تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816941616




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بازيگراني كه آثار شكسپير را مقابل دوربين بردند + عكس


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاين: بازيگراني كه آثار شكسپير را مقابل دوربين بردند + عكس
سينما - كارگرداني متون شكسپير براي سينما وسوسه‌اي است كه هميشه بازيگران را به خود جذب مي‌كند.


به گزارش خبرآنلاين، رالف فاينس (بازيگر «بيمار انگليسي» و «فهرست شيندلر») امسال با «كوريولانوس» اولين تجربه خود در مقام كارگردان را رقم زد.

فيلم او اقتباسي از نمايشنامه‌اي به همين نام نوشته ويليام شكسپير است. شايد به نظر اين كار جسورانه بيايد، اما فاينس اولين بازيگري نيست كه اقدام به انجام چنين كاري كرده است.

از تولد سينما تاكنون شكسپير جذابيت بسياري براي بازيگران داشته است؛ برخي سعي كردند توان بازيگري خود را نشان دهند و بازي خود را جاودانه كنند و برخي سعي كردند شكسپير را به «مردم عادي» نزديك كنند. حالا هدف ارائه يك ديد سينمايي نو بوده يا ارضاي «درونيات خود» باز هم مي‌بينيم كه انگار بازيگران نمي‌توانند در برابر وسوسه شكسپير خود را مهار كنند، حالا به عنوان بازيگر يا كارگردان. آنچه در ادامه مي‌آيد معرفي برترين آثاري است كه پاي بازيگران را به متن‌هاي شكسپير كشانده است.

«كوريولانوس» (2012) / رالف فاينس

جديدترين اقتباسي سينمايي از شكسپير و باز هم اولين تجربه كارگرداني يك بازيگر با متني از اين نمايشنامه‌نويس بزرگ. فاينس با جسارت «كوريولانوس» را مدرن كرده و در آن نقش قهرمان جنگي را بازي مي‌كند. البته برخلاف نمايشنامه در اقتباس فاينس خبري از ارواح گذشته نيست. فاينس 10 سال پيش در اجراي تئاتري اين نمايشنامه بازي كرده و گفته از همان زمان وسوسه اقتباسي سينمايي «كوريولانوس» رهايش نكرده است. فيلم در يك منطقه جنگي در زمان معاصر مي‌گذرد و بازيگران جملات شكسپير را دقيقا تكرار مي‌كنند. نقش روبروي فاينس را جرارد باتلر بازي مي‌كند كه فيلم را چنين توصيف كرده است: «انگار فيلم «محفظه رنج» را شكسپير بسازد.»

«پادشاه جان» (1899) / هربرت بيربام تري

اولين اقتباس از شكسپير در تاريخ سينما كه درواقع تبليغي براي اجراي تئاتري «پادشاه جان» بود، نمايشي كه سِر هربرت بيربام تري، بازيگر بزرگ دنياي نمايش بريتانيا در آن بازي مي‌كرد. اين فيلم بيش از آنكه بيانگر پتانسيل‌هاي شكسپير براي اقتباسي سينمايي باشد، تبليغي براي بازيگر آن بود و فيلم حتي با عنوان «بيربام تري: بازيگر بزرگ بريتانيايي» روي پرده رفت. تنها چيزي كه از اين فيلم ناطق باقي مانده صحنه مرگ مشهور نمايشنامه است.

«هنري پنجم» (1944) / لارنس اوليوير

اولين فيلم لارنس اوليوير، بازيگر تواناي سينما در مقام كارگردان. اوليوير در فيلم نقش اصلي را هم بازي مي‌كرد، «هنري پنجم» اولين اقتباس شكسپيري در سينما بود كه به موفقيت در گيشه و در ميان منتقدان رسيد. فيلم از طرفي بيانگر روحيه بريتانيايي‌ها در آغاز دوران پس از جنگ جهاني دوم بود.

«ناقوس‌هاي نيمه‌شب» (1965) / اورسن ولز

اورسن ولز هميشه وامدار شكسپير بود چه پيش از ساختن اين فيلم در آثاري مثل «اتللو» و «مكبث» و چه حتي پيشتر از آنكه وارد سينما شود. او كار خود را با بازي در دنياي تئاتر و حضور در توليدات شكسپيري متعدد شروع كرد و با اجراي متن‌هاي شكسپير بود كه به شهرت رسيد. در «ناقوس‌هاي نيمه‌شب»، اثر بلندپروازانه اورسن ولز، او در مقام كارگردان، فيلمنامه‌نويس و بازيگر از جملات شكسپير در آثاري مثل «ريچارد دوم»، «هنري چهارم»، «هنري پنجم» و «همسران سرخوش ويندسور» بهره برده و آن‌ها را در داستاني با محوريت شخصيت فالستاف تزريق كرده است.

«آنتوني و كلئوپاترا» (1972) / چارلتون هستون

چارلتون هستون سال‌ها مي‌خواست نمايشنامه محبوب شكسپيري‌اش يعني «آنتوني و كلئوپاترا» را به صورت سينمايي دربياورد و درنهايت خودش يك تنه وارد ميدان شد؛ در اين اقتباس سينمايي او كارگردان، بازيگر و تدوينگر است. ساخته شدن فيلم با حوادث متعدد همراه بود؛ از ريختن سقف استوديو گرفته تا ويراني بخشي از دكور بر اثر توفان و غرق شدن يكي از كشتي‌هاي استفاده‌شده در فيلم. همه اينها به كنار چارلتون هستون انتخاب بازيگر براي نقش كلئوپاترا را «كابوس» خوانده بود. در اين فيلم هيلدگارد نيل نقش كلئوپاترا را بازي مي‌كرد.

«كتاب پراسپرو» (1991) / جان گيلگاد

جان گيلگاد بارها در اجراي تئاتري نمايشنامه «توفان» نقش پراسپرو را بازي كرده بود و به چند كارگردان التماس كرده بود اقتباس سينمايي بر آن اساس بسازند. در نهايت پيتر گرين‌اِوي، كارگردان متفاوت، صاحب سبك و شكسپيرشناس موافقت كرد. او فيلمنامه را دقيقا براي گيلگاد نوشت، فيلمنامه به شكلي بود كه شخصيت گيلگاد ردي از تمام شخصيت‌هاي نمايشنامه را داشت. «كتاب پراسپرو» تجربه‌اي غريب است.

«ريچارد سوم» (1995) / ايان مك‌كلن

مك‌كلن در اجراي تئاتري «ريچارد سوم» به كارگرداني ريچارد آير بازي كرده بود و مصمم بود اين متن را به صورت سينمايي دربياورد. مك‌كلن خودش فيلمنامه را نوشت، بخش زيادي از متن اصلي را حذف كرد و ايده آير را هم به آن افزود: داستان در شهري خيالي در دهه 1930 در بريتانياي زير سلطه فاشيست‌ها مي‌گذرد. مك‌كلن خودش نقش ريچارد را بازي كرد و هدفش از ساختن اين فيلم را ملموس ساختن نمايشنامه براي عموم توصيف كرد.

«در جستجوي ريچارد» (1996) / آل پاچينو

اقتباسي ديگر از «ريچارد سوم» اين بار به كارگرداني آل پاچينو. اين بازيگر بزرگ در اقتباسش فيلم مستند را با اجراي صحنه‌اي نمايش تركيب كرده است. فيلم ماجراي آل پاچينو است كه مي‌خواهد فيلمي براساس «ريچارد سوم» بسازد و ما او را در مراحل تحقيق دنبال مي‌كنيم. از طرف ديگر اجراي «ريچارد سوم» با بازي پاچينو با كمر خميده در نقش ريچارد را هم مي‌بينيم.

«تلاش مذبوحانه عشق» (2000) / كنت برانا

برانا اقتباس‌هاي موفقي از «هملت» و «هنري پنجم» ساخته بود و در اقتباس «تلاش مذبوحانه عشق»، متن شكسپير را به صورت موزيكالي هاليوودي درآورد، موزيكالي با حال و هواي فيلم‌هاي دهه 1930. بازيگران در فيلم آواز مي‌خوانند و اين اقتباس را به تجربه‌اي متفاوت بدل كرده‌اند. فيلم برانا همچنين پايان خوش دارد!

اينديپندنت / 8 ژانويه / ترجمه: حسين عيدي‌زاده

58241

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاين]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن