تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):درهاى آسمان در اولين شب ماه رمضان گشوده مى‏شود و تا آخرين شب آن بسته نخواهد شد. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815658671




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توليد خودرو با استاندارد يورو ۴چقدر هزينه دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:جهان نیوز: توليد خودرو با استاندارد يورو ۴چقدر هزينه دارد؟
به گزارش فارس، محمد‌جواد محمدي‌زاده، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در گفت‌وگوي ويژه خبري شبكه ۲ با بيان اينكه در سطح بين‌المللي استاندارد يورو ۵ معمول است، اظهار داشت: با هماهنگي كه با صنايع انجام داده‌ايم قرار است از اين به بعد خودروها با استاندارد يورو ۴ توليد شود و تفاوت استاندارد يورو ۴ نيز در نحوه احتراق خودرو است به اين معني كه در نحوه كاركرد موتور تغييراتي حاصل شده است.

وي ادامه داد: به عبارتي يعني هر ۲۰ خودرويي كه با استاندارد‌هاي جديد توليد مي‌شود به اندازه يك خودرويي كه قبلاً توليد مي‌شده است، آلايندگي دارد و اين جهشي در صنعت خودروسازي و تحولي در نحوه احتراق و كاركرد موتور خودرو است.

محمدي‌زاده در پاسخ به اين پرسش كه چرا استانداردهاي كشور بومي نمي‌شود؟ گفت: حدود ۶ ماهي است كه سازمان حفاظت محيط زيست استاندارد‌هاي بومي كشور را طراحي مي‌كند و بايد از جداول استاندارد‌ بين‌المللي و با توجه به شرايط اقليمي اين استاندارد‌ها را بومي‌سازي كنيم و آي آر ۵ و ۶ را تعريف كنيم كه اين كار را انجام مي‌دهيم.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه از چهارشنبه توزيع سوخت يورو ۴ در تهران آغاز شد، گفت: آلايندگي گوگرد كه در بنزين و خصوصاً گازوئيل بالا بود هم‌اكنون از ۴۰۰ PPM به زير ۱۰ PPM تقليل يافته است و اين يعني اينكه ميزان آلايندگي هواي تهران مثلاً در شاخص‌هاي مونوكسيد كربن، نيتروژن و ساير مؤلفه‌هاي گاز‌هاي خطرناك كاهش يافته است كه حذف گوگرد بخشي از آن است.

تردد ۱۶ ميليون خودرو در كشور

محمدي‌زاده تأكيد كرد: يعني ميزان آلودگي هوا با توجه به استاندارد‌هاي تعريف شده چندين مرتبه در ارتباط با خودروهايي كه از اين به بعد توليد مي‌شود كاهش مي‌يابد ضمن اينكه هم‌اكنون در كشور حدود ۱۶ ميليون خودرو تردد مي‌كند و تعدادي از اين خودروها عمر بالاي ۳۰ سال دارند و هيچ استانداردي هم ندارد.

وجود ۴ ميليون خودروي فرسوده بالاي ۲۰ سال در كشور

وي بيان كرد: تا به حال يك ميليون و ۲۰۰ هزار خودرو از رده خارج شده ولي هنوز ۴ ميليون خودروي فرسوده با عمر بالاي ۲۰ سال وجود دارد كه بايد اين خودروها را هر چه سريعتر از مدار خارج كنيم.

محمدي‌زاده گفت: از يك ميليون و ۲۰۰ هزار خودرو، ۸۰۰ هزار خودرو در طول ۲ سال گذشته از رده خارج شده است و مابقي هم از سال ۷۹ تا امسال از رده خارج شده‌اند ضمن اينكه روند كند خروج خودروهاي فرسوده در سال‌هاي گذشته به دليل عدم تأمين منابع بوده است.

ظرف ۵ سال، ۴ ميليون خودرو را از رده خارج مي‌كنيم

وي عنوان كرد: پيش‌بيني مي‌شود ظرف ۵ سال، ۴ ميليون خودرو را از رده خارج كنيم كه در اين خصوص سيستم بانكي و شبكه پولي كشور بايد وام‌هاي قرض‌الحسنه بدهند تا مردم بتوانند خودروي خود را جايگزين كنند.

معاون رئيس‌جمهور اظهار داشت: خودروهايي كه زير ۲۰ سال عمر دارند بايد سالانه به مراكز معاينه فني مراجعه كرده و در مراكز معاينه فني گواهي عدم وجود آلودگي هوا را بگيرد پس هم خودروي اسقاطي بايد از رده خارج شود و هم خودروهاي جديد با استانداردهاي بالاتر و سوخت بهتر وارد مدار شده‌اند و هم خودروهاي كه وجود دارد و عمر زير ۲۰ سال دارند با انجام معاينه فني بهينه‌سازي شود.

تا پايان ۹۱ بايد تمام خودروهاي داخلي با استاندارد يورو ۴ عرضه شود

محمدي‌زاده گفت: فاصله زيادي با يورو ۵ نداريم و تا پايان سال ۹۱ تمام خودروهاي توليد داخلي كشور بايد با استاندارد يورو ۴ عرضه شوند و از اول سال ۹۲ استانداردهاي يورو ۵ اعمال خواهد شد.

وي عنوان كرد: يورو ۵ در درجه بهسوزي بهتري قرار دارد و از لحاظ ايمني و آلايندگي بهتر است مثلاً در بنزن و گوگرد و چندين مؤلفه‌ يورو ۵ وضعيت بهتري دارد به طور مثال در يورو ۴ بنزن از ۵ درصد به يك درصد تقليل مي‌يابد و اين با استاندارد يورو ۵ كمتر هم خواهد شد.

از اول سال ۹۱، فقط اجازه ورود خودروي با استاندارد يورو ۵ را مي‌دهيم

محمدي‌زاده در خصوص خودروهاي وارداتي گفت: از اول سال ۹۱ فقط اجازه ورود خودروهاي با استاندارد يورو ۵ را به كشور مي‌دهيم كه هم‌اكنون خودروهاي با استاندارد يورو ۴ و يورو ۳ اجازه ورود دارند اما از سال آينده فقط استاندارد يورو ۵ اجازه ورود خواهد شد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست بيان كرد: در واردات درجه بالاتري از توليد خود را در نظر داريم كه بايد در اين خصوص قبلاً بستر‌سازي مي‌شد ضمن اينكه در يورو ۵ درجه اكتان بايد ۹۵ به بالا باشد بنابر اين بستر‌ها از نظر سوخت مورد نياز و معاينات فني بايد آماده شود و تجهيزات يورو ۵ در ايستگاه‌هاي معاينه فني تعبيه شود.

وي اظهار داشت: در اروپا ۱۶ سال طول كشيد كه به استاندارد يورو ۵ برسند و ما هم‌اكنون با جهش ۵ ساله‌ مي‌خواهيم به يورو ۵ برسيم؛ درست است كه در اين خصوص تأخير داريم اما روند سرعت رسيدن به استاندارد‌ها جهش دارد.

محمدي‌زاده تأكيد كرد: تا پايان سال ۹۰ مهلتي به خودروسازان داخلي براي پاس كردن استاندارد يورو ۴ براي سواري‌ها داده‌ايم ضمن اينكه ديروز نيز از ۳۰ خودروي ملي با استاندارد يورو ۴ رونمايي شد و برخي از خودروها يورو ۵ را هم پاس كردند.

وي در پاسخ به اين پرسش كه با خودروهايي كه يورو ۴ را پاس نكنند، چگونه برخورد مي‌كنيد، گفت: اجازه پلاك‌گذاري به آن خودروها را نمي‌دهيم.

سايپا: با استانداردسازي بيش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان بر قيمت خودرو افزوده مي‌شود

در ادامه اين بخش خبري مرتضي شفيعي، معاون مهندسي گروه خودروسازي سايپا كه پشت خط تلفن قرار داشت در پاسخ به اين پرسش كه شركت سايپا تا چه زماني خودروهاي خود را به صورت صددرصد حائز استاندارد يورو ۴ مي‌كند، گفت: از ابتداي سال ۹۱ توليد خودرو با استاندارد يورو ۴ را آغاز مي‌كنيم و متناسب با توزيع سوخت توليد را افزايش مي‌دهيم و تا انتهاي سال ۹۱ سعي مي‌كنيم صددرصد خودروهاي توليدي با استاندارد يورو ۴ عرضه شود.

وي ادامه داد: البته در مسائل فني موضوعات غيرمترقبه‌اي مانند تعمير قطعات، شرايط و امكانات تست تأثيرگذار است ضمن اينكه كاليبره شدن خودرو با سوخت داخلي بيش از ۵ ماه زمان مي‌برد و فرايند كاليبراسيون با سوخت داخلي بايد طي شود.

شفيعي در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به اينكه براي تبديل شدن به استاندارد يورو ۴ بايد تغييرات فني در خودروها ايجاد شود و با توجه به اينكه تغييرات براي هر خودرو هزينه ۵ ميليارد توماني دارد آيا قيمت خودرو تغيير مي‌كند؟ گفت: آنچه كه در دنيا معمول است براي هر خودروي جديدي كه مي‌خواهند وارد بازار شود، استاندارد‌هاي جديد ارتقاء مي‌يابد و خودروهايي كه توليد جاري هستند نيز برخي از آنها قابليت استاندارد يورو ۴ را دارند و برخي از خودروها با برند خارجي عرضه شده‌اند و فقط در اين خودروها كاتاليست تغيير مي‌كند ضمن اينكه هزينه قابل توجهي بر قيمت‌ آنها وارد نمي‌شود.

معاون مهندسي گروه خودروسازي شركت سايپا عنوان كرد: پيش‌بيني مي‌كنيم كه اين رقم بيش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان باشد و در برخي محصولات بيش از اين است كه اين مورد بستگي به نوع خودرو قيمت و حجم خودرو و كاتاليست‌دارد و هم‌اكنون نمي‌توان پيش‌بيني كرد.

وي اظهار داشت: آنچه مهم است از رده خارج كردن خودروهاي فرسوده و معاينه فني است چرا كه خودروها كاربراتوري هستند و قبل از سال ۸۳، ۹۰ درصد خودروهاي توليدي كشور خودروهاي كاربراتوري بوده‌اند و ميزان آلايندگي اين خودروها بيش از ۵۰ برابر خودرو با استاندارد يورو ۲ است.

محيط زيست: با استانداردسازي ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بر قيمت خودرو افزوده مي‌شود

در ادامه محمدي‌زاده رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در پاسخ به اين پرسش كه آيا براي استاندارد شدن با يورو ۴ قيمت خودروها افزايش مي‌يابد؟ تأكيد كرد: براي هر نوع خودرو معدل سرمايه‌گذاري ۵ ميليارد تومان است و براي هر يك دستگاه خودرو متوسطي كه سازمان حفاظت محيط زيست با تمام خودروسازان محاسبه كرده بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است و توافق با خودروسازان شده كه قيمت محصول هيچ فرقي با گذشته نخواهد كرد.

شفيعي، معاون مهندسي شركت گروه خودروسازي سايپا نيز در اين خصوص گفت: تلاش مي‌كنيم كمترين افزايش قيمت در محصول را داشته باشيم.

محمدي‌زاده در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه گفته مي‌شود استاندارد يورو ۴، ۵۰ درصد آلايندگي را كاهش مي‌دهد، چقدر صحيح است؟ گفت: با استاندارد يورو ۴ كاهش آلايندگي ۵۰ درصد از قبل پايين‌تر مي‌آيد و اميدواريم با تكميل اين فرايند اين ميزان هم تقليل يابد.

۷۰ درصد آلايندگي به خودروها باز مي‌گردد

وي بيان كرد: البته مي‌دانيد كه ۷۰ درصد آلايندگي به نوع با موضوع خودرو و منابع غيرثابت اعم از فرايند صنعتي خودرو، سوخت خودرو، معاينه فني، مهندسي و مديريت ترافيك و سايش لاستيك‌ها مربوط است و ۳۰ درصد نيز به ساير منابع آلاينده مانند صنايعي مانند كارخانجات سيمان، فولاد و مس يا فعاليت‌هاي ديگر مانند شوفاژ‌خانه‌ها باز مي‌گردد.

معاون رئيس‌جمهور در پاسخ به اين پرسش كه چه زماني ۵۰ درصد كاهش آلايندگي هوا را در كشور محسوس مي‌بينيم، تصريح كرد: فرض بر اين است كه ۵۰ درصد خودروهاي كشور با استاندارد‌هاي يورو ۴ و ۵ تأمين شود و اين موضوع حداقل در بخش خودرو ۳ تا ۴ سال زمان مي‌برد كه هم اكنون يك ميليون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال در كشور توليد مي‌شود كه اين تعداد بايد جايگزين خودروي اسقاطي شود و بتواند آلايندگي را كم كند.

عملياتي شدن استانداردهاي كاميون از ابتداي سال آينده

محمدي‌زاده ادامه داد: نكته مهم در خصوص موتور‌سيكلت‌هاست چرا كه موتور‌سيكلت‌ها بايد از هم‌اكنون يورو ۳ را پاس كنند و قبلا استاندارد نداشتند همچنين كاميون‌ها هم در كشور ما استاندارد‌ نداشتند و البته استاندارد‌هاي كاميون اخيراً ابلاغ شده است و در مرحله نهايي شدن به سر مي‌برد و آن را هم از اول سال آينده عملياتي مي‌كنند.

وي بيان كرد: موتور‌سيكلت‌هاي تهران كه تعداد آن ۳ هزار و ۵۰۰ ميليون است بيش از يك ميليون آن اسقاطي است ضمن اينكه هر يك موتورسيكلت اندازه ۲۵، ۲۰۶ آلايندگي توليد مي‌كند.

خودرويي كه استاندارد‌هاي يورو ۴ را پاس مي‌كند بايد سوخت يورو ۴ و ۵ را مصرف كند

معاون رئيس‌جمهور در پاسخ به اين پرسش كه خودروي كه موتور آن معمولي است، اگر از بنزين يورو ۴ استفاده كند آيا مشكلي برايم پيش مي‌آيد؟ گفت: بله خودرويي كه استاندارد‌هاي يورو ۴ را پاس مي‌كند بايد سوخت يورو ۴ و ۵ را مصرف كند و خودروهايي كه يورو ۲ را پاس مي‌كنند نمي‌توان اين سوخت را به راحتي مصرف كنند و اگر مصرف كنند در نحوه كاركرد موتور اختلال ايجاد مي‌شود.

محمدي‌زاده در خصوص راهكار اين موضوع گفت: راهكار اين است كه برخي از نازل‌ها در جايگاه سوخت بنزين يورو ۴ و برخي ديگر بنزين معمولي را ارائه مي‌كنند و مردم مي‌توانند از آنها استفاده كنند تا ما فرايند جايگزيني خودروهاي اسقاطي را انجام دهيم.

جديت محيط زيست در خصوص معاينه فني خودروها از ابتداي سال آينده

وي در خصوص معاينه فني خودروها نيز افزود: ما معاينه فني را از ابتداي سال آينده جدي دنبال مي‌كنيم و اگر معاينه فني جدي گرفته شود بهبود وضع سوخت مي‌تواند روي خودرويي كه آلايندگي ندارد، ولي سن بالاي دارد تأثيرگذار باشد.

شركت نفت: توليد ۴۰ ميليون ليتر بنزين يورو ۴ تا پايان سال ۹۱

مديرعامل شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي عنوان كرد: ما از سال ۸۴ و با شروع دولت نهم كار ارتقاي كيفيت فرآورده‌هاي نفتي در ۷ پالايشگاه كشور را با هزينه ۱۴ و ۱۵ هزار ميليارد تومان آغاز كرده‌ايم.

وي ادامه داد: طبق آمار ما تا پايان سال ۹۱ به مرور حدود ۴۰ ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو ۴ توليد مي‌شود يعني ۲۸.۵ ميليون ليتر بنزين معمولي توليد خواهيم كرد.

ضيغمي افزود: در حال حاضر مصرف بنزين كشور روي مرز ۶۰ ميليون ليتر قرار دارد و هم‌اكنون به صورت نمادين توليد بنزين با استاندارد يورو ۴ را آغاز كرده‌يم و امسال نيز پالايشگاه آبادان، امام خميني و شازند ۶ تا ۷ ميليون ليتر بنزين استاندارد توليد مي‌كند اما از سال ۹۱ با افزايش توليد بنزين يورو ۴ شروع به تفكيك بنزين يورو ۴ با بنزين معمولي مي‌كنيم.

توليد ۵۳ ميليون ليتر بنزين يورو ۴ تا پايان ۹۲

مديرعامل شركت پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي گفت: ما تا پايان سال ۹۱ پيش‌بيني مي‌كنيم ۴۰ ميليون ليتر بنزين با استاندارد يورو ۴ توليد كنيم كه ۲۸.۵ ميليون ليتر آن بنزين معمولي است و تا پايان ۹۲ با در مدار قرار گرفتن پالايشگاه ستاره خليج‌فارس توليد بنزين يورو ۴ به ۵۳ ميليون ليتر مي‌رسد.

وي تأكيد كرد: تا پايان سال ۹۴ بنزين يورو ۴ و يورو ۵ به ۸۰ ميليون ليتر خواهد رسيد و نفت گاز هم تا پايان ۹۱، با استاندارد يورو‌‌ ۴، ۳۳ ميليون ليتر و نفت گاز معمولي ۵۷ ميليون خواهد رسيد.

ضيغمي خاطر نشان كرد: تا پايان ۹۲ نفت گاز به ۴۵ ميليون ليتر با استاندارد يورو ۴ افزايش پيدا خواهد كرد و تا پايان ۹۴ به ۸۸ ميليون ليتر افزايش مي‌يابد.

محمد‌جواد محمدي‌زاده رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست در ادامه در خصوص اظهارات ضيغمي گفت: يورو ۴ كه صنعت توليد مي‌كند تا پايان سال ۹۱ به يك ميليون و ۶۰۰ هزار ليتر مي‌رسد و از ديروز توزيع ۸ ميليون ليتر بنزين استاندارد در تهران آغاز شد كه تا پايان سال آينده تمام خودروهاي جديدي كه با استاندارد يورو ۴ توليد مي‌شود بنزين آنها نيز تأمين خواهد شد.

ايران خودرو: با استانداردسازي ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان بر قيمت خودرو افزوده مي‌شود

در ادامه اين بخش خبري رحيمي، معاون مهندسي گروه خودروسازي ايران خودرو در خصوص زمان پاس كردن خودروهاي اين شركت با استاندارد يورو ۴ گفت: از اوايل سال ۹۱ توليد محصولات ما براساس استاندارد يورو ۴ آغاز مي‌شود و در شروع درصد آن در ماه‌هاي اول كمتر از ۱۰ درصد است اما تا پايان سال ۹۱ صد درصد محصولات ما مطابق با استاندارد يورو ۴ عرضه خواهد شد.

وي در پاسخ به اين پرسش كه تغيير ساختار خودروها آيا بر تغيير قيمت تأثيري خواهد داشت تأكيد كرد: با توجه به اينكه در خودرو بايد كاتاليست استفاده شود قطعاً قيمت تمام شده بيشتر خواهد شد و اين رقم بين ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است البته به شرط اينكه اتفاق غيرمترقبه‌اي در بحث ارز پيش نيايد.

محمدي‌زاده: ۳۰ درصد آلايندگي خودرو مربوط به كاركرد موتور است

در پايان اين بخش خبري محمدي‌زاده در خصوص سهم آلايندگي‌هاي خودروها گفت: خودرو و مسائل طبعي آن ۷۰ درصد آلايندگي را به خود اختصاص مي‌دهد و منظور برخي از خودرو‌سازان از اين جمله كه ۳۰ درصد آلايندگي مربوط به خودروها است اين است كه فرايند صنعتي توليد خودرو يعني فقط كاركرد موتور ۳۰ درصد آلايندگي را به خود اختصاص مي‌دهد.

وي ادامه داد: مجموعه‌اي از فرايند موتور خودرو، سوخت خودرو و اعمال سياست‌هايي كنترل در معاينه فني و مديريت ترافيك در آلايندگي تأثيرگذار است و اگر موضوع مهندسي معابر، مديريت ترافيك و تقويت حمل و نقل عمومي را جمع بزنيم اين رقم به ۷۰ درصد مي‌رسد.

معاون رئيس‌جمهور عنوان كرد: موضوع ديگر وسايل سرمايشي و گرمايشي اماكني مانند منازل، ادارات و پادگان‌هاست چرا كه اين وسايل ۱۰ درصد آلودگي توليد مي‌كند و گاهي اوقات نيز اين رقم به ۳۵ درصد افزايش پيدا مي‌كند.

محمدي‌زاده گفت: براي اين موضوع سازوكاري با شهرداري، وزارت راه و شهرسازي و سازمان نظام مهندسي طراحي كرده‌ايم و قرار است تمامي مشعل‌ها و نحوه احتراق تأسيسات گرمايشي و سرمايشي مورد تأييد قرار گيرد و براي انجام اين كار دولت نيز تسهيلاتي نيز به مردم ارائه مي‌كند تا نسبت به اصلاح وضعيت كاركرد موتور در داخل شوفاژ‌خانه‌ها اقدام شود.

بيشترين آلايندگي اصفهان و اراك مربوط به صنايع است

وي در خصوص صنايع و تأثير آن بر آلايندگي گفت: در اصفهان و اراك مهمترين و بيشترين آلايندگي از ناحيه صنايع است.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست عنوان كرد: ساماندهي صنايع بزرگ در برنامه ۳ ساله‌اي تصويب شده و در شهرهاي بزرگ اقدام شده و در همه شهرهاي كشور به مرحله اجرا در مي‌آيد.

محمدي‌زاده در پايان گفت: مسئله آخر مربوط به فضاي سبز است كه در اين خصوص فضاي سبز در گرفتن گاز كربنيك و ايجاد اكسيژن نقش مؤثري دارد ضمن اينكه يك متر بايد به سرانه فضاي سبز در شهرها هر ساله اضافه شود و سازمان جنگل‌ها نيز اقدام به افزايش سالي صد هزار هكتار خواهد كرد تا در تلطيف هوا مؤثر واقع شود.

جمعه|ا|30|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جهان نیوز]
[مشاهده در: www.jahannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 214]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن