تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر كس حريم خدا را حفظ كند، حرمتش حفظ مى‏شود و هر كس خدا را اطاعت كند، اطاعت مى‏شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815212996




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رئيس اتاق بازرگاني ايران: ريشه رانت در اقتصاد كشور بايد خشكانده شود


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: رئيس اتاق بازرگاني ايران: ريشه رانت در اقتصاد كشور بايد خشكانده شود
همايش سرمايه گذاري و كارآفريني با تأكيد بر تدوين نظام تدبير، خشكاندن ريشه رانت و چگونگي ورود سرمايه گذاران خارجي به ايران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ما در اين همايش كه به همت اتاق بازرگاني تهران برگزار شد، ابتدا مسعود موحدي قائم مقام وزارت صنعت، معدن و تجارت طي سخناني از برنامه جديد اين وزارتخانه نسبت به واگذاري قيمت گذاري كالاهاي اساسي به بخش خصوصي خبر داد و گفت: دولت تنها نظارت را به عهده دارد. وي افزود: بررسي ما نشانگر آن است كه به لحاظ تسهيل در دريافت اعتبارات، رتبه ايران در شاخص هاي جهاني 20 رتبه بهبود يافته اما در مقابل در حمايت از سرمايه گذاري جايگاه ايران تنزل داشته است.وي تصريح كرد: وجود قوانين غيرشفاف، بخشنامه هاي همپوشان و پيچيدگي بروكراسي هاي اداري، انگيزه لازم براي سرمايه گذاري را از بين مي برد، كه البته دولت گام جدي در راستاي حذف اين موارد برداشته و آن، ايجاد پنجره واحد تجاري است كه هم اكنون از سوي دولت در حال پيگيري و نهايي شدن است.
موحدي گفت: فقدان نظام مالياتي كارآمد نيز از جمله عواملي است كه بهره وري را متأثر مي كند. البته دولت تلاش گسترده اي صورت داده كه منجر به كاهش تعداد ماليات هاي مستقيم و غيرمستقيم شده و هنوز به اندازه كافي نتايج خود را نشان نداده است.
وي بر ضرورت شكل گيري نظام جامع ورشكستگي و تصويب نهايي قانون تجارت تأكيد كرد و گفت: البته وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز اقداماتي را براي بهبود فضاي كسب و كار كشور انجام داده است كه از جمله آن، مذاكره با بانكها براي اخذ كمك هاي فني و اعتباري است.
همچنين رئيس اتاق بازرگاني ايران با تأكيد بر اينكه بايد ريشه رانت در اقتصاد خشكانده شود، گفت: بايد چراغ ها را روشن كرد و در فضاي شفاف فعاليت اقتصادي صورت گيرد.
محمد نهاونديان در همايش سرمايه گذاري و كارآفريني اظهار داشت: رتبه اقتصاد ايران در جهان مناسب با مردم، منابع اقتصادي و همت اين ملت نيست.
وي افزود: در جهان اقتصادها را به سه دسته تقسيم مي كنند، اقتصادهاي مبتني بر منابع طبيعي، اقتصادهاي مبتني بر بهره وري و كارآيي و اقتصادهاي مبتني بر نوآوري و مايع تأسف فراوان است كه ايران هنوز در دسته اول و يا ميان دسته اول و دوم جاي داده مي شود.
وي افزود: درجامعه ما مفاهيمي مانند سرمايه دار و رانت جو در كنار مفاهيمي مانند سرمايه گذار و كارآفرين قرار گرفته است. رانت جو يعني افراد يا گروه هايي با استفاده از امتياز خاصي مجوزهايي دريافت مي كنند كه با آن مجوزها اقدام به تاسيس بنگاه هايي مي كنند و يا پيش از اقدام مجوزها ارزشمند مي شود و خود مجوز را مي فروشند.
وي افزود: جامعه كارآفرين پرور جامعه اي است كه انگيزه كارآفرينان را با ارزش مي داند، كارآفرينان را محترم مي شمرد و مقررات اجتماعي را در جهت حمايت از كارآفريني سوق مي دهد.
نهاونديان گفت: در فرهنگ تبعيض آلود همه ثروتمندان مورد سوءظن هستند و اين تلقي مي شود كه ثروت از رانت هاي غيرعادلانه و تبعيض آميز به دست آمده است و منافع سرمايه گذاري غيرعادلانه تلقي مي شود.
رئيس اتاق بازرگاني ايران گفت: براي اصلاح فضاي كسب و كار بايد چنين فرهنگ هايي اصلاح شود كه در مسير اين اصلاحات چوب هاي مخالفت تيز مي شوند لذا بايد در ابتدا فرهنگ اقتصاد رانتي را اصلاح كنيم، بايد ريشه رانت در اقتصاد خشكانده شود، بايد سياست به سمتي حركت كند كه چراغ ها روشن شود و فقط كساني كه تلاش مي كنند موفق باشند، در آن صورت است كه به سرمايه دار نگاه دزد نمي شود.
وي افزود: جهاد اقتصادي دو چيز نياز دارد اول خشكاندن ريشه هاي رانت و دوم اصلاح فرهنگ اقتصادي و برگشتن به فرهنگ اسلامي كه در آن تلاشگران اقتصادي مثل جهادگران در راه خدا محترم هستند.
بنابراين گزارش: رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران نيز در اين همايش بر تدوين نظام تدبير در شرايط فعلي حاكم بر اقتصاد ايران تاكيد كرد و گفت: اگر امروز در شرايط جنگي اقتصاد هستيم بايد نظام تدبير متناسب با اقتضائات زمان و مكان تدوين شود. يحيي آل اسحاق كه در اين همايش چندين بار بر تدوين نظام تدبير تاكيد كرد و خواستار اعمال تدابير ويژه در شرايط فعلي اقتصاد كشور شد، افزود: اگر امروز يكي از ابزارهاي دشمن براي مقابله با ملت ايران ايجاد تلاطم در اقتصاد كشور است، نبايد به گونه اي مديريت كنيم كه آب در آسياب دشمنان بريزيم.
وي ادامه داد: اگر دشمن از ابزار تحريم ها عليه اقتصاد ما وارد عمل شده است ما بايد در داخل كشور به گونه اي مديريت كنيم كه درها را به روي فعالان اقتصادي كه سربازان اين جبهه هستند باز كنيم. آل اسحاق با تاكيد بر اينكه نبايد فضاي اقتصادي كشور را امنيتي كرد، گفت: اگر فضاي اقتصادي كشور امنيتي شود تمام فعاليت ها منجمد خواهد شد.
آل اسحاق با تاكيد بر اينكه بايد تعزيرات به تسهيلات تبديل شود افزود: براي حل مشكلات بايد معضلات و گرفتاري هاي بر سر راه اقتصاد را شناسايي كنيم و تدابير لازم و درستي در آن زمينه به كار ببريم و نكته حياتي در اين شرايط نيز روحيه است كه بايد به خوبي در بدنه اقتصادي كشور تزريق شود.

سه|ا|شنبه|ا|27|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن