تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند! زبان را عذابى دهد كه هيچ يك از اعضاى ديگر را چنان عذابى ندهد. زبان گويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815571218




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

زندگـي در لحظـه


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: زندگـي در لحظـه


اگر هنوز درباره آنچه كه ديروز انجام داده‌ايد، صحبت مي‌كنيد، امروز كار زيادي نخواهيد كرد.

زندگي كردن در لحظه يا حال به معني آن است كه با تمام حواس خود، هشيار و آگاه به زمان حال باشيم. اين به معني آن است كه به گذشته فكر نكنيم يا در آن ساكن نشويم و نيز مضطرب و نگران آينده نباشيم.

وقتي ما توجه خود را به زمان حاضر يا حال مي‌دهيم، بر روي كاري كه در دست داريم تمركز مي‌كنيم. ما تمام توجه خود را به آنچه كه بايد انجام بدهيم، متمركز مي‌كنيم و تا رسيدن به نتيجه پيش مي‌رويم.

تصور هر لحظه زنــدگي، ما را وادار مي‌كند كه ارزش آن لحظه را طولاني‌تر و معنادارتر سازيم. وقتي در لحظه زندگي مي‌كنيم، به جاي جستجوي كميت زمان، از هر دقيقه لذت مي‌بريم و آن را مزه مزه مي‌كنيم، يعني كميت را فداي كيفيت نمي‌كنيم.

البته، اين به معني آن نيست كه برنامه‌اي نداريم، اهداف خود را مشخص نكرده و يا خود را براي آينده آماده نمي‌كنيم. ما تمام اين امور را مي‌توانيم انجام دهيم و در عين حال از هر لحظه لذت ببريم، درست به همان شكلي كه بر ما آشكار مي‌شود.

به طور مثال، اگر هدفمان اين باشد كه هر روز ورزش كنيم، مي‌توانيم اين ورزش را در حالي انجام دهيم كه از لحظات تمرين و فرايند واقعي آن لذت ببريم(يا حداقل در آن لحظه حضور داشته باشيم).

زماني كه به خودمان براي زندگي در لحظه آموزش مي‌دهيم، خود را در آن لحظه فرو مي‌بريم و زيبايي آن را كشف مي‌كنيم. ما ياد مي‌گيريم كه روي انرژي خود تمركز و آن را مديريت كنيم.

ورزشكاران حرفه‌اي طرز استفاده از اين نوع تمركز را بسيار خوب مي‌دانند. آنها مي‌دانند كه كمال و موفقيت، نتيــجه مديريت مهارت و متعادل ساختن انرژي شان است.

براي اينكه هر لحظه را بشماريم، بايد پذيراي آن باشيم. هركاري كه انجام مي‌دهيم و با هر شخصي كه در ارتباط هستيم، تمام توجه خودمان را به آنها اختصاص دهيم. حتي زماني كه استراحت مي‌كنيم، بايد آن لحظه را مزه مزه كنيم. اين به ما فرصتي براي دوباره شارژشدن، تازه شدن و پيدا كردن شفافيت مي‌دهد.

در اغلب موارد ما انتظارات بسيار بزرگي از خودمان و زندگيمان داريم. ما براي انجام اين امور هجوم مي‌بريم و با شتاب كاري را انجام مي‌دهيم، واقعاً بدون آنكه از فرايند آن لذت ببريم.

اين هجوم بردن براي چيست؟ فكر مي‌كنيم به كجا مي‌رويم؟ اگر ما توقف نكنيم و درباره اينكه به كجا مي‌رويم، فكر نكنيم، احتمالاً جهتمان را گم مي‌كنيم. در عوض، وقتي قدر هر لحظه را مي‌دانيم و درس‌هاي آن را برداشت مي‌كنيم، آگاهانه، هدفمند و مسئولانه زندگي مي‌كنيم.

به علاوه، وقتي در گذشته زندگي مي‌كنيم و اجازه نمي‌دهيم كه تجارب دردناك، اشتباهات پيش آمده يا روزگار سخت، بگذرند، خود را به حال و آينده‌اي مشابه محكوم مي‌كنيم.

بايد بپذيريم كه نمي‌توانيم گذشته را تغيير بدهيم، ما تنها مي‌دانيم كه در آن به سر مي‌بريم، سپس به پايان مي‌رسد و به جلو حركت مي‌كنيم.

زندگي در لحظه به معني آن است كه اجازه بدهيم گذشته عبور كند و به آينده اعتماد كنيم.

اگر مثبت و به زمان حاضر خوش بين باشيم، آينده‌مان نيز مثبت و اميد بخش خواهد بود. اين را به خود مديون هستيم كه هر لحظه مان را از همين حالا بشماريم.

ضربه‌هايي براي زندگي كردن در لحظه

* به ذهنتان آموزش دهيد كه روي فعاليت حاضر تمركز كند.

* درگير در فعاليت شويد و آنچه را كه انجام مي‌دهيد حس كنيد و از فرايند انجام آن لذت ببريد.

* روش‌هاي آرام‌سازي را بياموزيد تا در هر لحظه حضور داشته باشيد.

* به محيط اطرافتان توجه كنيد. نورها، اصوات، بوها و جزييات محيط.

* با تمركز، به مكالمات ديگران، موسيقي، حتي سكوت گوش دهيد.

* غذا و نوشيدني را مزه مزه كنيد. طعم هر لقمه غذا را بچشيد.

مزاياي زندگي كردن در لحظه

* شما ارتباط بيشتري با افكار و احساساتتان پيدا مي‌كنيد.

* با ديگران ارتباط بيشتري پيدا مي‌كنيد.

* قدرداني و لذت بخشي زندگي را بيشتر احساس خواهيد كرد.

* اگر در لحظه زندگي كنيد، لحظه از كنار شما نمي‌گذرد.

* احساس تمركز، صلح و زنده بودن بيشتري مي‌كنيد.

* كمتر احساس اضطراب و ترس مي‌كنيد.

مانند تمام مهارت‌ها، براي آموزش و لذت بردن از در لحظه زندگي كردن، نياز به وقت گذاشتن و تمرين است. از همين حالا شروع كنيد و زندگي را از منظري تازه و جديد ببينيد.

«ما هميشه آماده مي‌شويم براي زندگي ولي هرگز زندگي نمي‌كنيم»

«رالف امرسون»

ترجمه: شهلا ممتاز





چهارشنبه|ا|16|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن