تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 2 بهمن 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

تعمیرگاه هیوندای

اوزمپیک چیست

قیمت ورق سیاه

چاپ جزوه ارزان قیمت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1855796201




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تغییر سالانه دبیر جشنواره به ضرر تئاتر است


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین: فرهنگ > تئاتر  - کارگردان نمایش «خانمچه و مهتابی» معتقد است که نباید با استفاده از چهره​های مشهور تماشاگر را به سالن کشاند و کار ضعیفی اجرا کرد و مخاطب را از تئاتر زده کرد. زینب کاظم​خواه: مسعود دلخواه در روز دوم جشنواره تئاتر فجر نمایش «خانمچه و مهتابی» نوشته اکبر رادی را در تالار چهارسو به روی صحنه برد، . دلخواه کارگردانی است که بازی هم می‌کند آخرین کار او بازی در نمایش «روال عادی» نوشته ژان کلود کریر با ترجمه اصغر نوری و کارگردانی محمدرضا خاکی است، او در این نمیش  نقش یک مخبر را بازی کرده که باید به سوالات یک بازجوی جوان جواب پس بدهد. این کار نیز در جشنواره تئاتر امسال به روی صحنه می‌رود.این کارگردان و بازیگر دانش آموخته کارگردانی تئاتر از آمریکا و عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس است.با او درباره‌ نمایش «خانمچه و مهتابی» و جشنواره تئاتر فجر  به گفتگو نشستیم. شما نمایشنامه «خانمچه و مهتابی» اکبر رادی را در جشنواره به روی صحنه بردید، کاری که هادی مرزبان هم چندی پیش اجرا کرد و در جشنواره نیز به روی صحنه رفت، چه لزومی داشت که دو کارگردان یک متن را در یک زمان اجرا کنند؟این سوالی است که خیلی‌ها پیش‌تر از من پرسیده‌اند، من هم بارها گفته‌ام که قبل از این که هادی مرزبان تصمیم بگیرد که این کار را به روی صحنه ببرد، ما نمایش‌مان را به تصویب شورای نظارت رسانده بودیم و این موضوع  در رسانه‌ها نیز اعلام شد. آقای مرزبان از سال‌ها پیش قصد داشت که این نمایشنامه را اجرا کند که اجرای او زودتر انجام شد. به هر حال، این‌که دو کارگردان با دو سبک، شیوه و نگاه متفاوت یک متن اصیل ایرانی از یک نویسنده سرشناس ایرانی؛ یعنی اکبر رادی را تقریبا همزمان روی صحنه می‌برند، نشان می‌دهد که این متن ظرفیت نگاه​های مختلف را دارد. چه تفاوت‌هایی بین کار شما و آقای مرزبان وجود دارد؟اتفاقا من کار «خانمچه و مهتابی» هادی مرزبان را دیده‌ام و از دیدن آن لذت هم بردم. بازیگران کار او نیز خود را به اجرای ما رساندند تا کار ما را ببینند. ما هر دو گروه از یک متن، دو اجرای متفاوت ارایه داده‌ایم. وقتی تماشاگری آن کار را می‌بیند بعد می‌آید نمایش ما را می‌بیند، متوجه شیوه‌ اجرایی و نگاه متفاوتی که در دو کار وجود دارد خواهد شد، این تفاوت‌ها را من نمی‌توانم بگویم، تماشاگر باید درباره‌ این تفاوت‌ها حرف بزند و ببیند که کارگردانان مختللف چطور می‌توانند از یک کار، دو شیوه اجرایی داشته‌ باشند. نمایشنامه‌ اکبر رادی چه ویژگی‌هایی دارد که شما را به سمت اجرای آن سوق داده است و رویکرد شما در اجرای این کار چه بوده است؟‌نمایشنامه «خانمچه و مهتابی» یکی از آثار بسیار متفاوت اکبر رادی است، چرا که او در این اثر به نوعی از روش واقع‌گرایانه سبک رئالیستی دور می‌شود و به یک شیوه سیال ذهن و رئالیسم جادویی روی می‌آورد. ویژگی‌های متن‌های رادی خاص است و این اثر جز آخرین نمایشنامه‌هایی است که او نوشته است. این نمایشنامه از نظر سبک نوشتن، با کارهای رئالیسیتی قبلی او متفاوت بوده و سبک نوشتن خاصی در آن پیاده شده است. نمایشنامه با خواب و کابوس همراه است. در این اثر پیرزنی خواب‌ها و کابوس‌ها و خاطراتش را بیان می‌کند، داستان از یک پیرزن 88 ساله در خانه سالمندان آغاز می‌شود و ما از طریق این پیرزن به جایگاه زن ایرانی در سه مقطع تاریخی می‌رسیم. روایت این کار به گونه‌ای است که کارگردان می‌تواند در اجرای این اثر نگاه خلاقی داشته باشد؛ زیرا این متن ساختار غیررئالیستی دارد و رویکرد کابوس‌وار و رویاگون نمایشنامه از ویژگی‌های خاص این اثر است. رویکرد من به نمایشنامه «خانمچه و مهتابی» کاملاً خلاقانه است، چون خود این متن نیز تجربی است و نوآوری‌های خاصی در آن وجود دارد، همین موضوع باعث شده است که نگاهی نوآورانه در اجرای کار داشته باشم. در واقع در اجرای این کار تلاش کرده‌ام که پتانسیل‌های موجود در متن را به عمل درآورم. معتقدم که کارگردان باید متن را علاوه بر وفاداری به خود نویسنده، خلاقانه به روی صحنه آورد، در این کار هم سعی‌ کرده‌ام درعین وفاداری به دیالوگ‌های متن، در اجرا شیوه‌ای خاص اعمال کنم.خواب‌گونه و کابوس‌وار بودن فضای نمایشنامه و سه گونه‌ بودن زبان نمایش به علت وجود شخصیت‌ها و موقعیت‌های اجتماعی و تاریخی، این اثر را به کاری خلاق و غیر رئالیستی تبدیل کرده است. این نمایش در دومین روز جشنواره فجر به روی صحنه رفت، اجرای کار چطور بود؟اجرای کار به خوبی انجام شد، اتفاقا شورای هماهنگی تئاتر شهر در اجرای نمایش‌مان خیلی ما را همراهی کردند و هر چند که کار ما به دلیل دکور قدری با تاخیر اجرا شد، این موضوع از طریق شورای هماهنگی تئاتر شهر به مهمانان اطلاع داده شد. تنها مشکلی که وجود داشت این بود که مهمانان خارجی به دلیل این‌که در جدول انگلیسی اشتباهاتی وجود داشت، نتوانستند این کار را ببینند. من این موضوع را از نقاط ضعف جشنواره امسال می‌دانم. برنامه انگلیسی که به مهمانان خارجی داده‌اند پراز اشکال است، نمونه‌اش نمایش «خانمچه و مهتابی» است که نام نمایش اشتباه ترجمه شده و اسم نمایشی دیگری را به جای کار من و آقای مرزبان چاپ کرده‌اند و همچنین ساعت اجرا نیز اشتباه درج شده بود و این موضوع باعث شد که خیلی از مهمانان خارجی نتوانند اجرای مرا بینند. تا این‌جای جشنواره سطح آثاری که به روی صحنه رفته‌اند را چطور ارزیابی می‌کنید؟من چند کار تا این‌جا دیده‌ام، نکته‌ای که به نظرم خیلی اشکال دارد این است که بسیاری از بازیگران خوب و به نام در کارهایی بازی می‌کنند که اصلا خوب نیستند. این جای تاسف دارد که بازیگران خوب تئاتر، چشم بسته و بعضا به خاطر پول به کارهایی تن می‌دهند که در شان و سابقه آن‌ها نیست و این دردناک است. جشنواره تئاتر فجر مهم‌ترین اتفاق در عرصه تئاتر این کشور است بنابراین، تاثیر این جشنواره بر بدنه ی تئاتر کشور دو سویه است، جشنواره‌ای با این وسعت که دارای بخش‌های متعدد از جمله بخش بین‌المللی است به تبع، تاثیری بر تئاتر ایران خواهد داشت. در این روزها دیده‌ام که بسیاری از تماشاگران به خاطر بازیگرانی که مطرح هستند می‌روند نمایشی را می‌بینند، اما وقتی از سالن بیرون می‌آیند به دلیل خوب نبود کار ناراضی هستند. این افسوس بزرگی برای تئاتر این کشور است و خطری است که تئاتر ما را تهدید می‌کند. در همین چند روز دیده‌ایم که سالن‌های خوب در اختیار کسانی گذاشته شده که کارهایشان خوب نیست و به رشد تئاتر نیز کمکی نمی‌کنند، این مشکلی است که مسولان باید به فکر چاره‌ای برای آن باشند. مدیریت واحد فرهنگی به پیشرفت هر هنری کمک می‌کند، به نظر شما عدم تغییر مدیریتی هر ساله در این عرصه می‌تواند به اعتلای تئاتر کمک کند ؟ به عنوان مثال اگر فردی چند سال تصدی دبیری جشنواره را بر عهده داشته باشد، نگاه‌های حاکم یکدست نخواهد داشت؟تغییر هر ساله مدیریت‌ها، قطعا می‌تواند تاثیر منفی در تئاتر داشته باشد. اما از سوی دیگر اگر دبیری بد چند سال در این عرصه حضور داشته باشد، تاثیرات منفی آن خیلی بیشتر از تغییر مدیریت‌ها و حاکم شدن نگاه دیگری بر این هنر خواهد بود. به نظرم اگر مدیر یا دبیری بد باشد، ده سال هم بر سر تئاتر بماند وضعیت تئاتر بدتر خواهد شد، اما اگر دبیری شایسته در این سمت باشد، تاثیر مثبتی خواهد داشت. معتقدم که به هر حال بودن دبیری خوب که چند سال متصدی تئاتر باشد، باعث یکسان شدن دیدگاه‌ها خواهد شد و ما دیگر شاهد تغییرات نگاه و اعمال سلیقه‌های گوناگون بر این هنر نخواهیم بود. محمد حیدری دبیر فعلی جشنواره تلاش همه‌ جانبه‌ای کرد تا جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر امسال بهتر از سال‌های پیش برگزار شود. بخش بین‌‌الملل جشنواره را تا این‌جای کار چطور دیدید؟من حسابی درگیر اجرای «خانمچه و مهتابی» بودم نتوانستم خیلی از کارها را ببینم. اما تا همین جا کار خارجی خوبی ندیده‌ام. وقتی هیات انتخاب و گزینش برای آثار می‌گذارند، باید بهترین‌ها را انتخاب کنند نه آثاری را کیفیت خوبی ندارند. به هر حال کارهای خارجی، نمایش‌هایی هستند که باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند، یکی از آن‌ها این است که مخاطب ایرانی با آن بتواند ارتباط برقرار کند. امسال کارهای خارجی زیادی به جشنواره آمده‌اند، به نظرم اگر تعداد کمتر باشند اما از کیفیت بالایی برخوردار باشند خیلی بهتر است. مثلا در بخش بین‌الملل به جای 14 کار 5 کار خیلی خوب انتخاب شود و این بهتر است تا این‌که کارهای زیادی با کیفیت پایین انتخاب شوند و در نهایت تماشاگران ایرانی ناراضی از سالن بیرون بیایند.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 420]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن