تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821183452




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

46 هزار ركورد اطلاعات موجودي كالاي اساسي در دي ماه ثبت شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: 46 هزار ركورد اطلاعات موجودي كالاي اساسي در دي ماه ثبت شد
تهران - مدير كل بازرسي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان از ثبت 46 هزار ركورد اطلاعات موجودي كالاي اساسي از ابتداي دي ماه امسال خبرداد .


" سيد محمد حسن مولا خواه " روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي ايرنا عنوان كرد : ميزان ركورد ثبت شده موجودي كالاهاي مشمول نظارت شامل روغن نباتي ، قند و شكر ، حبوبات ، برنج ، ماكاروني ، چاي ، آهن آلات ، سيمان خاكستري ، لاستيك ، ميوه و صيفي جات ، گوشت مرغ و قرمز ، نهادهاي دامي و پودر شوينده و غيره است كه توسط سازمان هاي صنعت ، معدن و تجارت درسراسر كشور دريافت ، ثبت و كنترل شده است.

به گفته وي ، آمارها نشان مي دهد وزن موجودي كالاهاي اساسي در اول دي ماه سال جاري نسبت به مدت مشابه ماه قبل حدود 20 درصد افزايش داشته است.

مدير كل بازرسي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان افزود: بالاترين درصد رشد موجودي (100 درصد) مربوط به كالاهايي نظير سيمان ، ميلگرد، تيرآهن، ورق فولادي ، شكر سفيد ، پرتقال و جو است.

اين مقام مسئول در وزارت صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد : بالاترين رقم موجودي در انبارها و باراندازها در گروه مواد غذايي مربوط به روغن خام ، در گروه محصولات كشاورزي مربوط به ذرت و سيب درختي و در گروه كالاهاي غيرفلزي مربوط به لاستيك سواري و در گروه محصولات فلزي مانند ورق فولادي اختصاص يافته است.

وي تصريح كرد : براساس اطلاعات دريافتي و كنترل هاي صورت گرفته از حدود 400 سردخانه فعال و رسمي در كشور كه موجودي ميوه هاي مشمول را اعلام نموده اند نوع محصولاتي نظير پرتقال ، سيب درختي و نارنگي همگي توليد داخل بوده و نوع وارداتي آن در اين مراكز گزارش نشده است.

مولا خواه اين موضوع را نيز گفت كه براساس بازرسي هاي انجام شده از انبارها و سردخانه هاي كشور طي سه ماهه سوم سال جاري تنها دو درصد بنگاه هاي مورد بازرسي متخلف شناخته شده اند.

وي ادامه داد : طي اين مدت به طور متوسط هر مركز نگهداري كالاهاي ضروري مردم بيش از 2 بار بازرسي و مورد سركشي قرار گرفته اند كه در مجموع يكهزار و 106 مورد تخلف عدم اعلام موجودي گزارش شده است .

مولاخواه سپس گفت : همچنين دو مورد مورد تخلف احتكار مربوط به روغن نباتي و شكر سفيد كشف و در نتيجه 617 متخلف يا پرونده تخلف به ارزش كالاي 386 ميليارد ريال تشكيل و به ادارات كل تعزيرات حكومتي جهت رسيدگي ارسال شده است.

اين مقام مسئول تاكيد كرد: بيشترين پرونده هاي متشكله تخلف مربوط به استان هاي خراسان رضوي ، فارس و كرمانشاه بوده و بيشترين تخلفات كشف شده در سه ماهه سوم سال 1390 مربوط به هشت قلم كالا به ترتيب برنج ، پودر شوينده ، انواع روغن نباتي ، رب گوجه فرنگي ، ماكاروني ، قند ، سيمان و تيرآهن بوده است.

مدير كل بازرسي سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليد كنندگان اين موضوع را نيز گفت كه عرضه كنندگان كالا و واحدهاي صنفي حق ندارند به بهانه نوسانات نرخ ارز و يا احتمال تغيير قيمت ، كالاهاي گذشته خود را از سطح ويترين و فروشگاه جمع آوري و از توزيع آن خودداري و يا به قيمت دلخواه و سود غيرمجاز آن را عرضه نمايند .

وي خطاب به فروشندگان نيز گفت : فروشندگان بايد نمونه كالاي موجود در انبار را جهت فروش در معرض ديد و به اطلاع مصرف كنندگان برسانند. وگرنه در صورت دريافت گزارش مردمي و كنترل انبار توسط بازرسان و مشاهده تخلف نسبت به معرفي فرد خاطي به تعزيرات حكومتي ا قدام خواهد شد.

از نظر مولا خواه ، با توجه به اقدامات كنترلي صورت گرفته در سال گذشته ، همكاري و تعاملات مثبت انبار و سردخانه داران و همچنين اتحاديه هاي ذيربط در خصوص اعلام موجودي انبار و سردخانه ها در كشور وضعيت موجودي كالاهاي اساسي و ضروري مردم به طور دقيق و مرتب تحت نظارت بوده و هرگونه تغيير اعم از افزايش و كاهش قابل ملاحظه موجودي ها به مسئولين تنظيم بازار انعكاس و مورد پيگيري سازمانهاي ستادي و اجرايي قرار مي گيرد.

وي افزود : توليدكنندگان و واردكنندگان و عرضه كنندگان انواع كالاهاي سرمايه اي و مصرفي بايد نام و نشاني انبارهاي خود را به سازمان هاي صنعت و معدن و تجارت اعلام و از سامانه اعلام موجودي كد شناسه دريافت نمايند.

به گفته وي ، واحدهايي كه قبلا كد دريافت و اطلاعات آنها در سامانه مزبور ثبت شده مشمول اين مقررات نمي شود.

مولاخواه افزود: در قانون مجازات فعلي كشور براي اخلال در امر توزيع مايحتاج عمومي از طريق گرانفروشي و احتكار و پيش خريد فراوان توليدات مورد نياز عامه به منظور كمبود مجازات سنگين و غيرقابل تعليق و تخفيف در نظر گرفته شده كه به نظر مي رسد افراد سودجو قبل از اينكه تحت پيگرد قانوني قرار بگبرند و ابراز پشيماني كنند بايد به عواقب هرگونه اقدام خلاف قانون خود فكر كنند.

اقتصام **1601**1319

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30784213

شنبه|ا|8|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن