تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 25 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عمل اندک و بادوام که بر پایه یقین باشد و در نزد خداوند از عمل زیاد که بدون یقین ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806594942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چطور گازهاي روده‌اي را كم كنيم؟


واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: چطور گازهاي روده‌اي را كم كنيم؟
گاز اضافي مي تواند نشانه بيماري ديگري چون بيماري سلياك، گاستريت، بازگشت اسيد معده به مري (ريفلاكس) يا سندرم روده تحريك پذير باشد.
گاز روده محصول طبيعي فرعي عمل گوارش است. توليد گاز روده بدين معناست كه دستگاه گوارش شما به خوبي كار مي‌كند.
همه كس به خوبي با عوارض وجود گاز اضافي در روده نظير نفخ، آروغ و گاه مشكلات اجتماعي حاصل از آن آشنايي دارد.اگر چه وجود گاز در روده امري كاملاً طبيعي است، اما مي‌تواند مشكل‌ساز هم بشود. تغيير رژيم غذايي يا مصرف برخي داروها مي‌تواند در پيشگيري يا كاهش گاز روده موثر باشد.
گاز روده چيست
بيش از 99 درصد گازهاي روده مخلوطي از همان گازهاي بي‌بويي است كه در محيط اطراف ما پراكنده‌ا‌ند. اين گازها شامل نيتروژن، اكسيژن، دي‌اكسيدكربن، هيدروژن و گاه متان هستند.
اما درصد اين گازها از فردي به فردي ديگر متغير است كه اين امر بستگي به شيمي بدن و رژيم غذايي دارد. نيتروژن، اكسيژن، و بيشتر دي اكسيدكربن موجود در گازهاي روده از هوايي مي‌آيد كه آن را در حال جويدن آدامس، خوردن و آشاميدن و سيگار كشيدن مي‌بلعيم.
واكنش‌هاي شيميايي كه در معده ما اتفاق مي‌افتند، نيز بخشي از دي اكسيد كربن موجود در گازهاي روده را تامين مي‌كند.
باكتري‌هايي كه به صورت طبيعي در روده بزرگ هستند، هيدروژن و متان موجود در اين گازها را توليد مي‌كنند. اين باكتري ها از غذاي گوارش نشده تغذيه كرده و طي فرآيندي به نام تخمير، گاز آزاد مي‌كنند.
چه غذاهايي گاز روده را سبب مي شوند
نوشيدن نوشابه هاي گاز دار مي‌توانند توليد گاز در روده را سبب گردند. همچنين مواد غذايي كربوهيدراتي به دليل اين كه حاوي قندهاي غيرقابل گوارش، نشاسته و فيبر هستند، نيز مولد گاز هستند.
لاكتوز: شير و فرآورده‌هاي لبني از قبيل پنير و بستني، همچنين برخي نان‌هاي فرآوري شده، غلات و سس‌هاي سالاد حاوي لاكتوز هستند. بيشتر افراد مي‌توانند لاكتوز را به خوبي هضم كنند اما برخي در اين زمينه با مشكلاتي مواجه هستند ، چرا كه همه يا بخشي از آنزيم لاكتاز را كه لاكتوز را به بخش هاي قابل هضم تجزيه مي‌كند، توليد نمي‌كنند. بدون لاكتوز شير و ساير غذاهاي غني از لاكتوز در روده تخمير شده و گاز اضافي توليد مي‌كند.
فروكتوز: هضم كردن پياز، آرتيشو (كنگر فرنگي)، گلابي، گندم و برخي نوشيدني‌هاي غيرالكلي و غذاهاي فراوري‌شده حاوي اين قند مي تواند دشوار باشد.
سوربيتول: سيب، گلابي، هلو، آلو خشك و برخي غذاهاي فاقد شكر، آبنبات و آدامس حاوي سوربيتول هستند. هضم اين محصول نيز مي تواند دشوار باشد.
رافينوز: اين قند در لوبيا، كلم پيچ، كلم بروكسل، بروكلي، مارچوبه و غلات سبوس‌دار يافت مي‌شود.
برنج تنها نشاسته اي است كه تقريباً به طور كامل از راه روده كوچك جذب مي شود. از آنجايي كه نشاسته برنج هرگز به روده بزرگ نمي‌رسد، باكتري هاي مولد گاز نمي‌توانند آن را تجزيه كنند. اما ساير مواد نشاسته‌‌اي شامل سيب زميني، ذرت، رشته فرنگي و گندم گاز توليد مي‌كنند. فيبرهاي غذايي موجود در لوبيا و سبوس گندم نيز مي توانند مولد گاز باشند.
آيا برخي افراد گاز بيشتري در روده خود دارند
بلي. يك فرد بالغ روزانه به طور متوسط در حدود يك تا چهار پيمانه نيم ليتري گاز توليد كرده و 14 الي 23 بار گاز دفع مي‌كند. گياهخواران، كساني كه عادت به جويدن آدامس دارند، افرادي كه تند تند غذا مي‌خورند، و سيگاري ها، بيش از ميزان متوسط گاز توليد مي‌كنند. افرادي كه مقدار زيادي غذاهاي مولد گاز مصرف مي‌كنند نيز در اين گروه قرار دارند.
توصيه هايي براي كاهش گاز روده
رايج ترين راه‌ها براي كاهش گاز روده تغيير رژيم غذايي، پرهيز از بلع هوا و مصرف داروهايي است كه بدون نسخه به فروش مي‌رسند.
رژيم غذايي خود را تغيير دهيد: اگر دچار كمبود لاكتاز يعني همان آنزيمي هستيد كه براي گوارش شير لازم است، ممكن است پزشك شما توصيه كند كه فرآورده هاي لبني را از غذاي خود حذف كرده و كلسيم مورد نياز خود را از مكمل هاي غذايي يا آن دسته از فرآورده هاي لبني تامين كنيد كه لاكتاز بدان‌ها افزوده شده و امكان هضم لاكتوز را فراهم مي كنند.
به جز اين ممكن است نيازي به توقف مصرف تمامي گروه هاي غذايي نداشته باشيد. در عوض مي توانيد مصرف تعداد محدودي از غذاهاي مولد گاز را براي يكي دو هفته كاهش داده يا قطع كنيد. در صورت بهبود علائم مشكل شما حل شده است.
گاز كمتري ببلعيد: براي بلعيدن مقدار كمتري گاز از مكيدن آبنبات يا جويدن آدامس خودداري كنيد. البته ممكن است اين خوراكي ها در دفع گاز به صورت آروغ زدن به شما كمك كند.
آنزيم گوارشي لاكتاز ( با نام‌هاي تجارتي لاكتاييد و لاكتراز) ممكن است در كاهش گاز توليد شده به وسيله فرآورده هاي لبني موثر بوده و گاز ايجاد شده توسط لوبيا و ساير كربوهيدرات هاي حاوي قند رافينوز را كاهش دهد.
زماني كه مي بايست به پزشك مراجعه كنيم
گاز روده به خودي خود به ندرت علامت و نشانه يك بيماري جدي است. اما در صورتي كه گاز روده شما دائمي يا شديد بوده يا با استفراغ، اسهال، كاهش ناخواسته وزن، وجود خون در مدفوع و يا سوزش سردل همراه باشد، به پزشك مراجعه كنيد.
گاز اضافي مي تواند نشانه بيماري ديگري چون بيماري سلياك، گاستريت، بازگشت اسيد معده به مري (ريفلاكس) يا سندرم روده تحريك پذير باشد. گاز روده مي تواند سبب ناراحتي و اضطراب گردد اما معمولاً تنها نشانه اين است كه دستگاه گوارش شما به خوبي كار مي كند.

شنبه|ا|3|ا|اسفند|ا|1387





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: هموطن سلام]
[مشاهده در: www.hamvatansalam.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن