واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: شش سال پس از آخرین دوسالانهی تصویرگری: داوران آثار هنرمندان را میخرند؛ موزهی تصویرگری ایران احداث میشود
امسال سال مولاناست؛ انجمن تصویرگران كتاب، شورای كتاب كودك و خانهی زنان هنرمند ایران، جشنوارهی تصویرگری شاهكارهای ادبی ایران را بنا گذاشتند و میخواهند در سالهای دیگر هم در سایر عرصهها با نام شاعران مختلف اجرایی شود. اینها گفتههای مدیر اجرایی دوسالانهی تصویرگری شاهكارهای ادبی ایران است كه در نشست خبری صبح امروز در خانهی هنرمندان ایران عنوان كرد. مازیار رضاخانی گفت: جشنواره از 30 آبانماه تا 9 آذر در فرهنگسرای نیاوران برگزار خواهد شد و روز میانی جشنواره برای اختتامیه به جهت این كه آثار هنرمندان بعد از آن هم به نمایش درآید، انتخاب شده است. در پایان آن هم ورك شاپی برگزار میشود. وی اذعان كرد: جشنواره بهدلیل بعضی مناسباتی كه باید رعایت میشد كمی از نظر حرفهای دیر اعلام شد و به خاطر ترافیك جشنوارهای كه بهدلیل جشنوارههای موازی وجود داشت باعث شد مهلت ارسال آثار تا تاریخ 10 آبان تمدید شود. مدیر اجرایی جشنواره اضافه كرد: هنرمندان حرفهای و جوانان كمتر حرفهای و كسانی كه كارشان در حد حرفهای و استاندارد جامعهی هنرمندان بود در این جشنواره شركت داده شدند. وی گفت: همچنین آثار برگزیده شدگان طی جشنوارهای در شیراز عرضه خواهند شد. رضاخانی افزود: ستاد اجرایی جشنواره از كیانوش غریبپور دبیر جشنواره، مازیار رضا خانی مدیر اجرایی، علی هاشمی شهركی، حسین نظری و ثمانه قدرخان تشكیل شده است. در ادامه این نشست كیانوش غریبپور - دبیر جشنواره - توضیح داد: امسال با یك نگاه سختگیرانه فیلتر بزرگی ایجاد كردهایم و از تعداد آثار زیادی كه به جشنواره رسیده بود 30 درصدشان حذف شدند. وی افزود: بحث ما این است كه پتانسیل تصویرگری امروز ایران را با ایجاد یك نوع اتمسفر مثبت كه میتواند شامل متون كهن و متكی به ادبیات شفاهی و عامه باشد ایجاد كنیم تا هنرمندان استعداد و تواناییشان را به جای خرج در متنهای بیهوده و بیمحتوا و غیرقابل نقد و شمارش و گاهی با نگاه جشنوارهای بدون دید ایرانی به فضایی كه شایسته نسل جوان و فرهنگ ایران است در داخل ایران خرج كند. او گفت: آثار رسیده به دبیرخانهی جشنواره نشان میدهد كه در بخش تصویرگری شمس و مولانا استعدادهای خوبی در ایران وجود دارد اما متأسفانه مدیریت درستی در زمینهی آنها اعمال نمیشود. به تعبیر وی، آثار رسیده به این جشنواره چنین حكایت میكنند كه هنرمندان بهجای خلق آثار برای به نمایش درآوردن فرهنگ ایران، بهخاطر جایزه و مسایل مادی آثارشان را خلق میكنند. او اذعان كرد: ما اگر این انرژی و هوشمندی هنرمندان را به جایی ببریم كه از فضای جشنوارهای خارج شود، به واقع موفق خواهیم شد. غریبپور توضیح داد: جشنواره به دو بخش تصویرگری براساس داستانهای مثنوی معنوی برای كتاب كودك و نوجوان و روایت تصویری از غزلیات دیوان شمس تبریزی برای گروه سنی آزاد تقسیم میشود و هدف آن توجه به جنبههای تصویری دو شاهكار بزرگ مولانا جلال الدین محمد بلخی معروف به مولوی عارف، شاعر و اندیشمند بزرگ ایران است. وی خبر داد: آثار 278 تصویرگر به دبیرخانه رسیده كه 186 هنرمند در بخش برداشت روایی از حكایتهای مثنوی معنوی برای كودكان بوده است. در این میان 82 هنرمند در بخش برداشت روایی از غزلیات شمس و 10 تصویرگر در هر دو بخش شركت كردند و مجموع آثار رسیده به دبیرخانه 944 اثر شد كه از این میان 254 اثر به نمایشگاه راه یافت كه 85 اثر از 25 تصویرگر در بخش غزلیات و 169 اثر از 56 تصویرگر در بخش حكایتهای مثنوی معنوی را شامل میشود. دبیر جشنواره ادامه داد: شورای برگزاری جشنواره بر آنست تا 30 اثر شركتكنندگان در جشنواره را خریداری كند كه انتخاب این آثار برعهدهی هیات داوران خواهد بود. همچنین این آثار از میان تمامی آثار راه یافته به نمایشگاه انتخاب و بهای خرید هر اثر تا سقف 300 هزار تومان خواهد بود. او گفت: هدف از این مقدار فراهم آوردن تدریجی گنجینهای از آثار هنرمندان تصویرگر معاصر ایران است كه میتواند مجموعهای كم نظیر برای تبادلات فرهنگی بهشمار آید و خارج از زمان برگزاری جشنواره نیز در قالب نمایشنامههای مستقل در گالریهای معتبر بهنمایش گذاشته شود. وی از تأسیس موزه تصویرگری خبر داد و افزود: با توجه به فعالیتهای انجمن تصویرگران برای تأسیس موزهی تصویرگری این آثار طی مناسبات حقوقی در اختیار آن موزه قرار خواهد گرفت. او گفت: این روزها جشنوارههای مختلف همزمان با اعلام فراخوان بخشی از آثار را نیز پیشخرید میكنند و به هنرمندان شناخته شده سفارش میدهند. در حالی كه جشنواره ما قصد دارد خرید آثار را هم به نوعی به مسابقه تبدیل كند تا به این ترتیب علاوه بر ارتقای افزایش فضای رقابتی و افزودن امتیازی به جشنواره در كنار فهرست جوایز امكان مساوی خرید آثار را برای همه شركتكنندگان اعم از حرفهیی و آماتور فراهم آورد. به این ترتیب ممكن است تعداد آثار خریداری شده بنا به دقت كارشناسی دقیق چندان هم زیاد نباشد و بعید است جشنواره بیش از 30 اثر خریداری كند. غریبپور در پایان عنوان كرد: اگر بتوانیم مرزها را به تصویرگران جهان بشناسانیم و برایشان ترجمه كنیم این جشنواره بینالمللی میشود و میتواند در بخشهای بزرگتری فعالیت كند. همچنین در ادامهی این نشست علی هاشمی شهركی دربارهی تأسیس موزه تصویرگری گفت: انجمن تصویرگران از بدو تأسیس خود به دنبال این برنامه بوده است، زیرا تصویرگران خود را در زمینهی تأسیس موزهی تصویرگری محق میدانند، چون این هنر قدمت زیادی در ایران دارد. وی افزود: صحبتهایی با سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران صورت گرفته است كه ما هم پیگیر این موضوع هستیم و از اداره كل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم قولهایی به ما داده شده است كه این قولها بعد از جشنواره امسال امیدبخشتر بوده است و ما هم امیدواریم این اتفاق هر چه زودتر بیافتد و موزه راهاندازی شود. مدیر روابط عمومی جشنواره اذعان كرد: آخرین دو سالانهی تصویرسازی شش سال پیش برگزار شد و از آن موقع تاكنون دو سالانهی این چنینی برگزار نشده است. وی مدعی شده، انجمن تصویرگران مكانی مستقل و خودگردان است و بدون هیچ بودجهی دولتی سعی كرده است با استفاده از كلاسهایی كه برگزار میكند، مخارج خود را تأمین كند. در این شش سال انجمن از سوی مسوولان با بیمهری رو بهرو شده و بهعبارتی طی این سالها به اینسو و آنسو پاس داده شده است. اما با وجود این مشكلات انجمن بالاخره توانست دوسالانهی خود را برنامهریزی كند و در سال آینده هم حتماً دوسالانهی تصویرگری برگزار میشود و اگر نشد انجمن مقصر نیست و در این صورت حتماً نمایشگاه بزرگی دایر خواهیم كرد. در پایان دبیر جشنواره از فریده شهبازی، بهزاد غریبپور، عطیه مركزی، فرشید شفیعی و مسعود ناصری بهعنوان هیات انتخاب آثار و همچنین توران میرهادی، بهزاد غریبپور، كریم نصر، عطیه مركزی و نوید بازرگان بهعنوان هیات داوری آثار یاد كرد. منبع : ایسنا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]