واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: مهمترين دلايل بزرگداشت اربعين از ديدگاه ائمه(ع) و علماي دين
گروه خبرنگاران افتخاري / جمشيد غضنفري: در متن زير مهمترين دلايل بزرگداشت اربعين حسيني از ديدگاه ائمه معصومين(ع) و علما و بزرگان دين بهصورت اجمالي بررسي شده است.
مهمترين دليل بزرگداشت اربعين سيدالشهدا(ع) روايت مرسلهاي از امام عسكري(ع)است كه فرموده است: نشانههاي مؤمن، پنج چيز است كه يكي از آنها زيارت اربعين است.
افزون بر اين، امام صادق(ع) زيارت اربعين را به «صفوان بن مهران جمّال» تعليم داده است كه در آن به بزرگداشت اربعين تصريح شده است.
اما درباره منشأ اهميت اربعين در منابع كهن شيعه، بايد گفت كه به اين روز از دو جهت توجه شده است: يكي از جهت بازگشت اسرا از شام به مدينه و ديگري به سبب زيارت قبر امام حسين(ع) توسط جابر بن عبدالله انصاري، يكي از اصحاب برجسته رسول خدا(ص) و اميرالمؤمنين(ع).
شيخ مفيد، شيخ طوسي و علامه حلّي(قدس سره) در اينباره مينويسند: روز بيستم صفر روزي است كه حرم امام حسين(ع) از شام به سوي مدينه بازگشتند. همچنين در اين روز، جابر بن عبدالله انصاري، صحابي رسول خدا(ص) براي زيارت امام حسين(ع) از مدينه به كربلا آمد و او اولين كسي بود كه قبر امام حسين(ع) را زيارت كرد.
علماي اعلام اتفاق دارند كه اربعين، روز بيستم ماه صفر است و زيارت اربعين هم كه مأثور وارد شده و مثاب است، همان زيارت بيستم ماه صفر است. شيخ طوسي ابوجعفر محمد بن حسن متوفي 460 در كتاب «التهذيب» صفحه 17 جلد 2 باب فضل زيارت الحسين(ع) مينويسد: اخبار وارده در زيارت مقيد به اوقات خاصه است كه از آن جمله روز عاشورا و روز بيستم ماه صفر است.
طبق روايت جابر بن عبدالله انصاري به عنوان اولين زائر در «مصباح المتهجد» صفحه 551 در استحباب زيارت حسين روز اربعين كه بيستم ماه صفر است، مينويسد: روزي است كه جابر در اين روز به زيارت آمد.
سيد ابنطاووس در «اقبال» و علامه حلي در «المنتهي» و علامه مجلسي در «مزار بحار» و شيخ يوسف بحراني در «حدائق» و حاجي نوري در «تحية الزائر» و شيخ عباس قمي در «مفاتيح»، همه از شيخ طوسي نقل كردهاند.
فقط شيخ بهائي در «توضيح المقاصد» مينويسد: اربعين حسين 19 ماه صفر ميشود و اين نظريه روي حساب دهم محرم است كه جزو عشره اول ميشود و بايد چهلم جزو عشره دوم 19 باشد و اين رأي اول خلاف متعارف است، ثانيا ربطي به ثواب و زيارت مأثوره ندارد، چه همه ساله كه اختلاف حسابي در تمام و ناقص بودن نيست كه بگوييم اگر ماه محرم 29 روز بوده، اربعين نوزده ميشود و چهلم را از روز 11 محرم ميشمارند.
چنانچه مجلسي از كفعمي در وجه تسميه زيارت اربعين در حديث حضرت عسكري(ع) مينويسد: اربعين روز بيستم ماه صفر است كه چهل روز پس از عاشورا است، يعني چهلم شهادت حسين(ع) است و اين همان روزي است كه جابر بن عبدالله انصاري براي زيارت قبر سيدالشهدا آمد و حديث نبوي را روايت كرد و اول زائر قبر حسين در اولين اربعين بوده است.
منابع:
شيخ طوسي، مصباح المتهجد، ص 788- 789
همو، تهذيب الاحكام، ج6، ص 113- 114
سيد ابن طاووس، همان، ج3، ص 101- 103
مجلسي، بحارالانوار، ج 98، ص 331 -332
شيخ مفيد، مسارّ الشيعة(چاپ شده در جلد 7 مؤلفات شيخ مفيد)، ص 46
شيخ طوسي، مصباح المتهجد، ص 787
رضيالدين علي بن يوسف مطهر حلي، العدد القويه، ص 219
متن اين مقاله از پايگاه اطلاعرساني تبيان اقتباس شده است.
يکشنبه|ا|27|ا|بهمن|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 301]