تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 2 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بخشنده ترین شما پس از من کسی است که دانشی بیاموزد آنگاه دانش خود را بپراکند. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801631501




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت وگو با علي اكبر جوانفكر به عنوان مشاور مطبوعاتي رئيس جمهور پاسخ مي دهم


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گفت وگو با علي اكبر جوانفكر به عنوان مشاور مطبوعاتي رئيس جمهور پاسخ مي دهم
كاركرد صداوسيما در هيچ جا به نفع دولت نبوده است

گروه سياسي، كيوان مهرگان؛از زمان روي كار آمدن دولت نهم تاكنون دست كم چهار روزنامه و چندين مجله به محاق توقيف رفته اند. علاوه بر اينها چندين سايت فيلتر و در پاسخ به گزارش روزنامه ها صدها جوابيه ارسال شده است. اين همه در حالي اتفاق افتاده است كه رئيس دولت نهم در جلسه روزنامه نگاران با رئيس جمهور دستور بازپس گيري شكايت نهاد هاي دولتي از مطبوعات را صادر كرد. اما همين هم موجب نشد روزنامه ها و مجلاتي توقيف نشوند و روزنامه نگاراني بيكار. اما اين همه ماجراي رسانه يي دولت معجزه هزاره سوم نيست. مهرداد بذرپاش با نزديك به 30 سال سن و حداكثر سه سال تجربه مديريتي، روزنامه يي گلاسه را با قيمتي ارزان و با هدف حمايت از دولت راه اندازي كرد. به فاصله اندكي سازمان تامين اجتماعي با سرمايه كارگران روزنامه خورشيد را جايگزين هفته نامه آتيه كرد تا بر فهرست روزنامه هاي حامي دولت افزوده شود. از آن سو صداوسيما تمام شبكه هاي راديو - تلويزيوني و راديويي خود را به شكل بي سابقه يي در اختيار دولت گذاشت. اين سو تر سايت هاي خبري بي شماري در حمايت از دولت در فضاي مجازي سر بر آوردند. اما همه اينها باعث نشد علي اكبر جوانفكر مشاور مطبوعاتي احمدي نژاد، عملكرد چند روزنامه منتقد را به مخالف خواني و تخريب تعبير نكند. گفت وگو با جوانفكر طولاني شد. در بخش اول او به تبيين وظيفه رسانه ها پرداخت و در ادامه عملكرد دولت با اين تعريف به محك نقد گذاشته شد. فرصت نشد عملكرد دولت در برخورد با برنامه پربيننده 90 به نقد گذاشته شود. از آنجا كه مواضع شخصي و رسمي مشاوران دولت نهم روشن نبوده است ناچار بودم پرسش ها را از اينجا آغاز كنم كه...

-شما به عنوان مشاور رئيس جمهور به پرسش هاي ما پاسخ مي دهيد يا به عنوان آقاي جوانفكر با شخصيت حقيقي ؟

شما از مشاور رئيس جمهور درخواست مصاحبه كرده ايد.

-يعني در اين مصاحبه تمام موضع گيري هاي شما، موضع گيري هاي مشاور رئيس جمهور است؟

بله، مشاور مطبوعاتي رئيس جمهور.

-موضع دولت در برابر انتقاداتي كه رسانه ها از عملكرد دولت مطرح مي كنند بيشتر يك موضع منفعلانه است تا يك موضع فعال. آيا اين موضوع را قبول داريد؟

چه كسي اين طور معنا كرده است؟ چون اين گونه نيست، شما چيزي را مي گوييد كه من قبول ندارم.

-به چه دليل قبول نداريد؟

بايد ملاحظه كرد جامعه رسانه يي كشور كيست؟ چه هويتي دارد؟ تقسيم بندي كنيد تا مشخص شود.

-تصور اوليه اين است كه ما در مقابل دولت دو نوع رسانه داريم، يكي رسانه هاي منتقد و يكي رسانه هاي حامي. طبيعتاً رسانه هاي حامي دولت چنين موضعي ندارند.

پس شما نبايد بگوييد جامعه رسانه يي.

-موضع ما كاملاً مشخص است كه از كجا آمده ايم و موضع كدام رسانه ها را منعكس مي كنيم.

بايد بگوييد طيف منتقدان يا مخالفان دولت اين انتقاد را دارند.

-من عبارت منتقدان دولت را قبول دارم، اصلاً به مخالفت با دولت قائل نيستم زيرا معتقدم هيچ كدام از رسانه ها با دولت جمهوري اسلامي مخالفتي ندارند.كاري به رئيس دولت هم ندارند كه آقاي احمدي نژاد باشد يا آقاي خاتمي، كاركرد اين رسانه ها منتقد دولت بودن است.

بايد وقت بگذاريم و تعريف كنيم اصلاً مخالف كيست و منتقد كيست؟ و آيا اصلاً روزنامه مخالف يا منتقد دولت معني دارد؟ يعني چه؟ در كجاي دنيا چنين تقسيم بندي وجود دارد كه اكنون ما اين تقسيم بندي را درست كرده ايم؟

-شما چگونه تقسيم بندي مي كنيد؟

چنين تقسيم بندي اشتباه است و اشكال دارد و وارد نيست. در حوزه رسانه يي كار رسانه اطلاع رساني بي طرفانه، شفاف، دقيق، درست، جامع و كامل از پديده ها و رويدادهاي مختلف است.

-در همه جاي دنيا مصداق دارد؟

در همه جاي دنيا همين طور است، در همه جاي دنيا تعريف كار رسانه اين است.وظيفه رسانه مخالفت يا حمايت يا رودررو ايستادن يا تعريف و تمجيد از كسي نيست. در علم ارتباطات چنين تعريفي وجود ندارد كه كار روزنامه، رسانه و خبرنگار اين طور باشد كه بخواهد رودرروي يك دولت، جريان، حزب يا گروهي بايستد. كار رسانه ها اطلاع رساني شفاف، دقيق، درست، جامع و بي طرفانه از پديده ها و رويدادهاي مختلف است. شعار «دانستن حق مردم است» در اينجا معنا پيدا مي كند. مردم حق دارند بدانند در كشور آنها چه اتفاقاتي در حال وقوع است.

-اكنون مردم ما اين حق را دارند؟

من تعريف را به شما ارائه مي دهم تا به مراحل بعد برسيم. اجازه دهيد صحبت من تمام شود.

-مردم با اين تعاريف آشنا هستند، ولي با اين حال بفرماييد.

بنابراين در قانون اساسي، مردم آزادي را در رسانه تضمين كرده اند كه در مورد همه مسائل، مطالب، رويدادها و پديده هاي مختلف داخلي و خارجي به آنها اطلاع رساني شود تا مردم در بزنگاه هايي كه باز در قانون اساسي پيش بيني شده است تصميم بگيرند.براساس اطلاعات، شناخت و آگاهي تصميم بگيرند، اين شناخت، آگاهي و اطلاعات بايد درست و دقيق باشد تا بتوانند تصميم درست و بهينه بگيرند، بنابراين وظيفه رسانه اين است كه صادقانه، بي طرفانه و شفاف اطلاع رساني كند.

-شما در مطبوعات جايي براي نقد قائل نيستيد؟

اجازه دهيد به تدريج وارد بحث مي شويم. وظيفه رسانه اين است كه اطلاع رساني درست و دقيق انجام دهد، بنابراين مردم حق دارند بدانند زيرا مي خواهند تصميم بگيرند، حق دارند بدانند و درست بدانند. اگر رسانه هايي تقسيم بندي را خراب كردند و تعريف هاي جديدي درست كردند، فقط براي انحراف اذهان عمومي است وگرنه آنچه كه بايد اتفاق بيفتد، همين است.

-شما به عنوان مشاور رسانه يي رئيس جمهور جايگاه نقد، بررسي و ارزيابي براي مطبوعات را كلاً چطور مي دانيد؟

در فرآيند اطلاع رساني شفاف، دقيق، درست و جامع نقد مي تواند صورت بگيرد. اما نقد تعريف دارد و بايد عالمانه و بر پايه اصول باشد. همين طور دهان را باز كنيم و قلم را بگذاريم و هر چه كه مي خواهيم بنويسيم و در آن توهين هم وجود داشته باشد كه متاسفانه فراوان است، نقد نيست. معلوم است كه نقد چه كار مي كند. در واقع نقد نورافكني است كه به يك پديده مي تابد و اين پديده را از همه ابعاد روشن مي كند و براي مخاطب نقاط ضعف و قوت اين پديده را مشخص مي كند. نه اينكه فقط نقاط منفي را ببيند، بايد همه زوايا را ببيند كه اين نقد بي طرفانه، عالمانه و هوشمندانه است و منافع مردم در آن است، نه منافع گروه هاي سياسي. آنچه مد نظر شماست و اكنون عمل مي شود، منافع جريان خاصي در آن نهادينه است و در آن منافع مردم وجود ندارد. زماني منافع مردم است كه با نگاه بي طرفانه، صادقانه و شفاف به پديده ها نگاه كند، ولي نگاهي كه اكنون وجود دارد، نگاه مخالفت آميز با دولت است كه دولت يك بخش اصلي توليدكننده اطلاعات در كشور در حوزه داخل و خارج است.

-جريان هاي سياسي مخالف بودند، مطبوعات چه ربطي به جريان هاي سياسي دارند؟

مطبوعات همين كار را كردند. طيفي كه اكنون مدنظر شماست، همان هايي هستند كه اين كاركرد را داشته اند، يعني كاركرد حزبي داشته اند و در خدمت جريان خاصي بوده اند.

-بحث ما در خدمت جريان خاصي بودن نيست.مطبوعاتي كه جهت گيري، برنامه ريزي و سياست هاي دولت آقاي احمدي نژاد را تاييد نمي كنند، منتقد هستند و احساس مي كنند اين سياست ها، اين جهت گيري ها و اين نوع مديريت اجرايي به ضرر منافع عمومي است. بنابراين بايد با فرآورده هاي مطبوعاتي اين جهت گيري ها را نقد كنند.

وقتي دولتي برود هوادار آن هستند و وقتي دولت ديگري بيايد مخالف آن هستند و دوباره دولتي بيايد هوادار آن مي شوند. اين چه كاركردي است؟

-اگر شما دقت كرده باشيد و مطبوعات اصلاح طلب را ملاحظه كنيد در زمان حاكميت آقاي خاتمي فضاي نقد حتي در درون روزنامه دولت وجود داشت.

اصلاً اين طرفداري و مخالفت چه معنايي دارد كه يك روزنامه يك نفر را قبول داشته باشد و حامي و طرفدار آن شود و نقاط منفي و ضعف او را نبيند و شروع به انواع حمايت ها كند، اما وقتي او رفت و دولتي آمد كه از ابتدا آن را قبول نداشت و مخالف او بود، شروع به كار كردن در مورد نقاط منفي او كند.

-شما تمام روزنامه هاي زمان اصلاحات و آقاي خاتمي را ورق بزنيد. خود من به عنوان يك روزنامه نگار در روزنامه هاي اصلاح طلب كار كرده ام، ملاحظه كنيد كه موضع ما نسبت به دولت چه بوده است، موضع نقادانه داشته ايم يا خير. كاركرد روزنامه نگار يك كاركرد نقادانه است. شما با كاركرد نقادانه روزنامه نگاري موافقيد يا مخالف؟

اين طور نبوده است. اين مستند است و وجود دارد. مي توان ملاحظه كرد كه روزنامه هاي اصلاح طلب در رابطه با دولت خاتمي چه كردند و اكنون مقابل دولت احمدي نژاد چطور عمل مي كنند. اين كاركرد روزنامه نيست بلكه كاركرد حزب است كه در حوزه رسانه يي در حال اتفاق افتادن است.

-اولاً كه اصلاح طلبان به نسبت آن دوره رسانه يي ندارند.

چطور ندارند؟ روزنامه اعتماد، اعتماد ملي و آفتاب يزد هستند.

-بقيه را هم بگوييد.

صداي عدالت و برخي ديگر هم هستند.

-همه اينها روي هم رفته در مقابل شش كانال تلويزيوني چه مقدار اثرگذاري دارند؟

مگر تلويزيون در اختيار دولت است؟

-نيست؟

خير، در اختيار دولت نيست.

- به عملكرد صداوسيما در دوره آقاي هاشمي رفسنجاني، آقاي خاتمي و آقاي احمدي نژاد نگاه كنيد. سخنراني آقاي خاتمي در دانشگاه هاروارد چگونه پوشش داده شد، سخنراني آقاي احمدي نژاد در دانشگاه كلمبيا چطور پوشش داده شد؟

البته اين دو با هم قابل قياس نيست.

-چرا؟

دانشگاه كلمبيا يك ماجراي صهيونيستي بود كه وزير خارجه اسرائيل مقابل آقاي احمدي نژاد در نيويورك تظاهرات به راه انداخت و هدايت شده بود و پشت آن جريان صهيونيستي وجود داشت. نبايد اينها را در يك ترازو بگذاريد. يك بحث هم اين است كه صداوسيما در دولت ها چگونه عمل كرده است. من به شما توضيح مي دهم. در حوزه حرف كه من اصلاً قبول ندارم. كه صداوسيما و بقيه رسانه ها كاركرد اشتباهي است كه فقط خود را در حوزه حرف تعريف مي كنند، فلاني اين را گفت و فلاني آن را گفت و اين براي يك رسانه بدترين كاركرد است. اما در حوزه عمل، در زمان آقاي هاشمي رفسنجاني، زماني كه يك كارخانه لاستيك سازي و سيمان در اردبيل راه اندازي مي كردند،

صدا و سيما به طور زنده راه اندازي اين دو كارخانه با حضور آقاي رفسنجاني را پخش مي كرد. اكنون چندين برابر آن در كشور كار كرده ايم و اصلاً مردم در جريان قرار نگرفته اند. اگر نسبت به فعاليت در دولت ها حساب كنيم اصلاً مردم در جريان قرار نمي گيرند و صداوسيما اطلاع رساني نمي كند و در خدمت دولت نيست.

-با اين اوصاف باز هم شما از صداوسيما انتقاد داريد؟

بله، مسلم است. ما اصلاً از صداوسيما راضي نيستيم.

-چرا؟

زيرا كاركرد آن به نفع دولت نيست. كاركرد صداوسيما در هيچ جا به نفع دولت نبوده است. ما در خيلي از جاها منتقد صداوسيما هستيم. صداوسيما فقط چند سخنراني رئيس جمهور را پوشش مي دهد. آيا اين پوشش رسانه يي دولت است؟

-مستند سفر به نيويورك براي كدام رئيس جمهور ساخته شد؟

براي همه رئيس جمهورها كار كرده اند.

-آقاي هاشمي كه اساساً نيويورك نرفت. براي آقاي خاتمي هم پوشش ندادند يا سانسورشده پوشش مي دادند.

كاركردها با هم متفاوت است. كاركرد سفر آقاي خاتمي به نيويورك اصلاً قابل قياس با كاركرد سفر آقاي احمدي نژاد به نيويورك نيست. سفر رئيس جمهور در يك دوره كوتاه زماني با حجم گسترده فعاليت هاي كاري بود كه سفر آقاي خاتمي اين ويژگي ها را نداشت.

-اصلاً.

نگوييد اصلاً.

-آقاي خاتمي به نمايندگي و به نام جمهوري اسلامي ايران سال 2001 را به عنوان سال گفت وگوي تمدن ها مطرح كرد. تنها زماني كه امريكا و اسرائيل نتوانستند عليه جمهوري اسلامي راي منفي بدهند، سر همين پيشنهاد بود. مجبور شدند به خاطر حفظ پرستيژشان هم كه شده راي مثبت دهند و جمهوري اسلامي را تاييد كنند. آيا به نظر شما اين مورد با كاركرد آقاي احمدي نژاد كه يك سخنراني بدون دستاورد در كلمبيا انجام داد، قابل قياس نيست؟

شما نظر خود را گفتيد. نمي خواهيم بحث كنيم. شما سوال كنيد، من جواب مي دهم. جواب من اين بود كه كاركرد سفر آقاي احمدي نژاد به خارج از كشور به طور كلي و سفري كه به نيويورك داشتند، اصلاً قابل قياس با كاركرد سفر آقاي خاتمي نيست.

-حضرتعالي اشاره كرديد وظيفه رسانه ها اطلاع رساني دقيق، بي طرفانه، صادقانه و شفاف است. موضع گيري هاي آقاي رئيس جمهور در چند مورد كاملاً دچار دوگانگي شده است. من از لفظ تناقض استفاده نمي كنم. از ايشان فيلمي تحت عنوان هاله نور منتشر شد كه به نيويورك رفته و هاله نور را ديده است.

شما اين را اشتباه منتقل مي كنيد. اين جمله اشتباه است. ايشان نگفته هاله نور را ديده است.

-دقيق تر جمله آقاي احمدي نژاد را بگويم؟

بله، دقيق بگوييد.

-ايشان در ديدار با آيت الله جوادي آملي گفت من زماني كه پشت تريبون رفتم و در حال صحبت كردن بودم، سران كشورها همين طور نگاه مي كردند و حتي پلك هم نمي زدند. دوستان بعداً به من گفتند يك هاله نور دور سر شما بود. البته خود من هم احساس كردم. اين عين جمله آقاي احمدي نژاد است، نيست؟

پس خود ايشان نگفته اند من هاله نور ديده ام، گفتند يك نفر گفته است.

-گفتند خود من هم احساس كردم.

خير، نقل قول ديگري را گفته است كه ما احساس كرديم. شما در يك هاله يي از نور پشت تريبون رفته و شروع به صحبت كرديد.

-جمله ايشان اين بوده كه «من احساس كردم يك هاله نور وجود دارد».

خير، اين طور نبوده است. من آنجا بوده ام. من در جلسه ديدار با آقاي جوادي آملي بوده ام. اگر مي خواهيد نقل كنيد، درست نقل كنيد، اين طور نيست. اين همان دروغ هايي است كه پشت سر هم چيده مي شود.

-خبرنگار صدا و سيما از آقاي احمدي نژاد پرسيد و ايشان گفتند من نگفتم هاله نور، خدا نور است، كلمه الله نور است، آيا در اين دو جمله تناقض وجود ندارد؟

يعني چه؟ دوگانگي براي چه؟ مگر كلمه الله نور نيست؟

-اين پاسخ با آنچه آقاي احمدي نژاد در ديدار با آقاي جوادي آملي مي گويد، متفاوت است.

كجاي اين جمله تناقض است؟ ايشان نقل كرده اند يك نفر چنين چيزي را گفته است ولي چه ربطي دارد به اينكه كلمه الله نور است.

-شما چرا جمله خود آقاي احمدي نژاد را نمي گوييد كه گفتند؛ «خود من هم احساس كردم »؟

چنين چيزي نگفته اند.

-فيلم آن وجود دارد.

شما ببينيد و اگر بود، به مردم منتقل كنيد.

-مردم ايران اين فيلم را ديده اند. نيازي به انتقال مجدد وجود ندارد.

پس مردم هم ديده اند و چنين چيزي نبوده است كه گفته باشند من هم چنين چيزي را احساس كردم.

سه|ا|شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 246]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن