تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 26 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806637440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهى به موسیقى ایران در سال مولانا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نگاهى به موسیقى ایران در سال مولانا
مولانا
سازهایى به افتخار مولاناگروه هاى موسیقى ایرانى به صرافت این افتاده اند كه در موسیقى مى شود براى مولانا كارى انجام داد و به همین دلیل و از آنجا كه اصولاً ما به كارهاى دسته جمعى علاقه خاصى داریم بیش از ?? گروه موسیقى تصمیم به برگزارى كنسرت براى مولانا گرفته اند.اگرچه پیش از این استادان بزرگ موسیقى ایران بارها و بارها در مورد مولانا داد سخن و آواز را سر داده بودند و آلبوم هایى را ویژه اشعار مولانا روانه بازار كرده بودند كه اتفاقاً با استقبال خوبى هم مواجه مى شد، اما امسال و در آستانه هشتصدمین سال تولد مولانا، هر گروه موسیقى را كه فكر كنید، تصمیم گرفته است كه براى مولانا برنامه اى را اجرا كند.شاید به این جریان بتوان از دو زاویه نگاه كرد، اولى اینكه نیمه پر لیوان را ببینیم و بگوییم چقدر خوب كه اینقدر همه به فكر مولانا هستند و تصمیم دارند موسیقى شان را به روان پاك و دستاوردهاى هنرى و ادبى مولانا تقدیم كنند و زاویه دوم اینكه چرا اینقدر دم دستى و زودگذر به مولانا نگاه مى كنیم و واقعاً چندتا از این كنسرت هایى كه امسال و در هفته مولانا برگزار خواهند شد، ماندگار خواهند بود، حالا ماندگار هیچ، حداقل شما بعد از یكسال آنها را به یاد خواهید آورد.اهالى موسیقى، به جز چند استاد خاص كه همیشه بلیت كنسرت هایشان به بازار سیاه كشیده مى شود، دم از بى مخاطبى مى زنند و شاید برپایى هفته مولوى و برگزارى این كنسرت ها فرصت خوبى باشد براى جذب مخاطب و چه بهتر اینكه موضوع ساز زدن و آواز خواندن مولانا باشد.با این حساب و به خاطر اینكه ما هم قضاوت خاصى نكرده باشیم و زاویه دید مشخصى را به شما تحمیل نكرده باشیم، همه این برنامه هاى موسیقى را براى شما مى چینیم، خواه شما پند گیرید و خواه ملال.خلاصه این گوى و این میدان.* شهرام ناظرى و سمفونى رومى «سمفونى رومى» به آهنگسازى «حافظ ناظرى» و خوانندگى «شهرام ناظرى»، ?? اكتبر (?? مهر) در سالن باربیكن، لندن، برگزار شد.«ناظرى» در این روز اشعار جلال الدین محمد بلخى را خواند و بعد از اجراى این سمفونى نشان شوالیه (لژیون دونور) فرانسه به دلیل فعالیت ?? سال گذشته وى در شناساندن ایران و فرهنگ شرق به غربیها، اجراى موسیقى و كنسرت هاى متعدد درباره مولانا و سخنرانى هاى ناظرى درباره هنر ایرانى در دانشگاه هاى مختلف دنیا به او اعطا شد. شهرام ناظرى در مورد اجراى اشعار مولانا با آواز ایرانى اعتقاد دارد: اجراى اشعار مولانا لحن و آواز خاصى مى خواهد كه باید فعالان در این عرصه حس سوررئالیستى اشعار او را درك كنند تا بتوانند جوابگوى امواج خروشان افكار مولانا باشند. اشعار مولانا عظمت دارد و از یك فرهنگ خاص برخوردار است.آنچه در حوزه یك فرهنگ درست، قوى و عظیم قرار مى گیرد، مى تواند با همه سنخیت، نزدیكى و هماهنگى داشته باشد. در حال حاضر دوره، دوره تقلب و تقلید است.هركس هر كارى را كه بخواهد انجام مى دهد البته تا دو سه دهه قبل این طور نبود هنرمندان جایگاه خود را مى دانستند و پاى خود را به اندازه گلیمشان دراز مى كردند ولى اكنون اوزان به هم ریخته و وارد مرحله تقلید شده ایم.باید فعالیتها و كارها به دست افراد صاحب صلاحیت و مطلع سپرده شود تا از این مرحله خارج شویم.ناظرى گفت: شعر مولانا جایگاه خودش را دارد و نمى توان اشعار مولانا را در موسیقى پاپ گنجاند بلكه باید با اركستر كلاسیك اشعار مولانا را اجرا كرد. اشعار مولوى جنبه حماسى دارد كه باید در موسیقى حركت پرتلاطم و روح پر حماسه مولانا را در نظر گرفت.عظمت نهایى روح مولانا را هنوز هیچ كس نتوانسته دریابد و این مسأله نیاز به یك برنامه ریزى بزرگ دارد. در حال حاضر افرادى كه روى موسیقى با اشعار مولانا فعالیت مى كنند فقط مى خواهند از قافله جهان امروز عقب نمانند.زیرا در پنج سال گذشته مولانا مورد توجه قرار گرفته است و فروش آثار مولانا بیشترین ارقام را به خود اختصاص داده است به همین دلیل خوانندگان ما نیز وارد این حوزه شده اند و چه بسا برخى از آنها صلاحیت كار را ندارند. در سال هاى گذشته به دلایلى از اشعار سعدى بیشتر در موسیقى استفاده مى شد و به دلایل تاریخى اشعار فردوسى و مولانا كه مضمون حماسى دارند از حوزه موسیقى سنتى كنار گذاشته شده بود.از سه دهه قبل كار با شعر مولانا را آغاز كردم.در همان دوره مولانا گریزى، دلیل انتخاب اشعار مولانا وجود فرهنگ حماسى شعر او بود. به دنبال الحان حماسى رفتم تا بدانم چرا این الحان در گذشته بوده ولى اكنون از بین رفته اند.پس از تحقیق دریافتم كه شعر مولانا با روحیه و فرهنگ من نزدیك است. * محمدرضا شجریان و كنگره بین المللى شمس تبریزىمحمدرضا شجریان، استاد موسیقى ایران براى زیارت آرامگاه شمس تبریزى مراد و مرشد جلال الدین مولوى به شهرستان خوى سفر كرد و از اجراى یك برنامه موسیقى در این شهرستان خبرداد.شجریان در مورد این سفرش كه در جریان برگزارى كنگره بین المللى شمس تبریزى در خوى بود، گفت: شكوه و عظمت یافتن خوى، به لحاظ وجود آرامگاه شمس تبریزى در این شهرستان است.* شمس و پورناظرى هاگروه شمس كه نام مولانا را پیوسته با خود به همراه دارد، جزو نخستین گروه هاى موسیقى ایرانى بودند كه به مناسبت سال مولانا به اجراى قطعات موسیقى پرداختند.گروه موسیقى شمس به سرپرستى كیخسرو پورناظرى و خوانندگى فرشاد جمالى در تابستان امسال به مدت چهار شب به اجراى موسیقى در كاخ سعدآباد پرداخت. كیخسرو پورناظرى، سرپرست گروه موسیقى شمس معتقد است: «موسیقى ما و همچنین اشعار مولانا دریاى بى كران و گسترده اى است كه مى توان سالیان سال آنها را كنار هم نشاند و بدین وسیله موسیقى را به تعالى رساند.دیوان كبیر و مثنوى مولوى حاوى مهمترین اندیشه ها و مكتوبات این شاعر گرانقدر است و اگرسالها گروه هاى موسیقى در ایران روى آنها كار كنند باز هم جاى كار دارد.موسیقى تأثیرگذارترین هنر است و مى تواند در ارائه اشعار و ابعاد وجودى مولوى نیز تأثیرگذار باشد.»او بیان كرد: «گروه شمس نیز در این زمینه تمام تلاش و سعى خودش را در كنسرت اخیر به مناسبت سال مولانا ارائه داد و در واقع در سال جهانى مولانا دست تنها در حد مقدور و توان انجام وظیفه كرد.» * كسایى و ناهیددر بزرگداشت مولانا كه ششم آبان در تهران برگزار شد، «حسن كسایى» و «حسن ناهید» به نى نوازى پرداختند. این برنامه در جریان برگزارى كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال تولد مولانا كه از ششم تا دهم آبان ماه امسال در تهران، تبریز و خوى بود برپا شد. * محمدرضا لطفىمحمدرضا لطفى و محمد قوى حلم به انگلستان رفته و در تالار كویین الیزابت در شهر لندن با اجرایى بداهه، در هشتصدمین سال تولد مولانا جلال الدین محمد رومى، كنسرتى را اجرا كردند. لطفى در این كنسرت، برداشت خاص خود از اشعار «مولانا جلال الدین محمد»، شاعر و عارف بزرگ ایرانى را به مناسبت سال مولوى به اجرا در آورد.در این كنسرت كه ساعت ??:? بعد از ظهر روز ?? اكتبر به وقت لندن اجرا شد، محمدرضا لطفى آواز، نواختن سه تار و تار و محمد قوى حلم نواختن تنبك و دف را بر عهده داشت.این كنسرت كه توسط «بنیاد میراث ایران» در لندن و گروه هنرى «نوا» هماهنگ شد، از مجموعه برنامه هاى «جشنواره رومى» بود كه توسط این بنیاد به مناسبت یادبود سالگشت تولد مولانا به اجرا گذاشته شد. * سالار عقیلى و جشنواره مورگن لند«سالار عقیلى» به همراه گروه راز و نیاز در برنامه اى تحت عنوان شب مولانا در جشنواره مورگن لند، به اجراى قطعاتى از موسیقى سنتى ایران پرداخت.او در روز ?? آگوست (? شهریور) به همراه گروه رازونیاز در جشنواره مورگن لند (جشنواره شرقى) اجراى قطعاتى را در دستگاه ماهور، نوا و مركب خوانى اجرا كرد.* سراج و بیدلكنسرت گروه موسیقى بیدل به سرپرستى و خوانندگى «حسام الدین سراج» در كنگره بزرگداشت هشتصدمین سال مولانا برگزار شد. گروه موسیقى بیدل در این كنسرت منتخبى از غزلیات دیوان شمس تبریزى كه مشتمل بر? تصنیف و یك قطعه ساز و آواز است را اجرا كردند.حسام الدین سراج در مراسم افتتاحیه جشنواره شمس تبریزى در خوى با كارى جدید روى صحنه رفت و براى نخستین بار بود كه آواز اصیل ایرانى توسط یك هنرمند در خوى اجرا مى شد.گروه حسام الدین سراج پس از اجراى سه تصنیف و یك آواز از دیوان شمس مولانا مورد تشویق تماشاگران و علاقمندانى قرار گرفت كه از ساعت ها قبل با ازدحام در سالن مجتمع فرهنگى ارشاد خوى، در انتظار اجراى این كنسرت بودند.حسام الدین سراج در آغاز كنسرت گفت:«این كنسرت را به خاطر اداى احترام به آستان شمس تبریزى در مدفن وى و به خاطر مردم خونگرم این شهر در خوى اجرا مى كنیم».* دولتمند خال افدولتمند خال اف خواننده و آهنگساز مطرح تاجیكستان در هفته مولوى به همراه گروهش به اجراى برنامه پرداخت.دولتمند خال اف از چهارشنبه نهم آبان تا جمعه یازدهم همین ماه به مدت سه شب از ساعت ?? در فرهنگسراى هنر به روى صحنه رفت.گروه هشت نفره دولتمند خال اف با سازهاى ویولن، سه تار، تار و دوتار، قیچك، رباب، قانون، دف، دایره و نى در این برنامه قطعاتى را با استفاده از اشعار مولوى اجرا كردند.* اركستر صدا و سیمابراى نخستین بار اركستر ??? نفره مركز موسیقى و سرود صدا و سیما، قطعه «كجایید اى شهیدان خدایى» را در سال مولانا اجرا مى كند.قرار است كه در اجلاس بین المللى رسانه هاى آسیا و اقیانوسیه، اركستر سمفونیك مركز موسیقى و سرود صدا و سیما به رهبرى محمد بیگلرى پور و به خوانندگى محمد عبدالحسینى، قطعه ماندگار «كجایید اى شهیدان خدایى» از ساخته هاى هوشنگ كامكار و براساس شعرى از مولانا را در حضور نمایندگان رسانه هاى مختلف آسیا و اقیانوسیه اجرا خواهد كرد. این اركستر متشكل از گروه كر به رهبرى رازمیك اوهانیان و با حضور نوازندگانى همچون على رحیمیان، هادى آرزم، جابر اطاعتى و....در سالن كتابخانه ملى به اجرا خواهد پرداخت. در ادامه برنامه هاى این اجلاس بین المللى اركسترهاى دیگرى از مركز موسیقى، اعم از كردى، آذرى، بوشهرى، خراسانى و گیلكى به اجراى نواهاى محلى و مقامى مى پردازند.* فیه ما فیهگروه «فیه ما فیه» به سرپرستى سعید نایب محمدى اشعار مولانا را به سه زبان انگلیسى، فارسى و عربى در فرهنگسراى هنر اجرا كردند.در این اجرا مجتبى عسگرى، استاد غلامعلى پورعطایى دوتارنواز و خواننده برجسته تربت جام و خوانندگانى از كشورهاى ارمنستان و سوریه گروه را همراهى كردند.در بخش اول قطعاتى بى كلام با نام هاى «چهارمضراب»، «لوت» و «كوزه» ساخته سعید نایب محمدى، «آفرو» ساخته همایون نصیرى و «یا رایه» ساخته دمن الحراچى از كشور الجزایر اجرا شد و در بخش دوم كه به اجراى قطعات با كلام اختصاص داشت، گروه فیه ما فیه با اجراى قطعه «عشق» ساخته هوشیار خیام و با صداى تیگران سوكیازیان از كشور ارمنستان به روى صحنه رفت.این خواننده ارمنى شعرهاى مولوى را به زبان انگلیسى مى خواند.در قطعه عشق هوشیار خیام پیانو نواخت و آواز انگلیسى، پركاشن و عود او را همراهى كردند.«بلخى» نام قطعه اى بود كه سعید نایب محمدى آن را بر اساس مقام هاى تربت جام ساخته و استاد غلامعلى پورعطایى از تربت جام به عنوان نوازنده و خواننده میهمان با آواز و دوتار این قطعه را اجرا كرد.در اجراى برنامه گروه موسیقى «فیه مافیه» كه پیش از این آلبومى را هم به همین نام توسط نشر موسیقى حوزه هنرى منتشر كرده بودند، از این قطعه استقبال فراوانى شد.* روحتافگروه موسیقى «روحتاف» از ایران در فرهنگسراى خانواده و مجموعه فرهنگى هنرى آسمان (فرهنگستان هنر) به اجراى موسیقى پرداخت.این ویژه برنامه كه در روزهاى ? ، ? و ?? آبان ماه برگزار شد، شامل دو بخش علمى(سخنرانى و ارائه مقالات)، مثنوى خوانى و اجراى موسیقى بود كه گروه موسیقى روحتاف قطعاتى را به صورت بداهه نوازى اجرا كرد.این برنامه در دو بخش براساس موسیقى تنبور و موسیقى ردیف دستگاهى ایران و با استفاده از اشعار مولانا برگزار شد. سازبندى گروه موسیقى «روحتاف» براساس سازبندى موسیقى ادوار قدیم شكل گرفته است؛ نوع سازبندى گروه «روحتاف» را «تنبور» و«چهارتار» -كه سازى احیا شده از دوران صفوى و زمان حیات عبدالقادر مراغه اى است- تشكیل مى داد.در كنسرت گروه موسیقى روحتاف، نوعى تنبور ابریشمى با كاسه بزرگ، نى، كمانچه، قیچك آلتو، تنبك، دف ، كوزه، نقاره و دهل مورد استفاده قرار گرفت و به گفته آرش شهریارى در تركیب گروه سازهایى مثل «هانگ» كه یك ساز سوئیسى با ریشه ایرانى است نیز استفاده شده است.* اپرت عشقبابك محمدى اپرت «طبیب عشق» را با تلفیقى از نمایش و موسیقى، به مناسبت هفته مولوى از ? تا ?? آبان ماه جارى به مدت هشت شب به روى صحنه برد.این اپرت برگرفته از داستان «پادشاه و كنیزك» از آثار مولوى بود كه علاوه بر گروه نمایش، گروه موسیقى، كر و گروه اجراكنندگان سماع نیز در آن حضور داشتند. بخش موسیقى این نمایش را ابراهیم اثباتى ساخته و رضا معماریان، خواندن اشعار مولوى را به صورت آوازى به عهده داشت. محمدى در مورد این اپرت مى گوید: قصد داشتم این داستان را به صورت كامل و بدون دخل و تصرف اجرا كنم.ما تقریباً از ?? درصد اشعار مولوى در داستان پادشاه و كنیزك استفاده كرده ایم.قسمتى از این اشعار توسط خواننده خوانده مى شد و قسمتى توسط بازیگران به اجرا در مى آمد.اجراى این نمایش با اجراى زنده موسیقى با استفاده از سازهاى ایرانى، همخوانى گروه كر و اجراى سماع همراه بود. هفت بازیگر اصلى، ?? بازیگر فرعى، ?? همخوان، نوازنده و كر در اپرت «طبیب عشق» حضور داشتند. * داوود آزاد و كنسرتى كه لغو شد«داوود آزاد» نوازنده تار و سه تار و خواننده موسیقى سنتى ایران، كه پیش از این در آلبوم « دیوان شمس و باخ» ارادت خود را به مولانا ثابت كرده بود، تصمیم گرفت تا در هفته مولوى هم برنامه موسیقى را در تهران برگزار كند.قرار بود كه در این برنامه قطعات «پیمانه»، «آن دلبر من»، «خوان وحدت»، «مى بى رنگ»، «شمس و قمر»، «عشق، بیا بیا بیا»، «ساقى مستان»، «شاه بى نشان» و قطعات دیگرى از داوود آزاد اجرا شوند اما این اجرا به دلیل سفر «داوود آزاد» در تالار وحدت لغو و به تاریخ دیگرى موكول شد.منبع : روزنامه ایران





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 405]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن