تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين‏هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819364040




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كارشناس افغان در گفت‌وگو با فارس:


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: كارشناس افغان در گفت‌وگو با فارس:
خبرگزاري فارس: كارشناس افغان با بيان اين كه قرار است در آينده نزديك مذاكراتي ميان افغانستان، پاكستان و گروهي از طالبان در عربستان آغاز شود، خاطر نشان كرد كه نماينده طالبان در اين مذاكرات بديلي براي گروه ملا عمر خواهد بود.


"وحيد مژده" در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاري فارس در كابل، اظهار داشت: "ملا آغا جان معتصم" يكي از فرماندهان بلند پايه طالبان كه از گروه ملا عمر جدا شده و بر اثر يك درگيري در پاكستان زخمي شده بود، پس از انتقال به كابل تحت درمان قرار گرفت و سپس به عربستان سعودي اعزام شد.

وي ادامه داد: معتصم قرار است از اين پس رهبري مذاكرات را با دولت افغانستان و پاكستان بر عهده گيرد.

مولوي معتصم از جناح ملا عمر نيست

اين كارشناس افغان اظهار داشت: كساني كه در عربستان سعودي قرار است با دولت افغانستان مذاكره كنند، جناح ملا عمر نخواهد بود، بلكه اين افراد كساني هستند كه از سوي رهبري طالبان طرد شده‌اند.

وي با بيان اين كه اين مذاكرات به نتيجه چشمگيري منجر نخواهد شد، گفت: جناح ملا محمد عمر كه رهبري طالبان را بر عهده دارد و نقش تعيين كننده در تحولات چند دهه اخير داشته است، در اين مذاكرات حضور نخواهند داشت.

مژده اظهار داشت: مذاكرات عربستان سعودي نتيجه تلاش‎هاي پاكستان به منظور ايجاد 2 دستگي ميان طالبان است كه از مدت‎ها قبل آغاز شده و اكنون پاكستان در تلاش است تا افراد جديد را جايگزين ملا عمر و طالبان حامي وي كند.

مذاكره در عربستان، سفر وزير امور خارجه پاكستان به افغانستان

اين كار شناس افغان در ادامه گفت: "حنا رباني" وزير امور خارجه پاكستان قرار است در روزهاي آينده به همين منظور به كابل سفر كند.

اين كارشناس افغان ادامه داد: در اين سفر به گرايش‎هاي مشترك ميان پاكستان و دولت افغانستان در مورد مذاكرات قطر توجه خواهد شد.

مژده با اشاره به اين كه قرار است، پس از سفر وزير امور خارجه پاكستان به افغانستان، "يوسف رضا گيلاني" نخست وزير پاكستان و "حامد كرزي" با يكديگر ملاقات كنند، افزود: هدف اصلي اين ديدار گفت‎وگو در رابطه با روند صلح است، كه در قطر جريان دارد.

نگراني‌ها و نيازمندي‏هاي مشترك افغانستان و پاكستان

وي اظهار داشت: تحولات به وجود آمده اخير به خصوص مذاكراتي كه ميان طالبان و آمريكا در قطر راه اندازي شده است، پاكستان و دولت افغانستان را به شدت نگران كرده است.

مژده با بيان اين كه پاكستان از اين كه آمريكا اكنون وارد معامله مستقيم با طالبان شده است، به شدت نگران است، افزود: علاوه بر پاكستان دولت افغانستان نيز نگران است كه مبادا در معامله پنهاني ميان آمريكا و طالبان، دولت افغانستان نيز به طور كامل از صحنه سياسي خارج شود و در انزوا قرار گيرد.

اين كارشناس سياسي افغان در ادامه گفت: افغانستان و پاكستان با در نظر گرفتن روشي كه آمريكا در قبال اين 2 كشور در پيش گرفته است، نيازمند اجراي طرح‌ها و اهداف مشترك توسط اين 2 كشور است كه مهمترين آن راه اندازي مذاكرات با جناح‌هاي ديگر طالبان است.

هدف از مذاكرات عربستان تحت الشعاع قرار دادن قطر است

وي هدف از آغاز مذاكرات عربستان سعودي را تحت الشعاع قرار دادن مذاكرات قطر دانست و افزود: مذاكراتي كه قرار است در عربستان سعودي آغاز شود، براي آمريكا اين پيام را خواهد داشت كه آمريكا نمي‌تواند سرنوشت مردم افغانستان و پاكستان را رقم بزند.

مژده با اشاره به نقش تعيين كننده ملاعمر در ميان طالبان و تحولات چند دهه اخير در منطقه، اظهار داشت: با وجود ملاعمر نتيجه مذاكره با جناح‎هاي ديگر طالبان در سرنوشت جنگ افغانستان و منطقه موثر نخواهد بود، مگر اين كه پاكستان از امكانات بالقوه‌اي كه در دست دارد، استفاده كند.

ملا عمر ديگر در دسترس پاكستان نيست

وي اظهار داشت: يكي از اهداف پاكستان حذف فيزيكي ملا عمر است اما اين مسئله اكنون از توان پاكستان خارج است زيرا ملا عمر مدت‎ها است كه از پاكستان خارج شده و در دسترس اين كشور قرار ندارد.

اين كارشناس افغان در رابطه با اين كه اگر دولت افغانستان در اين مذاكرات در حاشيه قرار گيرد، آمريكا چگونه مي‌تواند، نتيجه مذاكرات را در افغانستان اجرا كند؟ گفت: تاكنون آن چه كه قرار است در مذاكرات قطر مطرح شود، اعتماد سازي ميان طالبان و آمريكا و تبادل اسرا است.

در صورت عدم خروج آمريكا از افغانستان مذاكرات قطر بي‌نتيجه خواهد بود

وي اظهار داشت: در صورتي كه آمريكا به حضور خود در افغانستان پس از سال 2014 پايان ندهد، ديگر مذاكره با آمريكا موضوعيت نخواهد داشت و آن گاه است كه نتيجه اين مذاكرات و ايجاد نمايندگي سياسي طالبان در قطر به آزادي اسرا و به رسميت شناختن طالبان از سوي آمريكا محدود خواهد شد.

وي تأكيد كرد: اگر آمريكا به خروج از افغانستان موافقت نكند، مذاكرات صلح بدون نتيجه خواهد ماند و آن گاه است كه جنگ عليه نيروهاي خارجي در افغانستان با شدت بيشتري از سر گرفته خواهد شد.

چندي پيش مژده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در كابل، گفته بود: طالبان قرار است علاوه بر قطر به دنبال افتتاح يك نمايندگي سياسي ديگر در يك كشور ديگر نيز است.

مذاكره ميان پاكستان، افغانستان و طالبان در شرايطي به رسانه‌ها درز كرد كه قرار است تا چند روز آينده هيئتي به نمايندگي از قطر براي جلب حمايت دولت افغانستان به كابل سفر كنند.

مشخص نيست كه افغانستان و پاكستان به دنبال ايجاد جناح ديگري در طالبان و جايگزين كردن آن به جاي جناح ملا عمر است يا تلاش مي‌كنند تا در مورد ناديده گرفتن نقش كابل و اسلام آباد در اين مذاكرات هشدار دهند.

با توجه به سفر قريب الوقوع هيئتي از قطر به افغانستان، اين سئوال نيز مطرح است كه آيا ممكن است افغانستان از متحد كنوني (پاكستان) جدا شود يا خير؟

انتهاي پيام/م

دوشنبه|ا|10|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 173]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن