واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: سیاست > مجلس - حسین شیخالاسلام دبیرکل دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین می گوید: دلیل حمایت ما از فلسطین همان موضوع عقیدتی است نه مسائل دیگر؛ اما شعارهای اشتباهی در روز قدس پارسال داده شد که این شعارها را بلاشک اسراییلیها بر زبان انداختند. به گزارش خبرآنلاین، دبیرکل دبیرخانه حمایت از فلسطین در گفت و گو با هفته نامه پنجره درباره جایگاه فلسطین در حوزه سیاست خارجی،آفات دولتی شدن موضوع فلسطین، مذاکرات سازش سخن گفت. اهم اظهارات وی را در ادامه بخوانید: جایگاه فلسطین را در سیاست خارجی ایران انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب عقیدتی بوده است. قضیه فلسطین را اگر از زاویه اسلام مورد توجه قرار دهید، اولین چیزیکه بهعنوان ملاک آن مطرح میشود، قرآن است. از دیدگاه عقیدتی، این نقطه این ویژگی را دارد که نه تنها مسجدالاقصی که حول آن هم مقدس است. این آیات اساس سخن ماست برای اینکه باید در زمین عدالت باشد. علاوهبر این، در اسلام، مالکیت، خودش یک موضوع مقدس است. کسی نمیتواند ملک دیگری را بگیرد و یا وطن دیگری را بگیرد و نمیتوانیم اجازه دهیم این موضوع رسم شود. اینها بهلحاظ عقیدتی است. من هنوز وارد دیدگاه سیاسی نشدهام.از زوایه مبارزه با ظلم و ستم، آن هم دیدگاه اسلام است و قرآن به آن بهصورت مکرر تصریح دارد. از نظر تاریخی هم این قضیه در طول تاریخ وجود داشته؛ مناقشه بر سر این سرزمین بوده؛ مانند جنگهای صلیبی و صلاحالدین که اینها هم نشان میدهد که این سرزمین همواره مورد توجه قرار داشته است. از نظر سیاسی هم باید گفت اساس مبارزه بر ضد سلطه است و ما نمیخواهیم زیر بار سلطه برویم. ما قانون اساسی داریم و این قانون که میثاق ملی و خلاصه ایدههای انقلاب ما یا مانیفیست ماست، ما را موظف میکند دنبال حمایت از مستضعفین باشیم. دلیل حمایت ما از فلسطین همان موضوع عقیدتی است نه مسائل دیگر؛ اما شعارهای اشتباهی در روز قدس پارسال داده شد که این شعارها را بلاشک اسراییلیها بر زبان انداختند، شاید هم خیلی خوب بلدند از موقعیتها بهرهبرداری کنند و من مطمئن هستم سران اصلاحطلب حتما با این شعارها مخالفند اما در چشم و همچشمی و لج و لجبازی زمینه مهیا شد که دشمن بزرگ ما سوءاستفاده کند. تا قبل از انقلاب ایده اشغال کن، بجنگ و ذلیل کن و آواره کن، شهرک خود را بساز و یهودیها را مستقر کن مطرح بود و بیش از 78 درصد فلسطین تاریخی را اشغال کردند. البته هر قدمی که برای اشغال برمیداشتند، یک قدم هم برای تثبیت خود برمیداشتند یکی از قدمها قضیه کمپ دیوید بود که طی آن کیسینجر از تئوریسینهای بزرگ استکبار و وزیر خارجه آمریکا تزی داشت که میگفت جنگ با اسراییل بدون مصر نمیشود و صلح با اسراییل بدون سوریه نمیشود. برای اینکه جنگ با اسراییل رخ ندهد تا فرصت صلح با اسراییل فراهم شود، روی مصر سرمایهگذاری کردند تا مصریها از صحنه مبارزه با اسراییل خارج شوند که این همان کمپ دیوید بود که بر اساس آن 40 میلیون مسلمان مصری از صحنه مبارزه با اسراییل خارج شدند اما یک نکته را کیسینجر ندیده بود که همان سال یعنی 1979 انقلاب اسلامی ایران پیروز شد و 40 میلیون ایرانی با شعار« امروز، ایران؛ فردا، فلسطین» جایگزین شدند. روش امام در پیگیری موضوع فلسطین از اول نهضت انقلاب نمیتوانید یک سخنرانی از امام پیدا کنید که قضیه صهیونیستها و اسراییل و آمریکا و استکبار و استبداد شاه با هم نباشند و امام همه اینها را در یک قالب میدید. امام، روش انقلاب در مقابله با استکبار را به مراسم برائت از مشرکین برد. آن سال، دستگاه سعودی که خود را خادمالحرمین و اساس حکومتش را امنیت حرمین میداند، 400 ایرانی را به شهادت رساند تا جلوی این حرکت را بگیرد. در همان واقعه، 23 فلسطینی شهید شدند؛ در حالیکه تعداد حجاج فلسطینی بهدلایل مختلف بسیار کم است و حضور این تعداد فلسطینی نشان داد آنها خط مقدماند و جلوتر از ما حرکت میکنند. در چهلم شهدا در فلسطین مراسم گرفتند و بهعنوان اعتراض وارد خیابانها شدند و این اولین انتفاضه فلسطینیها بود. بعد از کشتار، ما مدتی حج نرفتیم و امام برای سالگرد حجاج پیامی دادند که در این پیام، بسیار زیبا مسیر مبارزه فلسطین را پیشبینی میکنند. در این پیام که تیر 1367 صادر شد، آمده است: «ملت عزیز و دلاور ایران مطمئن باشند که حادثه مکه منشأ تحولات بزرگى در جهان اسلام و زمینه مناسبى براى ریشهکن شدن نظامهاى فاسد کشورهاى اسلامى و طرد روحانىنماها خواهد بود. و با اینکه بیشتر از یک سال از حماسه برائت از مشرکان نگذشته است، عطر خونهاى پاک شهداى عزیز ما در تمامى جهان پیچیده و اثرات آن را در اقصینقاط عالم مشاهده مىکنیم. حماسه مردم فلسطین یک پدیده تصادفى نیست. آیا دنیا تصور مىکند که این حماسه را چه کسانى سرودهاند و هماکنون مردم فلسطین به چه آرمانى تکیه کردهاند که بىمحابا و با دست خالى در برابر حملات وحشیانه صهیونیستها مقاومت مىکنند؟ آیا تنها آواى وطنگرایى است که از وجود آنان، دنیایى از صلابت آفریده است؟ آیا از درخت سیاستبازان خود فروخته است که بر دامن فلسطینیان، میوه استقامت و زیتون نور و امید مىریزد؟ اگر اینچنین بود، اینها که سالهاست در کنار فلسطینیان و به نام ملت فلسطین نان خوردهاند! شکى نیست که این آواى «اللهاکبر» است، این تحقق همان شعار برائت است که ملت فلسطین در تظاهرات حج، دوشادوش خواهران و برادران ایرانى خود فریاد رساى آزادى قدس را سر داد و «مرگ بر آمریکا، شوروى و اسراییل» گفت؛ و بر همان بستر شهادتى که خون عزیزان ما بر آن ریخته شد او نیز با نثار خون و به رسم شهادت آرمید. آرى، فلسطینى راه گم کرده خود را از راه برائت ما یافت و دیدیم که در این مبارزه چطور حصارهاى آهنین فرو ریخت و چگونه خون بر شمشیر و ایمان بر کفر و فریاد بر گلوله پیروز شد؛ و چطور خواب بنى اسراییل در تصرف از نیل تا فرات آشفته گشت، و دوباره کوکب دریه فلسطین از شجره مبارکه «لا شَرقیه و لا غربیه» ما برافروخت. و امروز به همانگونه که فعالیتهاى وسیعى در سراسر جهان براى به سازش کشیدن ما با کفر و شرک در جریان است، براى خاموش کردن شعلههاى خشم ملت مسلمان فلسطین نیز به همان شکل ادامه دارد. و این تنها یک نمونه از پیشرفت انقلاب است.»این مسیر انتفاضهای است که از زمان امام شروع شد و تا امروز ادامه دارد. حتما باید در داخل ایران قضیه فلسطین در بین مردم بهصورت فرهنگ درآید و مشارکت مردم گستردهتر باشد. مردم ما به این خاطر که فکر میکردهاند دولت در این قضیه مسئول است، آن نقش واقعی خود را ایفا نکردهاند. نقشی را که قبل از انقلاب داشتند، به عقیده من بعد از انقلاب ندارند. یکی از نقاط ضعفی که ما در سیاستهای بعد از انقلاب میبینیم همین است.نه اینکه دولت نباید کمک میکرد؛ نقش مردمی کم شده است وگرنه بر دولت واجب بود کمک کند. آنها که میگفتند نه غزه نه لبنان، نمیفهمند که اگر میخواهند ایران را هم نگه دارند خط مقدمش غزه است و آنها اول بهخاطر خودشان مبارزه میکنند بعد برای ما و اگر آنها مبارزه نکنند یا اسراییل آنها را بشکند، این سیل بهسمت ما میآید و ما را میبرد. این سیل، آمریکا و سلاح اتمی اسراییل پشتش است. نباید شعار حمایت از فلسطین را در داخل تضعیف کنیم؛ چون این موضوع در ذهنیت مردم فلسطین و ذهنیت مردم مسلمان و عرب تأثیر دارد. زیرا فلسطین؛ اول، مسئله فلسطینی است بعد یک مسئله عربی، اسلامی و یا انسانی است؛ چون همه انسانها خاصیتشان مبارزه با ظلم و دنبال کردن عدالت است. شاید دولت ما به خوبی نتوانسته ملت را در این موضوع، به صحنه بیاورد. ملت ما دلش راحت است که دولت هر کاری نیاز باشد میکند؛ به این دلیل مردم آنچه را که باید میکردند، نکردند. صحنه فلسطین مثل صحنه عاشوراست که نوزاد و پیر، در آن در حال مبارزه هستند. بیخود نیست فتحی شقاقی سنی میگفت اگر امام حسین بود، اشغال نبود و یا اینکه خودم از رهبران حماس شنیدم که به ما میگفتند شما این عزت را دارید؛ بهخاطر اینکه امام حسین و عاشورا دارید. جنگ فلسطین، جنگ اسلام و کفر است، جنگ ایران و استکبار است. این جنگ تعیینکننده است. در روایات هست در آخرالزمان درگیری سختی در آن منطقه رخ میدهد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 126]