تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820801369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري/تاكسيمترهاي خاموش؛ معضل حمل و نقل مشهد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري/تاكسيمترهاي خاموش؛ معضل حمل و نقل مشهد
تاكسيمترهاي خاموش؛ معضل حمل و نقل مشهد
مشهد - خبرگزاري مهر: نظارت بر نرخ كرايه تاكسي ها در مشهد صورت نمي گيرد و از طرفي تاكسيمترهاي خاموش و دريافت كرايه هاي گزاف از سوي رانندگان گره اي است در يك كلاف پيچ در پيچ كه هر روز به دليل عدم نظارت اين گره كورتر مي شود.

به گزارش خبرنگار مهر، تيرماه سال جاري بود كه در جلسه شوراي اسلامي مشهد نرخ كرايه تاكسي به 20 درصد افزايش پيدا كرد كه اين ميزان از ساعت 24 شب به 30 درصد رسيد، اما اين افزايش با برنامه ريزي هاي لازم و نظارت كافي صورت نگرفت.

عدم نظارت بر نرخ كرايه تاكسي

هنگامي كه مبلغ كرايه تاكسي افزايش پيدا كرد تمام مردم اميدوار بودند تا مبلغ كرايه ها از ميزان 20 درصد تجاوز نكند اما اين روزها قصه راننده اي كه در مسير خلوت و بدون ترافيك حركت مي كند و گاهي بدون تعيين نرخ واقعي، مبلغ مورد دلخواه خود را از مسافر دريافت كرده و تاكسيمترش خاموش است و حكايت راننده اي كه از مسير پر از ترافيك و با چراغ قرمزهاي متعدد عبور مي كند و تاكسيمترش روشن است و سرانجام داستان راننده اي كه تاكسي مترش مبلغ 125 تومان را نشان مي دهد و تاكسيران مي گويد 150 تومان ديگر تكراري شده است.

مردم اكنون از عدم نظارت هاي دقيق و اينكه هر راننده تاكسي مبلغي را كه خود دوست دارد از مسافر دريافت مي كند دل پردردي دارند.

مطابق گفته هاي مسئولان بر روند كرايه هاي تاكسي به شكل جدي نظارت و كنترل صورت مي گيرد اما حرف هاي مردم و گلايه هاي آنان يا نشان دهنده عدم نظارت مسئولان است و يا اينكه آنها خود از تخلف برخي از رانندگان مطلع هستند اما دغدغه ي رسيدگي به اين امررا ندارند.

حرف مردم به جايي نمي رسد

محمد اميري يكي از شهروندان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: فريادهاي مردم به جايي نمي رسد مسئولين و كساني كه دستشان به دهانشان مي رسد چون خود خودروي شخصي دارند به فكر روند افزايش كرايه تاكسي كه هر روز مطابق ميل راننده تغيير مي كند نيستند.

وي ادامه داد: نظارت جدي بر ميزان كرايه تاكسي ها و خودروهاي مسافر بري و شكايت مردم در خصوص رانندگان متخلف توسط مسئولين پيگيري نمي شود.

اكبر احمدي يكي ديگر از شهروندان مي گويد: زماني كه به رانندگان نسبت به قيمت كرايه اعتراض مي شود برخي از آنان افزايش قيمت كالاهاي ديگر و هزينه هاي جانبي ماشين را بهانه مي كنند.

وي تاكيد كرد: رانندگان نيز خرسند از عدم نظارت و پيگيري كرايه هاي گزاف را از مسافر دريافت مي كنند.

سارا دهقان نيز مي گويد: هنگامي كه نرخ كرايه تاكسي به 20 درصد افزايش پيدا كرد مردم اميدوار بودند كه اين مبلغ توسط برخي از رانندگان به دلخواه افزايش نيابد اما متاسفانه امروز شاهد دريافت كرايه هاي سر به فلك كشيده هستيم.

وي ادامه مي دهد: من هر روز بايد دو مسير طولاني را به وسيله تاكسي طي كنم تا به محل كار برسم اما اين افزايش خود سرانه كرايه ها وضعيت را برايم دشوار كرده است.

اما در اين بين صحبت هاي رانندگان تاكسي نيز خالي از لطف نيست يكي از آنها مي گويد: با گران شدن قيمت سوخت، نرخ تمام وسايل يدكي مورد نياز خودروها و همچنين دستمزد تعميركاران افزايش يافته است.

حبيب حيدري مي افزايد: مسئولان بايد در هنگام افزايش نرخ تاكسي ها به اين مسائل نيز توجه كنند، راننده بيچاره چه گناهي كرده ماشين كه خراب شود هر چه كرايه گرفته بايد بابت تعميرات بپردازد.

يك راننده ديگر تاكسي نيز بيان كرد: هر روز قيمت اجناس و كالاهاي مختلف نظير مرغ و تخم مرغ گران مي شود اما كسي صدايش براي اعتراض در نمي آيد.

وي افزود: اي كاش حساسيت هاي موجود بر روي افزايش نرخ كرايه تاكسي بر روي تمام اجناس و مواد خوراكي نيز اعمال مي شد.

نيازي به روشن كردن تاكسيمتر نيست

اين روزها از لوتي گري و مردانگي برخي تاكسي رانان خبري نيست چرا كه علي رغم نصب تاكسيمتربر روي ماشين خود از اين وسيله استفاده نمي كنند و با خاموش كردن آن تنها نام تاكسيمتر را با خود به يدك مي كشند و حق مسافر را ناديده مي گيرند.

همه مردم خوب به ياد دارند زماني را كه تاكسيمتر بر روي خودروها نصب شد در آن زمان توسط مسئولين بحث نظارت هاي جدي و برخورد با رانندگاني بود كه تاكسيمتر خود را خاموش مي كنند اما مسئله اي كه امروز شاهد آن هستيم تخطي برخي از رانندگان تاكسي است.

در اين رابطه يكي از تاكسيرانان مي گويد: وقتي كرايه تاكسي مشخص است ديگر دليلي براي روشن شدن تاكسيمتر وجود ندارد.

راننده ديگري مي گويد: استفاده از تاكسيمتر به زيان مسافر است چون روشن شدن تاكسيمتر سبب مي شود تا كرايه بيشتري از مسافر دريافت كنيم و اين منصفانه و عادلانه نيست.

تاكسيرا ن بعدي ادامه مي دهد: فرهنگ استفاده از تاكسيمتر در نزد مردم جا نيفتاده و مردم تعرفه مشخصي را كه بر اساس تاكسيمتر درج شده را پرداخت نمي كنند.

بايد فرهنگسازي شود

مديرعامل سازمان نظارت بر تاكسيراني شهرداري مشهد نيز در اين زمينه گفت: در صورت خاموش بودن تاكسيمتر راننده با او برخورد جدي مي شود و هيچ راننده اي حق ندارد تاكسيمتر خود را خاموش كند.

غلامرضا زارعي با بيان اينكه بخشي از نارضايتي مردم از تاكسي ها به خود شهروندان باز مي گردد بيان كرد: برخي از شهروندان تاكسيمتر را قبول ندارند و بنا بر قانون كه بايد مبلغ درج شده در تاكسيمتر را بپردازند از پرداخت اين هزينه شانه خالي مي كنند.

وي افزود: پرداخت مبلغ درج شده تاكسيمترها در فرودگاه و راه آهن براي مردم جا افتاده اما در ترمينال و برخي از مكان هاي منتهي به حرم به هيچ وجه اين موضوع در ذهن مردم نهادينه نشده است.

وي تاكيد كرد: بايد استفاده از تاكسيمتر در ميان مردم فرهنگسازي شودو آحاد جامعه بايد بدانند كه مبلغ درج شده بر روي تاكسيمتر هم به نفع مسافر و هم به سود راننده است.

مدير عامل سازمان نظارت بر تاكسيراني شهرداري مشهد تاكيد كرد: اين سازمان به شدت به اعمال قانون در زمينه تاكسيمترها مي پردازد تا نگراني مردم نسبت به اين امر برطرف شود.

وي با بيان اينكه تاكسيمترهاي خاموش جريمه مي شوند گفت: بر اين اساس اگر راننده اي يك بار تخلف كند جريمه مي شود اما چنانچه مجددا تخلف كند در پرونده درج مي شود و برخورد و جريمه اي به مراتب سنگين تر براي راننده خاطي در نظر گرفته مي شود.

وي همچنين افزايش خودسرانه كرايه تاكسي را توسط برخي از رانندگان غير قانوني دانست و عنوان كرد: متاسفانه برخي از تاكسيرانان در مسيرهاي منتهي به حرم مطر و ترمينال اقدام به افزايش كرايه خود مي كنند كه اين امر غير قانوني بوده و هيچ راننده اي حق ندارد حقوق مسافر خود را با افزايش نرخ كرايه تاكسي و خاموش كردن تاكسيمتر پايمال كند.

معضل مسافربرهاي شخصي

زارعي همچنين مهمترين معضل سازمان تاكسيراني را فعاليت مسافربرهاي شخصي عنوان كرد و افزود: موضوع استفاده مردم از تاكسي به جاي خودرو شخصي نيازمند فرهنگ سازي و اطلاع رساني است و بايد با معضل وجود مسافربرهاي شخصي به شكل قانوني برخورد شود.

وي افزود: اين امر نيازمند همكاري ساير دستگاه ها و همچنين ارتقاء آگاهي مردم نسبت به كيفيت و كميت تاكسي ها در برابر خودروهاي شخصي است.

اين مسئول تاكيد كرد: امروز تمام ما شاهد هستيم هر كس كه ماشين دارد علي رغم داشتن شغل ثابت هر از چندگاهي اقدام به مسافر كشي مي كند كه اين امر واقعا به ضرر تاكسيرانان است.

تاكسي سمند حكايت پلو شب عيد

در بين تمامي ضعف ها و نقص هاي تاكسيراني موضوعي كه بيش از همه گلايه هاي مردم را در پي داشته مسئله تاكسي هاي سمند است.

و به راستي مردم شهر اين روزها ديگر جرات سوار شدن به تاكسي سمند را ندارند و تقريبا تمامي مسافران معتقدند كه تاكسي سمند حكايت پلو شب عيد فقرا است زيرا هنوز در ماشين را باز نكرده هزينه ورودي و تعرفه بالا دست و پاي مسافر را به لرزه مي اندازد.

اما جبهه گيريمدير عامل سازمان نظارت بر تاكسيراني در برابر اين قضيه تامل برانگيز بود، زيرا وي گفت:موضوع استفاده از تاكسي سمند بايد فرهنگسازي شود و مسافران بايد درك كنند كه تعرفه و ورودي تاكسي هاي سمند و پيكان با يكديگر تفاوت دارد و اين امر بايد اطلاع رساني شود.

وي ادامه داد: وقتي مسافر سوار سمند خوب و با كيفيت مي شود در اين صورت بايد كرايه اي مناسب و درخور اين ماشين را بپردازد و اين امر اصلا بي عدالتي نيست.

زارعي همچنين در خصوص افزايش كرايه تاكسي ها بيان كرد: افزايش كرايه تاكسي به دليل هزينه سرويس و نگهداري خودرو، لوازم يدكي، بيمه، تورم ساليانه، حقوق كارگري، قيمت بنزين صورت گرفته و در راستاي خدمات دهي مطلوب به همشهريان انجام شده است.

وي بيان كرد: مردم ممكن است از افزايش كرايه هاي تاكسي گله مند باشند اما اجراي اين امر ضروري بود.

..............................

گزارش: مرضيه صاحبي

© 2003 Mehr News Agency .

دوشنبه|ا|26|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 253]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن