واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: عليمعلم: «اخراجيها 2» در كتاب ركوردهاي گينس ثبت شود
نشست نقد و بررسي اين فيلم با حضور مسعود دهنمكي نويسنده و كارگردان، حبيبالله كاسهساز تهيهكننده، محمدرضا شريفينيا، حسام نوابصفوي و سيدجواد هاشمي بازيگران و تورج منصوري فيلمبردار برگزار شد.
نشست نقد و بررسي فيلم «اخراجيها 2» به كارگرداني مسعود دهنمكي ديشب پس از نمايش فيلم در بخش مسابقه فيلمهاي اول و دوم جشنواره فجر در سينما فلسطين برگزار شد.
نشست نقد و بررسي اين فيلم با حضور مسعود دهنمكي نويسنده و كارگردان، حبيبالله كاسهساز تهيهكننده، محمدرضا شريفينيا، حسام نوابصفوي و سيدجواد هاشمي بازيگران و تورج منصوري فيلمبردار برگزار شد.
اجراي اين نشست برعهده علي معلم بود و فضاي آن حال و هواي خاصي داشت كه سخنان معلم به عنوان برگزاركننده جلسه آن را تشديد ميكرد. او بعد از دعوت از عوامل فيلم براي حضور و پاسخگويي به سؤالات حاضران گفت: «در چند روز گذشته شاهد برگزار جلسات متفاوت بودهايم و حال و هواي برخي نشستها خاص و از جنس ديگري بوده است. نميدانم نشست امشب از چه جنسي است».
وي افزود: «ايرانيها فوتبال دوست هستند و از اينرو دعوا را دوست دارند. اميدوارم امشب هم چند نفر باشند كه بخواهند دعوا كنند. نكته جالب جشنواره بيست و هفتم فيلم فجر اين است كه آقاي بهرام بيضايي پوزيسيون و آقاي مسعود دهنمكي اپوزيسيون شدهاند. نكته جالب فيلم «اخراجيها 2» هم اين است كه براي اولين بار يك فيلم در تاريخ سينماي ايران به شماره دوم خود رسيده و اين ميتواند در كتاب ركوردهاي گينس منعكس شود».
اين منتقد سينما با اشاره به حضور مقامات و مسئولان در پشت صحنه فيلم «اخراجيها 2» گفت: «اين حضورها همچنان به رابطه نامكشوف سينما و سياست دلالت دارد».
سپس دهنمكي درباره ساخت«"اخراجيهاي 2» گفت: «از بچگي عادت داشتم برنامههاي چندساله خود را بنويسم. چند برنامه در نظرم بود كه ميخواستم در مديوم سينما آن را نشان دهم. «اخراجيها» كارگاه آدمسازي امام بود و در «اخراجيها 2» به مقوله اسارت پرداختيم».
او افزود: «ژانر ادبيات بازداشتي مقولهاي بود تا به 40 هزار اسير جنگ تحميلي بپردازيم. اين فيلم مستند نيست، ولي برداشتي از اتفاقات واقعي است و ميخواستم مخاطب دهه 80 با وحشيگري دشمن آشنا شود. البته اين فيلم پر از نماد است و در زمان اكران آن دراين باره صحبت خواهم كرد».
وي در ادامه در پاسخ به اين سؤال كه اگر فيلمي اين چنين در دهه 60 سينما پخش ميشد دهنمكي چه واكنشي از خود نشان ميداد، گفت: «نميدانم چرا ما كه به اين مسير آمدهايم اين حرفها ادامه پيدا ميكند. اگر ديگران چنين حرفهايي را در فيلمشان ميزدند با آن كار ديگري انجام ميداديم. نميدانم حالا كه ما بيادب شديم چرا همه با ادب شدهاند؟».
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر كيفيت پايين فيلمبرداري و جلوههاي ويژه فيلم اظهار داشت: «ساخت تروكاژهاي كامپيوتري فيلم را گروهي جوان به عهده داشتند. فيلمي با 40 هنرمند درجه يك سينما و روزانه 100 هنرور به طور حتم حرف براي گفتن دارد. منصوري براي فيلمبرداري در برخي فيلمها به بخشهاي مختلف جشنواره راه پيدا ميكند، ولي وقتي در «اخراجيها» حضور دارد اين اتفاق نميافتد و كار او زير سؤال ميرود».
دهنمكي درباره حضور نداشتن «اخراجيها 2» در بخش مسابقه جشنواره فجر گفت: «ما استراتژي سكوت رو برگزيديم. ما ياد گرفتيم قواعد بازي را رعايت كنيم ، در صورتيكه آقايان با قاعده بازي نميكنند. فكر ميكنم سال بعد فيلم مرا در بخش اول و دوم و سوم و به احتمال زياد دو سال بعد در بخش چهارم جشنواره قرار دهند. متأسفم كه برخي دوستان گفته بودند بايد از روي جنازه ايشان رد شويم تا فيلم را به بخش مسابقه ببريم، اما ما ديديم براي حضور يك فيلم در بخش مسابقه نيازي نيست از جنازه كسي رد شويم».
وي در پاسخ به سؤالي ديگر مبني براينكه با بودجه فيلم اخراجيها ميتوان چندين فيلم كوتاه مناسب براي سينما توليد كرد، گفت: «مركز گسترش سينماي مستند و تجربي كه در «اخراجيها» سرمايهگذاري كرده بود با سود فروش اين فيلم چند صد فيلم كوتاه خوب ساخت. «اخراجيها 2» اولين فيلم ژانر دفاع مقدس است كه با بودجه خصوصي ساخته شده و از كمك و حمايت وزارت ارشاد و بنياد سينمايي فارابي استفاده نكرديم».
دهنمكي در پاسخ به نقدي درباره درجههاي اشتباه نظاميان عراقي گفت: «اين چيزها را به من نگوييد. من خودم 70 جلد كتاب درباره اردوگاههاي اسرا و اسراي جنگ تحميلي نوشتهام كه بزودي منتشر ميشود. حتي ديگر در اين زمينه نيازي به پژوهش نيست و اگر كسي بخواهد مقالهاي بنويسد ميتواند به آنها مراجعه كند».
وي درباره انگيزه خود از ساخت دو فيلم «اخراجيها» اظهار داشت: «هدف بنده هم تجارت بوده و هم خنداندن مردم. ما براي مخاطب فيلم ميسازيم و قرار نيست براي خود فيلم ساخته و در آرشيو بگذاريم. بايد حرفهاي روشنفكري را به سطح آوريم تا عامه آنها را بفهمند. در "اخراجيها 2" سعي شد به صورت عميقتر اين مسائل مطرح شود».
وي با اشاره به اينكه نميخواسته در اين نشست برخي حرفها را بزند، افزود: «فيلمي كه باعث ميشود روزنامه لسآنجلس تايمز آمريكا تيتر اول خود را به آن اختصاص دهد چرا بايد با آن اين طور برخورد شود؟ زماني كه اين اتفاق افتاد جناحهاي چپ و راست سياسي هيچ حمايتي از ما نكردند. همه دينا خرج ميكنند تا فيلمهايي سياسي و به نفع خود بسازند. كدام جشنواره دنيا هست كه سياسي نباشد؟ اين همه بازيگر زحمت كشيدهاند كه دشمن را هجو كنند ولي بنده شرمنده عواملم شدم».
دهنمكي با اشاره به ميهمانان حضور يافته در پشت صحنه فيلم گفت: «دوست داشتم همه حتي طلاب بيايند و با سختيهاي ساخت يك فيلم آشنا شوند تا اگر ميخواهند نقدي به سينما وارد كنند با اين سختيها آشنا باشند. كسي از بودن اين فيلم در جشنواره حمايت نكرد و مرا در ميدان مين تنها گداشتند. كساني هستند كه سفارشي فيلم ميسازند و حمايت ميشوند پولهاي كلان ميگيرند. من از طرف نظام و كساني كه با كجفهمي مانع حمايت از فيلم و حضورش در بخش مسابقه فيلم شدند، از بازيگران و عوامل كار عذرخواهي ميكنم».
حبيبالله كاسهساز، تهيهكننده فيلم نيز در پاسخ به اين سؤال كه او جشنواره فيلم فجر را پيش از اين تحريم كرده بود، گفت: «اين بحث اتحاديه تهيهكنندگان بود و شوراي مركزي تصميم گرفت به لحاظ نوع برخورد مجموعه عزيزان جشنواره در مراسم جشنواره شركت نكنند و فيلمها را به خاطر جشن انقلاب اسلامي در بخشهاي اعلام شده به نمايش بگذارند».
وي درباره حضور نداشتن فيلم در بخش مسابقه جشنواره اظهار داشت: «بنده زياد تعجب نكردم زيرا با برخوردهايي كه در اين دو سال با اخراجيها شده آشنا هستم. قضاوت دست منتقدين و مردم است. جوي در شوراي انتخاب جشنواره ايجاد شده بود كه بازهم بنده تعجب نكردم».
كاسهساز ادامه داد: «وقتي شنيدم دوستي گفته بود بايد از روي جنازه او رد شويم تا فيلم به مسابقه جشنواره راه يابد با وي تماس گرفتم ولي اين دوست گفته خود را نفي كرد. سپس با خبر شدم در جلسه شورا عنوان كرده كاسهساز با من تماس گرفته و تهديدم كرده است».
وي ادامه داد: «اين فيلم بايد بدون حب و بغض ديده ميشد. بخشهاي مختلف فيلم نگاه ويژهاي به سينماست. اصرار به نامهنگاري و بودن فيلم در بخش مسابقه نداشتيم و اگر با حضور فيلم در بخش مسابقه نيز موافقت ميشد ديگر ما نميپذيرفتيم، زيرا مايل نبوديم اينگونه وارد اين بخش از جشنواره فيلم فجر بشويم».
محمدرضا شريفينيا، مدير توليد و بازيگر «اخراجيها 2» نيز در بخش ديگري از نشست نقد و بررسي فيلم گفت: «ما در ادامه «اخراجيها»، صحبتهاي اوليه توليد قسمت دوم فيلم انجام داديم. فرصتهايمان محدود بود ولي با اين حال به نظر بنده يك ركورد در زمينه ساخت فيلم در سينماي ايران زده شد».
او افزود: «خارج از مفاهيم و قصه، «اخراجي 2» با حضور 1000 نفر در 59 روز ساخته شد و اين يك ركورد در زمينه توليد آثار جنگ و دفاع مقدس است».
شريفينيا درباره حضور چهرههاي مطرح سينما براي فروش اين فيلم افزود: «در فيلم اول براي طرح قصه و فروش و شناساندن آن نياز به حضور چهرههاي مطرح سينمايي داشتيم، اما در «اخراجيها 2» به دليل تبليغات قسمت اول زياد نياز به حضور چهرههاي خاص نداشتيم و بيشتر نقشآفرينيهاي خوب بازيگران مدنظرمان بود».
حسام نواب صفوي، يكي ديگر از بازيگران اين فيلم درباره حضور خود در «اخراجيهاي 2» گفت: «من آخرين بازيگري بودم كه به پروژه اضافه شدم و هيچوقت فكر نميكردم نقش رسول را در اين فيلم ايفا كنم. براي من بازي در اين نقش يك نوع قالبشكني بود كه به نظر خودم مشكل بود، زيرا نقشهايي كه پيش از اين ايفا كرده بودم قالبي ديگر داشت».
تورج منصوري فيلمبردار «اخراجيها 2» هم با اشاره به استفاده از پيشرفتهترين تكنولوژي ديجيتال سينماي جهان در اين فيلم گفت: «اين تكنولوژي حدود دو سال است كه در جهان ابداع شده و در سينماي مستقل دنيا از اين نوع دوربين با نام SI2K استفاده ميشود».
او افزود: «اين تكنولوژي اولين بار در ايران در «اخراجيها 2» به كار رفته است. وقتي فيلمي به جشنواره راه پيدا ميكند كپي 4 يا 5 آن نمايش داده ميشود، ولي به دليل نبود زمان كافي كپي اول فيلم در جشنواره نمايش داده شد».
دوشنبه|ا|21|ا|بهمن|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هموطن سلام]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]