تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820741656




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ترجمه‌ي كتاب «مرگ گذشته» نقد شد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ترجمه‌ي كتاب «مرگ گذشته» نقد شد


خبرگزاري دانشجويان ايران - زنجان
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب

نشست نقد كتاب «مرگ گذشته» تأليف جان هرولد پلام ترجمه عباس امانت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در زنجان، پرويز فتح‌اله‌پور در اين نشست گفت: جان هرولد پلام نه تنها به عنوان يك استاد صاحب‌مقام در حوزه تاريخ در قرن 18 انگلستان مطرح بوده؛ بلكه نفوذ كلام او را مي‌توان در حوزه گسترده‌تري ديد. پلام دست‌پرورده يك سنت طولاني تاريخ‌نگاري انگليسي است و كوشيده بين آن‌چه از گذشته مي‌خواند و آن‌چه تاريخ به مفهوم نوين آن در روزگار ما متجلي مي‌كند، وجه تمايزي قائل شود.

سرگروه عصر كتاب تاريخ افزود: اين كتاب شامل پيش‌گفتار مترجم و نويسنده و سه فصل مجزاست؛ فصل اول با عنوان حرمت گذشته، فصل دوم، گذشته در جامه تقدير و فصل سوم نقش تاريخ است.

او اظهار كرد: كتاب حاضر مجموعه سخنراني‌هاي جان هرولد پلام در ماه مارس سال 1968 ميلادي است، كه 20 سال پيش، دكتر امانت آن را ترجمه كرده و در سال 1386 در قالب 154 صفحه به چاپ رسيده است.

اين فعال عرصه كتاب خاطرنشان كرد: اين گذشته به نظر پلام از راه نمادهاي تاريخي، وقايع‌نگاري و ديگر تمهيدات تاريخي از جانب مراجع قدرت اعم از سلسله‌هاي حاكم، طبقه اشراف و ديگر گروه‌ها همچون كليسا و مقامات مذهبي به كار گرفته مي‌شود تا غالباً مشروعيت اين مقامات را تضمين كند و مردم را وادارد تا سروري ارباب قدرت را بپذيرند.

فتح‌اله‌پور ابراز كرد: به نظر پلام، تاريخ‌نويس از ابتدا قلم را به خواست ارباب قدرت مي‌چرخاند؛ چرا كه مورخان براي گذراندن زندگي و تأمين معيشت ناگزير بايد از جايي تأمين شوند و مطمئناً اين مستمري از جانب ارباب قدرت امكان‌پذير است.

مدرس تاريخ دانشگاه زنجان يادآور شد: نويسنده كتاب معتقد است كه گذشته در وجدان آدمي با معناي آينده مرتبط است و اين امر در همه جوامع از شرق تا غرب صدق مي‌كند. به نظر او، سير حركت گذشته در غرب خطي و در شرق چرخشي است. اگرچه اين سير حركت از مفهوم اصلاح نيز خالي نبوده است. پلام تاريخ را همانند ديگر علوم، يك جريان عقلاني توصيف مي‌كند كه محتاج تخيل، ابداع و بي‌غرضي بوده و نيازمند مشاهده دقيق و دقت در عالي‌ترين حد آن است.

اين پژوهشگر تاريخ درباره شرايط و جو حاكم بر دوره نگارش كتاب نيز گفت: پلام نظريه خود را در پايان دهه 1960 ميلادي بيان مي‌كند، كه در اين زمان، نهضت دانشجويي بر ضد مقامات آكادميك عمل كرده و خواستار تحول در نظام دانشگاهي بوده است. مخاطبان او را كساني تشكيل مي‌دادند كه نظام قديم آموزش را به شدت مورد پرسش قرار داده بودند. از طرفي، موج اعتراضات ضدجنگي ويتنام به نفع نهضت حقوق مدني، بويژه در آمريكا، نقش مكمل را در نارضايتي موجود در انگلستان ايفا مي‌كرد.

در ادامه اين نشست، عليرضا فقاهتي در نقد اين كتاب، اظهار كرد: اين كتاب در حوزه فلسفه تاريخ قرار مي‌گيرد و نويسنده سعي كرده سير تاريخ‌نويسي را در غرب مطرح كند و در اين راستا معتقد است نوع تاريخ‌نويسي كه در گذشته وجود داشت، در جوامع مدرن امروز مرده است.

او افزود: دوسوم كتاب مزبور به موضوع سوءاستفاده صاحبان قدرت از حرمت گذشته و تاريخ مربوط مي‌شود و چنين نتيجه‌گيري مي‌شود كه صاحبان قدرت به دليل مردمي نبودن و مقبوليت‌ نداشتن براي ادامه حيات مجبور بودند با استفاده از تاريخ‌ گذشته به قدرت‌شان مشروعيت بخشند و اين علت اصلي سوءاستفاده از تاريخ است.

اين منتقد بيان كرد: پلام معتقد است تاريخ در گذشته به عنوان يك الگوساز مطرح شده؛ چنان كه از يك دزد دريايي به عنوان دريانوردي نمونه ياد كرده است. وي معتقد است اگر روش تاريخ‌نويسي گذشته رايج بود، از چرچيل و كندي به عنوان قديسين ياد مي‌شد.

فقاهتي تصريح كرد: نويسنده معتقد است، مسيحيت در گذشته در انتظار ظهور منجي يعني حضرت مسيح (ع) بود و زمان ظهور منجي را سال 1000 ميلادي پيش‌بيني كرده بود. ولي با فرارسيدن سال 1000 ميلادي، خبري از منجي نشد و به ناچار، پيشگويان مسيحيت تاريخ ظهور را مكرراً به عقب ‌انداختند؛ به همين علت؛ يك رشته علم كلام مسيحي به وجود آمد كه نيازمند تفسير بود و در اين راستا گروهي سر كار آمده و كليسا را به وجود آوردند. در ادامه، مباحث عهد عتيق به كتاب مقدس انجيل افزوده شد تا قدمت مسيح (ع) را بيش‌تر از ميلادش توضيح دهد.

فقاهتي با اشاره به ايرادهاي ويراستاري كتاب نيز گفت: به خاطر نبود ويراستاري مناسب، ما با اشكالات لغوي زيادي در متن كتاب مواجه هستيم.

انتهاي پيام

دوشنبه|ا|28|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 812]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن