تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813259761




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به مناسبت شهادت كريم اهل بيت؛ مصداق گوساله پرستي مردم در زمان امام حسن(ع)


واضح آرشیو وب فارسی:شبكه خبر دانشجو: به مناسبت شهادت كريم اهل بيت؛ مصداق گوساله پرستي مردم در زمان امام حسن(ع)
صلح امام حسن (ع) ريشه در فساد اعتقادي مسلماناني دارد كه در جريان سقيفه به جاي برگزيدن امام عالم و عادل به سمت امام جاهل رفتند، اين گرايش مردم به باطل مصداق گوساله‌پرستي است.


گروه دين و انديشه «خبرگزاري دانشجو»، حامد صارم؛ هنگامي كه به زندگي انسان ها مي‌نگريم، حقيقتا انسان‌هاي بزرگ كم نيستند؛ انسان‌هايي كه براي ملت‌هاي خودشان تبديل به اسطوره شده‌اند و اي بسا كه به علت اين اسطوره شدن، در مورد اين افراد زياده‌روي هم شده باشد و بعضا از اسطوره هم فراتر و تبديل به افسانه شده باشند و در مورد اين اسطوره‌هاي افسانه‌اي بسيار سخن رانده شده و كتاب نوشته شده است.

شخصيتي در بلنداي هستي

اين بار سخن از شخصيتي است كه آنچنان در بلنداي هستي ايستاده است كه مداحي را ياراي رسيدن به كنه و نهايت صفت او نيست – جامعه كبيره - و كسي و چيزي را خداوند در اين عالم خلق نكرده است كه بتوان آن شخصيت سترگ را با او مقايسه كرد – معاني الاخبار- و راستي چگونه مي‌توان به نهايت وصف او رسيد يا او را با احدي از انسان‌هاي معمولي قياس كرد، در حالي كه او مجتبي است.

خداوند او را برگزيده است و او را اختيار كرده است براي وحيش و قلب او را ظرف مشيتش قرار داده است؛ پرواضح است كه هر عاقلي هنگامي كه او را با اين مناقب مي‌نگرد عقلش چيز ديگري جز خضوع و اطاعت از او را حكم نمي‌كند؛ چرا كه او اراده‌اش و مشيتش، مشيت خداوند است، پس اطاعت او اطاعت از خداوند است و رضايت او رضايت خداوند مي‌باشد.

اراده امام اراده خداوند است

آيا مي‌توان اين شخصيت بزرگ را كه اگر تمام عقلاء جمع شوند شأني از شئون او را نمي‌توانند وصف كنند – خطبه امام رضا در مرو - مورد نقد قرار داد؟ آيا مي‌توان پرسيد كه چرا دست به شمشير نبرده است؟ چرا صلح كرده است؟ چرا و چرا و چرا؟؟

قطعا هر سوالي كه در مورد او مي‌شود نبايد فراموش كرد كه او را خداوند براي هدايت مخلوقاتش فرستاده است پس ما بايد خود را با او تطبيق دهيم نه او با ما! اگر اين نكته در نظر گرفته شود جهت اين سوالات عوض مي‌شود آنگاه از اين سوالات دنبال يافتن هدايت در سيره ايشان هستيم نه دنبال خرده‌گيري و نقد و صد البته نبايد شبهات مخالفين را بي‌پاسخ قرار داد.

وقايعي كه در صدر اسلام و در زمان حيات امام حسن عليه السلام افتاد بسيار مهم و حائز اهميت است، اما فقط به گوشه‌اي بسيار كوچك از آن اشاره مي‌شود تا شايد بتوانيم در پرتو آن راه هدايت را روشن‌تر ببينيم.

مفاد صلح نشانه ترس و عجز معاويه

يكي از مهم‌ترين وقايع، صلح با كسي بود كه در لسان پيامبر خدا ملعون بود؛ كه اين صلح تا اين زمان سئوال برانگيز بوده است و تحليل‌گران تحليل‌هاي بسياري را در مورد اين صلح انجام داده اند كه علت صلح چه بود؟ آيا واقعا اين صلح قبول شكست بود يا خود تحميل شكست به دشمن بود؟ هر چند از مفاد صلحنامه بر مي‌آيد كه امام حسن عليه السلام از موضع قدرت وارد صلح شدند و شرايطي را كه در صلح نامه آوردند نشان از عجز و ترس دشمن است.

امام حسن عليه السلام در خطبه‌اي علت قبول صلح را عهد شكني مردم در تبعيت از امام واجب الاطاعه اعلام مي‌دارد و به عاقبت شوم پشت كردن به امامي كه از طرف خداوند منصوب است اشاره مي‌كند.

ياري امام زمان بركات را بر مردم نازل مي‌كند

امام حسن مي فرمايد: به خداوند قسم ياد مى‏كنم، اگر مردم با من بيعت مى‏كردند و مرا اطاعت مى‏كردند و مرا يارى مى‏نمودند آسمان قطرات بارانش را و زمين بركتش را به آنان ارزانى مى‏داشت، و تو اى معاويه در خلافت طمع نمى‏كردى‏.

اين در حالى است كه پيامبر صلى اللَّه عليه و آله فرموده: «هيچ‌گاه امّتى امر خود را به كسى نمى‏سپارند كه در بين آنان عالم‏تر از او باشد مگر آنكه كارشان همچنان رو به پائين‏ مى‏رود تا آنجا كه به دين گوساله پرستان برسند»! بنى اسرائيل هارون را رها كردند و به گوساله رو آوردند، در حالى كه مى‏دانستند هارون خليفه موسى است. اين امّت هم على را رها كردند در حالى كه از پيامبر صلى اللَّه عليه و آله شنيده بودند كه به على عليه السّلام مى‏فرمود: «تو نسبت به من بمنزله هارون نسبت به موسى هستى بجز نبوّت، كه پيامبرى بعد از من نيست.»

انحراف اعتقادي كه منجر به صلح شد

در اين خطبه حضرت اشاره به انحراف عظيم اعتقادي كه در مردم اتفاق افتاده است، مي‌كند و شايد اين بيان حضرت بهترين پاسخ باشد براي اين سوال كه چرا مردم دست از ياري امام زمانشان برداشتند؟ چرا مردم كوفه با توجه به شناختي كه از فسق و خيانت معاويه داشتند به خاطر مطامع دنيايي معاويه را ياري كردند؟

محبت گوساله در دل عهد شكنان

آري طبق فرموده امام حسن مجتبي اين انحراف ريشه در اعتقادات مردم داشت؛ يعني سپاهيان قبل از آنكه فريب زر و سكه معاويه را بخورند، دچار فساد در اعتقاد شده بودند و اين فساد ريشه در سقيفه داشت؛ آنجا كه امام بر حق را كنار زدند و به جاي بيعت با عالم با جاهل بيعت كردند.

جاي تعجب نيست كسي كه در دل او محبت گوساله باشد و گوساله پرست باشد، هيچ گاه به ياري خداوند و خليفه خداوند نخواهد شتافت و با توجه به آيات قرآن امام مجتبي سري از اسرار قرآن را براي ما بيان مي‌كند كه اين سنت خداست هرگاه كه از پذيرش ولايت ولي برحق سر باز بزنيم، بي‌شك تحت ولايت گوساله هستيم و گوساله‌پرست شديم همچنان كه امت موسي از پذيرش ولايت هارون كه منصوص من الله بود سر باز زدند و در نهايت گوساله پرست شدند.

پاره شدن كفن

امام حسن عليه السلام با توجه به علم امامت مي‌دانستند كه دشمنان در تشيع جنازه او چه جسارتي خواهند كرد و مي‌دانستند آن چنان بر جسم مطهر ايشان تير باران مي‌كنند تا جايي كه كفن حضرت هم پاره پاره خواهد شد –زيارت جامعه ائمه مومنين- اما با اين تشيع جنازه و جسارت دشمن مصداق گوساله در اين امت مشخص شد تا در اين امت راه هدايت و خداپرستي از راه ضلالت و گوساله پرستي جدا و آشكار باشد.

حكومت عدل امام زمان به دست گوساله‌پرستان محقق نخواهد شد

از آنجا كه قرآن براي همه زمان‌ها نازل شده است بايد متنبه باشيم كه حكومت عدل امام زمان عليه السلام توسط عده‌اي كه به تعبير قرآن گوساله‌پرست شده‌اند تحقق نخواهد يافت و بر خود نهيب زنيم كه در زندگي سياسي و اجتماعي و ... تحت ولايت امام زمان هستيم يا دچار انحرافي كه قوم حضرت موسي به آن دچار بودند.

دوشنبه|ا|3|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبكه خبر دانشجو]
[مشاهده در: www.snn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 571]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن