واضح آرشیو وب فارسی:رسالت: علل كاهش جذابيت تيزرهاي انيميشن انيميشن هاي تبليغاتي و فرهنگي
مريم اكبرلو
انيميشن هميشه داراي جذابيت بوده و مخاطبان پروپا قرصي هم داشته است و وقتي ضرورت آن احساس شد خيلي زود جاي خود را به عنوان وسيله ارزشمند كمك آموزشي و تبليغاتي پيدا كرد. در واقع انيميشن با تكنيك هاي متفاوت و زيبايش اعجاز كرد. بخصوص پيرايه اي كه اين اواخر بدو بستند يعني انيميشن كامپيوتري امروزه با وجود تكنيكهاي رايج در انيميشن كامپيوتري قدرت سازنده نسبت به سابق كه فقط
مي بايست از تكنيكهاي دوبعدي و يا اپتيكال استفاده مي كرد بيشتر شده است. ترديدي نيست كه انيميشن كامپيوتري كمك زيادي به علوم و فنون مختلف اعم از آموزشي و صنعتي، پزشكي، هنري و ساير موارد نموده است. تيزرسازي كه در حال حاضر يكي از
كاربردي ترين بخشهاي انيميشن معاصر بهشمار مي رود در حال تبديل شدن به يك صنعت گسترده و فراگير است. تيزرهاي كارتوني ويژگيهاي منحصر به فرد خود را دارند در تيزرهاي كارتوني سازنده و يا توليدكننده تنها محدود به واقعيتها نيست. هر چيز غير واقعي يا تخيلي را مي توان جهت تبليغ محصول بهكار برد. انيميشن جايگاهي براي نوآوري است. هرچه در ذهن بتوان تصور كرد مي توان در انيميشن به تصوير كشيد. براي تبليغ يك محصول مي توان
بينهايت موجود خلق كرد و يا از حركت دوربينهاي پيچيده كه در فيلم زنده امكان ساخت آن نيست بهره برد.
انيميشن هاي تبليغاتي ضمن آنكه ارزش سرگرم كنندگي آني دارند، مي توانند در سريع ترين زمان ممكن، مفهوم را انتقال دهند. درگذشته كمتر از انيميشن در تبليغات تلويزيوني استفاده مي شد گرچه تكنيكهاي رايج آن زمان چندان فوق العاده نبود. اما كاراكترهاي تحرك دوبعدي و ريتم آگهي ها باعث در ذهن ماندن آنها مي شد. به دليل وجود اين قابليت معمولا تيزرهاي انيميشن جذاب ترند و وقتي تكرار مي شوند نسبت به تيزرهاي فيلم زنده ديرتر جذابيت خود را از دست مي دهند. يك تيزر كارتوني خوب مي تواند در هر زمان تأثيرگذار باشد.
با وجود اين همه حسن آيا مجاز است كه هرگونه آگهي تبليغاتي به وسيله انيميشن (دوبعدي و يا سه بعدي) ساخته شود؟
اخيرا نوعي آگهي هايي از تلويزيون پخش مي شود كه حاوي پيامند و بيشتر اطلاع رساني مي كنند تا معرفي كالا. اين گونه آگهي ها كه با چاشني طنز و اشعار و آهنگ هاي ريتميك توام هستند و بعضا با مهارت و زيبايي خاصي هم ساخته مي شوند و بيشتر قصد فرهنگ سازي دارند. مانند موارد آگهي هاي صرفه جويي در مصرف گاز، برق و يا تيزرهاي راهنمايي و رانندگي. به نظر ميرسد كه اين قبيل آگهي ها ضمن آنكه سرگرمي و نشاط ايجاد مي كنند با طرح مسائل جدي و بخصوص فرهنگي تأثير قابل توجهي بر بيننده مي گذارند، به عنوان مثال طبق آمار رسمي نيروي انتظامي تيزرهاي راهنمايي و رانندگي بر 81 درصد بينندگان تأثير مثبت داشته است. البته در برخي موارد اين گونه آگهي هاي حاوي پيام بي تأثير و يا داراي تأثير كوتاه مدت بوده است. منظور عدم استفاده از شخصيتهاي كارتوني در اين گونه آگهي ها و يا عدم استفاده از انيميشن كامپيوتري نيست. بلكه بلعكس استفاده درست از آن در كنار داستان، اجراي ماهرانه تكنيك و مواردي از اين قبيل مي باشد.
تكنيك بايد براساس نوع محصول انتخاب شود. به طوري كه نه تنها در ارتباط با محصول مورد تبليغ باشد بلكه به نوعي به بيان ايده مورد نظر در مورد كارايي محصول كمك كند. به طور مثال وقتي با محصولات خوراكي سر و كار داريم فيلم زنده بهتر از انيميشن كامپيوتري سه بعدي مي تواند بيانگر مزه و طعم محصول مورد نظر باشد. براي تبليغ يك همبرگر هرچقدر مدل شبيه سازي شده كامپيوتري دقيق و زيبا باشد باز هم به بيننده حس لذت خوردن آن را نمي دهد.در چنين مواردي بهتر است شكل واقعي محصول به نمايش در آيد. در واقع استفاده از
فيلمبرداري مستقيم از محصول نتيجه بهتري خواهد داشت. در مقابل وقتي يك كالاي صنعتي مثل رادياتور يا اگزوز اتومبيل را براي ساخت يك آگهي تبليغاتي در اختيار داريم در بيشتر موارد به لحاظ خشك و خشن بودن محصول استفاده از انيميشن سه بعدي كامپيوتري نتيجه خوبي خواهد داشت. وقتي كالاي مورد تبليغ مورد استفاده كودكان باشد و يا اكثر استفاده كنندگان آن كودكان باشند، استفاده از انواع تكنيكهاي انيميشن مثل عروسكي كامپيوتري و... به جاي استفاده از
فيلمبرداري از محصول درست تراست. براي محصولاتي از قبيل انواع پفك و چيپس كه به كرات در تلويزيون ايران تبليغ مي شوند بهنظر مي رسد استفاده از انيميشن بر بيننده تأثير بيشتري خواهد گذاشت.
با همه آنچه كه از مزاياي انيميشن تبليغاتي گفته شد و با وجود اينكه در كشور ما تيزرهاي كارتوني زيادي ساخته مي شود، ولي بازار اين گونه تيزرها روبه كسادي است و اين به علت فقدان نوآوري و خلاقيت از سوي سازندگان آنها، عدم اطلاع سفارش دهنده و عدم پرداخت هزينه كافي و مشكلات ناشي از پخش است كه منجر به افت كيفيت تيزر
مي شود. كيفيت بسياري از انيميشن ها در كشور ما با استانداردهاي جهاني مطابقت نداشته و از طرفي معيار صحيحي براي ارزيابي بسياري از نكات وجو ندارد. به تدريج توليدكنندگان محصولات تجاري به فيلمهاي زنده (البته با كمي ساز و آواز و حركات موزون) روي
مي آورند. اين به معناي آن نيست كه تيزرهاي فيلمهاي زنده از زيبايي كافي برخوردار بوده و نقصي ندارند؛ بررسي تيزر فيلم هاي زنده خود بحث مفصلي است كه در اين مقال نمي گنجد. در اينجا به مقوله هاي مربوط به كاهش جذابيت تيزرهاي انيميشن اشاره خواهد شد. بسياري از سفارش دهندگان به دليل عدم آگاهي از تأثير تكنيك بر زيبايي تيزر و همچنين عدم اطلاع درست از بازار تيزرها و شناخت مخاطب، اقدام به سفارش آگهي مي نمايند و سليقه خود را به طور مشخص بر سازنده يا مجري تيزر تلويزيوني تحميل مي كنند. نمي توان منكر شد كه سطح سليقه برخي از سفارش دهنده ها به سليقه مخاطب عام نزديك است و اعمال نظر آنها مي تواند به تأثيرگذاري تيزر كمك كند، اما گاهي دخالت بيش از حد سفارش دهنده و پايين بودن سطح سليقه او به زيبايي و جذابيت تيزر لطمه جبران ناپذيري خواهد زد. اظهار نظر عده اي
غير متخصص بدون اطلاع كافي از تأثير تيزر بر مخاطب در بسياري از موارد به كاهش زيبايي تيزر و افت كيفيت آن منجر خواهد شد.
هر سازنده به تكنيك خاص احاطه كافي دارد و بالطبع تيزرهايي كه با تسلط كامل سازنده به تكنيك ساخته مي شوند جذابيت بيشتري نسبت به تيزرهايي دارند كه عدم تسلط سازنده به تكنيك در آنها به چشم مي خورد.
با ورود كامپيوتر و پاگرفتن انيميشن هاي كامپيوتري، به دليل نياز به تخصص كامپيوتر، بسياري از افراد فني به آن روي آوردند، برخي از اين افراد بدون اطلاع از مقوله هاي زيبايي شناسي و يا كارگرداني تيزرهاي تلويزيوني، اقدام به ساخت اين تيزرها نمودند. هنوز هم در برخي شركتها تبليغات انيميشن الزاماً زير نظر متخصص نيست. اغلب كساني كه به نرم افزارهاي انيميشن احاطه دارند فارغ التحصيلان رشته هاي ديگرند بنابراين تيزرهاي انيميشن ساخت آنها، گاهي فاقد ظرافتهاي هنري است، مگر آنكه ناظر پروژه يك كارگردان انيميشن باشد. در برخي موارد نيز با وجود تخصص سازنده، عدم آشنايي آنها با روانشناسي مخاطب و سطح سليقه آنها، منجر به ساخت تيزري خواهد شد، كه از جذابيت و تأثيرگذاري كافي بر مخاطب برخوردار نخواهد بود.اخيراً، سليقه مخاطبان به طور چشمگيري بالا رفته است، هم به دليل تنوع محصولات و هم به دليل تنوع تيزرهاي تبليغي. آگهي اي كه چند سال پيش، يك آگهي خوب و تأثيرگذار به حساب مي آمد، اكنون جذابيتي براي مخاطب نخواهد داشت. به عنوان مثال پنج سال پيش آگهي «گلرنگ» با يك شعر فروش خوبي براي اين محصول به همراه داشت، اما امروزه ديگر اين آگهي ميان هزاران آگهي جورواجور ديگر، جلب توجه نمي كند. بنابراين روش ساخت آگهي و تكنيك آن بايد تغيير كند تا بتواند با ساير محصولات مشابه رقابت كند.اكنون روند به گونه اي است كه بيشتر شركتهاي تبليغاتي سفارش گيرنده، به سفارش دهنده نوع تكنيك را پيشنهاد مي دهند، اما برخي هم خود تكنيك را تعيين مي كنند و آن قدر به عقيده شان اصرار دارند كه با وجود توضيحات سفارش گيرنده مبني بر درست نبودن اين روش باز هم به تكنيك پيشنهادي خود پافشاري مي كنند. بايد توجه داشت كه هر كالايي يك تكنيك خاص مي طلبد. با توجه به آنكه محصولاتي كه داراي جنبه هاي فانتزي اند و قابليت ساخت تيزر انيميشن، به خوبي در آنها نهفته است و طبعاً تأثير بيشتري بر مخاطب خواهند داشت، انتخاب تكنيك فيلم زنده از سوي سازنده و يا سفارش دهنده براي ساخت آنها زيبايي و تأثيرگذاري آنها را به ميزان قابل توجهي كاهش خواهد داد.
دوشنبه|ا|19|ا|دي|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: رسالت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]