تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817649481




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مركز پژوهش‌هاي مجلس ارائه داد:نظر كارشناسي درباره طرح بيمه‌هاي اجتماعي قاليبافان


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: مركز پژوهش‌هاي مجلس ارائه داد:نظر كارشناسي درباره طرح بيمه‌هاي اجتماعي قاليبافان
تهران- خبرگزاري كار ايران
مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي نظر كارشناسي خود را در مورد طرح‌هاي بيمه‌هاي اجتماعي قاليبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنايع دستي شناسه‌دار اعلام كرد.
به گزارش "ايلنا"، دفاتر مطالعات اجتماعي، برنامه و بودجه و انرژي و صنعت و معدن مركز پژوهش‌ها طي يك اظهارنظر كارشناسي مشترك پيرامون اين طرح اعلام كردند: طرح بيمه اجتماعي بافندگان فرش و شاغلان صنايع دستي شناسه‌دار (كددار) با هدف تحت پوشش قراردادن قاليبافان، بافندگان فرش و شاغلان صنايع دستي كه عموما از اقشار ضعيف و آسيب‌پذير كشور هستند، ارائه شده است. به موجب اين طرح، استادكاران و كارگران ساده درجه 1 و 2 و 3 قالي و فرش بدون كارفرما، شاغل در كارگاه‌هاي خانگي تك بافي قالي و فرش يا تحت پوشش تعاوني‌هاي قالي و فرش و مجتمع‌هاي كوچك و بزرگ مربوطه و همچنين شاغلان صنايع دستي در گروه‌هاي مصوب كددار صنايع دستي ايران كه به صورت تمام وقت به مشاغل ياد شده اشتغال دارند، تحت پوشش بيمه تامين اجتماعي قرار مي‌گيرند. نرخ حق بيمه مشمولين اين طرح 27 درصد است كه 20 درصد آن بر عهده دولت و 7 درصد سهم بيمه شده خواهد بود. همچنين در صورتي كه شاغلان ياد شده كارفرما داشته باشند، با پرداخت 3 درصد توسط كارفرما، بيمه شده از بيمه بيكاري نيز برخوردار مي‌شود.
مركز پژوهش‌ها سپس با اعلام اين مطلب كه اجراي اين طرح در جهت كمك به پوشش بيمه اجتماعي بخشي از اقشار محروم و آسيب‌پذير جامعه است كه به دليل ماهيت كارشان از خدمات بيمه‌اي محروم مانده‌اند و از اين جهت همسو با اصل 29 قانون اساسي، سند چشم‌انداز 20 ساله نظام و قانون برنامه چهارم توسعه خواهد بود، نقاط ضعف آن را تشريح كرد و افزود: عدم تفكيك بين گروه‌هاي مختلف شاغلان مشمول اين طرح و فقدان شفافيت آن از نظر شمول هر يك از قوانين بيمه‌اي، ممكن است بيمه اجتماعي افرادي را كه در حال حاضر مشمول بيمه اجباري هستند با اخلال مواجه سازد، ضمن اين‌كه تفكيك طرح از اين نظر كه شاغلان تمام وقت را در بر مي‌گيرد يا شاغلان نيمه وقت، چندان روشن نيست.
همچنين تكليف بيمه شدگاني كه بر اساس «قانون بيمه بازنشستگي، فوت و از كارافتادگي بافندگان قالي، قاليچه، گليم و زيلو مصوب 1376» بيمه شده‌اند، مشخص نشده است.
مركز پژوهش‌ها همچنين افزود: تصويب اين طرح به دليل حمايتي بودن آن (پرداخت 20 درصد حق بيمه از سوي دولت)، مي‌تواند موجب شود كه آن بخش از مشمولان طرح كه در حال حاضر زير پوشش تامين اجتماعي يا بيمه خدمات درماني هستند، به اين طرح گرايش يابند و در عمل از پوشش خارج شوند.
نكته ديگر اين كه نرخ حق بيمه در اين طرح بسيار بالا (27 درصد) در نظر گرفته شده است و همين امر اجراي آن را با مانع روبه رو خواهد ساخت، در حالي كه با تفكيك حق بيمه سهم درمان (معادل 9 درصد) و نيز با توجه به وضعيت شغلي گروه هدف، حق بيمه مي‌تواند تا 14 درصد كاهش يابد.
به علاوه بالا بودن حق بيمه سهم دولت (20 درصد) موجب خواهد شد كه بدهي‌هاي انباشته دولت به صندوق تامين اجتماعي باز هم افزايش يابد و در نتيجه عدم وصول حق بيمه سهم دولت موجب عدم ارائه خدمات به بيمه‌شدگان نيز خواهد بود، ضمن اين كه سهم بالاي دولت براي مشمولان اين طرح مي‌تواند از نظر ساير اقشار جامعه كه دولت سهم كمتري بابت بيمه آنان مي‌پردازد، ناعادلانه تلقي شود.
اشكال ديگر اين است كه مفاهيمي چون استادكار، كارگر درجه 1، درجه 2، درجه 3، مجتمع‌هاي كوچك، مجتمع‌هاي بزرگ، تابلوبافان طرح پوستر و در اين طرح ... تعريف نشده‌اند.
به علاوه تبصره‌هاي «2» و «3» اين طرح، كارگاه‌هاي خانگي را از كارگاه‌هاي موضوع ماده 4 و ماده 98 قانون كار مستثني مي‌كند در حالي كه مشخص نمي‌سازد كه كارگاه‌هاي خانگي چگونه كارگاهي هستند؟
در همين حال تبصره «5» طرح، قانون بيمه بازنشستگي، فوت و از كارافتادگي بافندگان قالي، قاليچه، گليم و زيلو مصوب 1376» را به دليل اين‌كه نرخ حق بيمه آن (14 درصد) با نرخ حق بيمه مندرج در طرح (27 درصد) متفاوت است، ملغي مي‌سازد.
همچنين اگر چه سهم بيمه شده و دولت از ميزان حق بيمه مشخص شده است، ولي ميزان درآمدي كه مبناي كسر حق بيمه قرار گيرد مشخص نشده و با توجه به سهم بسيار بالاي دولت در حق بيمه پرداختي، راه‌هاي تامين منابع مالي حق بيمه سهم دولت نيز پيش‌بيني نشده است. عدم تعيين حداكثر و حداقل سن مشمولين طرح و آيين‌نامه اجرايي آن نيز از ديگر ضعف‌هاي طرح به شمار مي‌روند.
مركز پژوهش‌ها در پايان با ذكر اين مطلب كه طبق قوانين موجود بخشي از جامعه هدف اين طرح مشمول بيمه‌هاي بازنشستگي و درمان قرار دارند و از سوي ديگر با اجراي طرح‌هاي مختلف در زمينه بيمه درمان و بازنشستگي از قبيل بيمه درمان روستاييان و عشاير، بيمه اجتماعي روستاييان و عشاير، بيمه پايه درمان ايرانيان، بيمه اجتماعي زنان خانه‌دار و... امكان پوشش بيمه‌اي براي اقشار مختلف جامعه فراهم شده، تصويب اين طرح ضروري به نظر نمي‌رسد، افزود: با وجود اين، به منظور ايجاد استمرار و فراگيري در پوشش بيمه اجتماعي و درمان اين افراد، پيشنهاد مي‌شود: بيمه درمان افراد و گروه‌هاي ياد شده مطابق قوانين موجود از طريق سازمان بيمه خدمات درماني ادامه يابد و موضوع بيمه درمان از اين طرح حذف شود و به همان نسبت حق بيمه نيز كاهش يابد.
همچــنين با اصــلاح قــانون بيــمه بــافندگان قــالي، قاليچه ، گليم و زيلو (مصوب 1376/9/11 )، بيمه بازنشستگي، از كارافتادگي و فوت با نرخ 14 درصد (بر مبناي 7 درصد سهم بيمه شده، 7 درصد سهم دولت) به صورت اختياري برقرار (اما به مروز زمان و به تناسب امكانات اجباري ) شود و ساير گروه‌هاي هدف در اين طرح (شاغلان صنايع دستي در گروه‌هاي مصوب كددار) نيز به همين ترتيب به مشمولان قانون اضافه شوند.
پايان پيام

كد خبر: 474522

شنبه|ا|26|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 183]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن