تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817525732




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*جنگ عراق عليه ايران از نگاه مطبوعات جهان* عراق به هدف قديمي خود مي‌رسد...


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *جنگ عراق عليه ايران از نگاه مطبوعات جهان* عراق به هدف قديمي خود مي‌رسد...


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و حماسه

مجموعه كتاب‌هاي «جنگ ايران و عراق از نگاه مطبوعات جهان»، برگرفته از اسناد مطبوعاتي و بريده‌ جرايد خارجي موجود در مركز ملي اسناد دفاع مقدس است كه پيشينه جمع‌آوري آن به روزهاي آغازين بحران و تشكيل دفتر تبليغات جبهه و جنگ باز مي‌گردد.

سرويس «فرهنگ و حماسه» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، نيز با بهر‌ه‌گيري از اين منبع تاريخي، گريزي به وقايع قبل از آغاز جنگ تحميلي و بعد از آن دارد.

عراق به هدف قديمي خود مي‌رسد و مرد قدرتمند جديدي را به نمايش مي‌گذارد

زبان اصلي:انگليسي. شماره:000304

منبع:نيويورك تايمز/برنارد گورتزمن / واشنگتن

‌٦/٧/١٣٥٩-28-9-1980

مترجم: محمدباقر خوشنويسان

جنگ عراق عليه ايران و پيامدهاي آن براي منطقه خليج فارس هرچه باشد، به نظر مي‌رسد يك نقطه عطف تاريخي ديگر براي خاورميانه است. اگر تحركات نظامي عراق دچار عقب گردي غيرمنتظره نشوند، به نظر مي‌رسد سرنوشت صدام حسين اين است كه صداي سياسي و نظامي قدرتمند در منطقه بشود. وي اهداف فوري خود را روشن ساخته است. وي قرارداد تحقيرآميزي را كه ايران قدرتمند در سال ‌١٩٧٥ تحميل كرد، لغو كرد و مي‌خواهد ضعف رژيم آيت‌الله روح‌الله خميني را نشان دهد و در صورت امكان آن را سرنگون كند. علاوه بر اين اهداف، به نظر مي‌رسد صدام حسين مي‌خواهد به مقام و منصب جمال عبدالناصر، رييس جمهور مصر برسد كه ‌٢٥ سال پيش توده‌هاي عرب را شوراند، اما در نهايت توسط اسرائيل شكست خورد.

همچنين به نظر مي‌رسد كه وي مصمم به، دست آوردن موقعيت محمدرضا شاه پهلوي به عنوان مرد قدرتمند منطقه نيز است. شاه با نفت فراوان و حمايت آمريكا، عراق را وادار به ايفاي نقش ثانويه كرد. اكنون باتوجه به عدم تمايل عربستان به ابراز قدرت خود، به نظر مي‌رسد هيچ قدرت بومي قادر به چالش با عراق نيست. بيش از يك سال است كه [ صدام] حسين در حال آماده كردن حركت خود در سايه توجه جهان بوده است. بعد از پيمان صلح كمپ ديويد در سال ‌١٩٧٨ ، وي رهبران اتحاديه عرب را به بغداد دعوت كرد تا اين پيمان را محكوم كند. بعد از سقوط شاه، حسين با برنامه‌هاي امنيتي دوجانبه مفصلي به عربستان سعودي نزديك شد. وي همچنين از پايان دادن نبرد بين دو يمن خودداري كرد.

وي مسئوليت تداركات اعراب براي كنفرانس هاوانا در پاييز گذشته را به عهده گرفت. در اين كنفرانس كشورهاي شركت كننده خودشان را غيرمتعهد ناميدند و با رياست صدام به عنوان رئيس اين جنبش به جاي فيدل كاسترو در اجلاس سال ‌١٩٨٢ در بغداد موافقت كردند.

وي با استفاده از نفت عراق، براي جلب نظر فرانسه و ديگر كشورهاي غرب تلاش كرد، و از روابط غرب براي متوازن كردن وابستگي تصور شده بغداد به مسكو براي دريافت تسليحات و حمايت سياسي استفاده كرد.

حركات او هر از گاهي گيج كننده و حتي متناقض به نظر مي‌رسد، اما اين به نظر نمي‌رسد براي وي ايجاد مزاحمت كند.

تحركات صدام حسين سرآغاز درگيري نظامي عراق با ايران بود. تا دهه ‌١٩٥٠ ، عراق كه شديدا از سوي انگليس حمايت مي‌شد، توانست مسائل مختلف مرزي را كه از دوران امپراتوري عثماني به ارث برده بود، به ايران ديكته كند. يكي از حساس‌ترين مسائل بين آنها و از جمله مواردي كه به توجيه كردن حمله به ايران كمك كرد، حاكميت بر آبراه شط العرب است. با اين حال اوايل اين ماه صدام حسين با اعلام اينكه ايران آيت‌الله خميني با قرارداد ‌١٩٧٥ كنار نيامد اين قرارداد را ملغي مي‌كند.

وي خاطرنشان كرد كه اين كار به تلافي تحقير شخصي او در قبول اجباري اين پيمان در سال ‌١٩٧٥ صورت گرفته است. او گفت:" بيش از ‌٦٠ هزار نفر از نيروهاي مسلح عراق در جنگ با كردها كشته و زخمي شده‌اند و هيچ حريفي براي نيروهاي مسلح مدرن ايران وجود نداشت."

بعد از سقوط شاه، نيروهاي مسلح ايران رو به از هم پاشيدن گذاشت و ايران برتري نظامي خود را از دست داد. آيت‌الله خميني با دعوت‌هاي مداوم از مسلمانان شيعه عراق براي قيام عليه سني‌هاي حاكم[ ‌١ ]، عراق را نگران كرد. صدام نيز به تلافي اين كار در ماه اكتبر رژيم آيت‌الله خميني را يك انقلاب غيراسلامي ناميد و آن را محكوم كرد. وي با تاكيد بر پان عربيسم و خط بطلان كشيدن بر ادعاهاي آيت‌الله خميني مبني بر رهبريت بر جهان اسلام گفت:" قرآن به عربي نوشته شد و خداوند مقرر فرموده كه اعراب نقش پيشتازي در اسلام را

ايفا كنند."

اگر عراق با كسب موفقيت نظامي، قدرت اصلي در منطقه بشود، رهبران بعثي آن احتمالا به تركيب ايدئولوژي ضدغرب خود با يك رويكرد واقع گرايانه ادامه مي‌دهند و به نظر مي‌رسد آنها از جلب حمايت اعراب مطمئن هستند. اما سلطه عراق بر منطقه احتمالا تاثيرات سويي بر اميدهاي صلح در خاورميانه خواهد داشت.

*******

پاورقي:[1] امام خميني خود عليه يكي از سلاطين ظالم و مستبد به ظاهر شيعه قيام كرد و قيام او عليه ظلم و ستم و استبداد است و در هيچ يك از پيام‌هاي خود نيز هيچ اشاره‌اي به سلاطين سني يا شيعه نكرده‌اند.

ادامه دارد...

جمعه|ا|7|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 171]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن