واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: ؛شور تازه در كالبد جشنواره
گزارشي از نشست هاي مطبوعاتي جشنواره فيلم فجر
با آغاز بخش مسابقه سينماي ايران (سوداي سيمرغ)، جشنواره و سينماي مطبوعات شور و حرارت تازه اي به خود گرفته است.
ازدحام بيشتر تماشاگران، برگزاري مستمر جلسات مطبوعاتي، حضور پررنگ عوامل سينما و سينماگران و نمايش فيلم هاي ايراني، گواه اين ادعاست.
چهارشنبه و پنج شنبه گذشته، فيلم هاي زماني براي دوست داشتن (ابراهيم فروزش)، صداها (فرزاد موتمن)، حيران (شاليزه عارف پور)، عروس برفي (سيروس الوند)، آب و آيينه (پوريا آذربايجاني)، مانا (عليرضا رزازي فر)، زمزمه بودا (حسين قاسمي جامي)، چهره به چهره (علي ژكان)، صندلي خالي (سامان استركي)، امشب شب مهتابه (محمدهادي كريمي)، راز مهتاب (سعيد ابراهيمي فر)، بازي مهره سفيد (حسن لفافيان)، پوسته (مصطفي آل احمد) و شكار روباه (مجيد جوانمرد)، در سينماي مطبوعات به نمايش درآمد و جلسات نقد و بررسي برخي از اين فيلم ها، با حضور نمايندگان رسانه هاي گروهي و اهالي مطبوعات برگزار شد.
فيلم دلخواهم را ساخته ام
«ابراهيم فروزش» كه با فيلم «زماني براي دوست داشتن» در جشنواره حضور دارد، در جلسه مطبوعاتي اين فيلم گفت: پيشينه كاري من كه از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آمده ام، نشان مي دهد كه به ساخت چه فيلم هايي علاقه مندم.
اين فيلم هم به نوعي با مسائل كودكان و نوجوانان ارتباط دارد.
به گمان من اين فيلم صرفا به اين دليل كه كودكان در آن بازي مي كنند، به هيچ وجه براي مخاطب كودك ساخته نشده است.
مخاطبان اصلي اين فيلم، بزرگسالان هستند. من از ١٢ سال پيش در آسايشگاه كهريزك فعاليت مي كنم و فيلم هاي مستند زيادي درباره معلولان ساخته ام، كه نمايش آن ها در خارج از كشور، كمك هاي مالي فراواني را براي آن ها به همراه داشته است. فروزش ادامه داد: فيلم نامه اين اثر، ١٠ سال پيش براي بنياد سينمايي فارابي نوشته شده بود.
پس از تلاش «عليرضا سبط احمدي» به عنوان تهيه كننده و بازنويسي فيلم نامه، سرانجام توانستم فيلم دلخواهم را بسازم.
عليرضا سبط احمدي هم گفت: اميد زيادي دارم كه اين فيلم در زمان اكران، فروش خوبي داشته باشد.
در بهترين شرايط فيلمم را ساختم
«فرزاد موتمن» كه امسال با فيلم «صداها» به جشنواره آمده است، در جلسه مطبوعاتي اين فيلم گفت: براي تهيه و توليد اين فيلم شانس زيادي داشتم. زيرا در اولين دفتري كه براي ساخت به آن مراجعه كردم، با پاسخ مثبت مواجه شدم. متاسفانه منتقدان درباره فيلم هايي چون «صداها»، مي گويند اين گونه آثار تماشاگر ندارد. اما تهيه كنندگان، هنگام ساخت فيلم چيزي برايم كم نگذاشتند. من در بهترين شرايط، بدون دغدغه و با آرامش خاطر كامل، فيلم «صداها» را ساختم.
به گمان من «صداها» مي تواند پيشنهاد و سرآغاز خوبي، براي توليد اين گونه آثار در سينماي ايران باشد. وي ادامه داد: در صورت حمايت نكردن مطبوعات از اين فيلم، حال و روز من و ديگر فيلم سازان، مثل دوراني مي شود كه فيلم «شب هاي روشن» را ساختم و پس از آن، تا سال ها نتوانستم فيلم دلخواهم را بسازم.
من بهترين كارهايم را، مديون سعيد عقيقي (فيلم نامه نويس) هستم كه با متن، ديالوگ ها و شخصيت هايش، به من كمك كرد. من او را بهترين نويسنده سينماي ايران مي دانم.
ادعاي زيادي ندارم
«شاليزه عارف پور» امسال با نخستين ساخته بلندش با نام «حيران»، در بخش مسابقه حضور دارد. وي در جلسه نقد و بررسي اين فيلم گفت: من بيشتر صحنه هاي فيلم را در شمال فيلم برداري كردم چون در شمال براي توليد «حيران» مشكلي نداشتم و مردم و منطقه شمال را، به خوبي مي شناسم.
اما براي صحنه هايي كه در مشهد فيلم برداري شد، نامه نگاري هاي زيادي داشتيم و پروسه اي طولاني را پشت سر گذاشتيم، تا اجازه فيلم برداري در لوكيشني را بگيريم. جايي كه تا حد زيادي شبيه مرز افغانستان باشد.
من در اين فيلم، به موقعيتي دراماتيك و عشقي پرداخته ام كه موضوع آن، مي تواند شبيه يك نمايش نامه يا فيلم هاي مشابه باشد اين فيلم با نگاه من ساخته شده است و شبيه هيچ فيلم ديگري نيست. وي ادامه داد: وجود برخي صحنه ها در فيلم براي من، ضرورت داشت.
من درباره «حيران» ادعاي زيادي ندارم و نمي گويم فيلم متفاوتي ساخته ام. طرح كلي كار را هم با خانم نغمه ثميني نوشتيم. اما در نهايت خانم بني اعتماد روتوش نهايي فيلم را انجام دادند.
فيلم من پليسي نيست
«علي ژكان» كه بيشتر دوستداران سينما و منتقدان، وي را با فيلم ماندگار «ماديان» به خاطر دارند، امسال با فيلم «چهره به چهره» ميهمان جشنواره فجر شده است. وي در جلسه مطبوعاتي اين فيلم اظهار داشت: من اگرچه پيش از اين فيلم پليسي «سايه به سايه» را ساخته ام، اما معتقدم كه هنوز سينماي پليس به معناي گونه (ژانر) در سينماي ايران نداريم.
سينماي پليسي چه قبل و چه بعد از انقلاب مهجور ماند. آن آثاري هم كه به نام سينماي پليسي ساخته شده است، ساختار متعارف و منسجمي ندارد. من با ساخت «چهره به چهره»، تلاش كردم پليس ايراني را به سينما بياورم. چون احساس مي كردم پليس فيلم هاي ايراني، همواره يك كپي برداري ناشيانه و تقليدي از فيلم هاي پليسي جامعه است. من با اين كه خودم هنوز از پليس مي ترسم، اما فكر مي كنم سينماي پليسي، بهترين عرصه براي فعاليت هايم باشد. چون هميشه يك پيام اخلاقي در آن مستقر است. من اصرار زيادي ندارم كه فيلم مرا پليسي بدانند، چون معتقدم زمينه هاي سينماي اجتماعي در آن به حدي پررنگ است، كه بتوان آن را يك اثر اجتماعي دانست. من معتقدم «چهره به چهره» يك اثر پليسي- اجتماعي است. به همين سبب دوست ندارم تماشاگران و منتقدان، فيلم مرا صرفا يك اثر پليسي بدانند.
فيلم متفاوتي ساخته ام
سامان استركي امسال با نخستين ساخته بلند خود تحت عنوان «صندلي خالي»، در جشنواره حضور دارد.
وي در نشست مطبوعاتي اين فيلم گفت: تا جايي كه به خاطر دارم، هميشه دلم مي خواست اگر روزي فيلم بسازم، آن فيلم اثري متفاوت و متمايز از ديگر فيلم هاي سينماي ايران باشد. اكنون هم معتقدم كه فيلم متفاوتي ساخته ام.
فضاي فيلم من براي در نظر گرفتن عادت هاي ذهني تماشاگر، به گونه اي طراحي شده است كه هيچ حادثه و اتفاقي در آن براي مخاطب قابل پيش بيني نيست.
اين فيلم را براي سينما نساختم
«پوريا آذربايجاني» كارگردان فيلم «آب و آيينه»، در جلسه مطبوعاتي فيلم خود گفت: اين فيلم برخلاف نظر برخي منتقدان، فيلمي روستايي با داستاني كلاسيك است. به گمان من آن چنان هم كه مي گويند، ساختار پيچيده اي ندارد. من اين فيلم را براي سينما نساختم. چون معتقدم مديوم اين فيلم سينما نيست. من و آقاي «پوراحمد» كه تهيه كننده كار هستند، تلاش زيادي داشتيم، كه فيلم آبرومندي بسازيم. فيلمي كه از ديگر تله فيلم ها متمايز و متفاوت باشد.
فيلم من سفارشي نيست
«عليرضا رزازي فر» كه با فيلم «مانا» در جشنواره امسال حضور دارد، در نشست نقد و بررسي اين فيلم گفت: با توجه به تجارب و مستندهايي كه در حوزه اجتماعي ساخته ام، مايه اصلي و مضمون واقعي فيلم «مانا» را كسب كردم. با اين كه براي ساخت اين فيلم، مشاوره هاي زيادي انجام داده بودم، اما پايه و اساس فيلم را بر تحقيقات ميداني گذاشتم. چون مي دانستم و اطمينان داشتم كه فيلم مورد تاييد بسياري از سازمان ها و نهادهاست. فيلم من سفارشي نيست.
اگرچه آن را براساس يك پيشنهاد ساخته ام. بيشتر منتقدان و تماشاگران فكر مي كنند سفارشي بودن كار، يعني ذوق و سليقه اي در فيلم وجود ندارد.
اين فيلم را براي تماشاگر عام ساخته ام
«سيروس الوند» كارگردان صاحب نام سينماي ايران، امسال با فيلم ويدئويي «عروس برفي» در جشنواره فجر شركت كرده است. وي در جلسه مطبوعاتي اين فيلم اظهار داشت: «عروس برفي» مخصوص تماشاگر عام است و من آن را براي مخاطب خاص نساخته ام.
«عروس برفي» به موضوعي مي پردازد كه در عمق جريان ندارد. اما اگر همين فيلم را با ديگر آثار پليسي و به عبارتي، پليس بازي هايي كه برخي مي سازند مقايسه كنيد، متوجه مي شويد كه پليس فيلم من، پليس متفاوتي است.
اين فيلم از لحاظ مفهومي معمولي است اما با ساختي خوب و ساختاري سنجيده. من اين فيلم را بسيار دوست دارم چون انتظارم از آن تعريف شده بود.
اين فيلم در قالب تلويزيون و تله فيلم است و نبايد با فيلم هاي سينمايي مقايسه شود و مورد قضاوت قرار گيرد. دوستان هيئت انتخاب نيز حتما اين قابليت را در «عروس برفي» ديده اند كه آن را، در فهرست آثار جشنواره فيلم فجر در بخش مسابقه جشنواره پليس و جشنواره فيلم شهر جاي داده اند.
در حاشيه نشست ها
" بهناز جعفري: انگار فيزيك من به معلم ها مي خورد، خيلي ها براي نقش معلم سراغ من مي آيند.
" نگين صدق گويا: من خودم مادر نيستم اما در اين فيلم با توجه به فيلم نامه خوب و راهنمايي كارگردان مادر خوبي شدم.
" ابراهيم فروزش: اصرار فرزندانم پس از ديدن بازي شادمان، باعث شد او را انتخاب كنم.
" رويا نونهالي: مانند هر بازيگري، دوست دارم نقش هاي متفاوت را بازي كنم اين نقش هم از ديد من متفاوت بود.
" منيژه حكمت (تهيه كننده): پس از ٦ ماه رفت و آمد در بنياد سينمايي فارابي و حك و اصلاحات متعدد فيلم نامه، وقتي فيلم را كليد زديم مديريت فارابي از مشاركت با ما در ساخت فيلم انصراف داد.
" رضا كيانيان: به خدا اين خودم هستم كه در نقش هايم تكرار مي شوم و در نقش هايم سايه خودم را تكرار نمي كنم.
" باران كوثري: من بازيگر خوش شانسي هستم. چون در نقش هايي بازي كرده ام كه ديگران آرزوي بازي در آن نقش ها را دارند.
" ژاله صامتي: به خودم قول داده بودم كه ديگر نقش يك زن شهرستاني را بازي نكنم. اما به سبب ارادتي كه به خانم بني اعتماد به عنوان تهيه كننده فيلم داشتم، قولم را زير پا گذاشتم.
" محمدرضا شريفي نيا: وقتي فيلم نامه را خواندم، از جرأت، فيلم نامه نويس شگفت زده شدم. حتي جسارت ساخت آن برايم جالب بود.
" فريبرز عرب نيا: چون ٥ سال است درگير بازي در سريال «مختارنامه» هستم، هيچ پيشنهادي را نپذيرفتم. اما چون وقفه اي پيش آمد و ديدم فيلم نامه «صندلي خالي» از الگوي واقع گرا پيروي نمي كند و بازي متفاوتي را مي طلبد، نقش را قبول كردم.
شنبه|ا|19|ا|بهمن|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خراسان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]