تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيت فاسد شود، بلا و گرفتارى پيش مى آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816023195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آمار توليد علم در 22 كشور جهان


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: آمار توليد علم در 22 كشور جهان
آموزش > عالي - همشهري آنلاين:
رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري، گفت: پايگاه تامسون رويترز در ماه ژوئيه سال 2011 ميلادي ايران را در بين ستاره‌ هاي در حال ظهور در حوزه محيط زيست و اكولوژي و در رشته هاي مهندسي دارنده بالاترين استنادها معرفي كرده است.

جعفر مهراد در گفتگو با مهر، با بيان اينكه نظام هاي مختلفي در جهان وجود دارند كه براساس اهدافي كه دنبال مي كنند، عملكرد پژوهشي دانشمندان، مؤسسات آموزش عالي و تحقيقاتي، كشورها و نشريات علمي را مورد سنجش قرار مي دهند، اضافه كرد: بخش مهم اطلاعات مورد استفاده براي رتبه بندي و سنجش از استنادهاي مقاله هاي نشريات معتبر بين المللي استخراج مي شود.

وي به تعريف مولفه استناد پرداخت و گفت: استناد مؤلفه اي است كه نظام ارزيابي بر اساس تعداد دفعاتي كه به طور متوسط يك مقاله مورد استناد قرار مي گيرد عمل سنجش را به انجام مي رساند. بر اين اساس، فرآورده هاي يك نظام رتبه بندي از راه هاي مختلف عملكرد پژوهشي كشورها را مورد مطالعه قرار مي دهند.

تعريف پايگاه ISI يا تامسون رويترز

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام، با اشاره به پايگاه تامسون رويترز يا به اصطلاح ISI، اظهار داشت: اين پايگاه نظامي با فرآورده هاي مختلف است كه 8005 نشريه را در بخش علوم و 2678 نشريه را در بخش علوم اجتماعي در پايگاه هاي اطلاعاتي خود پردازش مي كند.

به گفته مهراد، پايگاه تامسون رويترز در مقايسه با پايگاه اسكوپوس كه نزديك به 20000 نشريه علمي دارد از جهت پوشش اطلاعات كوچكتر است، بنابراين جايگاه كشورها، مؤسسات، نشريات و دانشمندان به طور طبيعي در مقايسه با اسكوپوس متفاوت خواهد بود و اين تفاوت دليلي بر ضعف يا نقص مؤلفه هاي ياد شده به حساب نمي آيد.

رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري، در ادامه سخنان خود با اعلام خبر انتشار آمار توليد علم براي سال 2011 در پايگاه تامسون رويترز، تاكيد كرد: در سال گذشته، كشورهاي آمريكا، چين، انگلستان، آلمان و ژاپن پنج كشور برتر جهان از نظر توليد علم بودند.

مهراد در بخش ديگر سخنان خود با اشاره به رتبه ايران كه 4 پله بعد از تركيه قرار دارد، خاطر نشان كرد: به طوري كه مشاهده مي‌شود فاصله ايران با تركيه، كه دو كشور برتر منطقه از نظر توليد علم‌اند، 4 رتبه است. اما، اين تفاوت چندان مهم نيست، زيرا از يك طرف پوشش اندك نشريات در پايگاه تامسون رويترز و از طرف ديگر قرار گرفتن تعداد زيادي از كشورهاي توسعه يافته از اروپا بعد از رتبه 22، كه در سال 2010 به ايران تعلق دارد، نشان مي‌دهد كه جايگاه فعلي ايران به ويژه در سال 2011 با دو پله صعود به رتبه 20 دست يافته است مقبول و در خور توجه است.

وي ادامه داد: اگر بخواهيم كشورهاي بعد از ايران را نام ببريم به ترتيب اتريش، دانمارك، رژيم اشغالگر قدس، يونان، فنلاند، پرتغال، نروژ و جمهوري چك رتبه‌هاي 23 تا 30 توليد علم جهان را به خود اختصاص داده اند.

وضعيت توليد علم در سال 2011

به گفته رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري، در سال 2011 وضعيت توليد علم متفاوت است. حتي، در بين 5 كشور برتر توليد كننده علم، در اين سال، جابه جايي صورت گرفته است.

وي با اشاره به رتبه اين كشورها، گفت: آمريكا با 442 هزار و 378 مقاله حدود 34/30 درصد از كل توليد علم جهان را منتشر كرده است. در حاليكه رتبه دوم جهان در سال 2011 به جمهوري خلق چين تعلق دارد.

مقايسه جايگاه كشورها در توليد علم به تفكيك مقاله

مهراد ادامه داد: كشور آلمان در اين سال نسبت به انگلستان كه در سال 2010 مقام سوم را در دست داشت پيشي گرفته و ژاپن نيز آلمان را نسبت به سال 2010 پشت سر گذاشته است. بدين ترتيب، ميزان توليدات علمي اين كشورها در سال 2011 به ترتيب چين 171هزار و 634 مقاله (77/11 درصد)، آلمان 107 هزار و 89 مقاله (34/7 درصد)، اسپانيا 81 هزار و 681مقاله (6/5 درصد)، و انگلستان 73 هزار و 573 مقاله (05/5 درصد) از كل توليد علم دنيا است.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام، با اشاره به كشورهايي كه صاحب رتبه‌هاي 6 تا 10 توليد علم در جهان هستند، گفت: اين رتبه ها كه به ترتيب به فرانسه، كانادا، ايتاليا، اسپانيا، و استراليا تعلق دارد نشان مي دهد كه در دو سال بررسي تفاوتي ميانشان مشاهده نمي‌شود.

به گفته مهراد بعد از رتبه 10 به ترتيب كشورهاي كره جنوبي، هندوستان، هلند، برزيل، تايوان، (رتبه 15) كه اين جايگاه در سال 2010 به روسيه تعلق داشت. سويس، روسيه، تركيه، سوئد و ايران (رتبه 20 در مقايسه با سال 2010 كه داراي رتبه 22 بود) قرار دارند.

مقايسه اي ديگر ميان ايران و تركيه

وي ادامه داد: تركيه در سال 2011 ميلادي 23 هزار و 916 مقاله (64/1 درصد) و ايران در همين سال 21 هزار و 38 مقاله (44/1 درصد) از كل توليد علم جهان را منتشر كرده‌اند. اهميت اين مقايسه در اين واقعيت نهفته است كه فاصله موجود يعني اين دو كشور در منطقه اندك شده و بدين ترتيب حتي اگر مبناي مقايسه توليدات علمي براي نيل به رتبه اول در سند چشم انداز ايران 1404، پايگاه تامسون رويترز باشد، دست يافتني است.

سرپرست پايگاه استنادي جهان اسلام، با اشاره به جايگاه ايران بعد از لهستان و بلژيك، اظهار داشت: در سال 2011، جمهوري اسلامي ايران كشورهاي لهستان وبلژيك را پشت سر گذاشته است. سپس، بعد از اين دو كشور كه به ترتيب داراي جايگاه 21 و 22 توليد علم جهان‌اند، كشورهاي دانمارك با 14 هزار و 417 مقاله، اتريش با 14 هزار و 367 مقاله، رژيم اشغالگر قدس با 13 هزار و 155 مقاله، يونان با 11 هزار و 871 مقاله، ‌پرتغال با 11 هزار و 227 مقاله، نروژ با 10 هزار و 847 مقاله، فنلاند با 10 هزار و 811 مقاله و جمهوري چك با 10 هزار و 86 مقاله قرار دارند.

مهمترين ويژگي ايران در رشته هاي مهندسي

به گفته رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري، در ماه سپتامبر سال 2011 ميلادي ايران جزو كشورهايي است كه از آن در دو حوزه علمي به عنوان ستاره در حال ظهور نام برده شده است. پايگاه تامسون رويترز با معرفي ايران در رشته‌هاي مهندسي و ميكروبيولوژي ايران را به عنوان كشوري كه در اين دو رشته بيشترين استنادها را در بازه زماني مورد اشاره دريافت كرده معرفي كرده است. ويتنام و پاكستان نيز از يك چنين خصيصه‌اي برخوردار بوده‌اند.

ايران ستاره نو ظهور در حوزه محيط زيست

مهراد خاطر نشان كرد: پايگاه تامسون رويترز در ماه ژوئيه سال 2011 ميلادي ايران را در بين ستاره‌ هاي در حال ظهور در حوزه محيط زيست و اكولوژي كشوري پراستناد معرفي كرده است.

وي گفت: مفهوم اين عبارت آن است كه انتشارات علمي ايران در رشته محيط زيست و اكولوژي از استنادهايي كه دريافت كرده از حد آستانه بيشتر است. در رشته بيولوژي مولكولي و ژنتيك نيز موضوع استناد به انتشارات علمي ايران در ماه مـِي سال 2011 قابل توجه و ايران همسان با 20 كشور پراستناد جهان جزو كشورهايي معرفي شده است كه از آن به عنوان ستاره‌هاي در حال ظهور ياد مي‌شود.

يکشنبه|ا|2|ا|بهمن|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 138]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن