تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816787319




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*اعلام آمادگي اصناف براي ساماندهي كالاهاي وارداتي* آيا گمرك و استاندارد از ظرفيت‌هاي تخصصي اصناف براي واردات استفاده مي‌كنند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *اعلام آمادگي اصناف براي ساماندهي كالاهاي وارداتي* آيا گمرك و استاندارد از ظرفيت‌هاي تخصصي اصناف براي واردات استفاده مي‌كنند؟
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بازرگاني

ورود كالاهاي غير استاندارد به كشور همواره يكي از معضلات مصرف كنندگان بوده است و درباره استفاده از كالاهاي غيراستاندارد هشدارهاي جدي هم داده شده است.

به گزارش خبرنگار اصناف خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) موسسه‌ استاندارد به عنوان متولي اين امر اقدامات مهمي در اين زمينه انجام داده اما گستردگي كار و حجم ورود كالا به كشور از مبادي رسمي در كنار قاچاق كالا باعث شده است اين اقدامات از كارايي اندكي برخوردار باشد و همچنان شاهد ورود انبوه كالاهاي بي‌كيفيت به كشور باشيم.

در اين ميان مصرف‌كنندگان هم بي‌اطلاع از كيفيت كالاها آن‌ها را خريداري و به تبعات منفي استفاده از اجناس بي‌كيفيت گرفتار مي‌شوند از سوي ديگر

كالاهاي بي‌كيفيت در كنار كالاهاي قاچاق براي خود ضمانت‌نامه‌هاي صوري هم درست كرده‌اند كه اين موضوع يكي از معضلات بازار است و از سوي ديگر مي‌توان به نبود يك سيستم قيمت‌گذاري براي كالاهاي وارداتي به دليل تخصصي برخود نكردن با واردات اشاره كرد.

* امكان استقرار آزمايشگاه در تمام گمرك‌ها وجود ندارد

نظام‌الدين برزگري ـ رييس موسسه استاندارد ـ امكان استقرار آزمايشگاه‌هاي مرجع در مبادي ورودي و خروجي را منتفي مي‌داند و مي‌گويد: تجار آزادند كالاي خود را از هر مبدايي وارد كنند، در نتيجه نقش آزمايشگاه‌هاي ورودي تخصصي نبوده و فقط نمونه‌برداري مي‌كنند.

وي درباره پيشنهاد ابطال كارت بازرگاني تجار متخلف مي‌گويد: ابطال كارت بازرگاني تجار وظيفه سازمان استاندارد نيست. در اين زمينه كارت بازرگاني تجار متخلف پيشنهادي به اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران ارائه شده كه اگر مصوب شود، تجاري كه براي چند بار اقدام به واردات كالاي غيراستاندارد كرده باشند، جزو ليست سياه قرار گرفته و كارت بازرگاني آن‌ها باطل مي‌شود.

* اعلام آمادگي فعالان بازار براي كارشناسي كالاهاي وارداتي

فعالان بازار با اينكه خود فروشنده اين كالاها هستند اما اولين منتقد ورود كالاهاي غيراستاندارد به كشور هم هستند، به نمونه‌هايي از ورود كالاهاي غيراستاندارد به كشور اشاره مي‌كنند و در همين حال ابراز آمادگي مي‌كنند كه حاضرند در زمينه كارشناسي كالاها با گمرك و سازمان استاندارد همكاري كنند.

* قيمت‌گذاري نامناسب وسايل تهويه مطبوع و خطر گازهاي غيراستاندارد

محمدرضا جعفريان ـ نايب رييس سابق اتحاديه فروشندگان وسايل تهويه مطبوع تهران‌ ـ‌ در همين باره مي‌گويد: بارها از دولت درخواست كرده‌ايم كه اجناس توليدي و وارداتي با حضور نمايندگان و كارشناسان صنفي قيمت‌گذاري و كارشناسي شوند چون كارشناسان صنفي بهترين مرجع براي تشخيص كيفيت و قيمت‌ها هستند.

وي ادامه مي‌دهد: در بسياري از موارد واحدهاي صنفي عامل گراني نيستند بلكه انتقال‌دهنده گراني هستند و كالا توسط واردكننده گران به مغازه‌دار مي‌رسد و او هم مجبور است گران بفروشد.

جعفريان درباره استاندارد بودن كالاهاي وارداتي مي‌گويد: دولت فعلا استانداردي براي واردات تعريف نكرده است و كارشناسان صنف ما حاضرند كه در زمينه تدوين استاندارد كالاهاي تهويه مطبوع با دولت همكاري كنند.

يكي از مشكلات عمده‌اي كه در ساليان اخير گريبانگير وسايل تهويه مطبوع است واردات گازهاي غيراستاندارد و فروش گازهاي شارژ تقلبي است كه خطرات زيادي به همراه دارد.

در اين زمينه علي جمالي ـ رييس اتحاديه توليدكنندگان و تعميركاران صنايع برودتي، تهويه مطبوع و قطعات يدكي تهران ـ تصريح مي‌كند: از هنگامي‌ كه از سال 77 واردات تخصصي لغو شد هر كسي كه جزو واحد‌هاي صنفي و توليدي نيست اجازه ورود كالا را پيدا كرد و از آنجايي كه براي اين گاز‌ها استاندارد اجباري وجود ندارد هر نوع كالايي وارد مي‌شود و واردات كالا‌هاي بي‌كيفيت به سطح بازار ضرر هنگفت اقتصادي به كشور وارد كرده است.

وي ادامه مي‌دهد: در برخي مراكز غيرمجاز برند كالا‌هاي چيني با اسيد شست‌وشو داده مي‌شد و پس از آن نام يك نوع كالاي ديگر با برند شركت‌هاي معروف آمريكايي و انگليسي روي آن درج مي‌شود و با قيمت‌هاي گزاف به فروش مي‌رسد.

جمالي توضيح مي‌دهد: به عنوان مثال گاز‌هاي CFC كه مصرف آن براي محيط زيست مخرب است در اين مركز به نام گاز HCFC كه گازي بي‌خطر است تغيير نام داده و نام برند‌هاي معروف روي آن درج شده و با قيمت‌هاي بالا به فروش مي‌رود.

او ادامه مي‌دهد: گاز‌هاي CFC با روغن‌هاي شيميايي كار مي‌كنند و گاز‌هاي HCFC با روغن‌هاي گياهي كه جابه‌جايي اين دو خطرات بسيار زيادي در پي دارد و همچنين باعث تخريب كمپرسور كولر‌هاي گازي و پكيج‌ها مي‌شود.

جمالي درباره مضرات اين كپسول‌ها تاكيد مي‌كند: ‌هر كپسول گاز تقلبي كه نام آن تغيير كند يا جابه‌جا استفاده شود مي‌تواند بيش از 100 كمپرسور را تخريب كند و عمر مفيد 10 ساله آن را به دو يا سه ماه تقليل دهد كه اين مشكل به طور روزمره در هيات حل اختلاف اتحاديه مطرح مي‌شود كه دليل اصلي آن همين گاز‌هاي تقلبي است با اين حال اگر يك پكيج اسپليت در كارخانه‌ به طور استاندارد توليد شده باشد به طور متوسط تا هفت سال نياز به شارژ گاز ندارد.

* ضمانت‌نامه‌هاي غيرمعتبر براي گوشي‌هاي غيراستاندارد

ابراهيم درستي ـ رييس اتحاديه فروشندگان لوازم صوتي و تصويري تهران ـ نداشتن ضمانت‌نامه‌هاي معتبر خدمات پس از فروش را يكي از چالش‌هاي كنوني بازار مي‌داند و مي‌گويد: در حال حاضر بيشتر ضمانت‌نامه‌هاي موجود در بازار غيرمعتبر و بدون داشتن هر گونه ضمانت اجرايي است كه به عنوان خدمات پس از فروش به خريدار عرضه مي‌شود و اتحاديه هم قدرت كامل قانوني براي برخورد با اين تخلفات ندارد.

درستي با تاكيد بر اينكه بايد تمام گوشي‌هاي موجود در بازار به وسيله سازمان استاندارد و تحقيقات صنعتي بازرسي شود، اظهار مي‌كند: ما از طريق اتحاديه به وزارت بازرگاني پيشنهاد كرده‌ايم فروش گوشي تنها از طريق نصب هولوگرام‌هاي معتبر اتحاديه امكان‌پذير باشد تا از اين طريق مشتري نسبت به استاندارد بودن كالا مطمئن باشد.

* برندهاي معروف چرخ خياطي و نام‌هاي مشابه

رحماني ـ رييس اتحاديه‌ تعميركاران فروشندگان ماشين‌هاي دوخت و بافت تهران ـ خواستار نظارت اصناف بر واردات كالاها شده و با اشاره به واردات چرخ خياطي بي‌كيفيت به كشور اظهار مي‌كند: در حال حاضر حدود 400 نوع برند مختلف كه برخي از آن‌ها نام‌هايي شبيه به هم دارند وارد مي‌شود كه هيچ كس هم در مورد خدمات پس از فروش آن‌ها نظارتي ندارد و در اين ميان مشتريان ضرركننده اصلي هستند.

او پيشنهاد مي‌كند كه در هر اتحاديه كميته‌اي متشكل از اعضاي صنفي نماينده بازرگاني، گمرك و استاندارد تشكيل شود تا بر روند واردات كالاها از نظر مسائل فني و تخصصي نظارت داشته باشند.

رييس اتحاديه تعميركاران و فروشندگان ماشين‌هاي دوخت و بافت تهران تاكيد مي‌كند: اين درست است كه تجارت آزاد است اما نبايد يله و رها باشد و هر كس هر چه را كه توانستم وارد كند و هيچ تعهدي هم در قبال خدمات پس از فرشش نداشته باشد؛ اين گونه ارز مملكت خارج مي‌شود و به جاي آن كالاهاي بي‌كيفيت و يك‌بار مصرف به كشور مي‌آيد.

او مي‌گويد: در اين ميان سود واردات هم فقط به عده‌اي خاص مي‌رسد و فروشندگان درگير حاشيه‌هايي مي‌شوند كه به آن‌ها ارتباطي ندارد.

رحماني تاكيد مي‌كند: قوي شدن اصناف و اتحاديه‌ها در حوزه‌هاي نظارتي و اجرايي مي‌تواند تضمين‌كننده عرضه كالاهاي باكيفيت و غيرتقلبي با قيمت مناسب در بازار باشد.

* گمرك آماده همكاري است

اردشير محمدي ـ رييس كل گمرك ايران ـ نيز با اشاره به استقرار سيستم‌هاي جديد در گمرك براي ارزيابي قيمت‌ها مي‌گويد: كالا وقتي وارد گمرك مي‌شود ارزش آن در همان لحظه در نقاط ديگر كشور مشخص مي‌شود و اين ارزش پس از پردازش مبناي محاسبه قرار مي‌گيرد و تمامي مسئولان گمرك‌هاي كشور مي‌توانند از اين اطلاعات استفاده كنند.

او مي‌افزايد: در همين راستا با صنوف و اتحاديه‌ها نشست‌هاي خوبي برگزار كرده‌ايم كه با همكاري آن‌ها ارزش گذاري كالاها بهتر انجام شود.

محمدي از تعامل اتحاديه‌ها با گمرك استقبال و ابراز اميدواري كرد اين تعامل به تمامي اتحاديه‌ها و صنوف گسترش يابد.

به نظر مي‌رسد مي‌توان با استفاده از پتانسيل‌هاي موجود در كشور بخصوص در حوزه‌ فعالان صنفي، نظم و سامان‌دهي خوبي به واردات كالاها بخشيد، همان طور كه گمرك و موسسه استاندارد هم در اين زمينه اعلام آمادگي كرده‌اند.

انتهاي پيام

چهارشنبه|ا|23|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن