واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: اندیشه - دکتر قاسم پورحسن - استادیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی یونسکو از 10 سال پیش کنگرههایی را در نظر گرفت تا حیات عقلی بشر را به زندگی عادی وی ارتباط دهد. دغدغه یونسکو این است که چطور میتوان عرف را که متزلزل و خالی از بنیاد عقلی است، به کمک عقل مستحکم کرد. به همین دلیل در پیوند دادن فرهنگ با فلسفه، ابتدا به سراغ کشورهایی میرود که در فلسفه صاحبنظر و دارای پیشینه فلسفی هستند. البته منظور از فلسفه نزد یونسکو، فلسفه عام است و به همین دلیل، کشوری مانند «روسیه» هم نزد یونسکو دارای فلسفه است و داستایوفسکی و تولستوی هم فلسفه گفتهاند. البته موضوعات پیشنهادی یونسکو حوزههای گستردهای را در برمیگیرد و تنها به فلسفه محدود نمیشود. چرا که یونسکو قصد دارد فلسفه را با موضوعات مختلف و فرهنگهای گوناگون گره بزند و تلفیق کند. به همین دلیل است که در نیل به این هدف مانند کلاسهای درس فلسفه عمل نکرده و به بازگویی تاریخ فلسفه طرح و مباحث فلسفی نمیپردازد. در واقع یونسکو میخواهد راهکارهایی را پیشنهاد بدهد تا در عمل بتوان از آرای نظری کمک گرفت. به همین دلیل موضوع برگزیده کنگره روز جهانی فلسفه در ایران، «فلسفه؛ نظر و عمل» است. ارسطو نیز بر همین اساس عنوان میکند که آنچنان تفکر و کاربرد با یکدیگر پیوستهاند که هیچکس نمیتواند مرزی میان اندیشه و عمل ایجاد کند. دو اصطلاح پیشنهادی وی، یعنی «فرونسیس» و «پرکسیس» نیز ناظر به همین است. اصطلاح اول، حیطه نظر، تأمل و اندیشهورزی را در برمیگیرد و اصطلاح دوم شامل محدوده عمل است. از دیدگاه فیلسوفان غرب، متفکران اسلامی و به طور کلی اندیشمندان جهان، حیات آدمی همواره ممزوج از اعمال و دیدگاههای نظری در حیات جمعی و حوزه علمی است. بنابراین باید تلاش کنیم داشتههایمان در حوزههای فلسفه، فرهنگ، اخلاق و دین را مطرح کنیم. این گونه نباشد که استادان و اندیشمندان حال حاضر ما یکبار دیگر آرای ارسطو، افلاطون، کانت، دکارت و هگل را بازخوانی و مرور کنند. باید نگرههایی که به حیات جمعی ما در آرای فیلسوفان غیر ایرانی مرتبط است را استخراج و مطرح کنیم. از آنجا که کنگره بینالمللی فلسفه 2010 در ایران و در کشور ما برگزار میشود، باید داشتهها و پشتوانههای فکری خودمان ـ که فلسفه اسلامی است ـ را به طور مبسوط معرفی کنیم. چرا که ایدههای اندیشمندان اسلامی در حوزههای هستیشناسی، فرهنگ، معرفتشناسی، اخلاق و حتی سیاست قابل طرح و دفاع است. پیوندی که در فلسفه اسلامی میان اندیشه و حیات اجتماعی وجود داشت، نشان از عملگرایی فیلسوفان اسلامی دارد چنانچه فیلسوفی همچون فارابی، دغدغه ایجاد جامعهای عقلانی و فاضل را داشته است. همچنین ملاصدرا در ابتدای «اسفار» بیان میکند که اندیشههای فلسفی باید در زندگی به کار آیند. مهمترین دستاوردی که کنگره بینالمللی روز جهانی فلسفه میتواند در پی داشته باشد؛ بررسی، تبیین، طراحی و ارائه اندیشههای ایران و تمدن اسلامی است. به بیان دیگر باید حیات عقلی خودمان را پیشنهاد دهیم و قطعاً آن حیات عقلی که بنیادهای نظری محکمی داشته باشد، قابل دفاع بوده و مورد توجه جهانیان قرار میگیرد. نباید چنین تلقی کنیم که تنها باید به تکرار و بیان ایدههای صرفاً فلسفی مورد تأیید همگان بپردازیم، بلکه ایدهپردازی و بیان تفکرات خودمان را در دستور کار قرار دهیم. این موضوع یقیناً همان کاری است که روسیه و ترکیه نیز در دورههای پیشین انجام دادند، یعنی منابع خود را در این اجلاس جستجو کرده و بنیادهای فکری خودشان را ارائه کردند. یونسکو نیز مخالفتی با این موضوع ندارد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 406]