تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عاقل‏ترين مردم كسى است كه در امور زندگيش بهتر برنامه‏ريزى كند و در اصلاح آخرتش بيشتر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820792007




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانشگاه؛ راهي به سوي توسعه


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: دانشگاه؛ راهي به سوي توسعه
رشت - امروزه دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالي به عنوان مراكز توليد علم و تربيت نيروي متخصص، نقش كليدي در توسعه جوامع ايفا مي كنند.


توسعه و پيشرفت جوامع، حاصل اتصال حلقه هاي توسعه علمي، صنعتي و اقتصادي است كه با اتصال زنجيروار دانشگاه به عنوان توسعه علمي و صنعت به عنوان عامل توسعه صنعتي، مي توان زمينه دستيابي به توسعه اقتصادي را فراهم كرد و كشور را به سمت توسعه همه جانبه پيش برد.

در استان گيلان نيز مي توان با وجود سرمايه هاي عظيم انساني دانش آموخته دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي و برخورداري از موهبت هاي طبيعي همچون گردشگري، آبزي پروري، كشاورزي، دريا و مرتع با ايجاد زيرساخت ها و راه اندازي صنايع مربوطه، مسير را براي رونق اقتصادي، اشتغال‌زايي، رفاه عمومي و در نهايت توسعه پايدار هموار كرد.

كارشناسان معتقدند: ارتباط دانشگاه و صنعت به عنوان يك راهبرد اساسي در بهبود شيوه هاي آموزش و تحقيقات در دانشگاه ها و فعاليت هاي صنعتي، مي تواند نقش مؤثري در توسعه همه‌جانبه يك منطقه داشته باشد.

آنان در گفت وگو با خبرنگار ايرنا افزودند: دستيابي به توسعه، نيازمند توليد علم، توجه ويژه به تربيت نيروي انساني ماهر، همخوان شدن آن با صنعت بومي و تعامل و حمايت دولت از اين بخش هاست.

رييس صنايع و معادن شرق گيلان با بيان اينكه دانشگاه به عنوان مركز توسعه علم و دانش است، گفت: دانشگاه از يك‌سو تامين كننده نيروي انساني و متخصص در سطح عالي و از سوي ديگر مركز استقرار بسياري از توانايي هاي علمي و تحقيقاتي است.

"اسماعيل مقدس" روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا ، از صنعت به عنوان آزمايشگاهي علمي و مكاني براي تجربه آموخته هاي دانشگاهي نام برد و افزود: صنعت هم به نيروي انساني آموزش ديده و متخصص براي مشاغل فني و هم به تحقيق و توسعه براي دستيابي به فناوري نياز دارد.

وي بر پيشگام بودن دانشگاه ها در توسعه تاكيد و خاطرنشان كرد: به علت ارتباط مطلوب بين صنعت و دانشگاه در كشورهاي پيشرفته، بيشتر تحولات صنعتي از دانشگاه و مراكز تحقيقاتي آغاز مي شود اما اين ارتباط در كشورهاي در حال توسعه ضعيف است.

مقدس اين ارتباط را در كشورمان نيازمند تقويت بيشتري دانست و ادامه داد: در كشور ما سيستم مناسبي براي تحقيق وجود ندارد و تا كنون برنامه هاي متنوع و روشني براي افراد در حال تحصيل و فارغ تحصيل وجود نداشته است.

اين مدرس دانشگاه اضافه كرد: تحصيلكرده ها از دل صنعت بيرون نيامده اند تا كارآزموده باشند و استادان دانشگاه ها در اين زمينه اطلاعات چنداني ندارند كه اين مسئله موجب فاصله بين دانشگاه و صنعت شده است.

وي تصريح كرد: دولت بايد ضلع سوم مثلث توسعه علمي و اقتصادي را تكميل كند كه با توجه به فارغ‌التحصيل شدن صدها دانشجو ، مي تواند به عنوان يك خريدار، پيشنهادهاي لازم را جهت تحقيقات به دانشگاه ها ارائه دهد.

مقدس ادامه داد: دانشگاه ها بايد طرح اوليه را اجرا و مشكلات را شناسايي و اجراي طرح را به بخش صنعت واگذار نمايند.

وي معتقد است: هر سه بازيگر اصلي (دانشگاه، صنعت و دولت) بايد در تمامي مراحل چرخه نوآوري و پيشرفت از بررسي و ميان مسئله پژوهش تا حل مشكل در دانشگاه ، توليد كالا و خدمات توسط بخش صنعت و بازاريابي و عرضه آن توسط دولت حضور عملياتي داشته باشد.

اين استاد دانشگاه خدمات مشاوره اي براي كاهش آلودگي محيط زيست، انتقال فناوري، آزمايش و بكارگيري، نمونه سازي، تحقيق در زمينه فناوري هاي مناسب براي صنايع موجود در آن منطقه، احداث واحدهاي جديد توليدي بر حسب تقاضا را از جمله همكاري هاي دانشگاه با صنعت در كشورهاي پيشرفته خواند كه مي توان از تجربه هاي موفق آنها نيز در داخل كشورمان استفاده كرد.

مقدس تاكيد كرد: توسعه پايدار زماني محقق مي شود كه جامعه علاوه بر بخش هاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي در بخش اقتصادي نيز توسعه يابد.

وي تحقق بخشي از توسعه اقتصادي را در اين استان از طريق پيشرفت و توسعه صنعتي، كشاورزي و توريسم امكانپذير دانست.

رييس صنايع و معادن شرق گيلان، اين استان را برخوردار از شرايط لازم براي توسعه در بخش اقتصادي دانست و تحقق اين موضوع را منوط به تلاش و همت دولتمردان عنوان كرد.

وي به فارغ التحصيلان دانشگاه هاي دولتي و غيردولتي گيلان تا سطح دكتري در هر سال اشاره و تصريح كرد: حضور فارغ التحصيلان دانشگاهي در تمامي بخش هاي مختلف اقتصادي اعم از صنعتي، عمراني، مديريتي و بازرگاني و كشاورزي در اين استان مشاهده مي شود.

مقدس با اشاره به توانمندي هاي گيلان در توليدات كشاورزي از جمله چاي، برنج، زيتون، بادام زميني و فندق اضافه كرد: به علت نبود بخش هاي صنعتي مرتبط با اين توليدات و كم توجهي به آنها نتوانسته ايم در بازار موفق عمل كنيم كه در اين زمينه علاوه بر همدلي مسئولان نياز به فارغ‌التحصيلان دانشگاهي در موارد مرتبط اعم از كشاورزي،مواد غذايي و بازاريابي است.

اين استاد دانشگاه جذب دانش آموختگان دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي را در عرصه توليد ضروري دانست و گفت: راه اندازي و توسعه مراكز كار آفريني در دانشگاه ها مي تواند نقش عمده اي در به‌كارگيري نيروي متخصص دانشگاهي در عرصه توليد داشته باشد.

وي مراكز كارآفريني به عنوان كليد پيشرفت و توسعه در اشتغالزايي و رفاه ذكر و خاطرنشان كرد: كارآفريني با هدف تبديل فنآوري و دانش محققان به كسب و كار مورد توجه قرار گرفته و پيامدهاي اين موضوع موجب افزايش بهره وري، ايجاد ثروت و رفاه اجتماعي مي شود.

رييس پارك علم و فن آوري گيلان نيز در گفت وگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: عدم تكميل زنجيره ساختاري صنعت و دانشگاه، يكي از موانع توسعه علمي واقتصادي كشورها به شمار مي رود .

"مجيد متقي طلب" افزود: از اين رو، اين موضوع موجب پيدايش شهرك ها و پارك هاي علم و فناوري در ابعاد مختلف و با طيف گسترده اي از وظايف به عنوان حلقه اي از زنجيره اقتصاد مبتني بر فناوري توسعه در كشورهاي جهان شده است.

وي الگوي همكاري هاي در هم پيچيده را مدل مورد قبول دنيا در زمان حاضر دانست و ادامه داد: دانشگاه به طور همزمان در زمينه آموزش و پژوهش در حوزه فناوري و تجاري سازي فعاليت مي كند.

متقي طلب بر لزوم نقش مشتري محوري دانشگاه ها تاكيد و اضافه كرد: يكي از ويژگي هاي دانشگاه اين است كه نيازهاي جامعه را برطرف كند.

رييس پارك علم و فن آوري گيلان مورد توجه بودن ارتباط دولت، دانشگاه و صنعت توسط كشورها و متخصصان مختلف از ساليان گذشته را يادآور شد و گفت: دولت و مراكز صنعتي همزمان با فعاليت در توليد و اجرا مي توانند با مراكز تحقيق و توسعه تعامل داشته باشند.

وي پارك هاي علم و فن آوري را پل ارتباطي بين مراكز تحقيقاتي و اجرايي دانست و افزود: پارك هاي علم و فن آوري نتيجه تحقيقات را از دانشگاه ها و افراد صاحب ايده گرفته و به سمت توليد سوق مي‌دهد.

وي ايجاد زير ساخت هاي توسعه فن آوري، تعاملات محلي، ملي و بين المللي، ايجاد پروژه هاي مؤثر در سطح استان، حمايت از نوآوران ، مبتكران، پژوهش و فن آوري و حركت در جهت توسعه اقتصادي دانش بنيان را از جمله اقدامات انجام شده براي كاربردي كردن علم در اين مراكز عنوان كرد.

وي تبديل ايده هاي علمي به ثروت را سرلوحه فعاليت هاي اين پارك خواند و افزود: همچنين حمايت از شركت ها و مؤسسات دانش بنيان و تجاري سازي نوآوري ها و اختراعات از ديگر برنامه هاي پارك علم و فناوري گيلان است.

به گفته متقي طلب، امسال به علت پيشتاز بودن پارك علم و فن آوري گيلان در اين زمينه ها رتبه برتر پژوهش را در كشور كسب كرده ايم.

آنچه مسلم است اينكه؛ دولت، دانشگاه و صنعت مي توانند در راهبرد توسعه همه جانبه و اشتغال پايدار نقش داشته باشند.

آموزش صحيح و كاربردي و انجام تحقيقات و پروژه ها و استفاده از ايده هاي صاحبنظران و اساتيد در صنعت، نقش عمده اي در توسعه از نظر اقتصادي، اشتغال و رفاه عمومي ايفا كند.

يك فارغ التحصيل دانشگاه در مقطع كارشناسي ارشد نيز به خبرنگار ايرنا گفت: گيلان برخوردار از پتانسيل هاي فراوان اقتصادي است كه بهره گيري صحيح از اين پتانسيل ها گامي در جهت رفع بيكاري و توسعه مي باشد.

"علي ستوده" افزود: با وجود پيشرفت هاي ايران در زمينه دستيابي به فناوري صلح آميز انرژي هسته‌اي، نانو تكنولوژي و ... استفاده از سرمايه هاي انساني فارغ التحصيل دانشگاه آنگونه كه بايد، محقق نشده است.

وي اظهار داشت: سالانه صدها دانشجو در مقاطع كارشناسي، كارشناسي ارشد و دكتري از دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي كشور با هزينه گزاف دولتي و شخصي فارغ التحصيل مي شوند اما به دليل تحقيقات صرفاً تئوري و نبود امكانات لازم براي كار عملي، نمي توان از آنها بلافاصله در بازار كار استفاده كرد.

وي ادامه داد: از اين رو، امكان استفاده كاربردي از علم و دانش و استعداد اين جوانان براي طرح و نظر در برنامه هاي راهبردي كشور وجود ندارد و هزينه هاي انجام شده براي تربيت اين نيروها به هدر مي رود.

ستوده اضافه كرد: دولت بايد با حمايت هاي مالي از پژوهش در دانشگاه ها زمينه به كارگيري دانش پژوهان و استفاده از طرح هاي صاحبان ايده و اساتيد دانشگاه را فراهم آورد تا از اين طريق هم زمينه اشتغال و هم بهره گيري از پژوهش هاي دانشگاهي در صنعت و اقتصاد فراهم شود.

وي خاطرنشان ساخت: در گيلان نيز از يك سو زمينه به كارگيري نيروهاي مستعد دانش آموخته و ايجاد اشتغال وجود دارد و از سوي ديگر با ايجاد صنايع مربوطه، مي توان گامي در جهت رونق اقتصادي و توسعه همه جانبه اعم از اجتماعي، اقتصادي، عمراني و فرهنگي برداشت چراكه اقتصاد مي تواند در توسعه همه اين زمينه ها مؤثر باشد. ك/4

گزارش از: مريم سليماني

/508/695

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30764774

يکشنبه|ا|25|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 219]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن