تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):همانا سعادتمند(به معنای) کامل و حقیقی کسی است که امام علی(ع) را در دور...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816225267




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اختصاصي ايرنا / توليد محصولات كشاورزي،امينت غذايي كشور را افزايش مي دهد- 2


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اختصاصي ايرنا / توليد محصولات كشاورزي،امينت غذايي كشور را افزايش مي دهد- 2
وزيرجهادكشاورزي گفت: به طور كلي افزايش توليد محصولات كشاورزي از عوامل مهم تأمين و بهبود امنيت غذايي است و خوشبختانه با اقدامات انجام شده به مرحله خود كفايي در بخش كشاورزي و رهايي از وابستگي نزديك شده ايم .


"محمد رضا اسكندري " روز سه شنبه در ادامه گفت وگويش با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود : پس از پيروزي انقلاب با هدف‌هاي اصولي مانند بالابردن سطح توليد محصولات كشاورزي، افزايش سهم توليد داخلي در كل مصرف مواد غذايي،نيل به خودكفايي نسبي درمورد محصولات اساسي كشاورزي،توسعه زيربناهاي توليدي و استفاده بهينه از منابع و ذخاير، بهره ‌برداري اصولي ازمنابع طبيعي تجديدشونده و... ،گام‌هاي موثري در راه رشد اين بخش بر داشته شده است.
وي تاكيد كرد: امروز آثار اينگونه اقدام ها در روند توسعه بخش كشاورزي مشهود است .به طوري كه در زمان حاضر بيش از يك چهارم توليد ناخالص داخلي، يك‌ چهارم اشتغال و... ، در اين بخش تأمين مي‌شود و اين بخش به رغم چندين دهه سياست صنعتي و تقويت ساير بخش‌هاي اقتصادي، همچنان با قدرت به حيات خود ادامه داده است.

** روند رشد بخش كشاورزي در برنامه هاي توسعه
وزير جهاد كشاورزي افزود:در برنامه اول توسعه اقتصادي، هدف‌هاي اين بخش به نحو موفقيت‌ آميزي تأمين شد.به طوري كه در سال‌هاي 72 - 1368 متوسط رشد سالانه عملكرد اين بخش 95/5 درصد در مقابل 01/6 درصد رشد پيش‌ بيني شده در برنامه بوده و سهم بخش كشاورزي از توليد ناخالص داخلي به طور متوسط در برنامه اول حدود 26 درصد بود.
اسكندري در ادامه گفت: توليد سرانه بخش كشاورزي (نسبت ارزش افزوده بخش به كل جمعيت كشور) از حدود 2/47 هزار ريال در سال 1356 به 4/50 هزار ريال در نخستين سال برنامه اول و 2/58 هزار ريال در پايان اين برنامه افزايش پيدا كرد.
به گفته وي، در برنامه دوم توسعه يعني در سال‌هاي 78 - 1374 بررسي عملكرد شاخص‌هاي مهم اقتصادي نشان مي‌دهد كه توليد ناخالص داخلي كشور از رقم 13 تريليون و 280 ميليارد ريال به رقم 15 تريليون و 445 ميليارد ريال افزايش يافت و به عبارتي متوسط رشد سالانه توليد ناخالص داخلي در اين مقطع 8/3 درصد بود.
اسكندري در ادامه تصريح كرد : به اين ترتيب ارزش افزوده بخش كشاورزي با رشد مداوم از رقم سه تريليون و 5/605 ميليارد ريال در سال 1373 به رقم چهار تريليون و 6/333 ميليارد ريال در سال 1377 افزايش يافت.
وزير جهادكشاورزي سپس سهم اين بخش در توليد ناخالص داخلي را در برنامه دوم حدود 27 درصد اعلام كرد.
وي اظهار داشت: در طول برنامه دوم، توليد سرانه بخش كشاورزي نسبت به كل جمعيت كشور از رقم 62 هزار ريال به 70 هزار ريال (درسال 1377) با متوسط رشد سالانه سه درصد افزايش يافت .
اسكندري سپس گفت: در برنامه سوم توسعه كه در سال هاي 1383 - 1379 به اجرا در امد ،بخش كشاورزي از رشدي معادل 2/2 درصد و سهمي معادل 7/13 درصد از توليد ناخالص داخلي برخوردار بود و به اين ترتيب 3/0 درصد از 8/4 درصد رشد اقتصادي سال 1383 توسط اين بخش تأمين شد.
اسكندري متوسط رشد سالانه اين بخش را در برنامه سوم 3/4 درصد عنوان كرد و افزود: بخش كشاورزي با توجه به ميانگين سهم آن در توليد ناخالص داخلي و رشد ارزش افزوده آن در اين برنامه حدود 6/0 درصد از 4/5 درصد متوسط رشد سالانه اقتصاد كشور را در اختيار داشت.
اسكندري در ادامه اظهار داشت: در سال نخست برنامه چهارم توسعه (1384) توليد ناخالص داخلي (به قيمت‌هاي ثابت 1376 ) به حدود 419 تريليون و 705 ميليارد ريال رسيد و در اين سال نرخ رشد اقتصادي از 8/4 درصد در سال 1383 به 4/5 درصد افزايش يافت و رشد اقتصادي بدون نفت شش درصد بود كه در اين بخش كشاورزي، ساختمان و خدمات در مقايسه با سال قبل سهم بسزايي داشتند.
وزير جهاد كشاورزي گفت: در سال مذكور ارزش افزوده ايجاد شده در گروه‌هاي صنايع و معادن، كشاورزي و خدمات به ترتيب 7/6، 1/7 و 6/5 درصد و گروه نفت با 6/0 درصد رشد همراه بود.
اسكندري تصريح كرد: براساس آمار منتشره از سوي بانك مركزي ارزش افزوده بخش كشاورزي در سال 1384 به 53 تريليون و 381 ميليارد ريال (به قيمت‌هاي ثابت 1376) رسيد كه نسبت به سال قبل از آن رشد 1/7 درصد را نشان داد و سهم اين بخش از توليد ناخالص داخلي برابر 9/13 درصد بود.

** رشد توليد زير بخش هاي كشاورزي در 30 سال اخير
وزير جهاد كشاورزي سپس درخصوص رشد توليد زيربخش هاي مختلف كشاورزي در 30 سال گذشته، گفت: خودكفايي در توليد محصولات اساسي زراعي همواره يكي از جهت‌گيري‌هاي اصلي توسعه بخش كشاورزي در راستاي ارتقاي امنيت غذايي كشور بوده است.
به گفته اسكندري، توليد محصولات زراعي در سال‌هاي اخير با وجود كاهش سطح زيركشت بعضي محصولات، داراي عملكردي با روند افزايشي بوده است و اگرچه به دليل بروز خشكسالي‌هاي متمادي طي چند سال اخير توليدات زراعي دستخوش تغييرات زيادي شده است ،‌اما وزارت جهادكشاورزي در زمينه افزايش توليد و بازده محصولات اساسي كشاورزي طرح‌هاي مختلفي را به طور مستمر و گسترده اجرا كرده است كه اجراي طرح هاي محوري گندم، برنج و همچنين طرح خودكفايي گندم در سال‌هاي اخير از جمله پروژه هاي اساسي و قابل توجه در حوزه زراعت بودند و موفقيت‌هاي چشمگيري نيز به دنبال داشتند.
اسكندري افزود: طي 30 سال گذشته مجموع توليدات زراعي كشور از رقم 19 ميليون و 500 هزارتن در سال 1356 به 73 ميليون و 221 هزار تن در سال 1386 رسيد كه بيانگر رشد سالانه 5/4 درصدي است.

** ايران در آينده نه چندان دور به صادر كننده مهم محصولات باغي تبديل خواهد شد
وزير جهاد كشاورزي سپس اظهار داشت: ايران با داشتن تنوع اقليمي قابل ملاحظه بستر توليد طيف وسيعي از محصولات باغي گرمسيري، نيمه گرمسيري و سردسيري است و امكانات و توانايي‌هاي بالقوه جهت توسعه كمي و كيفي محصولات باغي به همراه بستر سازي‌هاي مناسبي كه در اين راستا پيش‌بيني شده است، ايران را در آينده نه چندان دور به عنوان يكي از صادركنندگان مهم محصولات باغي و فرآورده‌هاي آن در خاورميانه تبديل خواهد كرد.
اسكندري گفت: براساس ارقام موجود با وجود بروز خشكسالي در بيشتر مناطق كشور، سطح زيركشت باغ‌ها همواره سير صعودي نشان داده و توليد و عملكرد در واحد نيز افزايش داشته است .اين در حالي است كه با اجراي طرح‌هاي مختلف در جهت توسعه و اصلاح باغ‌هاي موجود، گام موثري در زمينه توسعه كشاورزي برداشته شده است. به طوري كه با به زيركشت در آوردن سطح وسيعي از اراضي مستعد كشور براي توليد زيتون و انجام اقدام هاي بهبود زراعي و به نژادي اين محصول ،‌سطح زيركشت آن از 4800 هكتار در سال 1356 به حدودي 130 هزار هكتار در سال 1386 رسيد.
اسكندري ساير فعاليت‌هاي چشمگير در حوزه باغباني را افزايش سطح زيركشت پسته و اصلاح و بهبود وضعيت باغ‌هاي درجه 2 و 3 اين محصول به منظور ساماندهي باغ‌هاي موجود و افزايش صادرات آن عنوان كرد.

** ايران در زير بخش توليد دام و طيور به سمت خودكفايي گام برمي دارد
وزير جهاد كشاورزي درخصوص فعاليت هاي صورت گرفته در زير بخش دام و طيور، گفت: وزارت جهادكشاورزي در زمينه توليدات دام وطيور با بهره ‌گيري از ظرفيت‌هاي موجود در بخش زراعت و مرتع براي رسيدن به خودكفايي كشور گام بر مي‌دارد.
اسكندري اظهار داشت: اين زيربخش با دارا بودن طيف وسيعي از توليدات كه در رديف اصلي‌ترين فرآورده‌هاي غذايي مورد نياز است، اهميت و جايگاه ويژه‌اي داشته و محصولات دامي با تلاش پيوسته دامداري‌هاي صنعتي، عشايري و روستايي توليد مي‌شود و بخش اعظم توليد مرغ و تخم‌مرغ را نيز مرغداري‌هاي صنعتي تأمين مي‌كنند.
اسكندري تصريح كرد: بر پايه سياستگذاري‌هاي انجام شده ، براي رسيدن به خودكفايي در اين بخش از يك سو با افزايش كشت محصولات مختلف مورد استفاده در خوراك دام و طيور و از سوي ديگر با جذب سرمايه براي احداث دامداري و مرغداري‌هاي صنعتي، زمينه‌هاي رشد توليدات دامي در كشور مهيا شده است. طوري كه در بخش طيور گوشتي و تخم‌گذار تمامي نهاده‌هاي مورد نياز و بخش‌هاي هرم توليد در داخل كشور بوجود آمده و در بخش دام نيز به افزايش قابل توجهي در توليد گوشت قرمز ،‌دست يافته‌ايم.

** ايران در زمينه صادرات فراورده هاي شيلاتي فعاليت مي كند
وي يكي از زمينه‌هاي مهم فعاليت جهادكشاورزي را براي تأمين نيازهاي اساسي تغذيه مردم، پرورش و صيد آبزيان عنوان كرد و افزود: با توجه به تنوع ذخاير ژنتيكي آبزيان، شرايط خوب اقليمي و ...، حجم توليدات اين زيربخش در سال‌هاي گذشته از رشد قابل توجهي برخوردار بوده است .
به گفته اسكندري ، باتوجه به سرمايه ‌گذاري ‌هاي انجام شده ، در زمينه‌ افزايش بازده توليد در واحد سطح، ارتقاي درآمد توليدكنندگان،جذب سرمايه و ايجاد اشتغال در زيربخش شيلات فعاليت‌ هاي مناسبي صورت گرفته است .طوري كه علاوه بر تأمين نياز داخلي، در زمينه صادرات فرآورده‌هاي شيلات از جمله خاويار، خرچنگ، ميگو، ماهي‌هاي زينتي زنده، ماهي‌ هاي پهن و...، گام‌هاي مهمي برداشته شده است.

**‌ توليد آبزيان در ايران بيش از 10 برابر شده است
وزير جهاد كشاورزي در ادامه افزود : براساس ارقام موجود ميزان توليد آبزيان در ايران از 50 هزار تن در سال 1356 به رقم 563 هزارتن در سال 1386 رسيد كه اين رشد نه تنها از راه افزايش ظرفيت ناوگان‌هاي صيادي ، بلكه با افزايش ميزان توليد آبزيان پرورشي حاصل شده است.
ادامه دارد...
اقتصام ** 9134

سه|ا|شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن