تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 27 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806750658




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حدود 13 تا 15 درصد كل زوج هاي ايراني نابارور هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: حدود 13 تا 15 درصد كل زوج هاي ايراني نابارور هستند
گزارش، پروانه اماني:طبق گزارشهاي سازمان بهداشت جهاني بيش از ۸۰ ميليون زوج نابارور در جهان وجود دارند.نتايج مطالعات مختلفي كه تاكنون در ايران انجام شده است نشان مي دهد به طور كلي 15 درصد زوج‌هاي جوان نابارور هستند كه حدود 3 ميليون زوج را تشكيل مي‌دهند.


سازمان بهداشت جهاني ميزان ناباروري در جهان را حدود 10 تا 15 درصد گزارش كرده است؛ اين در حالي است كه در ايران اين آمارها بيش از 20 درصد است.

نتايج مطالعات مختلفي كه تاكنون در ايران انجام شده است،ميزان باروري را از ۱۰ تا ۲۴ درصد ذكر كرده‌است.

اگر سالانه در كشور 800 هزار تا يك ميليون ازدواج ثبت شود به تعداد زوج‌هاي نابارور 150 هزار نفر افزوده مي‌شود ،حتي برخي از بررسي‌ها نيز آمار ناباروري در ايران را بين 13 تا 6/18 درصد بيان مي‌كند.

به اعتقاد پزشكان نازايي مشكل زنانه نيست بلكه فاكتورهاي مردانه نيز در اين امر دخالت دارند و حدود ۵درصد موارد را شامل مي شود . حدود ‪ ۴۰‬درصد ناباروري ناشي از ناتواني زن، ‪ ۴۰‬درصد آن ناشي از ناتواني مرد و در ‪ ۲۰‬درصد موارد هر هم زن و هم مرد را شامل مي شود .

مهم‌ترين مشكلات در درمان ناباروري هزينه گزاف درمان است .بيمه‌ها چنين هزينه‌هايي را تحت‌ پوشش قرار نمي‌دهند و يكي از دلايل عدم مراجعه به متخصصان زنان و زايمان و نازايي گراني خدمات درماني است.

درايران درمان ناباروري تحت‌پوشش خدمات بيمه اي قرار نگرفته است و تنها برخي بيمه‌هاي تكميلي آن هم بخشي از هزينه‌هاي درمان را تحت‌پوشش قرار داده اند. هزينه دارو هاي درمان ناباروي ماهانه مبلغ زيادي را براي زوجين تحميل مي كند .

هزينه درمان‌هاي ناباروري‌ در ايران يك پنجم دنياست و به نسبت ساير كشورها پايين است. اين امر موجب شده كه از ساير كشورهاي جهان براي درمان به ايران سفر كنند .

رييس انجمن باروري و ناباروري ايران در اين زمينه مي گويد : براساس 21 مطالعه اپيدميولوژي انجام شده در كشور حدود 13 تا 15 درصد كل زوج هاي ايراني نابارور هستند و در حال حاضر حدود 3 ميليون نفر نازا در كشور وجود دارد .

دكتر محمد ابراهيم پارسا نژاد اظهار داشت :مشكلات تخمك گذاري مهمترين علت ناباروري زنان ايراني است و حدود 13 تا 15 درصد از زوج‌ها در ايران نابارور هستند.

وي اضافه كرد : در ايران 50 مركز ناباوري خصوصي و دولتي فعال هستند كه به زوج ها خدمات خود را ارايه مي دهند تا با روش ها و اقدامات علمي بتوانند صاحب فرزند شوند .

وي خاطر نشان كرد : حدود 70 تا 75 درصد زوج هايي كه به مراكز درماني مراجعه مي كنند با روش هاي معمولي درمان مي شوند و مي توانند باردار شوند و 25 درصد زوج هاي نابارور به روش هاي پيشرفته ناباروري و يا روش هاي كمك ناباروري نياز دارند .

پارسا نژاد اضافه كرد :برخي از زوج ها براي بچه دار شدن نياز به جنين اهدايي ، رحم واگذاري ،تخمك اهدايي و ساير روش هايي دارند كه از منظر فقهي و حقوقي و روانشناختي نياز به ملاحظات خاصي دارد .

به گفته رييس انجمن باروري و ناباروري ايران خوشبختانه فقه شيعي از پويايي زيادي برخوردار است و در حال حاضر در بسياري از موارد احكام فقه شيعي در جهت رفع مشكلات ناشي از ناباروري نظريه هاي مناسبي را ارايه داده است.

وي با بيان اينكه در ايران تمامي روش هاي پيشرفته ناباروري به صورت علمي و اصولي انجام مي شود خاطر نشان كرد : ايران در منطقه خاورميانه يكي از كشورهايي است كه در زمينه باروري از پيشرفت قابل توجهي برخوردار شده است و در حال حاضر در كشورمان هيچ زوج نابارور براي درمان به خارج از كشور اعزام نمي شود .

پارسا نژاد خاطر نشان كرد :شايعترين علت ناباروري زنان در كشورهاي غربي مربوط به اختلالات لوله‌هاي رحم است كه اين مشكل ناشي از بي بند و باري‌هاي جنسي است كه در ايران با چنين معضلي روبرو نيستيم .

وي درباره تاثير مصرف دخانيات و مواد مخدر بر ناباروري اظهار داشت : يكي از عوامل مهم ناباروري در مردان و زنان، مصرف مواد مخدر و دخانيات به ويژه سيگار است. بنابراين سازمان بهداشت جهاني به مردم توصيه مي‌كند تا از استعمال دخانيات و مواد مخدر خوداري كنند .

معاون پژوهشي پژوهشگاه فناوري نوين علوم زيستي جهاد دانشگاهي - ابن سينا در گفت و گو با خبرنگار علمي ايرنا افزود: در حال حاضر تمامي زوج ها مي توانند با استفاده از روش هاي پيشرفته و روش هاي كمك باروري صاحب فرزند شوند كه اين به نوع علت ناباروري و روش درماني بسيار متفاوت بستگي وجود دارد .

وي اضافه كرد :حدود 50 درصد از زوج هايي كه لقاح خارج رحم (IVF ) انجام مي دهند موفق مي شوند يعني از هر دو نفر كه اقدام به اين كار مي كنند يك نفر نتيجه مي گيرد .

دكتر محمد رضا صادقي در زمينه روش هاي كمك باروري اظهار داشت : در حال حاضر چندين روش درمراكز درماني ناباروري در ايران انجام مي شود يكي از اين روش ها (IUI ) است در اين روش ها تلقيح اسپرم شسته شده به داخل رحم زن صورت مي گيرد .

وي خاطر نشان كرد : امروزه با توجه به پيشرفت علم مي توان 10 تا 15 سال جنين منجمد شده را در شرايط خاصي نگهداري كنند و زوجين پس از سالها مي توانند مجددا صاحب فرزند شوند .

صادقي ادامه داد: حدود 2تا 3 سال پيش مجلس شوراي اسلامي مصوبه "اهداي جنين" را تصويب كرد تا زوجين با استفاده از اين روش به صورت حقوقي و قانوني از جنين مناسب و شرعي استفاده كنند .

وي خاطر نشان كرد : در اين روش كمك باروري افراد زيادي متقاضي "اهداي جنين " هستند اما اهداء كننده جنين كم است و اصولا اهداي جنين در زماني صورت مي گيرد كه سلول ها در مرحله 4 تا 8 سلولي قرار دارد و با چشم ديده نمي شود .

به گفته صادقي در روش اهداي جنين زوجيني انتخاب مي شوند كه مشكل ژنتيكي نداشته باشند.

وي با اشاره به اينكه استفاده از روش هاي كمك باروري هزينه زيادي را بر دوش زوجين مي گذارد، گفت : در روش لقاح خارج از رحم (IVF ) مي توان 2 تا 3 بار اين روش را در بيمار تكرار كرد و اگر نتيجه نگرفت از ديگر روش هاي كمك ناباروري بايد استفاده كرد .

معاون پژوهشي پژوهشگاه فناوري نوين علوم زيستي جهاد دانشگاهي - ابن سينا افزود : يكي ديگر از روش ها تزريق اسپرم توسط سوزن به تخمك است كه بيشتر زماني انجام مي شود كه تعداد اسپرم مرد كم بوده و لوله انتقال دهنده اسپرم بسته شده باشد .

صادقي گفت :تجهيزات پيشرفته و علمي آزمايشگاه ها در ايران اين امكان را داده است كه اين روش ها به سرعت و با دقت بيشتري در محيطها ي آزمايشگاهي انجام شود و در زمان مناسب براي زوجين مورد استفاده قرار گيرد .

وي به مقوله تحقيقات گسترده در اين خصوص اشاره كرد و گفت : ما درايران نيازمند تحقيقات علمي در خصوص روش هاي ناباروري هستيم تا بتوانيم موفقيت هاي بيشتري را كسب كنيم كه اين تحقيقاتي هزينه فوق العاده بالايي دارد .

صادقي با بيان اينكه سالانه تعداد قابل توجهي بيمار از خارج از كشور براي درمان ناباروري به پژوهشگاه ابن سينا مراجعه مي كنند مي گويد : اين بيماران از كشورهاي عربي و كشورهاي همسايه به ايران عزيمت مي كنند و تحت نظر پزشكان ايراني معالجه مي شوند به طوري كه حدود 60 تا 70 درصد هموطنان ايراني مقيم خارج از كشور براي درمان به ايران مي آيند .

وي اضافه كرد : هزينه درمان در ايران براي لقاح خارج از رحمي حدود 10 تا 20 درصد هزينه خارج از كشور است .

صادقي مي افزايد:حدود 250 نفر ماهانه براي سيكل لقاح درمان خارج رحمي به پژوهشگاه ابن سينا مراجعه مي كنند كه تعداد مراجعه كنندگان 3تا 4 برابر بيشتر است .

دبير انجمن باروري و ناباروري ايران در باره آمار ناباروري در ايران مي افزايد : در حال حاضر آمار دقيقي از ميزان ناباروري در ايران وجود ندارد ولي به طور كلي بين 13 تا 18 درصد زوجين نا بارور در كشور وجوددارند .

دكتر محمد رضا نوروزي با اشاره به اينكه روال ناباروري در ايران مانند ساير كشورهاي جهان است خاطر نشان كرد :اگر سالانه در كشور يك ميليون ازدواج ثبت شود به تعداد زوج‌هاي نابارور 150 هزار نفر افزوده مي‌شود .

وي اضافه كرد : زوج‌هاي نابارور به كساني اطلاق مي شود كه به مدت يكسال از هيچ روش جلوگيري از بارداري استفاده نكرد‌ه‌اند ولي هنوز بچه‌دار نشد‌ه‌اند و اقدامات درماني نيز انجام نداده‌اند.

نوروزي با بيان اينكه بسياري از زوج‌هايي نابارور به مراكز درماني مراجعه نمي‌كنند اضافه مي كند: مسايل فرهنگي، مالي و ناآگاهي زوجين موجب شده كه آنان اقدامات درماني را شروع نكنندو يا خيلي دير به پزشكان و متخصصان مراجعه كنند .

دبير انجمن باروري و ناباروري ايران دلايل فرهنگي و محيطي، بالارفتن سن ازدواج و افزايش سن تقاضا براي براي بارداري را در اين زمينه تاثير گذار مي داند و مي گويد:استرس و اضطراب‌ به صورت غيرمستقيم در روند باروري اختلال ايجاد مي‌كند. آلاينده هاي ،صوتي و برخي از فعاليت‌هايي كه در زندگي امروز انجام مي‌شود مانند استفاده از لپ‌تاپ كه به صورت مداوم روي پا گذاشته مي‌شود و حرارت توليد مي‌كند باعث اختلال در نطفه‌سازي در مردان مي‌شود.

نوروزي اضافه مي كند :تاثير آلاينده‌هاي محيطي و شيميايي در ناباروري نيز تاثير گذار است. به طور نمونه مواد شيميايي در محيط كار آقايان بر نطفه‌سازي مردان تاثير مي‌گذارد.

همچنين تحقيقات صورت گرفته نشان مي دهد كه تاثير برخي از موادي كه در ظروف جديد نچسب به كار مي ‌رود از طريق مواد غذايي قابل‌انتقال است و بر باروري مردان تاثير مي‌گذارد.

نوروزي افزود :روش‌هاي درماني مانند اهداي تخمك و رحم جايگزين يا حتي اهداي جنين در مورد زوج‌هاي نابارور استفاده مي شود ؛اين روش‌ها هم پشتوانه قانوني و يا فتواهاي شرعي در مورد آنها وجود دارد.

وي خاطر نشان مي كند: تمامي روش هاي پيشرفته دنيا در ايران انجام مي شود و تحقيقات گسترده اي در خصوص باروري از طريق سلول ها ي بنيادي در حال انجام است . افرادي كه توانايي براي باروري در حد صفر را داشته اند درمان اين افراد از طريق سلول بنيادي و كشت سلول بنيادي امكان باروري آنها را افزايش خواهد داد.

علمي ****1354**1544

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30764967

يکشنبه|ا|25|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 330]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن