پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان
پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا
دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک
تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
تعداد کل بازدیدها :
1849107397
مسابقه سينماي ايران؛ معرفي 32 فيلمي كه در جشنواره فيلم فجر با هم رقابت ميكنند
واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: مسابقه سينماي ايران؛ معرفي 32 فيلمي كه در جشنواره فيلم فجر با هم رقابت ميكنند
سينما و تلويزيون > جشنواره - سيامين جشنواره فيلم فجر از 12تا22بهمن برگزار ميشود. مهمترين رخداد سينمايي كشور امسال پذيراي 32فيلم در بخش مسابقه سينماي ايران است تا شاخصترين بخش رقابتي اين جشنواره شلوغتر از همه ادوار باشد.
1 . بيخداحافظي
كارگردان: احمد اميني
بازيگران: رضا صادقي، محمدرضا فروتن، پگاه آهنگراني، شقايق فراهاني، افشين هاشمي، مژگان بيات، پيام دهكردي، كوروش تهامي، همايون ارشادي، هومن برقنورد، مريم بوباني و مجيد جعفري.
فيلم بي خداحافظي
«بيخداحافظي» ابتدا قرار بود توسط كيومرث پوراحمد ساخته شود. با آمدن احمد اميني، فيلمنامهاي كه پيمان عباسي نوشته بود به كل كنار گذاشته شد و سعيد شاهسواري با استفاده از خط داستاني فيلمنامه، متن كاملا متفاوتي نوشت. «بيخداحافظي» اولين تجربه سينمايي پس از انقلاب در ساخت درام زندگينامه درباره يك خواننده پاپ است. انتظاري كه از اميني در بيخداحافظي ميرود ساخته شدن يك فيلم حرفهاي و خوشساخت است؛فيلمي كه با توجه به محبوبيت رضا صادقي، از الان جزو اميدهاي گيشه سال91 محسوب ميشود.
2 . پله آخر
كارگردان: علي مصفا
بازيگران: علي مصفا، ليلا حاتمي، عليرضا آقاخاني.
فيلم پله آخر
علي مصفا پس از «سيماي زني در دور دست» مدتي ترجيح داد به حرفه اصلياش يعني بازيگري بپردازد و در اين ميان ناكامي اولين ساخته بلند سينمايياش هم احتمالا در اين تصميم بيتأثير نبود. پله آخركه ميگويند نسبت به سيماي زني در دوردست چند گام به جلو براي سازندهاش محسوب ميشود، بر اساس داستاني از جيمز جويس ساخته شده است.
3 . راه بهشت
كارگردان: مهدي صباغزاده
بازيگران: امين زندگاني، نسرين مقانلو، رضا رويگري.
فيلم راه بهشت
فيلمي درباره صدر اسلام از مهدي صباغزاده كه به تهيهكنندگي شبكه جهاني سحر ساخته شده است. «راه بهشت» پس از «خاك و آتش» دومين تجربه صباغزاده در زمينه سينماي تاريخي نيز به شمار ميآيد. او در دهه60 جزو فيلمسازان مهم، پركار و جريانساز سينماي ايران بود؛ چه زماني كه با «سناتور» گيشه سينماها را فتح كرد و چه در مقطعي كه با «خانه خلوت» نشان داد كارگردان توانا و خوشفكري است. صباغزاده در سالهاي اخير از دوران اوجش فاصله گرفته و بايد ديد در فيلمي كه ماجراهايش در زمان صدر اسلام ميگذرد چه كرده است.
4 . محرمانه تهران
كارگردان: مهدي فيوضي
بازيگران: عليرضا جلاليتبار، الهام جعفرنژاد، سحر قريشي.
فيلم محرمانه تهران
مهدي فيوضي به همراه احمد كاوري فيلم «نفوذي» را كارگرداني كرد كه فيلم خوشساختي هم بود. «محرمانه تهران» اولين تجربه مستقل فيوضي است كه درامي سياسي نيز به شمار ميآيد و ظاهرا از توليدات مورد علاقه مديريت سينما نيز هست. پس از اينكه «خودزني» ساخته احمد كاوري آن فيلمي كه مديركل اداره نظارت و ارزشيابي انتظارش را داشت از كار درنيامد، گويا اميدها به «محرمانه تهران» بسته شده كه فيلمبردارياش تا همين چند روز پيش ادامه داشت. فيلمي كه گفته ميشود يك تريلر سياسي خوشساخت از كار درآمده است.
5 . بوسيدن روي ماه
خروج از زير سايه طلاومس
كارگردان: همايون اسعديان
بازيگران: شيرين يزدانبخش، رابعه مدني، مسعود رايگان، شاهرخ فروتنيان، صابر ابر، سعيد پورصميمي، شبنم مقدمي، اميرحسين رستمي، ليليفرهادپور.
فيلم بوسيدن روي ماه
احترامسادات و فروغ خانم كه در همسايگي هم زندگي ميكنند، بيستسالي است كه انتظار فرزندانشان را ميكشند. تقريبا در همه مطالبي كه اين روزها درباره «بوسيدن روي ماه» نوشته شده به اينكه فيلم در تداوم تجربه موفق قبلي «طلاومس» ساخته شده تاكيد صورت گرفته است. طلا و مس يك اتفاق مهم در كارنامه اسعديان به شمار ميآيد. بهترين و خوشساختترين فيلم ديني سالهاي اخير سينماي ايران كه كارگرداني درك شده و ظريفش چالشي دشوار براي اسعديان بهشمار ميرفت. بوسيدن روي ماه، هم مثل طلا و مس فضايي معنوي دارد و بازهم براساس طرحي از منوچهر محمدي ساخته شده كه تهيه فيلم را نيز برعهده داشته است. البته اينبار فيلمنامه نيز توسط خود اسعديان نوشته شده است. تمركز فيلم روي زندگي يك زوج مسن است و اين هم در سينمايي كه معمولا كاراكترهاي اصلياش را از ميان جوانها و نهايتا ميانسالان انتخاب ميكند، نكته جالب توجهي است.
شيرين يزدانبخش بازيگري كه در سالهاي اخير به سينماي ايران معرفي شده و شناخته شدهترين نقشش را ميتوان بازي در نقش مادر سيمين در فيلم جدايي نادر از سيمين دانست، به يكي از كاراكترهاي محوري فيلم جان بخشيده است. رابعه مدني ديگر بازيگر اصلي فيلم هم مادر امير شهاب رضويان كارگردان سينماست.
بوسيدن روي ماه بيشتر اثري در حال و هواي معنوي به شمار ميآيد تا فيلمي به نشانههاي ديني از جنس طلا و مس كه با تمركز به زندگي يك طلبه جوان ساخته شده بود. جز اين اگر بخواهيم پيوندي ميان اين فيلم و كار قبلي اسعديان جستوجو كنيم، احتمالا بايد به ريتم آرام و موزون آن اشاره كنيم. ريتمي كه حاصل تلاش كارگردان براي نزديك شدن به درونيات آدمهاست.
اسعديان پس از ستايشهاي فراواني كه از طلا و مس صورت گرفت به يكي از كارگردانان شاخص و برجسته سينماي ايران تبديل شده و دقيقا به همين دليل بوسيدن روي ماه فيلم مهم وكليدي كارنامهاش محسوب ميشود و شايد بهترين اتفاق براي او اين باشد كه بتواند با كار تازهاش از زيرسايه سنگين طلا و مس بيرون بيايد. تكرار يك طلا و مس ديگر هرچقدر هم كه خوب از كار درآمده باشد امتيازي براي اسعديان محسوب نميشود و اسعديان حتما هوشمندتر از اين است كه متوجه چنين نكتهاي نبوده باشد. بوسيدن روي ماه يكي از مهمترين فيلمهاي جشنواره امسال است و شانس بالايي براي دريافت جوايز اصلي دارد. هرچند كه كارگردان و تهيهكنندهاش اين روزها در جبهه منتقدان جدي معاونت سينمايي قرار دارند و سينماييها خوب ميدانند كه رابطه همايون اسعديان كه رئيس كانون كارگردانان نيز هست با رئيس اسبق اين كانون كه حالا عضو موثر هيات داوران است در چه سطحي قرار دارد!با اين همه بوسيدن روي ماه احتمالا از برگهاي برنده جشنواره امسال خواهد بود.
6 - برف روي كاجها
بحران در طبقه متوسط
كارگردان: پيمان معادي
بازيگران: مهناز افشار، ويشكا آسايش، حسين پاكدل، صابر ابر، حسن معجوني، امير پوريا .
فيلم برف روي كاج
نگراني يك معلم پيانو درباره يكي از هنرجويانش، او را متوجه حقايق تكاندهندهاي در زندگي خصوصياش ميكند. فيلمنامهنويس آثار دفتر حسين فرحبخش كه با نگارش فيلمنامه «كما» نشان داد ميتواند از چهرههاي مؤثر سينماي تجاري باشد با بازي در فيلم «درباره الي» به مسير علايق شخصياش بازگشت و پس از آن حضور در «جدايي نادر از سيمين» جايگاهش را در بازيگري تثبيت كرد و گرچه در جشنواره فجر سيمرغ نگرفت ولي جوايز معتبرترين جشنوارههاي بينالمللي را دريافت كرد. معادي در حالي «برف روي كاجها» را به عنوان اولين ساخته بلند سينمايياش كليد زد كه پيش از آن فيلمنامههاي ديگري را براي شروع كارگرداني آماده كرده بود. ازجمله يك فيلمنامه اكشن كه درامي روانشناختي نيز محسوب ميشد ولي شرايط براي توليدش فراهم نشد تا معادي سراغ پروژهاي جمع و جورتر و شخصيتر برود. برف روي كاجها يك ملودرام مدرن است كه بحران را در طبقه متوسط به تصوير ميكشد و ناگفته پيداست كه احتمالا همه به دنبال رد پاي اصغر فرهادي در فيلم هستند. هرچند فيلمنامه برف روي كاجها را خود معادي نوشته و فرهادي در آن هيچ نقشي نداشته اما موضوع فيلم نزديك به حال و هواي آثاري چون چهارشنبهسوري است.
مهناز افشار در تداوم حضورش در آثار متفاوت و پس از بازي موفقش در «سعادتآباد» در فيلم اول معادي ايفاي نقش كرده. ويشكا آسايش هم كه پس از «ورود آقايان ممنوع» تولدي ديگر را تجربه كرده يكي از نقشهاي حساس فيلم را برعهده دارد. صابر ابر همبازي معادي در فيلم درباره الي ديگر بازيگر فيلم است و حسين پاكدل و حسن معجوني هم از چهرههاي شاخص تئاتري هستند كه در اين تجربه مشاركت داشتهاند. بازي امير پوريا سينمايي نويس نيز در نوع خود جالب توجه و كنجكاوي برانگيز است.
7. پذيرايي ساده
سينماي صادراتي
كارگردان: ماني حقيقي
بازيگران: ترانه عليدوستي، ماني حقيقي، سعيد چنگيزيان، اسماعيل خلج، صابر ابر، محمد عاقبتي.
فيلم پذيرايي ساده
زن و مردي ناشناس در منطقهاي پرت و كوهستاني، ميخواهند پول زيادي را كه همراهشان است به مردم عادي بدهند.
سينماي خاص «آبادان» و «كارگران مشغول كارند» 2فيلم اول كارنامه سينمايي ماني حقيقي دوستداراني ميان منتقدان يافت كه البته با اكران نشدن اين فيلمها، به كوشش سازندهاش براي حضور در بطن سينماي حرفهاي انجاميد. همكاري با اصغر فرهادي در نگارش فيلمنامه «چهارشنبهسوري» به تداوم اين تجربه در «كنعان» انجاميد كه اين يكي توسط خود حقيقي كارگرداني شد.
ملودرام شهري مدرن كنعان در نقطه مقابل آبادان و كارگران مشغول كارند قرار داشت، چه به لحاظ لحن و چه ساختار روايي. كنعان فروش قابل قبولي داشت و پس از آن حقيقي بيشتر به بازيگري پرداخت و البته فيلمنامههايي هم نوشت كه هنوز ساخته نشدهاند. پس از 2بازي درخشان در فيلم ستايش شده فرهادي و كمدي موفق رامبد جوان، حقيقي ترجيح داد كه نقش اصلي فيلم تازهاش را خودش بازي كند. نقش اول زن فيلم نيز به ترانه عليدوستي رسيد كه انتخاب بيتناسبش در كنعان چندان مورد توجه منتقدان قرار نگرفته بود. ميان چند فيلم ايراني كه نماينده فستيوال برلين در سفر چند ماه پيشاش به تهران تماشايشان كرد، پذيرايي ساده بيش از بقيه گزينهها چشمگير بود و در نهايت هم اين فيلم براي حضور در اين جشنواره معتبر انتخاب شد. پذيرايي ساده نه موضوع ملتهبي دارد و نه داستاني جنجالي را روايت ميكند. به همين دليل هم راحت پروانه نمايش گرفت و با خيال راحت ميتواند برلين را مبدأ حضورهاي جهانياش قرار دهد. خود فيلم هم به روايت كساني كه موفق به تماشايش شدهاند، كيفيت قابل قبولي دارد. ظاهرا پختهتر از آبادان و گرمتر از كارگران مشغول كارشده كه حقيقي با ساختش از سوي برخي به شكمسيري و بيدردي متهم شد.
8 . يك عاشقانه ساده
كارگردان: سامان مقدم
بازيگران: مهناز افشار، مصطفيزماني، احمدمهرانفر، آتيلا پسياني، همايون ارشادي، فرهادآئيش.
يك عاشقانه ساده
دو دوست با هم عهد و پيماني دارند. وصلت گندم دختر امان با كرامت، پسر عمويش تقديري نيست كه گندم به آن تن بدهد. او عشق و سرنوشت خودش را ميخواهد.
گفته مي شد فيلم تازه مقدم يك كمدي روستايي است ولي در بازنويسيهاي فيلمنامه و تغيير برخي از بازيگران، قصه دچار تغييرات اساسي شد.
9 . يكي مي خواد باهات حرف بزنه
كارگردان: منوچهر هادي
بازيگران: شهاب حسيني، آنا نعمتي، يكتا ناصر.
فيلم يكي ميخواد باهات حرف بزنه
زني پس از مرگ مغزي فرزندش براي اهداي اعضاي بدن او نيازمند رضايت همسر سابقش است .
گويا اين تجربه منوچهر هادي نسبت به ساختههاي قبلياش گامي به جلو محسوب ميشود؛كارگرداني كه در اين سالها بيشتر به ساخت تله فيلم مشغول بوده است.
10 . يك روز ديگر
كارگردان: حسن فتحي
بازيگران: هديه تهراني، ژرمي بنستر، آنتوان بلانكفور.
فيلم يك روز ديگر
از يك صبح تا غروب در شهر پاريس پولي ميان افرادي از مليتهاي مختلف دست به دست ميشود و اين ماجراهاي گوناگوني را در پي دارد.
كارنامه سينمايي حسن فتحي غيرقابل پيشبيني و پرفراز و نشيب است. «يك روز ديگر» با عوامل پشت دوربين «جدايي نادر از سيمين» و در شهر پاريس ساخته شده است. جز هديه تهراني بقيه بازيگران خارجي هستند.
11 . من و زيبا
كارگردان: فريدون حسنپور
بازيگران: پرويز پرستويي، شهاب حسيني، حديث ميراميني.
فيلم من و زيبا
در يك شب سرد و باراني قبل از آنكه موسي به خانه برسد، همسرش راحله بر اثر درد زايمان جان ميسپارد.
ظاهرا «من و زيبا» خارج از شتاب معمول آثار اين سالهاي حسنپور ساخته شده و بازي پرستويي و حسيني در نقشهاي اصلي، آن را به اثري كنجكاويبرانگيز تبديل كرده است.
12 . يك سطر واقعيت
كارگردان: علي وزيريان
بازيگران: حسين ياري، مهراوه شريفينيا، همايون ارشادي.
فيلم يك سطر واقعيت
روزنامه نگار جواني ميخواهد رازي را فاش كند اما خود درگير ماجرايي ميشود.
علي وزيريان از آن دست كارگردانهايي است كه با سابقهاي طولاني و روشن در حرفهاي ديگر به سراغ سينما رفته است. بهنظر ميرسد در «يك سطر واقعيت» وزيريان بهدنبال رسيدن به زباني است كه براي مخاطب جذابتر است.
13 . پل چوبي
روايت كازابلانكا در خيابانهاي تهران
كارگردان: مهديكرمپور
بازيگران: بهرام رادان، هديه تهراني، مهناز افشار، آتيلا پسياني، فرهاداصلاني، برزو ارجمند، اميدروحاني ، مهران مديري.
فيلم پل چوبي
پلچوبي معبري بود بر خندق شمالي تهران؛ مابين پايتخت و ييلاق شميران؛ محل اتصال تهران قديم و جديد. اينجا و اكنون محله پلچوبي يادگار گذشته است؛ نامي به جا مانده در قلب شهر پرهياهو؛ محل رخداد عاشقانهاي آرام. اين احتمالا مهم ترين پيشنهاد سينماي جريان اصلي در جشنواره امسال است كه قرار است در آن حرفهايگري و رعايت قواعد بازي، در كنار و همپاي مضامين دلخواه و مورد علاقه فيلمساز، اهميت يافته باشد؛ پربازيگرترين فيلم جشنواره سيام كه به صورت توامان هم هديهتهراني و بهرام رادان را دارد و هم مهنازافشار و مهران مديري را! حالا خيليها ميخواهند پل چوبي را ببينند تا پي ببرند چه رمز و رازي پاي اين همه ستاره محبوب را به اين فيلم باز كرده است.
رئيس اسبق شوراي صنفي نمايش و كارگردان فيلمهاي «جايي ديگر»، «چه كسي امير را كشت؟» و اپيزود «تهران: سيم آخر» از فيلم «طهران، تهران» در همان اولين ساختهاش نشان داد آنقدر جاهطلب هست كه ابايي از تركيب فيلم زنده با انيميشن نداشته باشد. در دومين فيلمش هم انبوهي از بازيگران محبوب را گردهم آورد تا داستاني را به شيوهاي كاملا غيرمتعارف روايت كند. تجربه سوم درواقع فيلمي ميانمدت بود كه در آن حرفها و دغدغههاي فيلمساز بيشتر از قصهگويي مورد توجه قرار گرفته بود. يك واكنش سريع و تند اجتماعي كه بهلحاظ لحن و حالوهوا درست در نقطه مقابل اپيزود مهرجويي قرارداشت.
خسرو نقيبي منتقد، روزنـامـهنگار و فيلمنامهنويس همراه كرمپور از «جايي ديگر» به اين سو، طرح پلچوبي را از مدتها پيش نوشته بود؛ طرحي كه در سالهاي اخير چند باري توسط او و كرمپور بازنويسي شد و هربار شكل تازهاي به خود گرفت و در نهايت هم كنار گذاشته شد براي فرصتي مناسبتر. يك قصه عاشقانه در بستري ملتهب كه زمزمه ساختش از 2سال پيش جدي شد و با يك بازنويسي كامل به مرحله توليد رسيد. پل چوبي براساس فيلم مشهور و محبوب «كازابلانكا» ساخته شده است. البته خبري از بازسازي نيست و تنها از خط اصلي قصه كازابلانكا استفاده شده. يك داستان عاشقانه كه در اينجا رخدادهاي معاصر جاي جنگ جهاني دوم را گرفتهاند.
عوامل پشت و جلوي دوربين از بين بهترين و حرفهايترين اهالي سينما انتخاب شدهاند. طبق سليقه و پسند كارگردان، خبري از چركي و سياهي به قصد واقعنمايي نيست و سروشكل فيلم شيك و شكيل حفظ شده است. در شرايطي كه سينماي ايران بهلحاظ اقتصادي در شرايط چندان مناسبي بهسر نميبرد، كارگردان «چه كسي امير را كشت؟» به عنوان سازنده يكي از غيرمتعارفترين فيلمهاي سينماي ايران در دهه80، دهه90 را با فيلمي آغاز كرده كه قرار است پرفروش باشد؛ فروشي كه قرار است نه با سادهپسندي و لودگي كه با رعايت قواعد بازي به دست بيايد. البته كرمپور جاهطلبتر از آن است كه تنها به گيشه فكر كرده باشد و از همين حالا بايد منتظر واكنشهاي منتقدان نسبت به فيلم و نكاتش بود. زنده ياد جلال مقدم سالها پيش گفته بود حرفهايبودن به معني استفادهنكردن از انديشه نيست. در ابتذال وحشتناك سينماي متمايل به فتح گيشه و نخبهگرايي آزاردهنده سينمايي كه قرار است انديشمندانه باشد، خوب درآمدن فيلمي از جنس پل چوبي، اهميتي مضاعف دارد.
14 . گشت ارشاد
سيم آخر
كارگردان: سعيد سهيلي
بازيگران: حميد فرخنژاد، پولاد كيميايي، ساعد سهيلي، نيوشا ضيغمي، سحر قريشي، ميرطاهر مظلومي ،جمشيد هاشمپور.
فيلم گشت ارشاد
3 جوان جنوبشهري براي بهدست آوردن پول دست به كار خطرناكي ميزنند. گشت ارشاد تركيب بازيگران جالبتوجهي دارد. حميد فرخنژاد در نقش اصلي، احتمالا بخشي از بار طنز فيلم را نيز برعهده دارد. بازي پولاد كيميايي هم كه در سالهاي اخير ستاره فيلمهاي پدرش بوده، در نوع خود جالبتوجه است و يكي از نقشهاي اصلي هم به ساعد سهيلي، فرزند كارگردان رسيده است. نيوشا ضيغمي و سحر قريشي هم بازيگران زن فيلم هستند كه به نظر ميرسد فضايي بيشتر مردانه دارد و جمشيد هاشمپور هم به عنوان پايثابت چند فيلم آخر سهيلي، اينجا نقشي كوتاه اما مهم را ايفا كرده است.
پيشبيني اينكه گشت ارشاد چه فيلمي از كار درآمده، بسيار دشوار است و اين دشواري بيشتر از فراز و نشيبهاي عجيب كارنامه سهيلي ناشي ميشود؛ فيلمسازي كه از سويي تواناييهاي قابل توجهي در كارگرداني دارد و از سوي ديگر نميتوان اغتشاش حاكم بر برخي از فيلمها و رويكرد غافلگيركنندهاش به كمديهاي سخيف را ناديده گرفت. بايد ديد او چگونه به سيم آخر زدن 3جوان جنوب شهري را به تصوير كشيده و چه تصويري از اجتماع و آدمهايش ارائه داده است.
15 . تلفن همراه رئيس جمهور
كمدي بفروش سياسي
كارگردان: عليعطشاني
بازيگران: مهديهاشمي، اكبرعبدي، نيكي كريمي، بهناز جعفري، آتيلاپسياني، علي دهكردي، نيما شاهرخشاهي.
تلفن همراه رئيس جمهور
پيرمردي باربر قصد خريد سيمكارت و تلفنهمراه دارد كه در معاملهاي تلفن همراه ئيسجمهور را به دست ميآورد. فيلمنامه جابر قاسمعلي چندباري دست به دست گشت و حتي در مقطعي صحبت از اين بود كه كمالتبريزي آن را بسازد كه ظاهرا مخالفتهايي كه با اين امر صورت گرفت در نهايت منجر به اين شد كه علي عطشاني آن را جلوي دوربين ببرد. فيلم تازه عطشاني با حضور عواملي باتجربه و شاخص در پشت و جلوي دوربين ساخته شده است. حضور عليرضا زريندست به عنوان مدير فيلمبرداري احتمالا قرار بوده خيال محسن علياكبري تهيهكننده فيلم را از خوشساختي تلفن همراه... راحت كند. مهدي هاشمي، اكبر عبدي، نيكي كريمي و آتيلا پسياني هم بازيگراني هستند كه خوب ميتوانند با حضورشان به فيلم ياري برسانند. داستان طنزآميز فيلم و حضور بازيگران شناخته شده، موفقيت آن را براي گيشه تقويت ميكند ولي براي توفيق در جشنواره بايد چشم انتظار ماند و به تماشاي تلفن همراه رئيس جمهور نشست. اينكه فيلم چنانكه از نامش برميآيد و در فيلمنامهاي كه قرار بود تبريزي آن را بسازد، يك كمدي سياسي است يا در بازنويسي و پروسه تغيير كارگردان، ماجراها شكل ديگري به خود گرفته، باتوجه به اينكه اطلاعات زيادي از داستان فيلم به بيرون درز نكرده، چندان قابل پيشبيني نيست.
16 . آمين خواهيم گفت
كارگردان: سامان سالور
بازيگران: محمود نظرعليان، عليرضا مهران، فرزاد حسني، آزاده زارعي.
فيلم آمين خواهيم گفت
سامان سالور از نسل تازه سينماي ايران است. كارگرداني كه با ساخت فيلمهايي مثل «ترانه تنهايي تهران» و «چند كيلو خرما براي مراسم تدفين» بهنظر ميرسيد به موفقيت در جشنوارههاي خارجي ميانديشد، ناگهان با ساخت فيلم سينمايي «سيزده 59» رويكرد تازهاي را در سينما نشان داد. حالا بهنظر ميرسد «آمين خواهيم گفت» تركيب تجربههاي پيشين براي اين كارگردان جوان است.
اين فيلم سامان سالور هم مانند ديگر فيلمهاي اين كارگردان قرار نيست پيش از نمايش خلاصه داستان مرسوم داشته باشد. فيلم قصهاي عاشقانه دارد و درباره روابط انساني است.
17 . بيداري
كارگردان: فرزاد موتمن
بازيگران: نيكي كريمي، حامد بهداد، شقايق فراهاني، مهدي احمدي.
فيلم بيداري
«بيداري» از معدود فيلمهايي است كه چند سال پيش توليد شده و مراحل فني آن تا جشنواره سيام طول كشيده است. فرزاد موتمن كه در سالهاي اخير و پس از «شبهاي روشن» مسيري پرفراز و نشيب را پشت سر گذاشته، در بيداري به سراغ قصه جستوجوي يك مادر رفته كه به اندازه كافي بار احساسي دارد، اما مهم اين است كه موتمن چگونه اين قصه پرسوز و گداز را با ماجراي انقلاب پيوند زده است.
داستان درباره زني به نام زهراست كه براي آخرين بار دختر شش سالهاش را زماني ديده كه پس از آن حافظهاش را از دست داده است. او بعد از 24 سال با به دست آوردن حافظهاش بهدنبال نشاني از دخترش است.
18 . پرواز بادبادكها
كارگردان: علي قويتن
بازيگران: روناك پوريادگار، علي قويتن.
فيلم پرواز بادبادك ها
علي قوي تن هميشه تعلق خاطرش را به ساخت فيلمهايي درباره كودكان نشان داده است. «پرواز بادبادكها» كه در دل طبيعت و بدون بازيگر حرفهاي ساخته شده، نمايش تلاش يك معلم در محيطي تازه است. «پرواز...» از آن دسته فيلمهايي است كه شايد تنها در جشنواره روي پرده بروند و راهي به اكران نداشته باشند، پس تماشايش در جشنواره فيلم فجر تجربهاي جذاب است.
معلمي با موتور سيكلت عازم روستايي ميشود تا جايگزين معلمي ديگر شود. رابطه او با دانشآموزان آغاز تحولي در زندگي اين معلم است.
19 . چك
كارگردان: كاظم راستگفتار
بازيگران: فرهاد آئيش، همايون ارشادي، نفيسه روشن، مريم سعادت.
فيلم چك
كاظم راست گفتار نامي آشنا در سينماي تجاري است؛ فيلمسازي كه بيشتر فيلمهايش در شرايط مختلف سينماي ايران فروش خوبي داشته و او به همين دليل نامي مطمئن براي تهيهكنندگان سينماست. «چك» فيلم تازه راستگفتار اقتباسي از فيلم جمعه كامران قدكچيان است. گويا راستگفتار به روايت داستانهايي علاقهمند شده كه وجه اجتماعي دارند. بايد ديد كارگردان كمديهاي پرفروش پس از فيلم بحثانگيز «زنان ونوسي، مردان مريخي» ميتواند با يك درام اجتماعي تغيير جايگاه فيلمسازي بدهد؟ چند آدم نامتجانس و متفاوت از هر نظر بهدليل در اختيار داشتن يك چك مجبور به همزيستي مسالمتآميز ميشوند.
20 . خرس
كارگردان: خسرو معصومي
بازيگران: پرويز پرستويي، فرهاد اصلاني، مريلا زارعي، علي اوسيوند.
فيلم خرس
«خرس» تجربه تازه خسرو معصومي تركيبي از مولفههاي آشناي سينمايي اين كارگردان است به اضافه يك درام انساني درباره قهرماني كه پس از سالها اسارت به خانه بازگشته است. پرويز پرستويي كه روزگاري ستاره فيلمهاي دفاع مقدس بود يكي دو سال است كه دوباره به اين حوزه برگشته. ديدن دوباره او در قالب قهرمان سينماي دفاع مقدس دوست داشتني است.
بازگشت مردي پس از سالها اسارت او را متوجه واقعيتهاي تازهاي ميكند؛ همسر سابقش در غيبت او صاحب خانوادهاي شده و شوهر او حضور اين فرد تازه را برنميتابد.
21 . ملكه
كارگردان: محمدعلي باشهآهنگر
بازيگران: ابراهيم برزيده، مجتبي اسوديان، حسين باشهآهنگر، مالك سراج، ميلاد كيمرام، هومن برقنورد، مهدي سلطاني، حميد آذرنگ،همايون ارشادي.
فيلم ملكه
فيلم تازه محمدعلي باشهآهنگر مانند اغلب ساختههاي او فيلمي است درباره جنگ و آدم هايش. در روزگاري كه سينماگران شاخص سينماي دفاع مقدس حضوري كمرنگ در اين عرصه دارند باشهآهنگر يكي از اميدهاي سينماي دفاع مقدس است. تركيب بازيگران و تصاوير فيلم نشان ميدهد« ملكه» يكي از فيلمهاي متفاوت جشنواره امسال است؛ فيلمي كه مانند ديگر ساختههاي اين كارگردان بخشي از حقايق دفاع مقدس را روايت ميكند. فيلمبرداري بخش قابل توجهي از اين فيلم در آبادان انجام شده و توليدي عظيم و دشوار داشته است. بايد ديد حاصل اين تلاش حرفهاي كارگردان كم حاشيه سينماي ايران چه ميشود.
جواني در منطقه نظامي براي اثبات توانايياش به اطرافيان وارد برج ديد باني شده و در آنجا با حقايقي تازه روبهرو ميشود.
22 . روزهاي زندگي
كارگردان: پرويز شيخ طادي
بازيگران: حميد فرخ نژاد، هنگامه قاضياني، آرينه سوكياسيانس، كريم اكبري مباركه، كورش سليماني.
فيلم روزهاي زندگي
پرويز شيخ طادي طراح صحنه سابق سينماي ايران، چند سال است كه به جرگه فيلمسازان پيوسته. «روزهاي زندگي» كه توليدي طولاني و پرحاشيه داشت درباره چند پزشك است كه در شرايط جنگي محاصره ميشوند. شيخ طادي كه پيشتر در فيلم سينمايي «دفتري از آسمان» به نوعي به شخصيتهاي دفاع مقدس اداي دين كرده بود در فيلم تازهاش باز هم سراغ قهرمانهاي جنگ رفته است.
در روزهاي پس از اعلام آتش بس پزشكي در كنار همسرش در يك بيمارستان صحرايي پذيراي مجروحان است اما مدتي بعد ميفهمد كه در محاصره نيروهاي دشمن هستند.
23 . نارنجي پوش
سرخوشي و سبكبالي
كارگردان: داريوش مهرجويي
بازيگران: حامد بهداد، ليلا حاتمي، طناز طباطبايي، فردوس كاوياني، همايون ارشادي، اردشير رستمي، اميدروحاني، كامشاد كوشان، علي عابديني، كيانوش گرامي، سيمون سيمونيان، ميترا حجار.
فيلم نارنجي پوش
حامد آبان كه عكاس حرفهاي نشريات است با خواندن كتابي، چنان تحت تاثير پالايش محيطزيست قرار ميگيرد كه با لباس نارنجي مخصوص رفتگران به شهرداري ميرود تا استخدام شود و به عنوان «نارنجيپوش ليسانسه» به شهرت ميرسد، اما اعتبار و محبوبيت حامد آبان زندگي خصوصياش را دچار مشكلاتي ميكند.
داريوش مهرجويي اين سالها را چگونه بايد تحليل كرد؟ اين سوالي است كه علاقهمندان سينماي مهرجويي در يك دهه اخير با آن مواجه شدهاند. پرداخت پالوده و ساختار سينمايي محكم و كماليافته فيلمهاي مهرجويي به عنوان بهترين كارگردان سينماي ايران در حد فاصل سالهاي65 تا76، به تدريج جاي خود را به نگاهي سرخوشانه داد كه در آن حسي از صميميت بيشتر از دغدغههاي فرمال براي استاد اهميت يافت. اين نگاه در سينماي مهرجويي با «مهمان مامان» آغاز شد و البته فضاي سرخوشانهاش با استقبال مواجه شد. حتي در فيلم تلخ «سنتوري» هم باز ميشد نوعي از رهاشدگي با پرداختي غريزي را مشاهده كرد. انگار مهرجويي
پس از سالها فيلمسازي به اين نقطه رسيده بود كه گرما و حس و حال حاكم بر صحنه بيشتر از توجه به جزئيات (كه روزگاري بيشتر و بهتر از هر فيلمساز ديگري به آن ميپرداخت) اهميت دارد. تلخي سنتوري با حاشيههايي كه برايش پيش آمد مضاعف شد و پس از آن در 2فيلم بعدي مهرجويي تلخي تراژيك جايش را به سرخوشي و سبكبالي داد.
اپيزود«تهران: روزهاي آشنايي» مهرجويي حتي ميدان هميشه شلوغ آزادي را هم منطبق با قصه پرياني كه تعريف ميكرد، شيك و دلپذير نشان داد. فاصله طبقاتي هر دم فزاينده و تنشهاي اجتماعي را ناديده گرفت تا پولدارهاي مهربان دست طبقه فرودست را بگيرند؛ سرخوشياي كه با به تصوير كشيدن آرمانشهري همراه بود كه شايد با شتاب زندگي در يك پايتخت همخواني ندارد و البته از سوي ديگر روحيات تازه مهرجويي را به نمايش ميگذاشت. در «آسمان محبوب» هم اين روحيه اينبار براي روايت داستاني با بار فانتزي و در دلروستا به كار گرفته شد؛ فيلمي كه سيمرغ بلورين جايزه ويژه هيات داوران بيستونهمين جشنواره فيلم فجر را گرفت اما كمتر منتقدي دوستش داشت.
قصه عجيب نارنجيپوش هم ميگويد كه مهرجويي همچنان سرخوش از كشف و شهودهاي تازهاش است. اينكه يك عكاس تصميم ميگيرد به لباس رفتگران شهرداري دربيايد و اين اتفاق تاثيرات شگرفي بر زندگي خود و نزديكانش ميگذارد و اين نقل قول از مهرجويي تا حدودي ميتواند نشان دهد كه خالق «دايره مينا» و «هامون» اين روزها به چه ميانديشد و چگونه فيلم ميسازد؛«براي نارنجيپوش هيچ صدايي زيباتر از برخورد جارو روي زمين نيست. يك حركت آهنگين كه نه تنها زمين را از غبار و آشغال ميروبد كه ذهن و روان خسته و پريشان او را نيز پالايش ميدهد. او در دل نيمهشب، تنها و خستگيناپذير و به نوعي با جارويش زمزمه ميكند و گويي صدايش در شهر ميپيچد كه سمنبويان غبار غم چو بنشينند بنشانند/ پريرويان قرار از دل چو بستيزند بستانند».
نارنجي پوش يكي از پربازيگرترين فيلمهاي جشنواره امسال است. حامد بهداد پس از همكاري موفقش با مسعودكيميايي كه سال گذشته سيمرغ بلورين را هم سرانجام برايش به ارمغان آورد، اينبار در فيلمي از مهرجويي ظاهر شده؛ آن هم در نقش اصلي براي او كه اين سالها با نقشهاي مكمل پلههاي صعودي را پيموده است. ليلا حاتمي هم پس از «ليلا»، «ميكس» و «آسمان محبوب» چهارمين همكارياش با مهرجويي را تجربه كرده است.
طناز طباطبايي نقش دختر خبرنگاري را بازي ميكند كه در به شهرت رساندن حامد آبان(بهداد) تاثير بسزايي دارد و اميد روحاني، همايون ارشادي و فردوس كاوياني از ديگر بازيگران نارنجيپوش هستند كه پيش از اين هم در آثار مهرجويي ايفاي نقش كرده بودند. بازي اردشير رستمي بازيگر سريال «شهريار» در نقش خاص و ميترا حجار هم در نوع خود جالب توجه است. نارنجيپوش يكي از مهمترين فيلمهاي جشنواره امسال است كه توسط شاخصترين كارگردان حاضر در اين رخداد سينمايي ساخته شده است؛ تنها نماينده نسل اول فيلمسازان ايراني و از پيشقراولان موج نوي سينماي ايران در اواخر دهه40 و اوايل دهه50 . هوش بالاي مهرجويي و قدرت انطباق فوقالعادهاش با شرايط جديد را هم نبايد فراموش كرد. حتي اگر فيلم قبلياش نااميدكننده بوده باشد، آنقدر فيلم درخشان در كارنامهاش دارد كه نميتوان كنجكاو تماشاي نارنجيپوش نبود.
24 . بيخود و بيجهت
هرچه سادهتر دلپذيرتر
كارگردان: عبدالرضا كاهاني
بازيگران: رضاعطاران، پانتهآبهرام، نگار جواهريان و احمد مهرانفر.
خلاصه داستان: محسن، مژگان، الهه و فرهاد:«چكار كنم اين همه اثاثيهرو؟!»
فيلم بيخود و بي جهت
بعد از تجربه بلندپروازانه- خامدستانه «آدم» و محافظهكاري «بيست» و البته فيلم جسورانه «آنجا» كه هرگز اكران نشد، عبدالرضا كاهاني راه خود را در «هيچ» پيدا كرد؛ پديده جشنواره بيستوهشتم كه تنها يك نمايش براي منتقد ان داشت و با همين تكنمايش آنقدر واكنش مثبت دريافت كرد كه اكران عمومي شود. جنس تازه و متفاوت كاهاني از واقعگرايي اجتماعي در هيچ، در كنار تواناييهايش در پرداخت شخصيتها و گزندگي و تلخي قصه به همراه طنزي كه در واقع نوعي كمدي موقعيت بود، بههمراه اجراي متفاوت فيلم، هيچ را به اثري قابل قبول و كاهاني را به استعدادي غيرقابلانكار تبديل كرد؛ هرچند در همان زمان هم بودند كساني كه چركي و تيرگي فيلم را نپسنديدند ولي موافقان فيلم، بيشتر از مخالفانش بودند. «اسب حيوان نجيبي است» در تداوم تجربه هيچ و با اتخاذ لحني دشوارتر ساخته شد؛ اولين فيلم پرفروش كاهاني كه با اكران در فصل و سرگروه سينمايي مناسب خوب فروخت؛ يك كمدي اجتماعي كه با وجود پيچيدگي لحن، با پرداخت پخته فيلمساز به اثري روان تبديل شده است. قدري بيپروايي هم به تناسب داستان به فيلم افزوده شده كه درباره اين مسئله و شوخيهاي زيادي راحت و «رو»ي فيلم زياد نميشود صحبت كرد.
بعد از اسب... كاهاني چند فيلمنامه را بهتنهايي يا با همكاري ديگران نوشت كه يكي پس از ديگري رد شدند تا اينكه نوبت به «بيخود و بيجهت» رسيد. پروانه ساخت با شرط و شروطي صادر شد و فيلم در پاييز جلوي دوربين رفت. تمام بازيگران اصلي فيلم در آثار قبلي او نيز بازي كردهاند. رضا عطاران بازيگر اصلي اسب حيوان نجيبي است و نگار جواهريان، پانتهآبهرام و احمد مهرانفر، همه در هيچ جلوي دوربين كاهاني رفته بودند. كاهاني خودش بيخود و بيجهت را در تداوم و تكميلكننده 2تجربه قبلياش خوانده با اين تفاوت كه اين فيلم از التهاب هيچ و اسب... فاصله دارد و زبان سادهتري نيز براي آن انتخاب شده است. نكته جالب توجه بيخود و بيجهت، گذشتن زمان داستان در زمان واقعي است. وقايع فيلم در 80دقيقه اتفاق ميافتد كه درست به اندازه زمان واقعي بيخود و بيجهت است.
25 . در انتظار معجزه
قطار زندگي
كارگردان: رسول صدرعاملي
بازيگران: حميد فرخنژاد، پريوش نظريه، مهتاب گيتيفروز، بيتا فرهي.
فيلم در انتظار معجزه
زن و شوهري درگيرودار اختلافات فراوان، در طلب شفاي فرزندشان عازم مشهد ميشوند و در ميانهراه خبر ناگواري به آنها ميرسد. سومين قسمت از تريلوژي صدرعاملي درباره زيارت كه فيلمبرداري نشدن يكي از سكانسهايش اكران آن را سالها به تعويق انداخت؛ آن قدر كه «در انتظار معجزه» بعد از اكران عمومي «زندگي با چشمان بسته» تازه قرار است در جشنواره به نمايش درآيد. فيلم قبلي صدرعاملي بيشتر با نقدهاي منفي مواجه شد تا مثبت. اين بار، گويا خبري از آشفتگي فيلمنامه نيست و فيلمنامه هم بر اساس طرحي از اصغر فرهادي ساخته شده است.بيشتر اتفاقهاي فيلم در داخل قطار ميگذرد و وحدت مكان در 70درصد وقايع فيلم، شايد بتواند به انسجامي ختم شود كه زندگي با چشمان بسته فاقد آن بود. صدرعاملي از معدود سينماگران حاضر در جشنواره است كه ورودش به سينما در دهه60 اتفاق افتاد و از ميان اين چهرهها او از معدود كارگردانهايي است كه همچنان روي بورس مانده است. از اين نظر ميتوان او را با برخي از هم نسلانش مانند مهدي صباغزاده، محمدعلي سجادي و حتي خسرو معصومي مقايسه و مشاهده كرد كه او حتي در تلهفيلمي چون «شب» موفق شده تا حدي به اهدافش نزديك شود. صدرعاملي 4سال پيش «شب» را در جشنواره داشت و 2سال پيش هم با «شب و قسم به دلتنگي» به جشنواره آمد. مضامين اخلاقي حاكم بر سهگانه صدرعاملي قدري دست و پايش را بسته و آيا اين تريلوژي سرنوشتي نزديك به اسلافش مييابد؟ صدرعاملي هنوز هم جايگاه خود را به عنوان كارگرداني شاخص حفظ كرده و فراز و نشيبهاي كارنامهاش نيز تا حد زيادي طبيعي است. رسيدن به نقطه اوجي چون «ترانه» ميتواند جايگاه صدرعاملي را ارتقا بخشد؛ اتفاقي كه اميدواريم در فيلم «در انتظار معجزه» رخ بدهد.
صدرعاملي از آن دست كارگرداناني است كه اميدواري به خوب شدن فيلمشان، خيلي ربطي به معجزه ندارد.تعداد كم پرسوناژها و گذشتن بخش عمدهاي از فيلم در فضايي بسته، شايد شائبه تلويزيوني بودن آن را مطرح كند ولي از سوي ديگر اين مسئله ميتواند به وحدت ارگانيك عناصر اثر منجر شود. بازي حميد فرخنژاد و پريوش نظريه در نقش زوجي كه با يكديگر دچار اختلاف شدهاند، احتمالا جذابترين نكته فيلم است.
26 . خوابم ميآد
كارگردان: رضاعطاران
بازيگران:رضاعطاران، اكبرعبدي، مريلازارعي، ويشكا آسايش، ناصرگيتيجاه، سروش صحت.
فيلم خوابم مي آد
رضا، معلمي ساده و درستكار است كه اعتماد به نفس ارتباط با زنان را ندارد. او با دختري پاستيل فروش آشنا ميشود. دختر براي پيوند كليه خواهرش با مشكل روبهروست و رضا را ترغيب به كارهايي ميكند كه باب ميلش نيست. رضاعطاران با سريالهايش نشان داده كه علاوه بر بازيگري، روي صندلي كارگرداني هم صاحب سليقه و سبك است. در واقع كنار مهران مديري، عطاران را بايد مهمترين چهره طنز سينما و تلويزيون در يك دهه اخير بدانيم. با اين پيشينه او اولين فيلم بلند سينمايياش را كارگرداني كرده و شواهد نشان از آن دارد كه عطاران اثري ساخته كه ربطي به كمديهاي سخيف اين سالها ندارد. قريحه درخشان طنز فيلمساز و ايدههاي داستاني تازه و تركيب جالب توجه بازيگران، فيلم را به يكي از آثار مهم جشنواره امسال تبديل كرده است. تماشاي اكبرعبدي در نقش مادر رضاعطاران فقط يكي از اين غافلگيريهاست و كارنامه كارگردان«خوابم ميآد» ميگويد بايد منتظر اتفاقهاي ديگري نيز بود.
27 . روييدن در باد
كارگردان: رهبر قنبري
بازيگران: گوهر خيرانديش، اميدزندگاني، حسين عابديني، ذبيحالله افشار.
فيلم روييدن در باد
نوجوان بااستعداد ايلياتي بايد به پدرش كه توان مالي براي استخدام چوپان ندارد كمك كند و اين موضوع ادامه تحصيلش را به مخاطره مياندازد. «روييدن درباد» يكي ازفيلمهاي حاضر در بخش مسابقه جشنواره امسال است كه فضايي نزديك به آنچه سينماي جشنوارهاي خوانده ميشود، دارد. رهبر قنبري فيلمسازي بيحاشيه و بيادعاست كه به آرامي كار خودش را ميكند و چند سال قبل فيلم خوب «او» را كارگرداني كرد كه با وجود ارزشهايش مهجور ماند. روييدن در باد به لحاظ لوكيشنهايي كه قنبري براي فيلمش انتخاب كرده بود توليد دشواري داشت. تركيب بازيگران و نقشهايشان كمي كليشهاي به نظر ميرسد ولي اين اميد وجود دارد كه قنبري رويكردي متفاوت را پي گرفته باشد.
28 . زندگي خصوصي
كارگردان: حسين فرحبخش
بازيگران: فرهاد اصلاني، هانيه توسلي، لعيا زنگنه، سعيد نيكپور، آتيلا پسياني، اميرآقايي.
فيلم زندگي خصوصي
ابراهيم كياني مدير نشريهاي است كه زماني جور ديگري فكر ميكرده و حالا متحول شده است . بين او و يك خبرنگار رابطهاي عاطفي ايجاد ميشود و اين رابطه تا مرز فروپاشي خانوادهاش پيش ميرود. «زندگي خصوصي» را از منظري ميتوان يكي از فيلمهاي مهم جشنواره امسال دانست. حسين فرحبخش از تهيهكنندگان باسابقه سينماي ايران در پي شكست پيدر پي توليدات دفتر فيلمسازياش كه تقريبا همه آنها هم كمدي بودند، خودش دست به كار شده و فيلمي كاملا جدي ساخته است. زندگي خصوصي در سكوت خبري جلوي دوربين رفت و اطلاعات زيادي دربارهاش منتشر نشد. اين فيلم پس از «عطش» دومين تجربه حسين فرحبخش در زمينه كارگرداني به شمار ميآيد. البته او را ميتوان كارگردان اصلي تمام توليدات دفتر پويا فيلم دانست. عطش از فيلمهايي كه ديگران براي فرحبخش ميساختند خوش ساختتر بود و بايد ديد زندگي خصوصي چه فيلمي از كار درآمده است.
29 . گيرنده
كارگردان: مهرداد غفارزاده
بازيگران: سعيد راد، محمدرضا شريفينيا، پرديس افكاري، نيما شاهرخشاهي، سيامك اطلسي، افسانه ناصري، باقر صحرارودي، چكامه چمنماه و ميرطاهر مظلومي.
فيلم گيرنده
مردم شهر كوچكي در استان خراسان شمالي در پي سفر رئيس جمهور به منطقه، هزاران نامه نوشتند. حاجصمد راننده محلي مأمور ميشودتا نامههاي مردم را به مركز استان حمل كند. حاج صمد در طي كردن اين مسير درگير حوادث مختلفي ميشود. مهمترين نكته كنجكاويبرانگيز اولين ساخته بلند سينمايي مهرداد غفارزاده بازي سعيد راد در نقش حاجصمد است؛ نقشي كه مايههاي كميك نيز دارد و اين، حضور راكنجكاويبرانگيزتر ميكند. «گيرنده» فيلمي جادهاي و دشوار بوده و سازندهاش پس از سالها فعاليت در تلويزيون آن را جلوي دوربين برده است.
30 . سلام بر فرشتگان
كارگردان: فرزاد اژدري
بازيگران: عليرضا خمسه، شمسي فضل اللهي، ماهچهره خليلي، اصغر نقي زاده، مريم توكلي، فرزين اژدري.
فيلم سلام بر فرشتگان
فيلم درباره دختر بچهاي به نام شادي است كه براي زنده نگهداشتن مادربزرگ بيمار خود دست به كارهاي عجيبي ميزند.
«سلام بر فرشتگان» از معدود فيلمهاي جشنواره امسال است كه براي مخاطب كودك و نوجوان ساخته شده. ستاره فيلم عليرضا خمسه است كه پس از سالها به سراغ سينماي كودك آمده است. فيلم در جشنواره كودك هم روي پرده رفته و واكنشها به آن مثبت بوده است. «سلام بر فرشتگان»جوايز اصلي جشنواره اصفهان را از آن خود كرد. بايد ديد در جشنوارهاي كه معمولا كمتر فيلم مخاطب كودك و نوجوان جدي گرفته ميشود، «سلام بر فرشتگان» چه فرجامي پيدا ميكند.
31 . ضدگلوله
كارگردان: مصطفي كيايي
بازيگران: مهدي هاشمي، مسعود كرامتي، ژاله صامتي، سعيد آقاخاني، مهدي فقيه.
فيلم ضدگلوله
اواسط دهه60 و اوج دوران جنگ، مردي حدودا 50ساله در تهران مشغول قاچاق نوارهاي ويدئويي است. او در اثر يك اتفاق درمييابد كه توموري در سر دارد و تا 2ماه ديگر زنده نخواهد ماند. اين ماجرا باعث ميشود او تصميم بگيرد به جبهه برود. خط داستاني «ضدگلوله» چيزي بين «ليلي با من است» و «اخراجيها»ست. البته كارگردان چنين چيزي را رد كرده و گفته فيلم مستقلي ساخته است.
ضدگلوله كه پيش از اين «بزن بريم بهشت» نام داشت با بازي مهدي هاشمي در تداوم رويكرد يك سال اخير سينما و تلويزيون ايران به دهه60، هم ميخواهدخاطره آن دوران دشوار را بازسازي كند و هم نگاهي متفاوت به سينماي دفاع مقدس داشته باشد.
32 . شور شيرين
كارگردان: جواد اردكاني
بازيگران: رضا رويگري، ماه چهره خليلي، شبنم قليخاني، حميد عمارلو.
درباره بخشي از زندگي و دوران مبارزه شهيد كاوه در مناطق غربي ايران.
فيلم شور شيرين
سينماي دفاع مقدس ايران در سالهاي اخير به ندرت محصول چشمگيري ارائه كرده. البته حجم توليدات بالا رفته ولي خروجياش به ندرت اثري قابل قبول بوده است. با وجود حمايتهايي كه مسئولان سينمايي از توليدات دفاع مقدس ميكنند، به خاطر بيرغبتي كارگردانان شاخص اين سينما، عرصه براي سينماگراني فراهم شده كه خيلي در اين حوزه مستعد نيستند.
با اين همه «شور شيرين» مضمون بسيار ارزشمندي دارد و براساس زندگي شهيد كاوه از سرداران دفاع مقدس ساخته شده است. اين مضمون ارزشمند اگر با ساختار قابل قبولي نيز همراه شده باشد، شايد بشود به آتيه سينماي دفاع مقدس اميد بيشتري داشت.
سه|ا|شنبه|ا|11|ا|بهمن|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
-