میمونی بود. پریشانی زندگی فردی و اجتماعی ما ناشی از حساسیت ها و دغدغه های وارونه است. ما ( جامعه و حکومت ) در تله ی مسئله های غیر مهم و دغدغه های بی اهمیت گرفتار شده ایم. کشتی زندگی سیاسی و اجتماعی ما در دریای مواج و طوفان زده ی نگرش های سست و دغدغه های بی حاصل ، شکسته می شود . عجیب تر آن است که برخورد با صخره های سخت و رنج آور واقعیت ها، ما را از سراب گرایی و تلاش های بیهوده خسته نمی کند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 291]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن