تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا هنگام نشستن، بيشتر رو به قبله مى نشست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815735992




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پلي بر فراز رودخانه امواج


واضح آرشیو وب فارسی:آریا نیوز: پلي بر فراز رودخانه امواج
خبرگزاري آريا- هر چند كه در ابتداي راه اندازي برنامه هاي" شما و سحر" در سيماهاي شش گانه شبكه جهاني سحر، برنامه" شما و سيما" ي شبكه اول الگوي برنامه سازان قرار گرفت اما اكنون پس از گذشت بيش از يك دهه از پخش اين مجموعه برنامه ها، "شما و سحر" در شبكه بين المللي سحر رنگ و بو و كاركردي متفاوت از برنامه شما و سيماي شبكه يك يافته است و به نظر مي رسد عنوان " شما" و حرف ربط" و" بين اين كلمه و رسانه در برنامه هاي" شما و سحر" بيشتر از آنچه در" شما و سيما" مدنظر قرار گرفته، هويتمند و بارز و ظاهر باشد.

در واقع" شما و سحر" در اين شبكه دقيقا پل ارتباطي مخاطبان با سيماست و نه صرف يك تريبون" معرفي سيما به شما" آنهم در قالبي كه هم اكنون از برنامه" شما و سيما"در منظر نگاه بينندگان اين برنامه است، تريبوني كه جلوي" سيما" قرار داده شده تا با" شما" سخن بگويد و اطلاعاتي ارايه كند.

به عنوان نمونه توجه به ساختار و محتواي يكي از مجموعه ها كه از سيماي بوسنيايي شبكه سحر پخش مي شود جالب خواهد بود.

از ميان تمامي برنامه هاي سيماي بوسني شبكه جهاني سحر، برنامه «شما و سحر» يكي از پرسابقه ترين و جذاب ترين برنامه هاي اين سيما است كه با عنايت به نوع ساختار و تركيب برنامه توانسته در زمره يكي از پربيننده ترين برنامه هاي شبكه جهاني سحر قرار گيرد.

ضمن اينكه در سري جديد اين برنامه سعي شده تا به منظور پرهيز از تكراري شدن برنامه و آيتم هاي آن كه آفت دامنگير همه برنامه هاي ثابت رسانه هاست، از آيتم هاي چندوضعيتي بهره برده و در هر برنامه فصل جديدي از ابتكارات برنامه سازي باز شود كه اين امر با دارا بودن آيتم ها و وضعيت هاي مختلف، موجب عدم تكرار و خروج از حالت سنتي و كليشه اي برنامه و در نتيجه جذابيت بيشتر آن شده است.

هر چند همانگونه كه گفته شد ارائه يك معرفي جامع و كامل از سيماي بوسني شبكه جهاني سحر و برنامه هاي زنده، توليدي يا در حال پخش شبكه و سيماي بوسني، اولين هدف برنامه «شما و سحر» بوده كه در كنار پخش گزارش پشت صحنه اين برنامه ها و با حضور چهره هاي شاخص و برجسته هنري، فرهنگي همچون بازيگران، هنرمندان و... و انجام گپ و گفت هاي صميمانه كه ميان مجري و ميهمان برنامه رد و بدل مي شود بخشي از بار جذابيت برنامه را به دوش مي كشد اما اينبار اجزاء و آيتم هاي ديگر اين برنامه شكل متفاوتي يافته اند كه به مفهوم كامل كلمه تأمين كننده كاركردهاي مفرح و صميمي بودن براي اين رسانه اند. داود تقديري كه به تازگي كار تهيه مجموعه جديد "شما و سحر" را عهده دار شده حضور يك عامل مكمل در بخش پلاتوي مجري و ميهمان را طراحي كرده است. اين پرسوناژ مكمل" مقداد اخوان" كاريكاتوريست است كه در كنار گفتگوي مجري و ميهمان به ايفاي نقش مي پردازد.

او درست در زماني كه پلاتوي مجري و ميهمان كه يكي از آيتم هاي پرطرفدار «شما و سحر» است و شامل گپ و گفت هاي صميمانه ميان مجري با ميهمان برنامه درخصوص معرفي حوزه هاي فعاليت و تخصص و توانايي وي و همچنين ارائه بيوگرافي و ويژگيهاي ميهمان برنامه است بر اساس خصوصيات شخصيتي شخص ميهمان اقدام به ترسيم و شخصيت پردازي چهره وي در موقعيت هاي مختلف متناسب با شغل و خصوصيات فردي و اجتماعي ميهمان مي نمايد. يكي ديگر از آيتم هاي تشكيل دهنده اين برنامه، ويژه اعياد، مناسبت ها و ايام خاص سال همچون شب يلدا، روز 22 بهمن، عيد نوروز و... طراحي شده كه در اين بخش از مخاطبان برنامه كه عمدتا از مردم كشور بوسني و هرزگوين اند يا از بوسنيايي زبانهاي مهاجر در اروپا و ديگر كشورها هستند درخواست مي شود تا با برقراري تماس تلفني با برنامه درخصوص مناسبت هايي كه قرار است به آنها پرداخته شود، صحبت كرده و همچنين از مراسم مختلف برگزار شده در كشور خودشان در اين خصوص سخن بگويند. پخش گزارش از سطح شهر تهران در مورد همين مناسبتها و آئين ها، افرادي كه به كشور بوسني سفر كرده اند يا در مورد مردم كشور بوسني و مردمان آن اطلاعاتي دارند، از ديگر بخش هاي برنامه «شما و سحر» است كه در قالب گزارش ارائه مي شود.

انعكاس اخبارعلمي، فرهنگي و هنري مربوط به ايران در حوزه بين المللي همچون معرفي فيلم سينمايي « آوازگنجشك ها » از سوي ايران براي جايزه اسكار، اطلاع رساني هفتگي از برگزاري جشنواره ها، نمايشگاه ها و همايش هاي بين المللي مختلف در تهران نيز ديگر آيتم تشكيل دهنده اين برنامه است ضمن اينكه مخاطبان نيز با ارسال ايميل هاي مختلف در خصوص اخبار مختلف از كشور بوسني در اين بخش مشاركت و همكاري فعال دارند.

از ديگر آيتم هاي اين برنامه مي توان به بخش اطلاعات عمومي و مسابقه اشاره كرد كه در واقع دو بخش در يك آيتم است بدين ترتيب كه در بخش اطلاعات عمومي، تصاويري از اماكن تاريخي ايران نمايش داده شده و از ايشان دعوت مي شود، با توجه به معلومات خود اطلاعاتي را درخصوص آن ارائه دهند كه البته پس از پاسخ بينندگان، مجري برنامه نيز اطلاعات جامع تري را از اين اماكن در اختيار مخاطبان قرار مي دهد تا بدين طريق معرفي كاملي از اين اماكن ارائه شود ضمن آنكه در كنار اين بخش از مخاطبان درخواست مي شود تا نمونه عكس هاي خود از كشور بوسني را بر اساس موضوعاتي كه ويژه هر هفته اعلام مي شود، به آدرس پست الكترونيك برنامه ايميل كنند. به بهترين عكس دريافتي جايزه اي نقدي از طريق دفتر صدا و سيماي ج.ا.ا. در سارايوو تعلق مي گيرد ضمن آنكه اين امر در خصوص افرادي هم كه با برنامه تماس گرفته و نام مكان تاريخي را اعلام مي كنند، صدق مي كند.

از ديگر آيتم هايي كه براي نخستين بار در برنامه زنده «شما و سحر» تعبيه شده آيتم "وبلاگ ما – وبلاگ شما"ست. در وبلاگ اختصاصي" شما و سحر" ضمن آنكه اطلاعات تماس با برنامه و اطلاعات مربوط به برنامه هاي هفتگي سيماي بوسني كه در كنداكتور پخش قرار دارد همراه با ساعت و زمان پخش آنها، قابل مشاهده است. اطلاعات مربوط به خود برنامه «شما و سحر» اعم از ميهمان هفته آينده، موضوع برنامه و تصوير مكان تاريخي كه در برنامه آتي معرفي خواهد شد، در اختيار كاربران قرار داده مي شود.

همچنين از طريق اين وبلاگ ساير وبلاگ هاي بوسني زبان نيز جستجو شده و برخي از بهترين وبلاگ ها كه داراي موضوعات خاص و شاخصي هستند، انتخاب شده و با گذاردن comment براي آنها با اين مضمون كه در برنامه بعد مطالب اين وبلاگ در برنامه معرفي خواهد شد، تلاش مي شود تا ضمن ترغيب و جذب بيشتر مخاطبان به برنامه، ارتباط فعال و مؤثرتري با اقشار مختلف بينندگان اين سيما در بوسني و هرزگوين برقرار شود ضمن آنكه در برنامه از مخاطبان درخواست مي شود تا اگر وبلاگ نويس هستند آدرس وبلاگهاي خود را براي معرفي در اين برنامه در اختيار عوامل برنامه قرار دهند.

در كنار آيتم هاي فوق، حتي پخش سرود و كليپ نيز در اين برنامه كاملا هدفمند است و هر آيتم از اين بخش به نحوي انتخاب و تصويرگذاري مي شود كه يك موضوع انساني فارغ از حدود و ثغور جغرافيايي را يادآوري مي كند، موضوعاتي كه در متن عواطف انساني قرار داشته و با نمايش آنها نظر ميهمان و بينندگان برنامه در رابطه با آن جويا و به بحث گذارده مي شود. موضوعاتي نظير مرگ و مير انسانها در اثر فقر و گرسنگي، تهديدات و خطرات زيست محيطي و ...

همچنين يكي ديگر از بخش هاي جذاب اين برنامه، آيتم وله انيميشن است كه آنهم دربردارنده نگاه طنز به يكي از موضوعات بشري است.

پخش وله هاي مختلف همراه با گرافيك خاص كه از عناصر و نمادهاي ايراني و سنتي در آنها بهره برده شده نيز از جمله آيتم هاي زيبا و چشم نواز اين برنامه است كه هدف از آن معرفي نمادها و نشانه هاي ايراني به مخاطبان بوسنيايي است.

برنامه «شما و سحر» كه تهيه كنندگي، كارگرداني و نويسندگي آن را «داود تقديري» برعهده دارد، روزهاي يكشنبه هر هفته ساعت 22:50 دقيقه به وقت تهران توسط «عادل حاج محمداويچ» اجرا مي شود. در نويسندگي اين برنامه علاوه بر «داود تقديري» از همكاري «محمدرضا گل زردي» مدير سيماي بوسني شبكه جهاني سحر و دكتر «بهرام شبستري» استاد دانشگاه اترخت آمستردام هلند نيز بهره برده مي شود.

با نگاهي به آيتم هاي متنوع اين برنامه مي توان دريافت كه" شما و سحر" در مواجهه با مخاطبان شبكه سحر جامه يك جُنگ( مجله) تمام عيار را به تن كرده است. جُنگي كه با ريتمي تند و مهيج در پي فراهم آوردن لحظاتي شاد و پر نشاط براي مخاطبان خود است و ضمن آن به هدف اصلي كه بازكردن يك فضاي ارتباطي و مؤثر است نيز دست مي يابد.

مهمترين ضرورتها و بايستگي هاي طراحي چنين برنامه هايي در سيماهاي شبكه جهاني سحر را شايد بتوان در مؤلفه هاي زير جستجو كرد:

1-زمان كوتاه برنامه ها: هر چند اغلب رسانه هاي رقيب سيماهاي شبكه جهاني سحر به شكل 24 ساعته و در اوقات موسع و موقعيتهاي مختلف زماني در دسترس مخاطبان خود هستند، اما شش سيماي تشكيل دهنده شبكه جهاني سحر با مجموع زماني 19 ساعت پخش در شبانه روز كه در اين ميان سيماي آذري روزانه 5 ساعت، سيماي كردي روزانه 4 ساعت ، سيماي انگليسي 4 ساعت، سيماي فرانسوي 3 ساعت و هر يك از دو سيماي اردو و بوسني نيز 5/1 ساعت در شبانه روز فرصت دارند تا به پخش برنامه براي بينندگان خود مي پردازند تلاش مي كنند از همه فرصت در اختيار خود استفاده مطلوب كنند و با توجه به اين كه محدوديت زماني برنامه سازان را ناگزير مي كند تا از همه فرصتهاي كوتاه كنداكتور بهترين بهره را ببرند، طراحي برنامه هايي كه در عين جذابيت بصري، بيشترين ارتباط با مخاطب را در برداشته باشد، از اولويت هاي برنامه سازان اين شبكه است.

2-مأموريتهاي برون مرزي: ايستگاهها و شبكه هاي راديويي و تلويزيوني برون مرزي در همه جاي دنيا با اهداف سياسي ايجاد مي شوند. در واقع بستر و زمينه راه اندازي و فعاليت همه اين رسانه ها تبليغ و ترويج انديشه ها و منويات سياسي گردانندگان آنهاست و طبيعي است كه رسانه هاي برون مرزي ايران هم از اين قاعده مستثني نباشند و ضمن اينكه نمي توان منكر بود كه مرزبندي و ديوار چيني بين موضوعات و اينكه غايت و هدف نهايي از طرح آنها در چه رسته و بسته موضوعي صرف و خالصي قرار مي گيرد، به مثابه راه رفتن روي لبه تيغ است و حتي وقتي كه مثلا يك برنامه فرهنگي در زمينه اي مثل ايران شناسي تهيه مي شود به راحتي مي توان هدف و غايت سياسي" ايران تمدن برتر جهان" را از آن برداشت كرد، نبايد از اين نكته غافل ماند كه دادن پاساژهايي مفرح و سرگرم كننده و شاد بين انبوه پيامهاي سياسي نه تنها در ترغيب غير مستقيم مخاطبان به توجه به ساير برنامه ها( ي سياسي) مؤثر است كه با دستيابي به هدف جذب مخاطب و حفظ او، مددرسان رسانه در وجه انجام مؤموريت سياسي اش هم هست.

3-موضوع مهم" مخاطب": مخاطب نه تنها عاملي در مقابل و روبروي رسانه نيست بلكه جزئي از تعريف رسانه بماهو" رسانه " است. در واقع اگر مخاطب نباشد رسانه اي هم نيست و بديهيست كه رسانه اي كه براي موجودات نامرئي برنامه پخش مي كند عمر طولاني نخواهد داشت و به اصطلاح عاميانه" عاقبت بخير" نخواهد شد.

پذيرش اين نكته كه به هر حال شبكه هاي تلويزيوني داخلي ما بينندگان خودشان را دارند سبب حتي جذب درآمد براي شبكه هاي داخلي است و هم اكنون بخشي از هزينه هاي اين شبكه ها را از طريق پذيرش و پخش پيامهاي بازرگاني تأمين مي كند و به عبارت ديگر نه تنها برنامه سازان اين شبكه ها با اطمينان از اينكه حاصل كار آنها در معرض ديد كساني است، كه همواره در پي ارتقاء كيفي برنامه ها و حصول رضايت بينندگانشان هستند، كه افراد بيرون از رسانه يعني توليد كنندگان كالا و خدمات را هم به سرمايه گذاري تبليغي براي توليداتشان ترغيب مي كند، ضمن اينكه اهداف رسانه نيز محقق مي شود.

وقتي اجزاء مختلف اين پازل كنار هم گذاشته شوند درك بيشتر و كاملتري نسبت به نقش " مخاطب" حاصل مي گردد كه در رابطه با شبكه هاي برون مرزي از حساسيتي دو چندان برخوردار مي شود. زيرا اين رسانه ها به منظور تبليغ اهدافي خاص تأسيس شده اند كه بدون توجه به جايگاه كليدي مخاطب هرگز بدانها دست نخواهد يافت. اهدافي كه نه تنها ابعاد كلان آن براي تغيير نگرش جهان نسبت به ايران را در نقطه كانوني توجه خود دارد كه مي تواند جوانب مختلف حتي اقتصادي و ... را نيز تأمين كند، آنهم در سطحي بسيار مؤثرتر از آنچه در شبكه هاي داخلي رخ مي دهد.

همه اين عوامل موجب مي شوند تا برنامه اي مثل" شما و سحر" با محوريت" مخاطب" تهيه شود و همه هم و غم سازندگان خود را به برقراري ارتباط گرم، صميمي و دوستانه با بينندگان معطوف كند، ميليونها بيننده( و شنونده) مشتاق در آنسوي مرزهاي ايران كه به ايران و سيماي آن چشم دوخته اند، سيمايي متفاوت از همه الگوهاي در جريان رسانه اي جهان ...

http://aryanews.com/default.aspx?cod=1020092011000092

پنجشنبه|ا|1|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آریا نیوز]
[مشاهده در: www.aryanews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 435]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن