واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: انتقاد صدرعاملي از وضع سينماي كشور عده يي بدون صلاحيت تعريف هاي سرنوشت ساز سينما را صاحب شده اند
گروه فرهنگي؛ رسول صدرعاملي كارگردان سينماي ايران سه شنبه در نشست موسسه گفت وگوي اديان با موضوع «دين در سينما» از سياست هاي حاكم بر سينماي ايران انتقاد كرد. صدرعاملي در همان ابتداي سخنانش به تصاحب برخي از مضامين سينما توسط عده يي خاص اشاره كرد؛ «عده يي برخي مضامين و تعريف هاي بسيار مهم و سرنوشت ساز سينما را بدون برخورداري از صلاحيت، صاحب شده اند و به افراد ديگر هم اجازه ورود به اين عرصه را نمي دهند.» او همچنين درباره فيلم هاي سفارشي دولتي اين گونه گفت؛ «امروز همه به اهميت كار فرهنگي پي برده اند و دولت نيز به همين منظور دست به سفارش زده است، اما از دل اين سفارش ها هيچ فيلم خوبي حاصل نمي شود چرا كه فيلم در نهايت قائم به فرد و ايده است و حاصل تفكر و اعتقادي است كه به مخاطب منتقل مي شود. حال اگر اين تفكر وجود نداشته باشد يا سفارشي باشد به طور قطع فيلمساز موفق به انتقال آن نخواهد شد.» كارگردان فيلم «هر شب تنهايي» مديران فرهنگي كشور را دور از فيلمسازان و دغدغه هاي آنها دانست؛ «اگر بحث مديريت فرهنگي مهم است بايد مديران پس از مدتي به فيلمسازان نزديك شوند و دردهاي آنها را درك كنند، اما متاسفانه اين اتفاق رخ نمي دهد.» صدرعاملي بحث مديريت فرهنگي را با اين جمله به پايان رساند؛ «در تمام دوران پس از انقلاب وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ميان هيات دولت غريب بوده است.» صدرعاملي همچنين بحث خود درباره سينماي ديني را با گفتن اين جمله آغاز كرد؛ «سينماي پس از انقلاب خيلي سعي كرده به سينماي ديني دست پيدا كند اما به نظر من هنوز به هيچ موفقيت جدي نرسيده است.» رسول صدرعاملي ادامه داد؛ «با توجه به اين موضوع، خوب است سراغ مضمون هاي ديني برويم؛ كاري كه در سه دهه گذشته نكرده ايم. در اين مدت مديران فرهنگي همواره سعي داشته اند سلايق خود را اعمال كنند و هيچ گاه نگذاشته اند فيلمساز با آرامش كار كند و در نهايت از ميان فيلم هاي توليد شده، آنهايي را كه مطابق با مضمون مورد نظر آنهاست انتخاب و آن فيلمسازها را حمايت كردند.» تحليل صدرعاملي از فيلم هاي ديني توليد شده نيز اين گونه بود؛ «30 سال است فيلم هايي مي سازيم كه در پايان آنها همه انسان هاي فيلم متحول مي شوند، اما آيا در تمام اين مدت حتي يك نفر بوده كه با ديدن اين فيلم ها متحول شود. تنها مرور دهه اول اين سينما كافي است تا ببينيم در سال هاي مختلف چه كساني به ساخت چه فيلم هايي پرداخته اند و كدام يك از آنها در سينما ماندگار شده اند و كدام ها با فيلم هاي اول و دوم فروريخته اند. واقعاً سردمداران سينماي ديني آن سال ها اكنون چه شده اند.» كارگردان «من ترانه 15 سال دارم» اما در پاسخ به سوالي دوباره از مديريت فرهنگي كشور انتقاد كرد؛ «در هيچ كجاي دنيا عمر مديريت فرهنگي كمتر از 15 سال نيست. سينما به گونه يي است كه هر تماشاگر اجازه دارد درباره آن اظهارنظر كند و دست آخر مديران فرهنگي راي خود را اعلام كنند. به نظر مي رسد سينماي ايران در نقطه يي درياگونه مانده است. جاي سوال دارد كه چرا بايد در اين نقطه متوقف ماند.» رسول صدرعاملي همچنين به بحث آموزش و ديدار سينماگران با مقام رهبري اشاره كرد؛ «در ديداري كه با مقام معظم رهبري داشتيم عنوان كردم سينما تنها جايي است كه نمي توان افراد را به اجبار وارد آن كار كرد. به ايشان البته گفتم كه با عشق وارد اين كار شديم و مي خواهيم از اين كار لذت ببريم اما لازم است در اين ميان موانع كم شود.» موضوع «جشنواره منبر طلايي» بخش ديگري از سخنان صدرعاملي بود؛ «اين جشنواره بايد 15 سال پيش برگزار مي شد و اين در حالي است كه هيچ گاه نمي توانيم به كيارستمي، پناهي، بني اعتماد و... اصرار كنيم كه فيلم ديني بسازند. البته اعتقاد دارم سينماي آنها به شدت ديني است اما آنها با عقايد خود فيلم مي سازند.» پايان بخش سخنان صدرعاملي در اين موضوع اينچنين بود؛ «بايد در سينماي ديني آسيب شناسي جدي صورت بگيرد. ببينيم اگر حكومت جمهوري اسلامي نبود يعني 15 فيلمساز نبود كه فيلم ديني بسازند. حال چه شده است كه همه از ترس متهم شده نمي خواهند وارد اين سينما شوند.»
پنجشنبه|ا|1|ا|اسفند|ا|1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابرار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 176]