تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815200825




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس‌جمهور در جشنواره خوارزمي: علم بايد از سيطره‌ سرمايه‌داري كور و بي‌منطق خارج شود دستاورد پرتاب ماهواره اميد، تقويت و اثبات خودباوري ملت ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: رييس‌جمهور در جشنواره خوارزمي: علم بايد از سيطره‌ سرمايه‌داري كور و بي‌منطق خارج شود دستاورد پرتاب ماهواره اميد، تقويت و اثبات خودباوري ملت ايران است
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

رييس‌جمهور صبح سه‌شنبه در مراسم بيست و دومين جشنواره بين‌المللي خوارزمي حضور يافت و سخنانش را با توضيحاتي درباره پرتاب ماهواره اميد آغاز كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) دكتر محمود احمدي‌نژاد با اشاره به پرتاب اولين ماهواره ساخت ايران و قرارگرفتن آن در مدار پيش‌بيني شده، افزود: دانشمندان ما با تكيه بر توانمندي‌هاي بومي، همت‌هاي بلند و خودباوري عميق و با وجود فشارها و محدوديت‌ها توانستند با موفقيت پا به عرصه‌ فضا بگذارند.

وي با بيان اين كه « اتفاقي كه ديشب رخ داد، چند دستاورد بزرگ براي دانشمندان ما داشت»، دستاورد اول را موشك پرتابگر ماهواره خواند كه بايد ماهواره را در مدار قرار ‌دهد.

رييس‌جمهور گفت: موشكي كه پرتاب شد از دو موشك تشكيل شده بود كه موشك اول، ماهواره را تا ارتفاع معيني هدايت مي‌كرد و بعد از پايان ماموريت، موشك دوم را رها مي‌كرد و اين موشك، ماهواره را تا نقطه‌ مشخص‌شده مي‌برد، اكنون نيز ماهواره در مدار 250 كيلومتري از سطح زمين قرار گرفته و سرعت آن بيش از 7 هزار متر در ثانيه است.

احمدي‌نژاد با بيان اين‌كه مجموعه اين موشك حاصل فعاليت‌ها و كار و تلاش انديشمندان ايراني است، اظهار كرد: دستاورد دوم، خود ماهواره است. شما اطلاع داريد مدت‌هاي طولاني است كه دانشمندان ما با كمك دانشمندان برخي كشورهاي ديگر يك ماهواره‌ مخابراتي تهيه و آماده پرتاب كردند، ولي آن كساني كه علم را در انحصار خود مي‌خواهند و مي‌خواهند به واسطه علم بر ديگران سلطه پيدا كنند، تا امروز مانع پرتاب ماهواره مخابراتي مصباح شده‌اند، اما دانشمندان ما براي اولين بار يك ماهواره در مقياس كوچك ساختند و آن را به فضا پرتاب كردند؛ چنان‌كه اين ماهواره در شبانه‌روز 15 بار دور يك مدار بيضوي مي‌چرخد.

وي با بيان اين‌كه دستاورد سوم، ايستگاه‌هاي كنترل و دريافت است، اظهاركرد: دو سال قبل يك ماهواره مشترك ايراني و يك كشور ديگر به فضا پرتاب شد، ولي تا امروز متاسفانه ايستگاه‌هاي زميني كنترل و مديريت آن ماهواره در اختيار ملت ايران قرار نگرفته است، ولي متخصصان ما توانستند انواع ايستگاه‌هاي دريافت، مديريت و كنترل ماهواره را بسازند، هم به صورت ثابت و هم متحرك در پرتاب ماهواره، اين ايستگاه‌ها به كار گرفته شد و امواج را دريافت مي‌كنند و ايستگاه‌هاي زميني مشغول هدايت و كنترل ماهواره اميد هستند كه در فضا در حال حركت است.

رييس‌جمهور دستاورد ديگر اين ماهواره را تقويت و اثبات خودباوري ملت ايران دانست و اظهار كرد: انحصارطلبان تلاش دارند به دانشمندان و مردم بباورانند كه تنها راه رسيدن به قله‌هاي پيشرفت صرفا راهي است كه آنها طي كرده‌اند و نيازمند اجازه‌هاي مكرر و پذيرش خواسته‌ها از جانب آنها هستند، ولي دانشمندان ما اثبات كردند اگر يك ملت و گروهي تصميم مي‌گيرد براي خدا و تعالي جامعه‌ بشري و خدمت به انسان‌ها كار مهمي را انجام دهد، حتي اگر آن كار در مرزهاي دانش و فراتر از مرزهاي دانش باشد، اين هدف قابل وصول است.

احمدي‌نژاد گفت: دانشمندان ما يك راه جديد در برابر ملت‌هاي مستقل، آزاده و آنهايي كه خواهان پيشرفت بر پايه عزت و آزادگي هستند، قرار داده‌اند و به نظر من اين هديه‌ دانشمندان ما به دانشمندان و ملت‌هاي آزاده بود.

رييس‌جمهور هم‌چنين با بيان اين‌كه « مي‌خواهم خطاب به دانشمندان جهان مطالبي بگويم» گفت: دوستان من! امروز بايد همه دست به دست هم دهيم و يك جنبش عظيم و حركت جهاني و انساني را براي نجات علم از سيطره‌ خودخواهان سامان دهيم. بايد دست به دست هم بدهيم و علم مفيد و سازنده را خارج از استيلاي خودخواهان و مستكبران، در خدمت جامعه بشري قرار دهيم. دست به دست هم دهيم و براي صلح و امنيت واقعي كه فقط و فقط بر پايه‌ يگانه‌پرستي و معنويت برپا خواهد شد، تلاش كنيم. علم بايد از سيطره‌ سرمايه‌داري كور و بي‌منطق خارج شود. علم بايد از سيطره مستكبران و خودخواهان خارج شود. بايد براي نجات علم و استفاده انساني از علوم حركت كنيم و ترديد ندارم اين آرزو گرچه به ذهن برخي‌ نشدني است، يا دور به نظر مي‌آيد، بسيار زودتر از آن‌چه فكر مي‌كنند، در آينده نه چندان دور محقق خواهد شد و بشريت شاهد روزي خواهد بود كه تمام استعدادها شكوفا مي‌شود و همه‌ شكوفايي‌ها در خدمت رشد جامعه‌ بشري، برادري، مهر و كمال قرار خواهد گرفت.

احمدي‌نژاد در ادامه با تشكر از دست‌اندركاران جشنواره‌ خوارزمي گفت: ايران ساليان سال پايگاه علم و مرجع علمي در جهان بوده است و فرهنگ ايران‌زمين، انتشار علم را يك وظيفه‌ ديني مي‌شمارد. ملت ايران هيچ‌گاه به دنبال انحصار علم و استفاده ابزاري از آن براي تحميل خود به ديگران نبوده و نشر علم را موجب تعميق آن مي‌دانسته و هيچ مانع و مرزي را براي بهره‌بردراي ديگران از دستاوردهاي علمي خود قائل نبوده است.

وي گفت: به نظر من جشنواره‌ خوارزمي اين ظرفيت را دارد كه به يك كانون و مجمع هم‌انديشي علمي انساني و آشنايي دانشمندان جهان براي تبادل آرا و دستاوردها تبديل شود.

رييس‌جمهور خطاب به دست‌اندركاران اين جشنواره گفت: بايد تلاش كنيم اين مرجعيت علمي را كه در خدمت انسان‌هاست در برابر مرجعيت علمي سلطه‌گر كه تحقيركننده ملت‌هاست، برپا داريم و اين شدني است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، دكتر احمدي‌نژاد در بخش ديگر سخنانش نيز گفت: از صميم دل خوشحالم كه امروز در اين جشن بزرگ و اميدبخش شركت مي‌كنم.

رييس‌جمهور با بيان اين‌ كه « بدون علم امكان حركت و زندگي متعالي و شكوفايي استعدادها وجود ندارد» افزود: علم نوري است كه راه انسان را براي رسيدن به قله كمال روشن مي‌كند. علم ابزار حركت و سلطه بر محيط، شكوفايي استعدادهاي انساني و منشاء اقتدار است.

رييس‌جمهور هم‌چنين با بيان اين‌كه « يكي از پايه‌هاي اقتدار، دانايي و علم است» اظهار كرد: البته آن علمي مفيد است كه در خدمت تعالي جامعه، رفاه و شكوفايي استعدادهاي الهي انسان باشد. اقتدار برآمده از علمي شايسته‌ تقدير است كه در خدمت برادري، صلح و سلامت جامعه‌ بشري باشد.

وي در ادامه با بيان اين‌كه « در طول تاريخ مجاهدت‌هاي فراواني براي بسط علم و فتح عرصه‌هاي جديد انجام شده ولي متاسفانه حاصل اين مجاهدت‌ها در خدمت علم، برادري و كمال جامعه‌ انساني قرار نگرفته است» اظهاركرد: . فراوان بوده‌اند كساني كه از ابزار علم و اقتدار برآمده از آن براي بسط سلطه و توسعه‌ خودخواهي و تحميل خود و منافعشان بر ديگران و ملت‌ها استفاده كرده‌اند؛ اما امروز بايد دست به دست هم دهيم و فرهنگ بهره‌مندي صحيح از علم را گسترش دهيم؛ اين چيزي است كه بشر به شدت به آن نيازمند است.

رييس‌جمهور در پايان با بيان اين‌كه « خداوند را سپاسگزاريم كه ملت ايران، به ويژه پس از پيروزي انقلاب اسلامي يك حركت پرشتاب، سازنده و رو به جلو را در عرصه‌هاي علمي آغاز كرده است» گفت: هر روز اخبار پيشرفت‌هاي علمي ملت ايران در دنيا منتشر مي‌شود. در عرصه‌هاي گوناگون دانشمندان ايران‌زمين به سرعت در حال رساندن خود به مرزهاي دانش هستند. ابعاد، تنوع و حجم نوآوري‌ها، خلاقيت‌ها، اختراعات و نظريه‌ها بسيار بسيار اميدبخش و حركت‌آفرين است؛ البته ملت ايران به دنبال علمي است كه منشاء صلح و در خدمت برادري و پيشرفت همه‌ ملت‌ها باشد.

بر اساس اين گزارش پيش از سخنان رييس‌جمهور، زاهدي وزير علوم سخنراني كرد و با حضور رييس‌جمهور از برگزيدگان اين جشنواره، هم‌چنين وزير دفاع و وزير علوم تقدير و تشكر شد.

به گزارش ايسنا، رييس‌جمهور از نمايشگاهي كه در حاشيه‌ اين جشنواره برگزار شده بود نيز بازديد كرد.

انتهاي پيام

سه|ا|شنبه|ا|15|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن