تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش منافق در زبان او و دانش مؤمن در كردار اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816713085




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاه زن از الگويي براي سعادت جامعه در اسلام تا مدل‌هاي غربي


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاه زن از الگويي براي سعادت جامعه در اسلام تا مدل‌هاي غربي
خبرگزاري فارس: نگاه زن از الگويي براي سعادت جامعه در اسلام تا مدل‌هاي غربي از جمله مباحث روز دنياي امروز است كه در اكثر محافل و مجامع حقوقي و بين‌المللي به شكل‌هاي گوناگون مطرح است.


به گزارش خبرگزاري فارس از مشهد، نشست راهبردي در حوزه زن و خانواده كه با حضور مقام معظم رهبري برگزار شد در واقع چراغ راهي است براي بانوان و مسئولان كشور در اين حوزه كه با چشماني باز و تفكري واقع‌بينانه، چالش و مشكلات فراروي بانوان امروز كه سرگشته و حيران در بين نظريه‌هاي مختلف، گاه به بهانه ايفاي نقش زنانه‌شان، حتي خودشان را نيز به زير سوال مي‌برند، با ارائه سندي نو در پيشبرد اهداف اين قشر اجتماعي گره‌هاي كور اين حوزه را نيز رمزگشايي كنند و با تطبيق سنت و مدرنيته به پاسخ‌ها و چرايي كاركردهاي فعاليت‌هاي بانوان با توجه به اولويت‌ها برسند.
كثرت انديشه‌ها در جهان، انتخاب واقعيت را دشوار ساخته است اما تاريخ روشناي حقيقت را به حضرت زينب (س) بدهكار است و قرار است كه زينب‌هاي ديگري نيز به صحنه اجتماع بيايند.

* مانور تبليغاتي بر روي حقوق زنان در جامعه اسلامي، هجمه دشمن
در شرايط امروز نگاه و نگرش نسبت به تعريف بانوي موفق در عرصه خانواده و اجتماع با چالش‌هاي جدي روبه‌روست و گاه بازخواني انديشه‌هاي گذشته در ارتباط با نقش‌آفريني بانوان، جامعه مدرن امروز را به بن‌بستي غير قابل توصيف مي‌كشاند.
آنجا كه يكي هجمه‌هاي دشمن مانور تبليغاتي بر روي حقوق زنان در جامعه اسلامي است و بسياري از متفكران، صاحب‌نظران و مسئولان كشور به اين سمت سوق داده مي‌شوند كه بايد در عرصه حضور بانوان در خانواده و جامعه با يك بازتعريف مجدد، به يك سند تحول در نقش‌آفريني اين قشر از جامعه رسيد.

* جامعه فاطمه‌وار و زينب‌گونه نيازي به "سند پكن" ندارد
كشورهاي غربي در عرصه حضور بانوان در اجتماع با بن‌بستي مواجه شده‌اند كه گاه براي فرار از اين نابساماني بر روي نقش مادري و همسري زن خط بطلان مي‌كشند تا بتوانند در رويايي خفته، فقط از نگاه سرمايه‌داري براي اين قشر از جامعه، بهايي قائل شده باشند، البته فقط به قيمت ويترين فروشگاه‌هاي بزرگ شهرشان! كه اين الگو با توجه به نگرش اسلام نسبت به بانوان در جامعه ما مردود است و در واقع جامعه اسلامي در سر ديگر اين موضوع مي‌تواند ادعايي به وسعت تاريخ داشته باشد.
چه بسا كه تاريخ اسلام شاهد حضور زناني از جنس مادر، همسر، خواهر و پيامبرگونه بوده است، زناني از ثلاثه پاكي كه همه نقش‌هاي فردي و اجتماعي‌شان را آنقدر خوب ايفا كرده‌اند كه چشم‌هاي بسياري از مردان گذشته و آينده تاريخ متحير اين نقش‌مداري شده است؟ ...

* يار در خانه و ما گرد جهان مي‌گرديم ...
حضرت زينب كبري (س) در كاخ يزيد و در حضور مرداني از جنس نامردي، چنان با صلابت و استوار خطبه تاريخي خودشان را خواندند كه همان‌جا حكومت امويان درهم پيچيد و برگ تاريخ و مسير آن تغيير كرد.
زينب كبري (س) نيز زن بود، اما بانويي متفاوت از همه تعريف‌هاي امروزي براي زن امروز.
اما با نگاهي عميق به نقش‌آفريني ايشان در حادثه كربلا، به نظرم اينگونه مي‌آيد كه دختران و زنان امروز ديگري نياز به جست‌وجو براي دستيابي به الگو ندارند چراكه ايشان در نقش‌هاي متفاوت اعم از مادري فرزنداني را تربيت كردند كه آنان نيز در جبهه حق قرار گرفتند.
مگر نه اينست كه ما امروز به دنبال آموزش مادراني براي عصر ظهور هستيم كه فرزندان خود را سرباز و مريد امام مهدي (عج) تربيت كنند.
اما مادران امروز در عرصه همسري به همين نكته اكتفا مي‌كنند كه همسرشان را نيز با خود هم‌راي و هم‌عقيده براي سربازي فرزندان در كنار امام حسين (ع) ساختند و در نقش اجتماعي ايشان نيز به جرات مي‌گويم كه تاريخ به ايشان بدهكاراست.

* بدهكاري تاريخ به زينب كبري (س) يا زينب كبري (س) به تاريخ ...
اگر امروز بانوان جامعه اسلامي به دنبال الگوها و مدل‌هاي غربي براي داشتن زندگي سعادتمندانه هستند به اين دليل است كه شايد مورخان در بازگويي و رساندن پيام حضرت زينب (س) به اعصار كم‌كاري كرده‌اند.
به جز اين چه دليلي است كه امروز با گذشت 1400 سال از واقعه كربلا كه تاريخ نيز ادعا دارد كه كربلا در كربلا مي‌ماند، اگر زينب نبود و گاه حضور پررنگ ايشان در عرصه حماسي تاريخ سبب اين امر مي‌شود كه زن مسلمان به خود ببالد.
آيا امروز زمان ترسيم الگوي زينب‌گونه زيستن براي بانوان فرا نرسيده است، آيا الگوي فاطمه‌وار و زينب‌گونه زيستن، همان مدل گمشده زن مسلمان نيست؟ آيا زمان برچيده شدن زنان روتوش شده رسانه‌هاي غربي و فروشگاه‌هاي بزرگ از ذهن مردان و زنان ايراني نيامده است؟

* تسري ديدگاه امام (ره) در جامعه در حوزه زنان
امام خميني (ره) راه ‌نو و تازه‌اي را جلوي پاي زنان گذاشتند و بعد از انقلاب نيز ايشان با خانه‌نشيني زنان مخالفت و تأكيد كردند كه حضور زنان در عرصه‌هاي سياسي يك ضرورت است و همانطور كه زنان در سال‌هاي انقلاب و بالاخره در پيروزي انقلاب نقش ويژه و مؤثري داشته‌اند در بعد از انقلاب هم بايد زنان در مسائل كلان مملكت دخالت كنند. حضرت امام (ره) فرموده‌اند كه زنان هم‌دوش مردان بايد در عرصه‌هاي سياسي و اجتماعي حضور داشته باشند.
البته تأكيد حضرت امام (ره) حضور ارزش‌مدار زنان بوده و در چند جا حضرت امام (ره) اين تأكيد را به جامعه زنان داشته‌اند كه حضور خودشان را در بالاترين سطوح سياسي، اجتماعي حفظ كنند كه اين نشان از نگاه بلند حضرت امام (ره) به جامعه اسلامي و در واقع تأثيرگذاري زنان در شكل‌گيري جامعه اسلامي است.
اگر ما بخواهيم به سمت جامعه اسلامي سير كنيم نياز به حضور خانم‌هايي با علم، با انديشه و با تجربيات خوب حضور سياسي و اجتماعي داريم كه بتوانيم ان‌شاءالله نوع نگاه و انديشه حضرت امام (ره) را در جامعه ايران اسلامي محقق كنيم.
حركت به سمت تحقق انديشه‌هاي ايشان در حوزه بانوان در واقع مبارزه با ارائه اين نوع تفكر از سوي غربيان است كه نگاه اسلام به زن، يك نوع نگاه سنتي و متحجرانه است و اسلام به حقوق زن توجه ندارد و تبليغات جديدي در اين راستا در غرب صورت گرفته است تا جايي كه با اينگونه تبليغات خود به نگرش‌هاي ساختگي اسلام به زن مي‌پردازند و حقوق اسلام به زن را خانه‌نشيني زن معرفي مي‌كنند.

* بي‌مهري رسانه در معرفي بانوان موفق و كارآمد معاصر
شايد يكي از دلايل جولان دادن دشمن در شرايط امروز نپرداختن رسانه به حضور موفق و كارآمد بانوان در جامعه است.
با ورق زدن برگ‌هايي از تاريخ مي‌توان به درستي اين موضوع را دريافت كه تاريخ هميشه شاهد حضور زنان عظمت‌آفرين از جنس زنانه است.
دست كم تاريخ اسلام و ايران به اين نقش‌آفريني به خود مي‌بالد چه آنجا كه زينب كبري (س) برگ زرين سند كربلا را در تاريخ به نام تاريخ‌نگاري چون خود ثبت مي‌كند.
در اثبات ولايت‌پذيري ايشان، زنان نوغان برگ زرين ديگري از اين تاريخ نانوشته است و در صفحه‌اي ديگر زناني از همين خطه، قانون بي‌حجابي رضاشاه را به تخت شاه پهلوي مي‌كوبند و قيام‌هاي مسجد گوهرشاد و ... را نيز به نام نامي خودشان حك مي‌كنند ...
و امروز نيز دختر ايراني نيازي به الگوي غربي‌ ندارد آنجا كه سيده زهرا حسيني‌ها (نقش‌آفرين كتاب دا) هنوز پاي دفاع از ارزش‌هايشان ايستاده‌اند!
كلام آخر: امروز ما به رسم زمانه فقط عاشورا را تا روز دهم ورق مي‌زنيم و در اين روز نيز همه ارادت و عشق خود را به سردار اين روز نثار مي‌كنيم و جا دارد كه جالي خالي ديگران را نيز خالي كنيم چراكه حضرت زينب كبري (س) كربلا را با سنگستان صبر خود نوشت و امام سجاد (ع) اين واقعه را در سجاده نماز خود حك كرد تا هميشه تاريخ به ياد بسپارد كه غدير، كربلاي عوام بود و كربلا، غدير خواص و امروز نيز دختران و زنان جامعه اسلامي در كربلايي ديگر هستند كه در صف كربلائيان خواص، پرچم مكتب و مذهب زينبي را پاسباني كنند تا در زمره زناني از جنس آينه باشند.
انتهاي پيام/
----------------------------
يادداشت از فاطمه ترزفان
----------------------------
انتهاي پيام/آ10

يکشنبه|ا|25|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن