تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هرگاه صبح مى‏شد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دست نوازش بر سر فرزندان و نوه هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820975771




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش نشست بررسي انيميشن‌هاي‌ تبليغي؛ «انيميشن‌هاي تبليغاتي ايران راه پرفراز‌ونشيبي را طي مي‌كند» «سازمان‌ها و ارگان‌ها به‌نوعي ادامه دهنده‌ي «داوود خطر»ند»


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: گزارش نشست بررسي انيميشن‌هاي‌ تبليغي؛ «انيميشن‌هاي تبليغاتي ايران راه پرفراز‌ونشيبي را طي مي‌كند» «سازمان‌ها و ارگان‌ها به‌نوعي ادامه دهنده‌ي «داوود خطر»ند»
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو

«تيزرهاي انيميشن تبليغاتي» كشورمان در جلسه‌اي با حضور اميرحسين داوودي، كيارش زندي و حسين ضيايي از كارگردانان و كارشناسان انيميشن در مركز گسترش سينماي مستند و تجربي مورد بررسي قرار گرفت.

***

به گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درابتداي اين جلسه حسين ضيايي كارگردان و منتقد انيميشن تاريخچه‌اي از ظهور انيميشن‌هاي تبليغاتي در سينما و تلويزيون ايران گفت: پيدايش آثار گوناگون تبليغاتي اعم از گرافيكي، نوشتاري و تصويري كه خود به شاخه‌هاي ريزتري هم‌چون تلويزيوني و سينمايي تقسيم مي‌شود بيش از هر جريان و فرآيند تخصصي و فني به شرايط و وضعيت بيروني و اجتماعي باز مي‌گردد.

وي ادامه داد: اين پيدايي و تكامل آثار تبليغاتي وابستگي كاملي به جريان طبيعي و رو به رشد اجتماع دارد هم‌چنين رشد و بالندگي اقتصادي كه محصول آرامش و ثبات سياسي است نيز كاملا در اين پيدايي نقش دارد.

ضيايي ابراز عقيده كرد: در ايران نيز دو نقطه شروع آثار تبليغاتي انيميشن وجود دارد كه در اولين گام حضور تلويزيون و سرريزي‌ دلار‌هاي نفتي (اوايل دهه پنجاه) و هم‌چنين پايان جنگ و امنيت نسبي اجتماع مسبب اين حضور و شكل‌گيري بوده است.

وي با بيان اين‌كه ظهور انيميشن‌هاي تبليغاتي از اواخر دهه‌ چهل به سينماهاي ايران راه پيدا مي‌كند و جامعه بورژوازي ايراني با ديدن اين آثار كه تبليغات روغن نباتي و نمك صرف و ساخت اتومبيل پيكان بود با اين دسته از آثار تبليغاتي آشنا شدند.

اين منتقد انيميشن با اشاره به ورود انيميشن‌هاي تبليغاتي به تلويزيون اظهار كرد: سرسلسله‌دار اين نهضت نوين شركت رسانه فرد به اينماتوري صمد غلام‌زاده و تبليغات «بانك صادرات ايران» كه به‌صورت انيميشن و 16 ميلي‌متري توليد شده بود، هستند.

ضيايي با بيان اين‌كه انيميشن‌هاي تبليغاتي ايراني با مهاجرت وسيع كاربران و متخصصان خود روبه‌روست، گفت: متاسفانه انيميشن‌هاي تبليغاتي ايراني امروز تنها در بخش از يك اثر توليدي دخالت داده مي‌شوند.

***

كيارش زندي، كارگردان انيميشن و مدير مسوول فصلنامه خط‌خطي گفت: پيدايش تيزرهاي تبليغاتي انيميشن در هر جامعه‌اي ريشه در بسياري از مسائل اجتماعي و حتي باورهاي صنعتي هر كشور دارد و دليل اين كه صاحبان صنايع به انيميشن روي مي‌آورند اين است كه يكي از بي‌درد‌سرترين انواع انيميشن است؛ از اين لحاظ كه شوخي‌ها و يا حرف‌ها و حركاتي كه مي‌توان از طريق انيميشن انجام داد در اغلب موارد در حالت رئال امكان پخش ندارند.

وي «مد» را نيز عامل موثر ديگري در پيدايش انيميشن‌هاي تبليغاتي عنوان كرد و ادامه داد: تا زماني كه شهرام عظيمي، «داوود خطر» را نساخته بود پيام‌هاي دولتي و سازماني را به انيميشن نمي‌سپردند و معمولا از راه بروشور و غيره صورت مي‌گرفت. عظيمي به‌عنوان يك هنرمند تجربه‌گرا مجابي براي راهنمايي و رانندگي تيزر ساخت و ديديم كه گل كرد و اين شد يك اپيدمي و اكنون همه سازمان‌ها و ارگان‌ها به‌نوعي «داوود خطر» توليد مي‌كنند.

زندي ابراز عقيده كرد: اين نوع اپيدمي در ذات ما ايراني‌ها وجود دارد و عادت نداريم كه ريسك كنيم.

وي درباره‌ي دليل دور‌شدن توليد گران اقتصادي از دنياي انيميشن گفت: كم صبر‌بودن سفارش‌دهنده‌ها در پروسه طولاني توليد انيميشن و هم‌چنين هزينه بالاي ان از دلايل عمده اين افول است، از سوي ديگر سفارش‌دهنده كمترين هزينه را صرف سازنده آن انيميشن مي‌كند و اين پول به مراتب كمتر از پولي است به پخش داده مي‌شود همين او نيز يك فرآيند فرسايشي در كار ايجاد مي‌كند.

***

اميرحسين داوودي، كارشناس انيميشن نيز اظهارات خود را با تمجيد از بهرام عظيمي آغاز كرد و گفت: كار بهرام عظيمي يك جريان‌سازي بود و به راحتي تكرار‌شدني نيست.

وي در خصوص روي‌آوردن سرمايه‌گذاران به انيميشن‌هاي تبليغاتي گفت: بخشي به «مد» بر مي‌گردد و بخشي هم به سرمايه‌گذاران كه حاضرند براي رشد سرمايه خود هزينه كنند.

وي ادامه داد: اما اين پيروي از مد و عدم ريسك‌پذيري باعث اشباع شدن كارها و دلزدگي‌ مخاطبان خواهد شد؛ بايد توجه داشت كه هر الگويي در فرهنگ و جايگاه خودش جواب مي‌دهد مثلا فكر كنيد كه عظيمي قهرمان انيميشن خود را «سوپر من» و يا «هركول» قرار مي‌دهد، مسلما جواب نمي‌داد.

داوودي تاكيد كرد: تكراري‌هاي غير‌منطقي و نادرست باعث دلزدگي مردم و صاحبان صنايع‌از انيميشن مي‌شود.

اين كارگردان انيميشن با بيان اين‌كه يكي از ويژگي‌هايي كه باعث جذابيت و گيرايي تيزرهاي انيميشني مي‌شود داستان محور‌بودن آنهاست، اظهار كرد: اينماتور‌هاي ما بايد براي مخاطب ايراني‌ و با در نظر گرفتن فرهنگ ايراني كار كنند چرا كه قرار است مردم ايران كار آنها را ببينند نه آمريكا و جاهاي ديگر از سوي ديگر هرچه انيميشن‌ها به فرهنگ جامعه نزديك‌تر باشند جذاب‌تر مي‌شوند.

به گزارش ايسنا، اين جلسه از ساعت 16‌و45 دقيقه با پخش چند تيزر تبليغاتي انيميشن از مجموعه انيميشن‌هاي «تهران، شهر اخلاق» و هم‌چنين «محصولات روزانه» به‌مدت 30 دقيقه آغاز شد و تا ساعت 18‌و30 دقيقه به طول انجاميد. پس از اين جلسه نيز كارگاه آموزشي انيميشن با حضور علاقه‌مندان و دانشجويان برگزار شد.

انتهاي پيام

چهارشنبه|ا|30|ا|بهمن|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 89]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن