تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816052174




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

احتياجات كودك، تحول مورد انتظار


واضح آرشیو وب فارسی:پرشین وی: كودك احتياج به عاطفه‏ى مادرى دارد و جاى آن را هرگز بهترين پرستارى‏ها در نيكوترين كانون شبانه‏روزى نيز نمى‏گيرد. (1) در نقاطى مانند شوروى و اسرائيل كه «تربيت جمعى كودكان» را طرح و اجرا كرده‏اند؛ باز آخرين نظرشان، اين بوده است كه: اگر روزها را كودك در كانون مى‏گذراند؛ شب، حتما در آغوش خانواده بايد باشد. (2) ديگر آن كه كودك، احتياج به «محروميت مصلحتى» دارد؛ تا نيازها او را بيدار كنند؛ استعدادهاى نهفته‏ى او به كار افتند و پرورش يابند و خود براى رفع مشكل، قد علم نمايد. البته مادر، در اين قضيه، نقش مهمى دارد؛ زيرا اوست كه هميشه در نظر كودك «برآورنده‏ى حوايج» بوده و حالا «محروم كننده» نيز بايد او باشد؛ اوست كه هم تحبيب مى‏كند و هم تأديب مى‏نمايد. (3) منظور اين است كه اين تحريم به گونه‏اى صورت گيرد كه در كودك، محرك ذهن و استعداد باشد و در كنار آن، مراقبت و راهنمايى و يارى نيز انجام شود؛ كه حاصل بد (نظير آن‏چه از بلاهاى محروميت و فقر خواهيم گفت) به وجود نيايد. در اين حال، كودك به تلاش برمى‏خيزد و ضمن اين تلاش‏ها «تجارب او» پيدا مى‏شوند و هر كدام از تجربه‏ها به ديگرى كمك مى‏كنند تا فرزند را موفق دارند. در همين تجربه‏ها و پيروزى‏ها، كودك به نتايجى مطلوب، به قرار زير مى‏رسد: 1- كم‏توقعى. 2- قدرت تحمل محروميت. 3- پذيرا شدن جانشين‏ها (4) 4- قدرت تحمل اضطراب و نگرانى و غلبه يافتن بر احساسات خود. چون كودك، اين مايه‏ها را يافت ديگر در برابر هر ناملايم، دچار حيرت و وازدگى نمى‏شود و احساس ضعف و زبونى نمى‏كند و از ناراحتى‏هاى روانى كه به بيمارى مى‏انجامد، مصون مى‏ماند. (5) معلوم است كه فرزند چون در مرز بلوغ، داراى چنين خصوصياتى شده باشد، چه تحولى مطلوب، خواهد يافت و كادر نفسانى آتى او، تا چه حد مساعد زندگى بادوام و بى‏رنج خواهد بود. ديگر بايد احساس كودك را تربيت كرد كه از آن‏ها برداشت مناسب كند و عواطف عالى خود را مايه بخشد؛ احساس عميق زيبايى كند؛ درك مسايل اخلاقى و معنوى كند؛ به فضيلت‏هاى درست انسانى توجه يابد؛ رو به بلندنظرى و كمال همت و انديشه و اعتقاد گرايد. (اين همه، ديدنى و دريافتنى است؛ نه شنيدنى و خواندنى. بايد در لابه‏لاى وقايع، ملاحظه‏ى مرد و زن لايق، صحنه‏هاى نمود مكارم، ببيند. آرى! ببيند و اگر هم مى‏شنود، باز به گونه‏اى بايد باشد كه بتواند تجسم صحنه نمايد و باز با قدرت خيال ببيند و اگر سابقه‏ى ذهنى از آن ندارد، توهم را دعوت كند كه بسازد؛ تا باز ببيند. همين ديدن‏ها از همه آموزنده‏تراند و هزار سخن را در يك ملاحظه، خلاصه مى‏سازند و بلاخره بس مفيد هستند). و همين جا مى‏توان فهميد كه نقش حرف‏ها، داستان‏ها، تفريحات و خلاصه، شنيدنى‏ها و ديدنى‏ها و لمس كردنى‏ها و خوراك حواس و محرك تمايلات و افكار چيست؟ اگر پست و ياوه و مشكوك باشند،چه خطرى دارند؟ (6) و اگر مثبت و سازنده باشند،چه اثرى توانند داشت؟ پس در انتخاب وسايل تفريح و صحنه‏هاى ديدنى و آن‏چه براى فرزند شنيدنى است، بايد مراقبت و دقت به كار برد و ساعات فراغت او را با تجسم صحنه‏ها و وقايع «مكرمت‏آموز» پر كرد. بايد دانست كه او همه‏ى موجودى انسانى خود (شخصيت - عواطف - عقل و تميز - ميزان داورى‏ها - قدرت كار - اراده - تصور مسؤوليت و....) را از راه همين ديده‏ها و شنيده‏ها، قالب‏گيرى مى‏كند و مى‏سازد. تربيت اصلى، توسط خود فرزند در درون وى، صورت مى‏گيرد؛ پدر و مادر و معلم و مربى، تنها «مدديار» و «وسيله در اختيار گذار» و «مدل نماى» و «محرك و مشوق» هستند و بس. همانند «دارو» در كار تن و همانند «طبيب» در معالجه‏ى بدن. پس قاعده اصلى تربيت، آن است كه: كودك را اهل قاعده و گيرنده و پذيراى تحول درست، بسازيم و وسايط ديدنى (بيش از همه) و شنيدنى و خواندنى (كمتر)، در محيط او فراهم آوريم و با وى آشنايى دهيم؛ آن هم، نه آن كه آن وسيله، از آن‏گونه باشد كه در كار زندگى او به كار نيايد و نه آن‏كه كودك را تحت محدوديت نظرى و تحميل فكرى قرار دهد؛ بلكه چنان باشد كه فرزند، خويشتن را در متن زندگى حس كند و آزادانه به شناخت و تدبير و دگرسازى پردازد و هر جا درمى‏ماند، از منطقى كه مدل‏هاى مورد اعتماد (يعنى والدين - معلم و مربى) به او ارائه مى‏دهند، بهره‏گيرى كند؛ پيش رود و خودسازى نمايد. patoghu.com پایگاه اینترنتی




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پرشین وی]
[مشاهده در: www.persianv.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 337]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن