تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821223117




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به سفر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران به لبنان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به سفر وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران به لبنان
بيروت - سيد"محمد حسيني" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران كه صبح روز دوشنبه براي سفري چهار روزه وارد بيروت شده بود، بامداد امروز جمعه لبنان را ترك كرد، اين سفر بازتاب گسترده اي در رسانه هاي اين كشور داشت.


به گزارش ايرنا از بيروت، در اين گزارش نگاهي اجمالي به مهمترين ديدارها و دستاوردهاي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان به لبنان خواهيم داشت.

حسيني را در اين سفر، "شاه آبادي" معاون هنري، فداكار معاون اداري مالي و جمعي ديگر از مديران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همراهي مي كردند.

همچنين همراه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، جمعي از هنرمندان كشورمان از جمله اعضاي گروه موسيقي "دل گشا" براي اجراي برنامه وارد فرودگاه رفيق حريري بيروت شدند.

** ورود به لبنان

سيدمحمد حسيني در بدو ورود به بيروت مورد استقبال وزير فرهنگ لبنان قرار گرفت و در فرودگاه رفيق حريري به خبرنگار ايرنا در بيروت گفت: ملاقات با مقامات سياسي و فرهنگي لبنان و شركت در همايش اسلام و مسيحيت از جمله مهمترين برنامه هاي اين سفر است.

وي گفت وگو با وزير فرهنگ لبنان براي توسعه همكاري هاي فرهنگي و سينمايي و افزايش مشاركت هاي جدي بين طرفين را از ديگر رئوس برنامه هاي سفر خود خواند.

وزير فرهنگ لبنان نيز در گفت وگو با ايرنا تاكيد كرد: از سفر آقاي حسيني به لبنان بسيار خوشحال هستم.

وي افزايش همكاري ها و بهبود روابط فرهنگي ميان دو كشور را از مهمترين اهداف اين سفر ارزيابي كرد.

** حضور درگلزار شهداي مقاومت لبنان

سيد" محمد حسيني" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران در اولين ساعات حضورش در لبنان، با حضور در گلزار شهداي مقاومت اسلامي در اين كشور به مقام شامخ شهيد عماد مغنيه از فرماندهان نظامي و ساير شهداي حزب الله اداي احترام كرد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان در اولين برنامه سفر خود صبح روز دوشنبه به همراه "غضنفر ركن آبادي" سفير كشورمان و پدر شهيد مغنيه بر سر مزار شهداي مقاومت حاضر شد و طي سخناني گفت: خون شهيدان باعث ارتباط ميان تمامي فرزندان امت اسلامي است و شهيد عماد مغنيه طي مجاهدتهايش در دفاع مقابل رژيم صهيونيستي در امتداد مسير پيروزي بر دشمنان قدم بر مي‌داشت.

حسيني در ادامه با اشاره به شهداي بزرگ مقاومت حزب الله لبنان از جمله شهيد سيد" عباس موسوي" و شيخ" راغب حرب" گفت: بايد به روح اين شهداي بزرگ و روحيه جهادي كه آنان در ميان امت اسلام ترويج دادند، درود بفرستيم.

** ديدار با نخست وزير لبنان

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي روز دوشنبه به همراه "غضنفر ركن آبادي" سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان و ديگر اعضاي هيأت ايراني با نجيب ميقاتي نخست وزير لبنان در محل كاخ نخست وزيري لبنان ديدار و گفتگو كرد.

در اين ديدار درباره سير روابط فرهنگي و هنري ميان ايران و لبنان و نحوه تقويت آنها و اجراي تفاهم نامه هاي همكاري ميان دو كشور بحث و گفتگو شد.

"نجيب ميقاتي" نخست وزير لبنان در ديدار با وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان ثبات در منطقه را امري مهم دانسته و گفت: جمهوري اسلامي ايران نقش مهم و سازنده اي را در خصوص تحكيم ثبات در منطقه ايفا مي كند.

نخست وزير لبنان در اين ديدار ضمن خوش آمد گويي به حسيني، تداوم اين گونه سفرها ميان دو كشور را مهم دانست و خواستار افزايش ديدارهاي دو جانبه شد.

نجيب ميقاتي با تقدير از نقش منطقه اي ايران، تلاش هاي كشورمان در راستاي تقريب مذاهب و اديان را ستود و گفت: بايد نقاط مشترك پر رنگ شده و اختلافات بين مذاهب و اديان كنار گذاشته شود.

وي براي تحكيم روابط ميان دو كشور اعلام آمادگي كرد و گفت: "هنر و مسائل فرهنگي از اهميت بالايي در ارتقا روابط برخوردار است. لذا ما آمادگي خود را براي گسترش روابط فرهنگي با ايران اعلام مي كنيم."

حسيني نيز در جمع خبرنگاران، اين ديدار را پر اهميت و مفيد خواند و افزود: "در اين ديدار مسايل مختلف فرهنگي و هنري مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و جا دارد كه از تلاشها و پيگيري دولت لبنان در اجراي تفاهم نامه هاي همكاري با ايران كه در سال گذشته به امضا رسيد، تشكر كنم."

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان با اشاره به اينكه "ايران بر گسترش روابط فرهنگي و هنري با لبنان تأكيد مي كند"، تصريح كرد: ما همچنان برنامه ها و طرح هاي زيادي براي پياده كردن تفاهم نامه ها پيش رو داريم.

حسيني تأكيد كرد: "ما در اين ديدار بر آمادگي ايران براي همكاري در تمام زمينه هاي فرهنگي و هنري و استقبال از هنرمندان لبناني جهت شركت در جشنواره ها و نمايشگاه هاي هنري كه به صورت دوره اي در ايران برپا مي شود، تاكيد كرديم."

وي ادامه داد: "همچنين در مقابل از استقبال و آمادگي نخبگان فرهنگي، هنري و فكري جمهوري اسلامي ايران جهت مشاركت در كليه فعاليت ها، جشنواره ها و نمايشگاه هاي فرهنگي و هنري لبنان خبر داديم."

وي در مورد هدف سفر خود به لبنان گفت كه با هدف مشاركت در اولين كنفرانس بين المللي اسلام و مسيحيت به لبنان سفر كرده است.

وي با اشاره به پيشينه روابط فرهنگي و هنري ميان ايران و لبنان ادامه داد روابط فكري و فرهنگي و تمدن ايران و لبنان حاصل عصر حاضر نيست بلكه روابطي است كه به زمان هاي قديم باز مي گردد و همكاري ها و همايش هاي فكري و علمي زيادي از ساليان قديم ميان نخبگان ايران و لبنان وجود داشته است.

وزير فرهنگ و ارشاد گفت: "ما به ايجاد اين نوع حركت ها و همكاريهاي فكري در عصر حاضر با هدف تقويت روابط فكري و فرهنگي ميان دو كشور ايمان داريم."

** ديدار با رييس مجلس لبنان

سيد"محمد حسيني" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي عصر دوشنبه با "نبيه بري" رئيس مجلس نمايندگان لبنان ديدار كرد.

رئيس مجلس لبنان تأكيد كرد: امروز نبرد اصلي در دنيا ميان دو عقيده و طرز تفكر است كه ايران و آمريكا در دو طرف آن قرار دارند و در اين رويارويي، بهره‌گيري از امكانات و توانمندي‌هاي فرهنگي، هنري و رسانه‌اي براي ابلاغ پيام انقلاب اسلامي و مقاومت به جهانيان، ضروري است.

در اين ديدار رييس مجلس نمايندگان لبنان با اشاره به روابط بسيار خوب و قديمي بين مردم، شيعيان و انديشمندان لبنان و ايران گفت: هيچ كس نتوانسته اين ارتباطات عميق فرهنگي را سست كند و همواره رودخانه‌اي از انديشه و فكر بين دو كشور در جريان بوده است.

نبيه بري با ابراز تسليت به مناسبت شهادت شهيد احمدي روشن، اظهار داشت: دشمنان نمي‌خواهند هيچ چراغ اميدي از علم و دانش و شكوفايي در كشورهاي اسلامي وجود داشته باشد و كينه خود را از طريق ترور نيروهاي متخصص بروز مي‌دهند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز در پاسخ تأكيد كرد: ما اين ترورها را دليل عجز و ناتواني آنها و شكست توطئه‌ها و برنامه‌هاي آمريكا و اسرائيل در منطقه و جهان مي‌دانيم كه با تهديد و تحريم نتوانستند مانع رشد جمهوري اسلامي ايران شوند.

حسيني با مهم توصيف كردن نقش مجالس نمايندگان دو كشور در حمايت از توسعه روابط موجود افزود: گرچه از دست دادن يك دانشمند، خسارت بزرگي است اما اين‌گونه اقدامات تأثيري جز مصمم‌تر كردن جوانان و دانشمندان ايران براي ادامه راه اين شهيدان ندارد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ، پيام انقلاب اسلامي را همان پيام اهل‌بيت عليهم‌السلام عنوان كرد و حركت بيداري اسلامي در دنيا را متأثر از مقاومتي دانست كه از انقلاب اسلامي ايران نشأت گرفته و در مقاومت لبنان در جنگ 33 روزه تبلور يافته است.

** شركت در همايش اسلام و مسيحيت

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: تمام درگيري‌ها و كشمكش هاي موجود ميان مسلمانان يا مسيحيان و يا درگيري بين آنها، ارتباطي به اسلام و مسيحيت ندارد بلكه يك حالت غير معمول است كه اميدوارم با حركت تمدن ساز امت از بين برود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دوشنبه شب طي سخناني در همايش "اسلام و مسيحيت و چالش هاي پيش رو" كه توسط رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي در هتل كورال بيچ بيروت برگزار شد، گفت: كشورهاي عربي و اسلامي در حوزه تمدن واحدي زندگي مي كنند و تمام ساكنان اين حوزه از هر دين و مذهبي، فرزندان اين تمدن هستند.

وي با اشاره به اينكه علاوه بر مسلمانان، مسيحيان، يهودي ها، زرتشتي ها و صابئين نيز در ساختن اين تمدن سهيم بودند، افزود: اين همزيستي ميان اديان به بهترين وجه برقرار بوده و تاكنون نيز برقرار است مگر آن تحريك ها و دشمني هايي كه تحت شعار صليبيت و صهيونيست به عمل آمده است.

حسيني با تاكيد بر اينكه همزيستي ديني در جهان اسلام نياز به مطالعات جداگانه اي داشته تا مروت اسلام و مروت اديان الهي را روشن كند، اظهار داشت: تمام اديان الهي بر اساس رهايي انسان از خود پرستي و تنگ نظري و بر اساس تكامل خصلت هاي خداگونه استوار هستند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در بخشي از سخنان خود با تاكيد بر اينكه غرب نبايد خود را مدافع مسيحيان در جهان اسلام بداند، خاطر نشان كرد: مسيحيان در جهان اسلام بايد از ارزش هاي مسيحي پايمال شده به نام آزادي و مبارزه با تروريسم دفاع كنند.

وي افزود: امروز در غرب انواع انحرافات و زشتي ها و ضد ارزشهاي انساني از قبيل هم جنس بازي، شبكه هاي فحشا، سايت هاي بي بند و باري و بي عفتي، انحصار ثروت ها به دست اقليت و تبعيض طبقاتي و نژادي، لشكر كشي به كشورها و قتل بي گناهان و تهديد كشورهاي مستقل و امثال اينها ديده مي شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر اينكه در شرايط ضعف، تمدن سازي با انواع بيماري ها همراه بوده است، ادامه داد: در اين خصوص در آيه اي از قرآن مي خوانيم "آنهايي كه از عبادت طاغوت دور شده و به سوي خدا روي آورده، به آنان مژده ده؛ مژده به آن بندگاني كه گفتار را گوش داده و بهترين را انتخاب مي كنند".

وي با اشاره به اينكه از جمله عوامل عقب ماندگي، احساس ذلت، شكست روحي، تسلط طاغوتيان و بي هويتي است، ادامه داد: اين عوامل باعث ضعف، زبوني، رخوت، بي همتي و تسليم طلبي مي شوند.

حسيني گفت: اين بيداري كه جهان عرب و اسلام را فرا مي گيرد، از بازگشت حيات به اين امت خبر مي دهد؛ اگر اين بيداري توانست از دخالت جباران، مستبدان، از عقب نشيني ضعفا و از تخريب متعصبان و جاهلان نجات پيدا كند، حيات را به امت باز مي گرداند و همراه آن شاهد همزيستي ها و همكاريها در چارچوب منظومه تمدني ما خواهيم بود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه گفت: در اين عصر ما شاهد خدمات بزرگ مسيحيان لبناني به زبان و ادبيات عرب دوشادوش مسلمانان هستيم و اين نشان ديگري بر وحدت حوزه تمدني و وابسته بودن ملت هاي آن با همه اديان و مذاهب و نژادها به ريشه فرهنگي واحدي است.

به گفته وي، اگر جهان اسلام به حيات خود باز گردد، مي تواند بهترين نمونه فرهنگ همزيستي ديني و روابط انساني را به جهان ارايه دهد.

در اين مراسم "عباس الحلبي" رييس گروه عربي گفت وگوي اسلامي، سيد "محمد حسين رييس زاده" رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران، شيخ "نعيم حسن" شيخ عقل دروزيان لبنان، شيخ "عبد الامير قبلان" مسئول مجلس اعلاي شيعيان لبنان، "محمد رشيد قباني" مفتي اهل تسنن لبنان، "بشاره راعي" رهبر مسيحيان ماروني لبنان و "نبيه بري" رييس مجلس لبنان سخنراني كردند و يا پيام آنها قرائت شد.

** سياست به انزوا كشاندن ايران با شكست مواجه شده است

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه ديدار هاي خود از لبنان با اشاره به روابط خارجي مناسب كشورمان با بسياري از كشورهاي جهان گفت: به رغم تلاش استكبار جهاني براي به انزوا كشاندن ايران، امروز روابط خوبي با كشورهاي گوناگون داريم.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دوشنبه شب در جمع خبرنگاران در بيروت پيرامون همزماني سفر خود به لبنان با سفر "احمد داوداوغلو" وزير خارجه تركيه و "بان كي مون" دبيركل سازمان ملل به اين كشور گفت: اين تحركات بين المللي همواره در سطح منطقه وجود داشته و ايران همواره مواضع خود را به صورت شفاف و روشن بيان مي كند.

وي پيرامون روابط لبنان با ايران گفت: ارتباط دولت لبنان با ايران خوب است و ما بر همدلي و همبستگي در لبنان تأكيد مي كنيم.

حسيني افزود: نكته اي كه در ديدار با مسئولين لبناني مطرح شد، شهادت مهندس"احمدي روشن" يكي از نخبه هاي علمي ايران بود؛ ما از پيام تسليت آنها تشكر كرده و به دنيا اعلام مي كنيم كه اين اقدامات نمي تواند مانع از پيشرفت حركت علمي ايران شود.

وي با اشاره به روابط سياسي دو كشور تصريح كرد: روابط سياسي ايران و لبنان بسيار گرم و صميمي است و خوشبختانه وفاق و همگرايي خوبي در لبنان وجود دارد و در ملاقات با همه مسئولان لبناني بر ادامه روابط مستحكم ميان دو كشور تأكيد شد.

وزير فرهنگ و ارشاد در ادامه گفت وگوي خود اظهار داشت: وفاق و همدلي و اتحاد و همبستگي از جمله مواردي است كه همواره بر آنها تأكيد داريم و خوشبختانه ما اين مسئله را در لبنان مشاهده كرديم؛ همزيستي مسالمت آميزي كه ميان پيروان اديان مختلف در لبنان وجود دارد، نمونه و الگوي بسيار خوبي است.

وزير فرهنگ و ارشاد كشورمان با اشاره به ديدار خود با رييس مجلس لبنان گفت: ما در اين ديدار بر گسترش و توسعه روابط فرهنگي ميان دو كشور تأكيد كرديم.

وي اين ديدار را بسيارگرم و صميمي خواند و گفت: روابط و مشتركات تاريخي فراواني با لبنان داريم از اين جهت لازم است فعاليت هاي فرهنگي بيش از گذشته افزايش يابد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي تصريح كرد: در اين ديدار درباره وحدت اسلام و حوادثي كه در منطقه و به ويژه شمال آفريقا مي گذرد، بحث و گفت وگو شد.

حسيني در ادامه گفت: نبيه بري از اينكه جمهوري اسلامي ايران با همه طوايف و گروههاي لبناني در ارتباط است ابراز خرسندي كرد.

**‌ امضاي توافقنامه فرهنگي، هنري و سينمايي

در ديدار روز سه شنبه حسيني با "گابي ليون" وزير فرهنگ لبنان يادداشت تفاهم همكاري‌هاي فرهنگي هنري و سينمايي بين ايران و لبنان به امضاء طرفين رسيد.

اين موافقتنامه مشتمل بر نوزده بند حاوي تبادلات و همكاري‌هاي دو كشور در زمينه‌ فيلم‌سازي، هنرهاي تجسمي، چاپ و انتشارات، كتابخانه و نسخ خطي، محصولات فرهنگي و سينمايي، بازي‌هاي رايانه‌اي، نمايشگاه‌ها، جشنواره‌ها، برگزاري هفته‌هاي فرهنگي، كارگاه‌هاي آموزشي، سفر هنرمندان و غيره مي‌باشد.

سيد محمد حسيني در اين ديدار با اشاره به همكاري‌هاي نزديك فرهنگي موجود بين دو كشور از جمله توليدات سينمايي مشترك كه يكي از جديدترين نمونه‌هاي آن فيلم سينمايي 33 روز مي‌باشد، ابراز اميدواري كرد كه امضاء اين موافقتنامه باعث رشد و سرعت هرچه بيشتر همكاري‌ها و تبادلات فرهنگي و هنري بين دو كشور شود.

وزير فرهنگ لبنان نيز ضمن اشاره به موقعيت و رتبه عالي سينماي ايران، آمادگي خود را براي پشتيباني از اجراي مفاد موافقتنامه فيمابين و بهره‌گيري از تمام امكانات و توان موجود براي توسعه هرچه بيشتر روابط فرهنگي بين دو كشور اعلام كرد.

در اين ديدار همچنين از وزير فرهنگ لبنان براي سفر به كشورمان دعوت به عمل آمد و مجدداً تأكيد شد كه هفته فرهنگي ايران در ارديبهشت‌ماه آتي در لبنان برگزار خواهد شد و متقابلاً ايده برگزاري هفته فرهنگي لبنان در تهران نيز مورد استقبال طرفين قرار گرفت.

** ديدار با رييس جمهوري لبنان

به گزارش ايرنا، حسيني روز سه شنبه همراه "غضنفر ركن‌آبادي" سفير كشورمان در بيروت ، سيدعلي حسيني نماينده مجلس شوراي اسلامي و حميد شاه‌آبادي معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ميشل سليمان ديدار كرد.

"ميشل سليمان" رييس جمهوري لبنان در ديدار وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران ضمن درخواست ابلاغ سلام و محبت خود به محمود احمدي‌نژاد، سفر سال گذشته رييس جمهوري ايران به لبنان و تبادل موافقت‌نامه‌ها در خلال اين سفر را آغازگر فصل تازه‌اي از روابط ميان دو كشور دانست.

رئيس جمهوري لبنان از عملكرد فعال سفارت جمهوري اسلامي ايران در لبنان در جهت ارتباط و تعامل با همه احزاب و طرفهاي لبناني و تلاش‌ براي گسترش روابط دو كشور در زمينه‌هاي مختلف قدرداني كرد و برگزاري كنفرانس منطقه‌اي اسلام و مسيحيت را گامي مهم براي تقريب افكار و آراء پيروان اديان آسماني برشمرد.

وي همچنين اظهار اميدواري كرد كه لبنان در آينده نزديك پذيراي سفر وزير خارجه جمهوري اسلامي ايران به اين كشور باشد.

حسيني نيز در اين ديدار با اشاره به تأكيد رئيس جمهوري كشورمان بر تعامل نزديك با پيروان كليه اديان الهي، برگزاري كنفرانس اسلامي و مسيحيت در لبنان را در همين راستا برشمرد.

وي همچنين از امضاء يادداشت تفاهم همكاري‌هاي فرهنگي، هنري و سينمايي بين وزارتخانه‌هاي فرهنگ دو كشور ابراز خرسندي نمود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان لبنان و سوريه را بخاطر ايستادگي در خط مقدم مقاومت در برابر رژيم متجاوز صهيونيستي داراي اهميت ويژه براي جمهوري اسلامي ايران و منطقه توصيف كرد.

** توصيه حسيني به مسئولين فرهنگي حزب الله

سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي روز سه شنبه در ديدار با مسئولين موسسات فرهنگي حزب الله (مركز المعارف) خطاب به مسئولين فرهنگي حزب الله با ممتاز خواندن موقعيت لبنان در تاثير گذاري بر بيداري اسلامي افزود: زبان شما با زبان كشورهايي مانند مصر و تونس يكي است و از طريق تعامل متقابل مي توانيد تاثير خوبي بر آنها داشته باشيد.

وي با اشاره به اينكه چنين جلساتي براي همفكري و هم انديشي بسيار مفيد است، اظهار داشت: در ايران كارهاي متنوع و فراواني در زمينه هاي فرهنگي انجام شده و همكاري ميان فرهيختگان دو كشور مي تواند در پيشرفت اينگونه مسايل مفيد باشد.

وي با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در اين خصوص كه عرصه فرهنگ عرصه جهاد است، اظهار داشت: همانگونه كه در جنگ تحميلي ايران و همچنين جهاد مقاومت در لبنان، رزمندگان به جهاد مي پرداختند، فعالان در عرصه فرهنگ نيز به نوعي در ميدان جهاد فعاليت مي كنند.

حسيني همچنين با اشاره به سخني ديگر از رهبر معظم انقلاب اسلامي مبني بر اينكه مهم ترين اقتدار براي هر جامعه اي اقتدار فرهنگي است، ادامه داد: اقتدار در هر موضوع ديگري از قبيل مسايل سياسي، نظامي، صنعتي و اقتصادي لازم است اما كافي نيست، بلكه اقتدار فرهنگي است كه مي تواند ما را به آن اهدافي كه داريم برساند.

وي با تاكيد بر اينكه بر اساس آيات قرآني ما موظف هستيم كه برتري فكري و فرهنگي خود را آن هم بر اساس منطق نسبت به ديگران حفظ كنيم و در استحكام آن بكوشيم، اظهار داشت: ما بايد برتري دين اسلام را كه بر اساس منطق است با آموزه هاي ديني به دنيا ارايه دهيم و با ديدن سرمايه گذاري هاي عظيمي كه غرب در خصوص مسايل فرهنگي و رسانه اي و انتشار انديشه خود انجام مي دهد، وظيفه ما نيز در مقابل مشخص مي شود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به اقدامات گروه هاي مخالف و ضد انقلابي كه در سال هاي اوليه پيروزي انقلاب عليه جمهوري اسلامي فعاليت مي كردند، افزود: اين گروه ها هم اكنون به اروپا و آمريكا رفته اند و يك شبكه تلويزيوني يا يك رسانه اي راه انداخته و روي جوانان ما كار مي كنند و بطور منظم شاهديم كه شبكه هاي فارسي زبان يكي پس از ديگري در حال راه اندازي هستند.

حسيني با آوردن مثالي از جنگ تحميلي كه ادوات نظامي غنيمت گرفته شده از دشمن با تغيير جهت عليه عراق به كار گرفته مي شد، ادامه داد: با همين ابزارهاي فرهنگي و رسانه اي غرب بايد با آنها مقابله شود و بر اساس حديثي كه مي گويد "هدايت گسترش نمي يابد مگر از راهي كه گمراهي گسترش يافته است"، بايد به اين شيوه عمل كرد.

وي با تاكيد بر اينكه ما علاوه بر اينكه وظيفه داريم جوانان خود را در مقابل هجمه هاي فرهنگي و رسانه اي غرب حفظ كنيم، افزود: گوش هايي در سراسر جهان وجود دارند كه طالب شنيدن صداي حق هستند و بايد پياممان را به آنها نيز برسانيم.

** ديداربا چهره هاي فرهنگي،هنري ورسانه اي لبنان

حسيني روز سه شنبه در ديداري كه با چهره هاي برجسته فرهنگي، هنري و رسانه اي لبنان در محل سفارت جمهوري اسلامي ايران در بيروت داشت با اشاره به تفاهم نامه امضا شده با وزارت فرهنگ لبنان، ابراز اميدواري كرد كه همكاري هاي فرهنگي و هنري دو كشور افزايش يابد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به موج بيداري اسلامي در منطقه گفت: اين خيزش در جهان اسلام و عرب به بركت فرهنگ پايداري و مقاومت شكل گرفته است.

وي گفت: با فعاليت فرهنگي و هنري مي شود بسياري از مشكلات سياسي و اختلافات را حل و فصل و فضا را تلطيف كرد.

حسيني با اشاره به مفاهيمي از جمله عدالت، حق دوستي، ظلم ستيزي و نوع دوستي كه باور تمامي اديان است، افزود: بايد بر اين امور تاكيد شود و اگر ما با رژيم صهيونيستي مخالفت مي كنيم، به سبب ظلم و بيداد و ستم است و اگر از مردم لبنان و فلسطين دفاع مي كنيم به دليل مخالفتمان با ظلم و ستم است چرا كه احقاق حق وظيفه اي است كه بر عهده همه ماست.

وزير ارشاد با تاكيد بر اشتراكات فراوان ايران و لبنان از جمله مقاومت و پايداري، افزود: مقاومت ايران تاثير خود را بر همه كشورها گذاشته است و امروز مقابل همه تهديدها و تحريم ها ايستاده و دشمنان هيچ گونه تاثيري نمي توانند بر كشور ما داشته باشند.

وي با اشاره به خواست غرب به منظور به انزوا كشاندن ايران و جايگاه خوب اين كشور در ميان ملت هاي جهان، اظهار داشت: همانگونه كه اتحاد جماهير شوروي از هم فرو پاشيد و افول يافت، افول نظام سرمايه داري هم آغاز شده و نمي تواند به راه خود ادامه دهد و جهان به سويي خواهد رفت كه عدالت، صلح و آرامش بر آن حاكم خواهد شد.

حسيني با اشاره به نتيجه نگرفتن آمريكايي ها در توطئه هاي خود عليه جمهوري اسلامي ايران و همچنين حمايت از رژيم صهيونيستي عليه لبنان، اظهار داشت: آنها در اين جبهه نيز با پايداري ملت لبنان شكست خوردند كه اين امر در جنگ 22 روزه غزه نيز صادق بود.

"سليمان تقي الدين" رييس انجمن نويسندگان، "سميره عاصي" رييس اتحاديه ناشران ، "محمد بعلبكي" رييس اتحاديه روزنامه نگاران و "صبحي سيف الدين" رييس اتحاديه سينماگران در لبنان، مدير برخي شبكه هاي تلويزيوني از جمله المنار، رييس خبرگزاري ملي لبنان و سردبيران رسانه هاي لبناني از جمله ميهمانان اين جلسه بودند كه برخي از آنها طي سخناني خواسته ها و پيشنهادهاي خود را پيش از سخنان حسيني بيان كردند.

عاصي با اشاره به برخي مشكلاتي كه ناشران لبناني به منظور وارد كردن كتاب به ايران به منظور شركت در نمايشگاه بين المللي كتاب تهران با آن مواجه اند، از وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خواست تا تدابيري انديشيده شود كه عوارض گمركي كتاب براي اين ناشران كاسته و يا حذف شود.

سيف الدين نيز با اشاره به سينماي ايران و فيلم ها و سريال هايي كه اخيرا در شبكه هاي مختلف لبناني پخش مي شود، خواستار همكاري گسترده تر ميان سينماي ايران و لبنان شد.

در پايان، دكتر "ويكتور الكك" استاد ادبيات فارسي در دانشگاه هاي لبنان با اشاره به اشتياق برخي جوانان لبناني به يادگيري زبان فارسي و تاسيس كرسي اين رشته در تعدادي از دانشگاه هاي اين كشور، خواستار پشتيباني بيشتر ايران از آموزش زبان فارسي در لبنان شد.

** افتتاح مركز آموزشي فرهنگي در بيروت

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران در ادامه طي مراسمي مركز آموزشي فرهنگي "رسالات" را در ضاحيه جنوبي شهر بيروت (محل سكونت شيعيان) افتتاح كرد.

در مراسم افتتاحيه اين مجموعه، "غضنفر ركن آبادي" سفير جمهوري اسلامي ايران ، معاون هنري وزير، مقامات حزب الله، تعدادي از هنردوستان لبناني و ايرانيان مقيم اين كشور حضور داشتند.

مجموعه فرهنگي – آموزشي رسالات كه رسما سه شنبه شب افتتاح شد، در بردارنده كلاس هاي آموزشي در زمينه هاي مختلف هنرهاي تجسمي، موسيقي، نقاشي و تئآتر است.

در حاشيه اين مراسم، نمايشگاه نقاشي "در محضر حسين (ع)" كه در بردارنده 50 تابلو نقاشي نفيس از هنرمندان كشورمان توسط وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بود، افتتاح شد.

قيمت تقريبي اين آثار بالغ بر 30 ميليارد ريال برآورده شده است.

از جمله نكات قابل توجه در اين نمايشگاه، حضور سه تن از نقاشان ايراني و نمايش كار با رنگ روغن بر روي بوم براي بازديدكنندگان است.

اجراي موسيقي سنتي عاشورايي توسط گروه ايراني "كارگشا" از ديگر برنامه هاي اين مراسم بود كه با استقبال بي نظير شركت كنندگان روبرو شد.

** ديدار با سيدحسن نصرالله

سيد "محمد حسيني" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان سه شنبه شب با سيد"حسن نصرالله" دبيركل حزب الله ديدار و آخرين مسائل فرهنگي لبنان و منطقه را مورد بحث و بررسي قرار داد.

سيدحسن نصرالله دبيركل حزب الله در اين ديدار پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي را حادثه اي بزرگ و تاريخي برشمرد و گفت: وقوع انقلاب در ايران مايه روحيه و اميد براي مظلومان جهان شد.

دبيركل حزب الله تأكيد كرد: مقاومت اسلامي در لبنان الهام گرفته از انقلاب اسلامي ايران است و آثار پرخير و بركت اين حركت تاريخي امام خميني (ره) كماكان ادامه دارد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان نيز در اين ديدار با اشاره به نقش مقاومت ضد صهيونيستي و تأثيرات پيروزي هاي آن، گفت: اين مقاومت باعث ايجاد روحيه ميان ملت ها و جوانان كشورهاي مختلف و ايجاد بيداري اسلامي شده است و جمهوري اسلامي ايران نيز از مقاومت در برابر اشغالگري حمايت مي كند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي بر الهام گيري از فرهنگ مقاومت در كشورهاي مختلف تأكيد كرد و گفت: اين امر داراي خير و بركات فراواني براي ملت هاي منطقه به ويژه مردم و جوانان ايراني بوده است.

حسيني با اشاره به همكاري هاي قابل توجه ميان ايران و لبنان در عرصه فرهنگي به وي‍‍ژه توليد فيلم هاي سينمايي مشترك توسط هنرمندان دو كشور، از برگزاري هفته هاي فرهنگي ايران در بيروت و لبنان در تهران خبر داد.

وي همچنين امضاي سند همكاري بين وزراي فرهنگ دو كشور در روز سه شنبه را گام قابل توجهي در جهت همكاري هاي فرهنگي هنري و سينمايي ميان لبنان و ايران دانست.

حسيني بار ديگر بر روابط ممتاز ايران و لبنان بويژه رابطه خوب كشورمان با تمامي طوايف مذهبي، پيروانان كليه اديان و جريان هاي سياسي اين كشور تأكيد كرد.

** حضور درنقطه صفر مرزي لبنان بارژيم صهيونيستي

سيد "محمد حسيني" وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان صبح چهارشنبه به منظور ديدار از مناطق جنوب لبنان و جبهه هاي مقاومت حزب الله رهسپار نقطه صفر مرزي با سرزمينهاي اشغالي در جنوب اين كشور شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اولين برنامه خود از موزه "مليتا" در منطقه "اقليم التفاح" بازديد و مورد استقبال "علي ضاهر" از مسئولين حزب الله، خانواده هاي شهداء و برخي گروههاي مردمي قرار گرفت.

در اين مراسم، ضاهر، توضيحاتي را درخصوص ساخت اين موزه كه سه سال به طول انجاميد، ارائه كرده و افزود: اين موزه در سال 2010 ميلادي توسط سيد "حسن نصرالله" دبيركل حزب الله افتتاح شد و تاكنون بيش از يك ميليون نفر از سراسر جهان، از آن بازديد به عمل آورده اند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان نيز با اشاره به عظمت جنوب لبنان گفت: اين سرزمين مقدس و به خون پاك شهيدان متبرك شده است.

وي افزود: مقاومت مردم لبنان مانند ملت ايران معادلات جهاني را برهم زده و هيچ فشاري باعث نمي شود كه مقاومان از خواست خود كوتاه بيايند.

حسيني با تأكيد براينكه ايران و لبنان در يك صف و سنگر عليه دشمنان و مستكبران جهاني ايستاده اند اظهار داشت: مقاومت، با اقتداء به امام حسين(ع) زمينه ظهور را فراهم مي مي كند و سرانجام پيروزي از آن مقاومت خواهد بود.

در پايان حسيني و گروه همراه از قسمتهاي مختلف موزه بازديد كرده و عازم مرزهاي جنوبي لبنان با سرزمين هاي اشغالي شدند.

حسيني در ادامه بازديد خود از مناطق جنوبي لبنان از بازداشتگاه "خِيام"، كه در زمان اشغال جنوب لبنان توسط رژيم صهيونيستي به منظور زنداني و شكنجه كردن مجاهدان حزب الله از آن استفاده مي شده، ديدن كرد.

در حين ورود حسيني به خيام، "نبيل قاووق" نائب رييس شوراي اجرايي حزب الله لبنان از وي استقبال كرد و قاووق در سخنان كوتاهي از جايگاه مهم ايران در محور مقاومت تمجيد كرد و اظهار داشت: براي ايران همين فخر كافي است كه مهمترين كشوري است كه با وجود فشارها و تحريمهاي سنگين، مقابل اسراييل ايستاده است.

حسيني نيز با اشاره به جان نثاري هاي رزمندگان مقاومت، بازداشتگاه خيام را سند حقانيت اين قهرمانان دانست.

پس از بازداشتگاه خيام، منطقه "بوابة الفاطمه" كه نقطه صفر مرزي لبنان با رژِيم صهيونيستي است، ايستگاه بعدي بازديدهاي حسيني بود كه در آن "علي فياض" از نمايندگان مجلس لبنان از وي استقبال كرد.

حسيني در اين منطقه در جمع خبرنگاران با اشاره به بيداري اسلامي و سقوط نظامهاي آمريكايي در منطقه گفت: اميد است كه در آينده مردم با راي خود در اين كشورها نظامهاي خود را انتخاب كنند.

وي با تاكيد بر اينكه سوريه و لبنان در خط مقدم مقاومت هستند، اظهار داشت: در سوريه اصلاحاتي آغاز شده كه قطعا به نفع مردم خواهد بود.

حسيني با اشاره به اينكه آمريكا سعي دارد كه در سوريه تحولاتي ايجاد كند كه اين تحولات قطعا به زيان مردم است، ادامه داد: اميد واريم كه با آنچه به خير و صلاح منطقه و مردم آن است، مواجه شويم.

پس از آن وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كشورمان به "پارك ايران" در منطقه مارون الراس كه مشرف به سرزمين هاي اشغالي است، رفت.

حسيني پس از بازديد از قسمتهاي مختلف اين پارك و شنيدن سخنان كارشناسان در خصوص پايگاههاي نظامي رژيم صهيونيستي در مرز با لبنان، دفتر يادبود اين پارك را امضا كرد.

وي در پايان برنامه هاي سفر يك روزه خود به جنوب لبنان با حضور در پارك شهداي "بنت جبيل" و يادبود شهداي فاجعه "قانا" به اين شهدا اداي احترام كرد و ياد آنها را گرامي داشت.

** ديدار با وزيراطلاع رساني لبنان

سيد محمد حسيني روز پنج شنبه در ديدار با "محمد الداعوق" وزير اطلاع رساني دولت لبنان، آخرين تحولات و دستاوردها در عرصه فرهنگي و هنري دو كشور را مورد بررسي قرار داد.

حسيني در پايان اين ديدار در جمع خبرنگاران اين ديدار را بسيار صميمي توصيف كرد و افزود: در گفت و گوها مباحثي پيرامون عملياتي و اجرايي كردن ياداشت تفاهم همكاري ميان دو كشور كه قبلا به امضا رسيده بود، مطرح شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ديدار با همتاي لبناني خود اعلام كرد: اهالي رسانه و روزنامه نگاران ايراني علاقه فراواني به لبنان و مردم آن دارند و كمك خواهيم كرد كه تعداد بيشتري از آنان به لبنان آمده و از نزديك با فرهنگ و مسايل مختلف اين كشور آشنا شوند.

وي از وزير اطلاع رساني لبنان بطور رسمي دعوت كرد كه به منظور آشنايي با آخرين دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران در عرصه راديو و تلويزيون و در ديگر زمينه هاي هنري از ايران ديدن كند و همكاري ها بين دو كشور توسعه يابد.

حسيني تأكيد كرد: ما متقابلا اعلام آمادگي كرديم كه نيروهاي بيشتري از خبرنگاران لبنان بتوانند در ايران حاضر شوند و اخبار و حوادث ايران را براي مردم لبنان بهتر تبيين كنند.

وي ادامه داد: اميدوارم اين ديدار در توسعه همكاري ها در بخش خبرگزاري و نيز همكاري رسانه اي و نشريات به ويژه همكاري راديو و تلويزيون دو كشور مؤثر باشد.

"وليد الداعوق" وزير اطلاع رساني لبنان نيز با خوشامدگويي به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: در اين ديدار مسايل دو جانبه فرهنگي و رسانه اي مورد بحث قرار گرفت.

وي ضمن تشكر از دعوت رسمي همتاي ايراني خود در سفر به ايران افزود: من در آينده نزديك و در وقت مناسب به ايران سفر خواهم كرد.

ديدار با ربابه صدر خواهر امام موسي صدر و حضور در مراسم دعاي كميل ايرانيان مقيم لبنان پايان بخش سفر 4 روزه حسيني به لبنان بود.

خاور**1030**2047**

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30774391

جمعه|ا|30|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 450]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن