تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 2 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نزدیکترین حالات بنده به پروردگارت حالت سجده است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817709349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سند آموزش، تحولي بنيادين يا تغييري نمادين در آموزش و پرورش


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: سند آموزش، تحولي بنيادين يا تغييري نمادين در آموزش و پرورش
خبرگزاري فارس: تغييرات بنيادين براساس سند تحول آموزش و پرورش زماني مفهوم اصلي تحول را پيدا مي كند كه طرح ها و راهكارهاي اجرايي با برنامه ريزي و كاركارشناسي صورت گيرد.


به گزارش خبرگزاري فارس، پايگاه تحليلي - خبري رويداد طي يادداشتي درباره سند تحول نظام آموزش و پرورش ايران نوشت:‌نظام آموزشي ازمهمترين زيرساخت هاي تعالي و پيشرفت همه ي جانبه ي هركشور والبته ابزاري جدي براي ارتقا سرمايه ي انساني شايسته درعرصه هاي مختلف است.

ازاين روي اهتمام دولت ها و نظام ساختاري حاكم برهر جامعه در مشخص ساختن نحوه ي حركت، منابع. امكانات لازم، الزامات، اهداف برنامه ريزي شده پيرامون آن و مديريت نيروي انساني از جمله مسائل مهمي است كه كشورها براي تامين امنيت اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، علمي و ... آن را دنبال مي كنند.

آموزش و پرورش هر كشور مبتني برفلسفه ي تعليم و تربيت صحيح و شناخته شده درآن است. پايه گذاري اساس نظام آموزشي ايرن نيز بر اساس فلسفه ي تعليم وتربيت اسلامي موضوعي است كه از ابتداي انقلاب تا كنون برنامه ها و اهداف خود را براساس ارزش هاي اسلامي، ماموريت آن، برنامه ريزي هاي كلان و همه جانبه و در راستاي سند چشم انداز 1404 قرار داده است.

اهميت اين موضوع به اندازه اي زياد است كه تاكيد برآن از ابتدا تاكنون از ميزان و ارزش سرمايه گذاري برآن نكاسته و تاكيدات مقام معظم رهبري موجب شكل گيري سندي جامع و برنامه ريزي براي رسيدن به آن شده است.

" ما در آموزش و پرورش احتياج به تحول داريم. آموزش و پرورش كنوني كشور ما ساخته و پرداخته ي فكرما وبرنامه ي ما و فلسفه ي ما نيست . بناي كار برآن فلسفه اي نبود كه ما امروز دنبال آن هستيم. تحول يك كلمه است لكن درپشت اين وجود لفظي اين كلمه يك دنيا كار نهفته است. بهترين و برجسته ترين فكرها بايد بنشينند و براي آموزش و پرورش طراحي كنند. بايد فلسفه ي آموزش و پرورش اسلامي واضح باشد و براساس اين فلسفه افق آينده ي آموزش و پرورش كشور روشن شود. ما به اين احتياج داريم. آموزش و پرورش بايد از روزمرگي بيرون بيايد. اين اساس حرف است."

مدتي است كه سند تحول بنيادين آموزش و پرورش رونمايي شده است. اين سند شامل تبيين اهداف فلسفه ي تعليم و تربيت، مبناي ارزش ها، اهداف كلان و ... و البته راهكارهاي اجرايي موجود براي آن مي باشد. متولي اصلي اين سند وزرات آموزش و پرورش شناخته شده وآموزشي نظامند، همگاني، عادلانه در ساختاري كارآمد از مباني آن است.

بنا به گفته ي وزير آموزش و پرورش اين سند براي ايجاد تغييرات اساسي بيش از 100 موضوع را دردستور كار قرار داده است. وزارت آموزش و پرور ش نيز با ابلاغ اين سند، اهداف و راهكارهايي اجرايي را به عنوان سند حركت خود در دستور كار قرار داده است. با اين وجود نحوه ي اجراي اين اهداف و برنامه ها، زمان بندي هاي مشخص شده و زمينه ها و مقدمات اجراي اين طرح ها از جمله مسائل قابل پرداخت است. مجموعه ي طرح هاي وزارت آموزش و پرورش با تعجيل در وقوع اين اهداف، شكل نامنظمي از اين برنامه را دنبال كرده است.

از جمله مهمترين اين برنامه ها هوشمندسازي مدارس است. اين طرح از سال 80 به تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش رسيده است اما نتوانسته آن را دنبال كند. با وجود آن كه پارامترها و اهداف مدرسه ي هوشمند، فلسفه و بنياني متفاوت در آموزش را دنبال مي كند، اضافه كردن چند تخته الكترونيكي، خريداري چند دستگاه رايانه براي مدارس واتصال به شبكه ي اينترنت بيش از هرچيز صرفا جنبه ي ابزاري به اين هدف بخشيده است.

نزديك به دو سال است كه مديران آموزش و پرورش از هوشمندسازي مدارس سخن مي گويند و ارقامي نجومي را از مدارسي كه در استان يا شهر خود هوشمند شده اعلام مي كنند اما متاسفانه نوع شاخص ها وتعريف ها از اين موضوع آمارهاي متفاوتي را دردست قرار داده است. هنوز از اجراي كامل اين طرح زمان زيادي نگذشته كه مدارس تجهيز شده با مشكل قطعي سيستم ها، كمبود و نقص هاي موجود در فضاي كلاس ها وتقليل كارايي و بهره گيري از آن روبه رو يند. علاوه بر اين عجله و سرعت بيش از حد وزير محترم در پيشبرد و اجراي اين طرح جلوتر از برنامه ي توسعه ي پنجم موجب شده كه مدارس موظف باشند حداقل يك كلاس از كلاس هاي مدرسه را نه از منابع مالي تامين شده بلكه از بودجه ي كمك هاي مردمي، مجهز به اين سيستم كنند.

عدم نياز سنجي در رابطه با طرح هاي پرهزينه اي چون هوشمندسازي و كارايي بسيار پايين آن در مدارس موجب شده كه درحال حاضر دانشگاه هاي كشور با وجود نياز از وجود اين سيستم ها در كلاس محروم باشند اما بعضي مدارس با تجهيز شدن به آن كمترين استفاده را داشته باشند.

موضوع و طرح بعدي تغيير ساختار آموزشي كشور به "6.3.3." مي باشد كه به مراتب دگرگوني كتاب هاي درسي با هدف تغيير از تئوري محوري به سمت تحقيق و پژهش و تفكر را در نظر گرفته است. براين اساس بنا به اظهارات دبير شوراي عالي آموزش و پرورش دوره ي ابتدايي به دو دوره ي سه ساله تقسيم خواهد شد.

به گفته ي مهدي نويد ادهم دوره ي ابتدايي پس از تقسيم مدارس جداگانه خواهد داشت. سه سال اول ابتدايي به مهدكودك شباهت داشته و محتواي كتاب ششم ابتدايي، همان محتواي پنجم ابتدايي و اول راهنمايي خواهد بود.

اين طرح در حالي مراحل حركت خود را طي مي كند كه موضوع تغيير ساختار نظام آموزشي هنوز به تصويب شوراي عالي انقلاب، مجلس و كارشناسان آموزشي آن نرسيده است. شوراي عالي انقلاب فرهنگي تغيير ساختار آموزشي را از سند حذف كرده و در سند موجود راهكاري مبني بر تغيير ساختاري ديده نمي شود.

با اين وجود جاي سوال است آيا راه رسيدن به تحولات بنيادين مندرج در سند، تغيير ساختارآموزشي كشور است؟ دبير شوراي عالي آموزش و پرورش درحالي از جدايي دوره هاي سه ساله در دوران ابتدايي سخن مي گويد كه از ابتداي سال و يك نوبته شدن مدارس به دستور وزير محترم، به تراكم جمعيتي كلاس ها افزوده شده به گونه اي كه "به ندرت در مدارس دولتي عادي كلاس زير 35 نفر ديده مي شود."

طرح تبديل مدارس به مجتمع آموزشي ،تقليل نيرودر دوره ي ابتدايي و تامين نيروي مورد نظر در ساير دوره ها نيز از جمله طرح هاي درحال اجراي اين وزارت خانه است. براساس اين طرح مدارس قرار گرفته دركنار هم يا مدارسي با فضاي گسترده و باز به يك مجموعه يا مجتمع تبديل مي شوند.

مديران سه مدرسه تبديل به يك مدير شده و معاونت ها سمت مدير اجرايي مي گيرند. نيروي مازاد حاصل شده از اين طرح در مدارس راهنمايي و دبيرستان در قالب معاون پرورشي و امور تربيتي به كارگرفته مي شوند. اين طرح در حال اجراست و مشكلات زيادي را فراهم آورده است.

معلم ابتدايي نقش معاون پرورشي دبيرستان را برعهده گرفته و دبير فيزيك دبيرستان، معاون پرورشي مدرسه ي ابتدايي شده است. با وجود تاكيد مقام معظم رهبري براحياي امور تربيتي درمدارس بعد از حذف آن و تشكيل سازمان دانش آموزشي، معاونت پرورشي به عنوان گزينه اي مناسب براي احقاق اين امر در نظر گرفته شد، با اين وجود عدم رويكرد تخصصي به اين حوزه وقرار گرفتن نيروهاي مازاد دراين سمت ها اهداف اصلي وجود اين سمت را زير سوال برده از كارايي آن كاسته است.

تحول در ورزش دانش آموزي با سه طرح سباح، طناورزي و ژيمناستيك نيز مراحل اجراي خود را طي مي كند. در نحوه ي اجرا وكيفيت اين طرح ها همين بس كه طرح شناي دانش آموزان پايه ي سوم ابتدايي (سباح) به دليل نبود امكانات ورزشي در مدارس درخارج از محيط مدرسه و درعرض يك ماه به شكلي فشرده به جاي بهره مندي دانش آموزان از آن درطول سال براي ايجاد شادابي و نشاط اتفاق افتاده است.

البته طرح هايي چون برپايي مدارس قرآني و حضور 1 ميليون و 430 هزار دانش آموز درآن نيز از جمله اقدامات موثر اين وزارتخانه بوده است.
هدف از بحث و مطرح كردن اين موضوعات آن است كه درواقع تغييرات بنيادين براساس سند تحول آموزش و پرورش زماني مفهوم اصلي تحول را پيدا مي كند كه طرح ها و راهكارهاي اجرايي با برنامه ريزي و كاركارشناسي صورت گيرد. پيشبرد ناقص و همزمان مجموعه اي از طرح صرف ارائه ي آمار، تنها مجموعه ي ناتمام و ناپيوسته اي از طرح ها را در برابر هم قرار مي دهد.

تغيير و ايجاد تحول نه امري يك باره، بلكه فعاليتي مداوم و جامع براي تكامل و تعالي انسان است. حجم انبوه تغييرات براساس طرح هاي در حال اجرا نشان مي دهند كه نه ظرفيت مالي و فيزيكي موجود در مدارس قابليت اين را دارد و نه عجله در اجراي طرح ها بدون توجه به عواقب آن تاكنون مثبت بوده است.
انتهاي پيام/

چهارشنبه|ا|28|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن