تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 19 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس حريم خدا را حفظ كند، حرمتش حفظ مى‏شود و هر كس خدا را اطاعت كند، اطاعت مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

چراغ خطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827833715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رمضان در سخن شاعران


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: او در بسیاری از قالب‌های ادبی خود شامل حكایت‌ها، غزل‌ها، قصاید و قطعات به این مفاهیم می‌پردازد و توجه خواننده را به...    سعدی: روزه‌داران ماه نو بینند و ما ابروی دوست سعدی در همه قالب‌های ادبی خود، در حكایت‌ها، غزل‌ها، قصاید و قطعات به مفاهیمی چون روزه و رمضان پرداخته است.    شیخ اجل، سعدی، شاعر قرن هفتم هجری، از جمله ادیبانی است در آثارش توجه ویژه‌ای به روزه و روزه‌داری و همچنین بركات ماه مبارك رمضان دارد. او در بسیاری از قالب‌های ادبی خود شامل حكایت‌ها، غزل‌ها، قصاید و قطعات به این مفاهیم می‌پردازد و توجه خواننده را به ذات روزه‌داری و جوهره تقواپیشگی در ماه رمضان جلب می‌كند.   سعدی حكایتی منظوم دارد با نام «حكایت روزه در طفولیت» كه در آن اعمال درونی روزه‌دار را مقدم بر اعمال ظاهری و نخوردن و نیاشامیدن می‌داند و می‌گوید: به طفلی درم رغبت روزه خاست ندانستمی چپ كدام است و راست یكی عابد از پارسایان كوی همی شستن آموختم دست و روی كه بسم الله اول به سنت بگوی دوم نیت آور، سوم كف بشوی پس آنگه دهن شوی و بینی سه بار مناخر به انگشت كوچك بخار به سبابه دندان پیشین بمال كه نهی است در روزه بعد از زوال وز آن پس سه مشت آب بر روی زن ز رستنگه موی سر تا ذقن دگر دست‌ها تا به مرفق بشوی ز تسبیح و ذكر آن‌چه دانی بگوی دگر مسح سر، بعد از آن غسل پای همین است و ختمش به نام خدای كس از من نداند در این شیوه به نبینی كه فرتوت شد پیر ده؟ بگفتند با دهخدای آن‌چه گفت فرستاد پیغامش اندر نهفت كه ای زشت كردار زیبا سخن نخست آن‌چه گویی به مردم بكن نه مسواك در روزه گفتی خطاست بنی آدم مرده خوردن رواست؟ دهن گو ز ناگفتنی‌ها نخست بشوی ای كه از خوردنی‌ها بشست كسی را كه نام آمد اندر میان به نیكوترین نام و نعتش بخوان چو همواره گویی كه مردم خرند مبر ظن كه نامت چو مردم برند چنان گوی سیرت به كوی اندرم كه گفتن توانی به روی اندرم وگر شرمت از دیده ناظرست نه ای بی‌بصر، غیب دان حاضرست؟ نیاید همی شرمت از خویشتن كز او فارغ و شرم داری ز من؟   او در حكایت دیگری كه در بوستان، باب پنجم در رضا آمده، چنین می‌سراید: شنیدم كه نابالغی روزه داشت به صد محنت آورد روزی به چاشت به كتابش آن روز سائق نبرد بزرگ آمدش طاعت از طفل خرد پدر دیده بوسید و مادر سرش فشاندند بادام و زر بر سرش چو بر وی گذر كرد یك نیمه روز فتاد اندر او ز آتش معده سوز بدل گفت اگر لقمه چندی خورم چه داند پدر غیب یا مادرم؟ چو روی پسر در پدر بود و قوم نهان خورد و پیدا بسر برد صوم كه داند چو در بند حق نیستی اگر بی وضو در نماز ایستی؟ پس این پیر ازان طفل نادان ترست كه از بهر مردم به طاعت درست كلید در دوزخ است آن نماز كه در چشم مردم گزاری دراز اگر جز به حق می‌رود جاده‌ات در آتش فشانند سجاده‌ات   شیخ اجل در حكایت دیگری كه در بوستان باب دوم در احسان آمده، می‌گوید: به سرهنگ سلطان چنین گفت زن كه خیز ای مبارك در رزق زن برو تا ز خوانت نصیبی دهند كه فرزند كانت نظر بر رهند بگفتا بود مطبخ امروز سرد كه سلطان به شب نیت روزه كرد زن از ناامیدی سر انداخت پیش همی گفت با خود دل از فاقه ریش كه سلطان از این روزه گویی چه خواست؟ كه افطار او عید طفلان ماست خورنده كه خیرش برآید ز دست به از صائم الدهر دنیا پرست مسلم كسی را بود روزه داشت كه درمنده‌ای را دهد نان چاشت وگرنه چه لازم كه سعیی بری ز خود بازگیری و هم خود خوری؟   این شاعر قرن هفتم در غزلی با مطلع «نگفتم روزه بسیاری نپاید» چنین می‌سراید: نگفتم روزه بسیاری نپاید ریاضت بگذرد سختی سر آید پس از دشواری آسانیست ناچار ولیكن آدمی را صبر باید رخ از ما تا به كی پنهان كند عید هلال آنك به ابرو می‌نماید سرابستان در این موسم چه بندی درش بگشای تا دل برگشاید غلامان را بگو تا عود سوزند كنیزك را بگو تا مشك ساید كه پندارم نگار سروبالا در این دم تهنیت گویان درآید سواران حلقه بربودند و آن شوخ هنوز از حلقه‌ها دل می‌رباید چو یار اندر حدیث آید به مجلس مغنی را بگو تا كم سراید كه شعر اندر چنین مجلس نگنجد بلی گر گفته سعدیست شاید   استاد سخن در غزل دیگری با مطلع «صبحدم خاكی به صحرا برد باد از كوی دوست» می‌گوید: دیگران را عید اگر فرداست ما را این دمست روزه داران ماه نو بینند و ما ابروی دوست سعدی در غزلی با مطلع «آن به كه چون منی نرسد در وصال دوست» می‌گوید: ای دوست روزهای تنعم به روزه باش باشد كه در فتد شب قدر وصال دوست دور از هوای نفس، كه ممكن نمی‌شود در تنگنای صحبت دشمن، مجال دوست او در حكایتی با مطلع «در این شهرباری به سمعم رسید» می‌گوید: ز من پرس فرسوده‌ روزگار كه بر سفره حسرت خورد روزه‌دار   همچنین سعدی در غزلی با مطلع «این بوی روح‌پرور از آن خوی دلبرست» در تشبیهی، انتظار را چون پژواك صدای الله اكبر برای روزه‌دار توصیف می‌كند: بازآ كه در فراق تو چشم امیدوار چون گوش روزه‌دار بر الله اكبرست او در یكی از قطعات خود می‌گوید: تشنه سوخته در چشمه روشن چو رسید تو مپندار كه از سیل دمان اندیشد ملحد گرسنه و خانه خالی و طعام عقل باور نكند كز رمضان اندیشد همچنین سعدی در غزل با مطلع «درخت غنچه برآورد و بلبلان مستند» می‌گوید: كسان كه در رمضان چنگ می‌شكستندی نسیم گل بشنیدند و توبه بشكستند شیخ اجل در غزل «سرو چمن پیش اعتدال تو پستست» می‌گوید: توبه كند مردم از گناه به شعبان در رمضان نیز چشم‌های تو مستست   سعدی در قصیده‌ای با نام «در وداع ماه رمضان» در وصف بركات این ماه را می‌سراید: برگ تحویل می‌كند رمضان بار تودیع بر دل اخوان یار نادیده سیر، زود برفت دیر ننشست نازنین مهمان غادر الحب صحبةالاحباب فارق‌الخل عشرة الخلان ماه فرخنده، روی برپیچید و علك السلام یا رمضان الوداع ای زمان طاعت و خیر مجلس ذكر و محفل قرآن مهر فرمان ایزدی بر لب نفس در بند و دیو در زندان تا دگر روزه با جهان آید بس بگردد به گونه گونه جهان بلبلی زار زار می‌نالید بر فراق بهار وقت خزان گفتم انده مبر كه بازآید روز نوروز و لاله و ریحان گفت ترسم بقا وفا نكند ورنه هر سال گل دمد بستان روز بسیار و عید خواهد بود تیر ماه و بهار و تابستان تا كه در منزل حیات بود سال دیگر كه در غریبستان خاك چندان از آدمی بخورد كه شود خاك و آدمی یكسان هردم از روزگار ما جزویست كه گذر می‌كند چو برق یمان كوه اگر جزو جزو برگیرند متلاشی شود به دور زمان تاقیامت كه دیگر آب حیات بازگردد به جوی رفته روان یارب آن دم كه دم فرو بندد ملك الموت واقف شیطان كار جان پیش اهل دل سهلست تو نگه‌دار جوهر ایمان     گردآورى: گروه فرهنگ و هنر سيمرغ /culture منبع: farsnews.com   مطالب پیشنهادی: شهریار: من اگر روزه بگیرم رطب آید سر بازار سنت‌های دوست‌داشتنی و فراموش شده ماه رمضان رمضان در فرهنگ عامه آرایه‌های ادبی رمضان در آینه شعر و ادب ایرانی رمضان ایرانی و آیین‌های فراموش شده  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 453]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن