تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر چیز دارای سیماست ، سیمای دین شما نماز است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805538371




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مشعل دار بزرگ فرهنگ و اندیشه اسلامى


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان:  مشعل دار بزرگ فرهنگ و اندیشه اسلامى
مشعل دار بزرگ فرهنگ و اندیشه اسلامى
امروزه همه اندیشمندان و صاحب نظران مسایل اجتماعى به این حقیقت تاكید دارند كه از طریق بررسى نوع برخورد و كم و كیف بهره بردارى مردم جوامع مختلف از سرمایه‏هاى مادى و معنوى خود مى‏توان دور نماى آینده جوامع را از نظر پیشرفت و تعالى و یا انحطاط و عقب ماندگى به صورت بسیار دقیق پیش بینى كرد . بر این اساس، استفاده مناسب از دست آوردهاى فكرى و فرهنگى اندیشمندان بزرگ و دانشمندان متعهد، در دست‏یابى به اهداف اجتماعى و پیشرفت‏هاى لازم علمى و فرهنگى و نیز در مبارزه با پیش آمدهاى ناگوار اجتماعى و . . . بسیار مفید و مؤثر مى‏باشد . از جمله ابعاد مؤثر شخصیت‏بزرگان عرصه علم و اندیشه، خصایص روحى و ویژگى‏هاى اخلاقى و سیره زندگى آنهاست . این بخش از شخصیت انسان‏هاى برجسته، به ویژه از نظر آموزشى و تربیتى در همه اقشار بویژه قشرهاى جوان بسیار مؤثر است . در این مقاله، كه با هدف فكر داشت و خاطره علامه استاد محمد تقى جعفرى (ره) به نگارش در آمده است، تلاش مى‏شود تا ضمن مرورى به دوره‏هاى مختلف زندگى پر بار علمى استاد به بعضى از ویژگى‏هاى سازنده شخصیت این اندیشمند فرزانه اشاره گردد . امید كه جوانان برومند ایران اسلامى از طریق تداوم به تلاش‏هاى علمى و فرهنگى امثال علامه جعفرى، زمینه رشد و تعالى و همه جانبه جامعه اسلامى را فراهم سازند. با وقار و آرامش غیر قابل وصفى درگذشت فرزندش را به اطلاع حاضران مى‏رساند و مى‏گوید: چون هم اینك مراسم تشییع پیكر فرزندم شروع مى‏شود اگر اجازه مى‏دهید، از ادامه سخنرانى خوددارى كنم و در آن مراسم حضور پیدا كنم .  مهم‏ترین ویژگى‏هاى شخصیت استاد علامه بزرگوار آیت الله محمد تقى جعفرى، داراى اوصاف اخلاقى و ویژگى‏هاى خاصى بودند كه وجود این صفات و خصوصیات، وى را از سایر افراد ممتاز مى‏ساخت . از آنجا كه آشنایى با این ویژگى براى علاقمندان به فضیلت‏هاى انسانى و كمالات علمى و معنوى و كاروانیان عرصه علم و اندیشه مفید و آموزنده است نگاى گذارا به برخى از آنها مى‏افكنیم . علاقه به علم و دانش از همان دوره كودكى عشق به تحصیل علم به صورت كم نظیرى در وجود استاد شكوفا شده بود . به گونه‏اى كه اولا، براى تحصیل علم متحمل هر نوع محرومیت و سختى مى‏شد و ثانیا، در مواقع خاصى وقتى در راه ادامه تحصیل او موانعى ایجاد مى‏شد، از این پیشامد بیش از اندازه متاثر و غمگین مى‏گردید . خود ایشان در قالب خاطراتى در این باره مى‏گویند: . . . به من در مسیرى كه آمدم، خوش گذشت و خداوند محبت كار را در درون من به وجود آورده بود . من به اندازه‏اى به علم علاقه پیدا كرده بودم كه فكر مى‏كردم اگر معلومات لازم را به دست نیاورم، حیات من ناقص است . براى همین، مسیر زندگى را این گونه طى كردم و اگر هم چنین امكانى فراهم شود باز هم همین مسیر را انتخاب مى‏كنم . البته، سعى خواهم كرد اشتباهات گذشته تكرار نشود . . . واقعا عاشق علم و یادگیرى بوده‏ام . . . (1) یكى از فرزندان استاد در این باره خاطره‏اى از زبان وى نقل مى‏كنند: سرماى تبریز معروف است . پدرم مى‏فرمودند كه ما وضعیت مالى مناسبى نداشتیم . كفش هایمان سوراخ بود و لباس هایمان نامناسب . از آن طرف، سرما و یخبندان تبریز زیاد بود . اما چون عشق درس در دلمان جوشان بود، هم چنان به دبستان مى‏رفتیم . یك روز پلیس جلویمان را گرفت و گفت: در این سرما با این سر و وضع نامناسب كجا مى‏روید؟ گفتیم: مى‏رویم درس بخوانیم . او دست من و برادرم را گرفت و آورد در خانه و به مادرم گفت: اینها را در این سرما كجا مى‏فرستید؟ این بچه‏ها یخ مى‏زنند مادرم گفت: چكار كنم؟ ! به درس خواندن علاقه دارند و با جدیت دنبال مى‏كنند و من نمى‏توانم جلودارشان باشم . پلیس چیزى نگفت و رفت و ما از درز در خانه نگاه كردیم وقتى كه او كاملا دور شد، من و اخوى دوباره عازم مدرسه شدیم . (2) اخلاص در عمل كسانى كه از نزدیك با استاد جعفرى حشر و نشر داشتند اذعان دارند كه مهم‏ترین ویژگى شخصیت اخلاقى وى اخلاص و تقوا بوده است . نقل شده وقتى كسى به ایشان مى‏گفت: آرزویم این است كه همانند شما در علم و دانش مشهور شوم، استاد با آرامش و تانى خطاب به او مى‏گفت: فلانى! بهتر است انسان گمنام بماند، چرا گمنام بودن هیچ گاه از عظمت آدمى چیزى نمى‏كاهد . مهم این است كه آدمى به تمام حقایق دست‏یابد . مهم این است كه آدمى قدمى كه بر مى‏دارد، توام با اخلاص باشد . (3) یكى از نتایج اخلاص مرحوم استاد جعفرى این بود كه مردم به او علاقمند بودند . در این باره از خود ایشان نقل شده است: روزى در پاچنار تهران راه مى‏رفتم . یكى از فضلاى اهل علم مرا دید و گفت: آقاى جعفرى تو وضع مالى‏ات كه خوب نیست تا حوائج مردم را بر طرف كنى، پست و مقامى هم كه ندارى، فقط یك طلبه با سواد و پر كار هستى همانند خیلى از طلبه‏هاى دیگر! با این حال، تعجب مى‏كنم كه تو این اعتبار اجتماعى را از كجا آورده‏اى كه مردم این قدر به تو علاقه دارند؟ گفتم: در كارهایم یك ذره هم خدا را در نظر گرفته‏ام و ذره‏اى از كارهایم براى اوست . (4) مقام معظم رهبرى در دیدار خانواده استاد جعفرى در باره ایشان فرمودند: . . . من وقتى تشییع جنازه‏ى ایشان و این هیجان مردم و كارهاى گوناگون دیگر را دیدم، گفتم واقعا این اثر اخلاص بود و اثر اخلاص همین است . وقتى كسى كارى را محض رضاى خدا و بر خاطر اهدافى مقدس انجام مى‏دهد، خداى متعال هم نمى‏گذارد كه بار او بر زمین بماند و ضایع بشود و بلافاصله پاداش آن را مى‏دهد . . . (5) صبر وبردبارى یكى از مهم‏ترین ویژگى‏هاى استاد محمد تقى جعفرى، صبر و بردبارى كم نظیر در راه تحصیل علم بود . وى، على رغم مواجه شدن با انواع مشكلات و سختى‏ها در راه علم، به ویژه فقر و مشكلات مالى، از دنبال كردن آموزش علم و دانش دست‏برنداشت . به گونه‏اى كه حتى در دوران كودكى و نوجوانى براى این كه تنگ دستى خانواده مانع ادامه تحصیل او نشود، نصف روز در بازار كار مى‏كرد و نصف دیگر روز به تحصیل مى‏پرداخت . این كار را حتى پس از رفتن به نجف نیز انجام مى‏داد تا به تكمیل تحصیلات موفق شد . خاطراتى كه از استاد جعفرى در زمینه تحمل مشكلات مالى در زمینه ادامه تحصیل نقل شده است، بسیار حیرت‏انگیز است . از جمله ایشان مى‏گویند: . . . در دوران تحصیل در قم دو شبانه روز بود كه براى غذا چیزى نداشتم . بالاخره، احساس وظیفه شرعى كردم كه بروم از همان بقال كه دائما از او مواد غذایى مى‏خریدم، مقدارى برنج و روغن و خرما بگیرم . روز سوم رفتم به همان بقال گفتم، یك كیلو برنج و یك سیر روغن و هفت‏سیر خرما بده . بقال آنها را كشید و به دست من داد . گفتم: وجه این‏ها را دو سه روز دیگر مى‏آورم . بقال گفت: من نسیه نمى‏دهم و آنها را از من گرفت . . . من برگشتم و عصر آن روز، كه بى حالى بر من غلبه كرده بود . طلبه‏اى كه همسایه من بود، كتاب معالم را آورد، و صفحه‏اى را باز كرد و گفت: من در اینجا اشكالى دارم، من گفتم: فعلا حالم مقتضى نیست . گفت: من ناهار نخورده‏ام، كته پخته‏ام . برویم حجره با هم ناهار بخوریم و شما اشكال مرا هم حل كن . با هم رفتیم . ایشان كته را پخته و خرما را خورشت كرده بود . ناهار خوردیم و اشكال او را هم بر طرف كردم . من از این نمونه‏ها در دوران طلبگى زیاد داشتم . (6) در جایى دیگر، به مناسبت دیگر مى‏گویند: در این دوران از نظر معاش سخت مى‏گذشت . هم مساله معاش بود و هم مسائل دیگرى كه موجب ناراحتى‏ها مى‏شد . اینها واقعا زیاد بود . ولى علاقه من هم (به تحصیل علم و كسب معرفت) شدید بود و همه شداید را انسان هضم مى‏كرد . . . . (7) شنیده‏ام كه یك شب در منزل ما بودید و من توجهى به شما نداشته‏ام . وقتى این قضیه را شنیدم، متاثر شدم؛ اگر از روى بى‏توجهى و اشتغال فكرى نتوانسته باشم، مراسم محبت را به جاى بیاورم معذرت مى‏خواهم . امیدوارم كه كم‏ترین تیرگى در دل راه ندهید.جامعیت معلومات از دیگر مشخصه‏هاى استاد، برخوردارى از جامعیت علمى و گستردگى معلومات است، از آنجایى كه انجام شایسته رسالت مرزبانى از حقایق دینى، به توانمندى‏هاى علمى در رشته‏هاى گوناگون نیاز دارد، استاد این صلاحیت را به صورت شایسته از طریق كسب معلومات در زمینه‏هاى گوناگون علمى، فلسفى و دینى و حتى روان شناس و جامعه‏شناسى و حقوق به دست آورده بودند . این حقیقت را، مجموعه آثار به جاى مانده از آن علامه فرزانه به خوبى تایید مى‏كند; چرا كه برخى از آثار گرانسنگ استاد به فلسفه و برخى دیگر به عرفان و بعضى به فقه و بعضى دیگر به ادبیات فارسى و عربى و تعدادى نیز به روان‏شناسى و جامعه‏شناسى و تاریخ و . . . مربوط مى‏شود . وى در دوران طلبگى از طریق مطالعه آثار مختلفى كه در كشورهاى اسلام منتشر شد، با اندیشه‏هاى متفكران برجسته غرب و شرق كاملا آشنا بودند، به گونه‏اى كه وقتى در زمانى كه حدود 32 سال داشتند، دست‏به تالیف كتاب ارزشمند «ارتباط انسان‏» و جهان زدند در تهیه و تدوین و نگارش این اثر به حدود دو هزار و پانصد جلد كتاب در زمینه‏هاى مختلف علمى و فلسفى مراجعه نمودند . كمتر كسى در این سن و سال، مى‏تواند از این چنین مطالعات وسیعى برخوردار باشد . استقلال فكرى یكى از ابعاد شخصیت استاد برخوردارى از استقلال در اندیشه تفكر است . وى به دلیل روحیه آزاد اندیشى كه داشتند، على رغم مواجه شدن با تفكرات بزرگ و اندیشمندان توانا، هرگز تحت تاثیر آنان واقع نشده، همواره به تحلیل و نقد و بررسى نظریه و دیدگاه‏هاى متفكران برجسته پرداخت . این شهامت علمى آن هم، به این صورت در كمتر اشخاصى یافت مى‏شود . استاد جعفرى نه تنها خود چنین ویژگى داشت، بلكه در كلاس‏هاى درس، مجامع علمى، سایر دانش پژوهان را نیز به داشتن استقلال فكرى ترغیب مى‏كرد . به علاوه وى همواره از بیمارى شخصیت زدگى انتقاد مى‏كرد . همین داشتن استقلال فكرى، موجب شده بود كه در ارزیابى آرا و عقاید شخصیت‏هاى بزرگ به بهترین شیوه عمل نماید و هرگز از حد انصاف عدول نمى‏كرد و از انتقاد به بهانه بزرگى اشخاص و توانمندى علمى آنان در مواقع لازم سرباز نمى‏زد . به عنوان بهترین شاهد بر این مدعا، مى‏توان به شیوه استاد در تفسیر مثنوى اشاره كرد . وى على رغم علاقه فراوانى كه به مولوى داشت، هیچ گاه خود را تابع بى چون و چراى وى نداشت و در ده‏ها مورد به تجزیه و تحلیل دیدگاه‏هاى مختلف ایشان پرداخت و در موارد زیادى اندیشه‏هاى صواب او را پذیرفت . ولى هرگز زیر بار پذیرش همه نظریه‏ها و دیدگاه‏هاى وى نرفت و در بسیارى از موارد نیز آنها را نقد و رد كرد . توجه به مقتضیات زمان علامه جعفرى علاوه بر توجه به اتقان علمى مباحثى كه مطرح مى‏كرد، همواره به نیازها و شرایط و اقتضائات زمان نیز توجه مى‏كرد . و تقریبا همه آثارى را كه تالیف كرده است، با هدف پاسخ به نیازهاى فكرى روز جامعه به نگارش در آروده است . در دوره‏اى كه آثار برتراندراسل به زبان فارسى ترجمه شد، ایشان با نقد برخى از آثار مهم وى، تلاش كرد تا ابعاد مختلف اندیشه‏هاى راسل را به دانش پژوهان نشان دهد تا آنان تحت تاثیر اندیشه‏هاى نادرست و منفى او قرار نگیرند . نیز در موقعى كه نظریه پردازان ماتریالیست، نظریه جبر را وسیله تبلیغ و ترویج افكار غلط خود قرار مى‏دادند، استاد با بررسى همه جانبه مساله جبر از سوء استفاده بى مورد آنان جلوگیرى به عمل آورد . هم چنین در اوائل انقلاب اسلامى، زمانى كه مباحث ایدئولوژیكى در بین گروه‏هاى مختلف فكرى رونق یافته بو د، علامه با طرح مباحث گسترده مربوط به مساله شناخت، نظریه‏هاى مربوط به اندیشه‏هاى مادى‏گرى را مورد نقد و بررسى عالمانه قرار داد و نظریه مخصوص شناخت از دیدگاه قرآن و اسلام را تبیین كرد . در سال‏هاى اخیر نیز به موازات مطرح شدن مسائل مربوطه به حقوق بشر و انتقاد به نظام حقوقى اسلام، در دفاع از حقوق اسلامى و نقد حقوق بشر مورد نظر غربى‏ها، به مقایسه تطبیقى حقوق بشر اسلامى و غربى پرداخت . و موارد نقص اصول حقوق بشر غربى را مشخص نمود و نقاط قوت حقوق بشر اسلامى را روشن ساخت و . . . تواضع و فروتنى و ادب از دیگر صفات بارز استاد جعفرى، تواضع ایشان است . اصولا عامل اصلى جذب و علاقه و ارادت افراد به علامه، افتادگى و برخوردارى از روحیه فروتنى ایشان بود . گرچه این امر گاهى سبب مى‏شد كه منزلت علمى و عظمت دانش و معرفت او ناشناخته بماند و در دیده افراد مانند یك انسان معمولى تلقى گردد، اما طولى نمى‏كشید كه آثار برجسته علمى و نظریات سازنده و روشنگرانه‏اى كه در محافل علمى ارائه مى‏كردند، افراد متوجه روح عظمت وى مى‏شدند . در مورد فروتنى استاد جعفرى نیز حكایت‏هاى آموزنده فراوانى نقل شده است . از جمله مى‏گویند: روزى یكى از شاگردان استاد، به او مى‏گوید: برادرم چند روز قبل به خدمت‏شما رسیده بودند، گویا به دلیل اشتغالات ذهنى، شما به او زیاد توجه نكرده بودید، لذا ایشان از شما بسیار دلخور شده‏اند . مرحوم علامه جعفرى بسیار ناراحت مى‏شوند و به منظور رفع این سوء تفاهم، به آن جوان نامه‏اى به این شرح مى‏نویسند: برادر عزیز! پس از سلام، توفیقات شما را از خداوند سبحان مسئلت مى‏دارم . شنیده‏ام كه یك شب در منزل ما بودید و من توجهى به شما نداشته‏ام . وقتى این قضیه را شنیدم، متاثر شدم . برادر عزیز! یقینا بدانید كه علاقه شدید من به كاروان دانش، خواه دانش‏آموز ابتدایى، یا دبیرستانى، . . . احتیاجى به اثبات ندارد . اگر از روى بى‏توجهى و اشتغال فكرى نتوانسته باشم، مراسم محبت را به جاى بیاورم معذرت مى‏خواهم . امیدوارم كه كم‏ترین تیرگى در دل راه ندهید . (8) حتى در دوران كودكى و نوجوانى براى این كه تنگ دستى خانواده مانع ادامه تحصیل او نشود، نصف روز در بازار كار مى‏كرد و نصف دیگر روز به تحصیل مى‏پرداخت وفاى به عهد علامه بزرگوار محمد تقى جعفرى، در بین افرادى كه با او محشور بودند به وفاى به عهد و عمل به وعده‏ها مشهور بودند . دیده نشد كه وى در یك مورد خلاف وعده و قرارى كه گذاشته است، رفتار كند . حتى نقل شده است‏یك روز مقرر شده بود در حضور استادان و دانشجویان در تالار كتاب خانه دانشگاه امام صادق (ع)، درباره انسان و جایگاه علوم انسانى سخنرانى كنند . استاد جعفرى طبق معمول، زمانى كه براى سخنرانى ایشان در نظر گرفته شده بودند، در جلسه حضور پیدا مى‏كنند . پس از آن كه مورد استقبال گرم حاضران قرار مى‏گیرند، این بار بر خلاف همیشه استاد با چهره گرفته و مغموم در جایگاه خطابه قرار مى‏گیرد و سخن خود را با نام خدا و شكر گزارى به درگاه ربوبى آغاز مى‏كند و پس از چند دقیقه صحبت، با وقار و آرامش غیر قابل وصفى درگذشت فرزندش را به اطلاع حاضران مى‏رساند و مى‏گوید: چون هم اینك مراسم تشییع پیكر فرزندم شروع مى‏شود اگر اجازه مى‏دهید، از ادامه سخنرانى خوددارى كنم و در آن مراسم حضور پیدا كنم . . . حاضران از شنیدن چنین پیشامدى بسیار متاثر مى‏شوند و از این بابت كه، علامه بزرگوار به احترام وعده‏اى كه داده بود و به احترام حاضران در مجلس سخنرانى حاضر شده بودند، درس بزرگ و در عین حال تازه‏اى مى‏گیرند . . .(9) علاوه بر آنچه بیان شد، استاد محمد تقى جعفرى از اوصاف شایسته دیگرى نیز برخودار بودند كه از جمله آنهاست: - مردم دوستى و رسیدگى به مشكلات مردم - زهد و ساده زیستى - پرهیز از تجمل و رفاه گرایى - التزام به قوانین اجتماعى - سعه صدر - گشاده رویى                                                                                                                  سید صادق سید نژاد --------------------------------------پیوند به:ناشنیده ای از ملاقات علامه با امام علی علیع السلاماخلاق از منظر علامه جعفری و راسلاو به حق جعفری بود--------------------------------------پى‏نوشت: 1. ماهنامه رشد جوان، ش 7، سال چهاردهم شماره مسلسل 113 . 2. فیلسوف شرق، ص 12 و 13 . 3. طایر گلشن قدس، ص 15 . 4. یاد یار، ص 121 و 122 . 5. آفتاب حكمت، ص 2، آبان 1378 . 6. كیهان فرهنگى، ش 147 . 7. میراث ماندگار، ج 1، ص 102 . 8. تكاپوگر اندیشه، ص 18 . 9. روزنامه اطلاعات، 5 دى ماه 1377 . منبع:مجله دیدار آشنا،شماره 30، با تصرف و تلخیص 





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن