تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820823144




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

افزايش توليد نفت آزادگان به 50 هزار بشكه


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: افزايش توليد نفت آزادگان به 50 هزار بشكه
وزير نفت گفت: توليد نفت از ميدان بزرگ آزادگان از 20 هزار به 50 هزار بشكه در روز تا پايان سال افزايش مي يابد.


به گزارش خبرنگار اقتصادي برنا، "غلامحسين نوذري"در نشست مطبوعاتي با بيان اينكه تا پيش از انقلاب ذخاير نفت كشور 41 ميليارد بشكه و ذخاير قابل استحصال گاز 2/8 تريليون متر مكعب بود گفت: پس از انقلاب با كشف 41 ميدان جديد ذخاير نفت خام كشور به 138 ميليون بشكه و ذخاير گاز كشور با كشف مياديني همچون پارس جنوبي و كيش به 13/28 تريليون متر مكعب افزايش يافته است.

رييس هيئت مديره شركت ملي نفت ايران ظرفيت پالايش نفت خام كشور در قبل از انقلاب را حدود 800 هزار بشكه عنوان كرد و افزود: در حال حاضر ظرفيت پالايش نفت كشور 7/1 ميليون بشكه است كه دولت نهم قصد دارد با ساخت 7 پالايشگاه جديد اين ظرفيت را به 2/3 ميليون بشكه در روز افزايش دهد.

وي ادامه داد: هم اكنون سهم گاز در سبد انرژي مصرفي كشور 61 درصد است.

نوذري با يادآوري اين موضوع كه تا پيش از انقلاب تنها 5 واحد پتروشيمي در كشور فعال بود، تبيين كرد: بعد از انقلاب تعداد واحدهاي پتروشيمي به 37 واحد افزايش يافته و ظرفيت توليد محصولات از 5/4 به 5/35 ميليون تن در سال رسيده است.

نوذري تعداد خانوارهاي بهره مند از گاز پيش از انقلاب را 500 هزار نفر عنوان كرد و افزود: هم اكنون 5/10 ميليون انشعاب گاز در كشور نصب شده و 360 شهر و 6500 روستا و 14 ميليون خانوار از نعمت گاز طبيعي برخوردار شده اند.

وي با اشاره به جذب ساليانه 18 ميليارد دلار سرمايه خارجي و داخلي در صنعت نفت ايران اعلام كرد: از سال 74 تاكنون با قطع و توقف صادرات گاز به تركيه مواجه بوديم كه علت اصلي آن مصرف و مسيرهاي انتقال گاز بوده است.

به گفته نوذري، زمستان امسال حتي يك لحظه هم با قطعي گاز مواجه نبوده ايم و امسال 10 ميليارد متر مكعب بيش از سال گذشته به شبكه ملي تزريق گاز شده و حدود 900 هزار انشعاب جديد هم در كشور نصب شده است.

نوذري با تاكيد بر اينكه زمستان سال جاري ذخاير سوخت نيروگاه ها 6/1 ميليون ليتر بيش از سال گذشته بوده است يادآور شد: عدم توقف صادرات گاز به تركيه موجب شده كه اكثر كشورهاي اروپايي ايران را يك صادركننده مطمئن گاز در بلند مدت بدانند.

وزير نفت گفت: توليد نفت از ميدان بزرگ آزادگان از 20 هزار به 50 هزار بشكه در روز تا پايان سال افزايش مي يابد.

نو- باكو بدون ايران اجرايي نيست

رييس هيئت مديره شركت ملي نفت ايران در رابطه با غيبت ايران در مذاكرات خط لوله نو –باكو بيان كرد: اجراي اين خط لوله بدون ايران ممكن نيست زيرا منبع قابل اطميناني براي تامين بلند مدت گاز اين پروژه وجود ندارد و ايران هم براي صادرات گاز به اروپا خط لوله پرشين را طراحي و تعريف كرده است.

وي با اشاره به كاهش 500 هزار بشكه اي صادرات نفت خام كشور در راستاي سياست هاي اوپك تصريح كرد: در حال حاضر توان توليد نفت خام كشور 3/4 هزار بشكه بوده كه در سال گذشته به طور متوسط روزانه 2 ميليون و 339 هزار بشكه نفت از ايران صادر شده است.

نوذري در ادامه در رابطه با تعيين بودجه واردات سوخت در سال 88 اظهار كرد: دولت طرح هدفمند كردن يارانه ها را به مجلس ارايه كرده كه با تصويب آن قيمت هاي سوخت به قيمت هاي جهاني نزديك خواهد شد، به طوري كه در صورت تصويب اين لايحه هزينه هاي ماليات و عوارض را نيز در تعيين قيمت بنزين و گازوييل لحاظ خواهيم كرد.

وي در خصوص توقف پروژه هاي جديد پالايشگاهي در كشور تبيين كرد: يكي از محورهاي اصلي در ساخت پالايشگاه هاي جديد ، پالايشگاه ستاره خليج فارس است كه با توجه به اينكه 300 هزار بشكه مايعات خوراك اوليه آن هستند، ساخت آن را در اولويت قرار گرفته است.

به گفته رييس هيئت مديره شركت ملي نفت ايران، پس از پالايشگاه خليج فارس پالايشگاه مايعات پارس نيز در اولويت دوم قرار گرفته است.

نوذري در ادامه با يادآوري اين موضوع كه در حال حاضر ايران 16 درصد ذخاير گاز طبيعي دنيا را در اختيار دارد بيان كرد: بر اساس برنامه قصد داريم 8 تا 10 درصد بازار جهاني گاز را در اختيار بگيريم.

وي ادامه داد: ميزان توليد گاز كشور تا پايان برنامه پنجم توسعه به 4/1 ميليارد متر مكعب افزايش مي يابد كه با مذاكرات انجام شده قرارداد گاز با سوييس امضا شده و تركيه هم در خواست افزايش سهم گاز از ايران را داشته است.

وزير نفت در آمدهاي نفتي كشور را از محل فروش نفت خام را 64 ميليارد دلار در 9 ماهه سال گذشته اعلام كرد و در رابطه با افزايش حجم واردات سوخت در سال جاري بيان كرد در سال گذشته ميلادي با توجه به افزايش قيمت جهاني نفت قيمت هر تن بنزين به يك هزار و 300 دلار و قيمت هر تن گازوييل به بيش از اين ميزان رسيد.

اين مقام مسوول ادامه داد: از اين رو پيش بيني مي شود علاوه بر 3 هزار ميليارد تومان بودجه موصوب حدود 3/3 ميليارد دلار ديگر نيزتا پايان امسال سوخت وارد شود.

وي در رابطه با وضعيت قرارداد كرسنت نيز توضيح داد: به مقامات اين شركت اعلام كرده ايم تا زماني كه قيمت گاز اصلاح نشود ،گازي را به اين شركت تحويل نمي دهيم از اين رو ساخت خط لوله سيري به عسليويه به طول 270 كيلومتر در حال اجراست كه در صورت عدم توافق با مقامات كرسنت به مصرف داخلي مي رسد

نوذري در مورد پروژه هايي كه در دهه فجر امسال افتتاح و يا به بهره برداري مي رسند نيز گفت: در شركت ملي گاز 1249 پروژه به ارزش 4 هزار و 572 ميليارد دلار وخط لوله پارچين به دشت شاد افتتاح خواهند شد.

به گفته نوذري، همچنين در اين ايام پيش بيني مي شود پروشيمي هاي جم ، آرياساسول ،طرح اتصال 7 نيروگاه به خطوط لوله فرآورده طرح افزايش 70 هزار بشكه اي پالايشگاه بندر عباس نيز به طور رسمي گشايش يابد.

نوذري با بيان اينكه فازهاي 9 و 10 پس از ايام دهه فجر توسط رييس جمهور افتتاح مي شوند بيان كرد: همچنين تا پايان سال سكوي نيمه شناور ايران البرز و دو شناور يدك كش آن نيز راه اندازي خواهند شد.

شنبه|ا|12|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن